Wie moet het afleren? (Honden)

18-09-2013 20:07 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een schat van een hond, een echte goedzak die geen vlieg kwaad doet en altijd voorzichtig (probeert) te doen. Ook heb ik een kreng van een hond , een pup van bijna 21 weken, die een totaal ander karakter heeft dan mijn eigen hond (pup is van m'n man... zijn schuld ).

Ondanks hun verschillen kunnen ze al niet meer zonder elkaar en zoeken elkaar echt op. Het enige waar ik tegenop loop is het eten, ik moet er nu steeds bij gaan zitten, pup eet heel snel (en nee ze krijgt niet te weinig hou gewichtstoename etc nauwkeurig in de gaten) en zodra ze klaar is gaat ze op de bak van de andere hond af en wat doet die?... juist... die loopt dan weg!... ... Ook met botten/kluiven heeft pup er vaak een bij zich liggen terwijl ze met de ander bezig is want m'n truttebol geeft alles gewoon af.

Moet ik nu eeuwig bij de voerbakken gaan zitten? Hoe leer ik het de pup af om zo ''hebberig'' te zijn of hoe leer ik japie goedbloed dat ze (nu nog) 2x zo groot is en best kan blijven staannnnn?

Het zijn verder schatten die denken dat ze formaat chihuahua hebben... maar het is echt ying en yang, een etterstraal en een goedzak.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Ik heb vier honden.

Die eten allevier ontzettend graag en staan dus niet graag hun voer af. Ik geef ze afwisselend eten.

Verder hebben ze geleerd dat ze niet aan de bak van de ander mogen komen. En elke hond krijgt op een vaste plek zijn voer, altijd dezelfde plek, dezelfde volgorde.

Je zult dus moeten volharden en de pup moeten verbieden naar de andere bak toe te lopen.
vaste plek hebben ze al beide voor hun eigen bak. Eerst moest ik de pup ook echt tegenhouden, nu is een blik al genoeg en dan komt ze naast me zitten wachten tot de ander klaar is, maar zodra ik de kamer uitloop dan is ze spontaan weer vergeten dat ze de ander rustig moet laten eten en ze haar portie al gehad heeft.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Ja, soms willen ze iets graag en doen ze het achter je rug om.

Dan moet je er toch maar even bij blijven zitten totdat de andere hond het voer op heeft, of de pup wegsluiten van de andere hond.

En dan kan het gebeuren dat de oudere hond minder tolerant wordt en minder toegeeflijk naarmate de pup minder pup is, dus ouder wordt en alsnog gaat corrigeren.
de oudere hond is 2,5 en altijd al een doetje, die gaat de Jackrussel van mn ouders ook uit de weg want die doet boos, toen de pup de eerste dag hier was ging die ook blaffen tegen dr... nou de rest van de dag bleef ze ook uit de buurt, net zo met mensen, ze kan absoluut niet tegen stemverheffen en toch is ze al als pup bij ons gekomen en is er nooit iets met haar gebeurd.
Bij ons eet de een in de gang en de ander in de woonkamer. Deuren dicht en zo kunnen ze allebei rustig eten.
Hier altijd gescheiden eten zodat een ieder rustig kan eten.
Je pup moet jij corrigeren, jij bent de roedelleider en jij bepaalt wie er wat, waar, wanneer eet. Oefen je ook met het voorkomen van baknijd richting jou, door zijn bakje zonder aankondiging tijdens het eten van hem af te pakken? Net doen of je zelf wat eet en dan weer terug zetten, pup rustig er naar toe weer laten gaan en weer verder eten.

Vooral bij de koppige en dominant aangelegde pups /honden is dat héél belangrijk om evt later grote problemen te voorkomen.

Sinds ik 2 honden heb moet ik er ook bij blijven als politie met eten. Onze eerste hond die we van pup hebben eet heel sloom en gaat op zn dooie gemakje om zich heen kijken, loopt soms zelfs even weg om te kijken bij afleiding en dan weer terug naar zn eten. Hij is een Bourgondiër haha

Sinds hondje 2 er is (helft kleiner, al 6 jaar en een kennelhond geweest) eet hij iets beter door, maar ik moet de kleinste vaak een blik geven. (eerst ook echt op dr donder geven maar gaat steeds beter) De nieuwe moet ook vertrouwen krijgen dat hij heus niets tekort komt. Jaloeziemomenten onderling zullen altijd blijven, zolang ze niet doorbijten niets aan de hand.

Twee honden, zó gezellig, maar ook zó je handen vol aan!
Because it says so in the book!
Hier (alleen met katten) heb ik ze geleerd om alleen uit hun eigen bakje te eten, dit omdat de jongste speciaal voer moet hebben.

Eerst wilde jonge kat de bak van de andere want dat MOEST wel lekkerder zijn. En dat was ook omgekeerd.

Jongste even een paar keer vastgehouden om te laten zien hoe gek de andere op ZIJN eten waren. Dus dat was wel snel geleerd dat hij ECHT het lekkerste eten had.

Toen alleen eten gegeven als ik voor tv iets aan het kijken was. 3 bakjes voor mij neergezet en met stem beloond als ze het goed deden (zo leer ik ze het meeste met positieve beloning stem en als ze niet eten ook een aai). En alleen corrigeren met UHhhh op een andere toon en ze gingen dan meteen naar hun eigen bak en dan weer meteen pos. belonen met stem. Altijd bij mij met dezelfde woorden `GOED ZO`, op een lieve toon. Nou klinkt makkelijk he . En niet snel erna kon ik gewoon de bakjes neerzetten zonder dat ik erbij was. Even oefenen en geduld hebben en zeer consequent zijn.

Misschien heb je er iets aan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Gescheiden neer zetten en elke keer opnieuw de pup verbieden bij het etensbakje van de andere hond komen.

Er komt een dag dat hij het gaat onthouden en bij zijn eigen bakje blijft.

Ik heb mijn pup geleerd om bij de bak van de oudere hond weg te blijven, nu is het zover dat de oudere hond gaat grommen ,zodra de pup in de richting van het etensbakje met voer komt.

De pup is bijna 9 maanden oud en de oudere hond laat steeds minder toe.

De regels worden onderling aan gescherpt, de pup staat onder aan in de roedel.
Een pup test grenzen, keer op keer op keer. En de pup zal die grenzen alleen begrijpen en uiteindelijk respecteren, als jij die grenzen keer op keer op keer bevestigt. Hoe vermoeiend dat ook voor jou kan zijn, je zult er bovenop moeten blijven zitten (ook als het goed gaat, want de pup zal vermoedelijk na een week of wat opnieuw gaan testen, en dat kan nog een flinke poos telkens opnieuw terugkeren). Dus, elke keer dat de pup naar de andere bak kijkt, ingrijpen nog voor de pup daar bij is. En dat kan ook heel lief, je hoeft niet meteen boos te worden. Maar geef wel een duidelijk "nee" en zet indien nodig de hond terug bij zijn eigen brokjes.
De oudere hond moet eerst zijn eten krijgen en als dat op is daarna pas de pup. Zo leert de pup zijn plaats in de roedel kennen.

Daarnaast altijd eerst de oudere begroeten etcetera
quote:saampjes schreef op 19 september 2013 @ 08:36:

De oudere hond moet eerst zijn eten krijgen en als dat op is daarna pas de pup. Zo leert de pup zijn plaats in de roedel kennen.

Daarnaast altijd eerst de oudere begroeten etceteraToch moet je je daarin niet vergissen. De rangorde zal veranderen als je er niet bij bent. En als de oudere hond zich dan de les laat lezen door de jongere, wordt de jongere hond ranghoogste.
rangorde is m'n hellekat is de leider voor wie de honden ontzag hebben

In het begin heb ik ze wel apart gevoerd vanwege de overgang van puppybrok naar andere brok etc. Maar ik hoopte dat het aan te leren was dat ze gewoon zo konden eten. Zie hier toch overwegend apart zetten of erbij blijven. Ze vechten absoluut niet, de pup sukkelt gewoon door naar de andere bak als ik er niet bijzit en de ander loopt rustig weg, komt geen grom/blaf/duw bij kijken ... Ze hebben allebei geen last van baknijd bij de pup kun je ook weghalen/hand erbij/aaien, geeft geen kick, maar tis gewoon echt een slokop. Ik las op een kattentopic de tip met snel eten een anti-schrokbak. Iemand hier ervaring mee met de hond? Heeft het nut?
Hier 3 honden die alle 3 hun eigen bakje hebben. Zo ook voor de katten.

Eerst even erbij gestaan, maar daarna ging het wel. Op een gegeven moment heb ik ze aangekeken en gezegd "nou jongens opeten hoor zo niet dan heb je pech en eet de ander het op!". Alsof ze me begrepen

Zodra 1 van de katten naar het hondenvoer toe loopt, dan moet er ineens 1 van de honden oh zo nodig eten. Dan eet hij 2, 3 brokken om te laten zien dat het van hem is en als de kat dan doorloopt gaat hij ook weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven