Hoe cavia's leren uit flesje drinken
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:43
Onze cavia's presteren het elke dag een paar keer om in hun eigen drinkbakje te poepen en zaagsel erin te frotten zodat er niets meer uit te drinken valt. Nu hebben we ook een flesje hangen, maar daar drinken ze niet uit.
Laatst dacht ik, als ik nou het bakje eruit haal en het flesje laat hangen met een druppel water eraan, wellicht dat ze dan gaan drinken uit het flesje, maar helaas.
Iemand de gouden tip?
Laatst dacht ik, als ik nou het bakje eruit haal en het flesje laat hangen met een druppel water eraan, wellicht dat ze dan gaan drinken uit het flesje, maar helaas.
Iemand de gouden tip?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:57
De meeste cavia's zijn niet anders gewend. Weet je zeker dat ze niets drinken? Misschien als je niet kijkt? Eventueel zou ik hun bekje een paar keer tegen het tuutje houden, zodat ze voelen dat er water vandaan komt. Voor zover ik weet halen ze ook veel vocht uit groenten, dus je hoeft niet te bang te zijn voor nadelige gevolgen denk ik.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:01
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:31
Geen idee eigenlijk of ze niets dronken, het flesje leek niet leger te gaan. Ze zeiden bij de dierenwinkel dat ze daar uit een bakje dronken en dus niet wisten of ze uit een flesje konden drinken.Waitingforthenight schreef: ↑26-08-2025 15:57De meeste cavia's zijn niet anders gewend. Weet je zeker dat ze niets drinken? Misschien als je niet kijkt? Eventueel zou ik hun bekje een paar keer tegen het tuutje houden, zodat ze voelen dat er water vandaan komt. Voor zover ik weet halen ze ook veel vocht uit groenten, dus je hoeft niet te bang te zijn voor nadelige gevolgen denk ik.
Ik heb nu het bakje weggehaald en alleen nog het flesje aangeboden, vorige keer dat ik het probeerde was het ook echt heel warm buiten waardoor ik het eigenlijk niet verantwoord vond, nu is het een stuk koeler dus kunnen ze eventueel best ff zonder water.
Ze krijgen inderdaad ook heel veel groenten en fruit waar veel vocht in zit.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:48
Vroeger een cavia meegemaakt die het flesje niet bleek te snappen. Op zijn eerste dag bij ons, zagen hem wel eten maar niet drinken. Die avond toch maar een bakje water gegeven, waar hij meteen bovenop dook...
Wat werkte, was om éénmalig iets met een lekker smaakje in de drinkfles te doen, zoals verdunde vruchten- of groentesap. Toen ging hij aan de kogeltuit likken en had de techniek zo door. Voortaan ging het met gewoon water ook.
Wat werkte, was om éénmalig iets met een lekker smaakje in de drinkfles te doen, zoals verdunde vruchten- of groentesap. Toen ging hij aan de kogeltuit likken en had de techniek zo door. Voortaan ging het met gewoon water ook.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:31
dinsdag 26 augustus 2025 om 21:01
Ik wilde net zeggen...als ze dorst hebben drinken ze wel hoor!
Bedenk je ook dat het enorm verschilt tussen cavia's hoeveel ze drinken. De een slechts een paar slokjes per dag, de ander lurkt een halve fles leef. Ik heb er 4 en de drinkbehoefte verschilt enorm. Als je veel groenten geeft, drinken ze ook minder. Sommige cavia's hebben zelfs aan het vocht uit de groenten genoeg.
Bedenk je ook dat het enorm verschilt tussen cavia's hoeveel ze drinken. De een slechts een paar slokjes per dag, de ander lurkt een halve fles leef. Ik heb er 4 en de drinkbehoefte verschilt enorm. Als je veel groenten geeft, drinken ze ook minder. Sommige cavia's hebben zelfs aan het vocht uit de groenten genoeg.
woensdag 27 augustus 2025 om 08:01
Kende het al van de konijnen, maar die zaten buiten.Waitingforthenight schreef: ↑26-08-2025 21:34@Hecamel: ja even wennen hé, dat geluidje van het balletje in de fles als ze aant lurken zijn. Fijn dat t gelukt is.
Gelukkig drinken ze nu uit de fles, want dat scheelt toch een keer of 2 per dag het water verschonen.....
woensdag 27 augustus 2025 om 12:01

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in