Wie bepaalt thuis wat er wordt gegeten

26-08-2025 18:50 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie bepaalt thuis wat er wordt gegeten?
Degene die kookt, degene die de boodschappen doet?
Maken jullie een eet lijstje voor de hele week of kan het zo veranderen
Heeft/ wil je partner/ kinderen inspraak of suggesties?
Ik ben benieuwd hoe t er in andere huishoudens aan toe gaat
To trapt af

Nu de kinderen niet meer thuis wonen kook ik bijna altijd en ik beslis ook
Partner vind het altijd prima
Eigenlijk verbaasd mij dat zelf zou ik wat kieskeuriger zijn en inspraak willen denk ik als t anders om was
hoe is t bij jullie geregeld?
Onze kinderen zijn de deur uit. Sinds man met pensioen is kookt hij. We bepalen samen wat er gegeten gaat worden.
Numerusfixus schreef:
26-08-2025 19:00
Onze kinderen zijn de deur uit. Sinds man met pensioen is kookt hij. We bepalen samen wat er gegeten gaat worden.
Man is met pensioen, jij ook? Of werk je nog?
Toen mijn man een tijd thuis was kookte hij ook meestal, omdat ik toen nog werkte.
Nu zijn we beiden gestopt en is de taakverdeling vanzelf veranderd
Ik kook graag trouwens
Ik kook het overgrote deel van de tijd en ik bepaal ook, maar hou zeker rekening met de kinderen en vraag ook input aan m'n man. Wil graag dat iedereen met plezier aan tafel zit 😉 Maar ik bepaal uiteindelijk en voorwaarde is ook (op makkelijke avonden na) dat er genoeg groenten per dag op tafel komen. Ik maak ook een weekmenu, pure noodzaak om de drukke avonden na werk door te komen met efficiënt koken.
Vaak koop en kook ik, maar regelmatig vraag ik mijn man, haal jij eten voor vanavond? Soms maak ik een lijstje maar een vrije keus is voor hem vaak een AGV.
Kinderen wonen op zichzelf maar eten geregeld mee
Als we kindloos zijn bepaal ik vaak ik doe de boodschappen
Kookt hij

Als jongste thuis is, vaak zij of wij samen
Meestal gaat dat in overleg. Maar soms valt er niks te overleggen, omdat één iemand de boodschappen doet en de anderen er niet zijn. Ik heb mijn man wel eens gebeld als ik moest koken en me afvroeg wat ik moest maken met de dingen de koelkast.
Ik bepaal eigenlijk. Man maakt het niet uit. Soms doet hij een verzoekje en dan eten we dat gewoon. Ik bestel de boodschappen online en bestel alles in 1x

Geen kinderen trouwens
Geen kinderen.

We bepalen meestal samen.
Een enkele keer leg ik dictatoriaal iets op, maar dat is niet helemaal mijn stijl.

De supermarkt is vlakbij en open tot 20u, dus meestal beslissen we na het werk wat er vanavond gegeten wordt.
Een enkele keer valt de beslissing al de avond ervoor. Maar die beslissing of de plannen wijzigen meestal nog 3 keer.

Ik kook 90 % van de tijd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn man kookt 90% van de tijd en beslist ook wat we eten. Ik vind het prima. Ik ben allang blij dat ik niet zelf hoef te koken. Af en toe kook ik en dan vraag ik vaak aan de kinderen wat ze willen eten binnen mijn relatief simpele repertoire van gerechten. Heel soms heb ik zin in iets specifieks wat al een tijd niet meer op tafel is geweest en dan vraag ik of we dat weer eens kunnen eten of stel voor het te maken.
Wonen met z'n 2en en koken lang niet altijd samen gezien m'n man wisselende diensten heeft. Dus kook of voor mezelf of we overleggen wat voor dingen we wel samen eten. Boodschappen worden ook door beiden wel gedaan, net hoe het makkelijk uit komt. We delen lijstjes met elkaar. Doen meestal zo'n elke 4 à 5 dagen boodschappen.
Ik woon door de weeks alleen met zoon, ik doe de boodschappen en kook, bepaal dus meestal zelf, binnen bepaalde marges want zoon is nogal specifiek wat ie lust dus probeer daar wel rekening mee te houden maar de keuze is dan beperkt. Als mijn vriend er is en zoon bij zijn vader eten we meestal dingen die mijn zoon echt niet wegkrijgt, zoals een hete curry oid of proberen we nieuwe recepten uit. Dan kookt vriend ook regelmatig.
Ik heb geen weekplanning trouwens,ik haal dagelijks boodschappen voor wie er dan mee eet. Af en toe haakt er iemand af of aan en dan passen we er een mouw aan
purplepeanut wijzigde dit bericht op 26-08-2025 19:26
25.41% gewijzigd
Ik kook zo 70% van de tijd maar op zondag maken we altijd een menu weekplanning en over het algemeen houden we ons eraan.
Hebben een gedeelde notitie voor de boodschappen.
Hebben geen kinderen trouwens.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Vaak ik. Want man draait onregelmatige diensten :D
Man en ik maken samen op zondagavond een weekmenu, rekening houdend met alle planningen en de aanbiedingen van de supermarkten op fietsafstand. De kinderen doen regelmatig een verzoek en die willigen we meestal wel in.
Man doet vrijwel alle boodschappen, we koken ongeveer om de beurt.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Ik doe de boodschappen en ik kook dus meestal bepaal ik.

Uit man en of kind(eren) kwamen en komen nog wel eens verzoekjes die ik dan inwillig.

Man kookt wel maar meestal wat ik al gehaald hebt. Zeg ook meestal even wat ik bedacht had, want zelf ziet hij in de koelkast niet altijd wat de bedoeling was, waardoor aan het eind van de week dan dingen overblijven die niet combineren. Andijvie met pasta en garnalen is geen combinatie die we lekker vinden.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Houden jullie dan ook rekening met de aanbiedingen of haal je puur waar je zin in hebt?

Ik ben een aanbiedingen mens en sla goede aanbiedingen in, we eten dus altijd wat in de aanbieding is (en wat we lekker vinden) of uit de voorraad.
Wij bepalen het samen en manlief doet 1x per week alle boodschappen.
We houden rekening met dingen als lange kantoordagen die van te voren bekend zijn, 's avonds sporten e.d.
dolfine wijzigde dit bericht op 26-08-2025 19:28
43.80% gewijzigd
Wij beslissen dat natuurlijk samen.
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:25
Houden jullie dan ook rekening met de aanbiedingen of haal je puur waar je zin in hebt?

Ik ben een aanbiedingen mens en sla goede aanbiedingen in, we eten dus altijd wat in de aanbieding is (en wat we lekker vinden) of uit de voorraad.
Ik maak een boodschappenlijstje met de folders erbij. Als ik andere leuke aanbiedingen tegenkom, neem ik die ook mee. Ik probeer elke week een lidl-antiverspillingstas te kopen om mezelf te dwingen een beetje te experimenteren.
Ik kook bijna altijd. De andere gezinsleden kunnen allemaal koken, dus zij koken ook wel.
Si abra la puerta hay lobos.
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:25

Ik kijk naar de aanbiedingen, maar ik ga niet eten waar ik geen zin in heb of wat ik niet lust.

Net door meestal 's avonds boodschappen te halen zijn er bovendien vaak dingen die een kortingssticker hebben omdat ze "vandaag nog" weg moeten.

Ik koop / Man koopt overigens elke dag ongeveer afgepast.
En op basis van wat we gaan klaarmaken.
Ik heb niet "nog iets in de koelkast liggen".
Het enige wat daar ligt is beleg voor op brood. En sausjes.
wissewis wijzigde dit bericht op 26-08-2025 19:33
15.70% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik doe wel enigszins prijsbewust boodschappen, hou wel van aanbiedingen en van opmaken wat in de koelkast ligt. Maar ik ga ook niet stad en land af voor de koopjes. Ik ga naar de supermarkt waar ik toch langskom. En koop ook wel eens waar we zin in hebben
Soms degene die kookt, soms degene die boodschappen doet. Mijn man kookt vaker dan ik, en is ook handiger met een maaltijd fabriceren van wat er in de koelkast ligt.
Als ik kook, kijk ik of er voldoende in huis is om een maaltijd van te brouwen, zo niet dan doe ik boodschappen. Ik kook overigens alleen als ik vrij ben, dus dat kan prima.
Als zoon kookt, wat niet heel vaak is, pakt hij graag uit en doet hij daar dus ook eerst boodschappen voor.
Wij beslissen eigenlijk altijd samen. We halen vlees van boerderijen hier uit de buurt en dat gaat de vriezer in. Dus vriend vraagt meestal 's ochtends 'welk vlees zal ik ontdooien vandaag?' Dan kiezen we wat en ik bedenk dan een maaltijd er omheen, waarmee vriend meestal akkoord gaat. Hij doet boodschappen, ik kook.

Soms kijken we in het weekend wat er in de vriezer ligt en maken we een menuutje. In het weekend doen we samen boodschappen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven