Wijken in Groningen

01-04-2020 22:29 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een klein jaar woon ik in Groningen, het stadsleven bevalt me prima.
Nu heb ik een tijdelijk appartement en ben ik druk aan het reageren op woningen.
Ik ken alleen niet veel wijken, lastig dus om echt een beeld te hebben.

Welke wijk is goed, leuk, fijn voor een alleenstaande moeder met 2 peuters? Waarom wel/ niet? Het is de bedoeling dat ik hier de komende jaren blijf wonen.

Wat ik graag wil, redelijk dichtbij de stad en alle voorzieningen op fietsafstand. Selwerd en Paddepoel lijken me ok, Oosterhoogebrug ook, maar verder?
Alle reacties Link kopieren
Als Selwerd en Paddepoel voor jou oké is, kan me ook richting Oosterpark kijken/achter het UMCG. Korrwegwijk heeft ook leuke stukken. Zeeheldenbuurt (ten westen van het centrum) is ook leuk. Zit je vrij dicht bij het Stadspark/kinderboerderij. Net ten zuiden van het station/omgeving Parkweg is misschien ook leuk?
Ik noem deze wijken omdat het redelijk dicht bij het centrum is en v vergelijkbaar met de door jou genoemde wijken.
Vaak heb je per wijk goede en mindere stukken.

Ook bijvoorbeeld in Beijum heb je hele mooie stukken (bijvoorbeeld aan de rand van het kardingerbos) , autoluw, veel groen, veel speeltuintjes en nette woningen.
Ik vind het zelf daar echt perfect met een kleintje. Maar je hebt ook stukken die niet prettig zijn om te wonen.

Zelfde geldt een beetje voor bijvoorbeeld Oosterpark en Korrewegwijk.. je hebt straten die niet prettig zijn om te wonen en hele mooie stukken.
Misschien een idee om eens een fietstochte te maken om een beetje sfeer te proeven?
Vaak kan je aan onderhoud van verfwerk en tuinen wel een klein beetje afleiden met wat voor buurt je te maken hebt
anoniem_645eafda9df8d wijzigde dit bericht op 01-04-2020 22:41
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeeheldenbuurt heb je ook nog ja, dat is ook vlakbij noorderplantsoen toch?
Korreweg geeft me ook niet echt een warmer gevoel.. misschien eens rondje doorheen fietsen. Parkweg ken ik niet
Alle reacties Link kopieren
Laatst toevallig gereageerd op een woning in Beijum, bij het kardingerbos, die is het uiteindelijk niet geworden. Er reageren zoveel mensen op de goede buurten. Valt gelijk op.
Oosterpark doet me niet veel, veel kleine woningen 45m2, maar ook niet echt 'warm' hoewel de nieuwbouw wel erg mooi is.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt ook deels af van wat je budget is en wat voor type woning je zoekt. Zoek je opnieuw een appartement/boven- of benedenwoning of wil je een huis met tuin(tje)?
Helpman, Herewegbuurt (vlakbij Parkweg) zijn ook heel leuke wijken en dichtbij het centrum maar daar liggen de huizenprijzen wel anders dan in bijvoorbeeld Paddepoel of Selwerd. De Wijert ligt ter hoogte van Helpman maar heeft weer een heel andere bouw en sfeer.
Alle reacties Link kopieren
De Rivierenbuurt vind ik een leuke buurt nabij het centrum.

En met kleine kinderen lijken Beijum en Leeenborg me erg geschikt, want veel groen en voorzieningen voor kinderen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Paddepoel en selwerd zijn relatief lage prijzen voor veel huis, Beijum is wat duurder maar de woning die ik gezien had was ook groot.
Heeft Lewenborg zoveel voorzieningen? Vind de huizen daar vrij prijzig wat ik tot nu toe gezien heb. Relatief klein ook (boven dan) wel veel ruimte om het huis.

Ik wil graag een gezinswoning, ik vind een appartement niet fijn met de kinderen, alles gelijkvloers (altijd een bende :facepalm: ) vind het een fijn idee dat de kinderen in een kindvriendelijke buurt opgroeien en ze zo naar buiten kunnen, de eigen achtertuin in of naar een buurtvriendje.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik klein was woonden wij in de Grunobuurt. Lekker dicht bij het stadspark. We zijn begin jaren 80 naar Beijum verhuisd. Ik heb het er als kind het zo onwijs naar mijn zin gehad. Veel speeltuinen, veel groen, veel ruimte om buiten te spelen.
Nu woon ik er al een hele poos weer.
Het is rustiger qua kinderen dan toen ik kind was maar wel meer auto’s ;). Ik woonde destijds in de kinderrijkste straat van Nederland. Wij hebben een fijne buurt, ruime tuin en daarachter een speeltuin met voetbalveld. Met twee stappen sta ik in het ‘bos’.
Er zijn een paar straten waar ik niet zo gauw zou gaan wonen (Ypemaheerd, Claremaheerd, Wibenaheerd, Nijensteinheerd, Godekenheerd, Doornbosheerd, Barmaheerd, Stoepemaheerd, Atensheerd, Kremersheerd, Amkemaheerd en Emingaheerd (de laatste twee meer omdat het de rondweg vormt en dus vrij veel verkeer heeft)
Maar er blijven een heleboel fantastische straten over.

Net als in Beijum geldt hetzelfde als voor Lewenborg maar daar spreekt, op een paar straten na, de bouw mij niet zo aan.
Wel lekker groen ook.

Ulgersmaborg/Oosterhogebrug ook prima met veel groen maar in Ulgersmaborg zelf zijn nauwelijks voorzieningen. Net als in de Hunze. Je moet daarvoor je wijk uit.

Selwerd vind ik zelf helemaal niets... vind het net zo’n eindstation. Mijn zus woont daar in een flatje en moet er binnenkort uit ivm wijkvernieuwing. Dat is dan wel weer positief.
Voor Paddepoel en Vinkhuizen heb ik dat minder maar daar is op de meeste stukken wel prima wonen. Al heb je in Paddepoel veel flatjes.

De Hoogte/Indische buurt zijn hier de achterstandswijken. Voordeel is dan wel weer dat er veel gebeurt ook vanuit de gemeente voor kinderen. Ik vind de huizen in de hoogte ook zo mooi. (Jaren 20 dacht ik).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
02-04-2020 00:18
Toen ik klein was woonden wij in de Grunobuurt. Lekker dicht bij het stadspark. We zijn begin jaren 80 naar Beijum verhuisd. Ik heb het er als kind het zo onwijs naar mijn zin gehad. Veel speeltuinen, veel groen, veel ruimte om buiten te spelen.
Nu woon ik er al een hele poos weer.
Het is rustiger qua kinderen dan toen ik kind was maar wel meer auto’s ;). Ik woonde destijds in de kinderrijkste straat van Nederland. Wij hebben een fijne buurt, ruime tuin en daarachter een speeltuin met voetbalveld. Met twee stappen sta ik in het ‘bos’.
Er zijn een paar straten waar ik niet zo gauw zou gaan wonen (Ypemaheerd, Claremaheerd, Wibenaheerd, Nijensteinheerd, Godekenheerd, Doornbosheerd, Barmaheerd, Stoepemaheerd, Atensheerd, Kremersheerd, Amkemaheerd en Emingaheerd (de laatste twee meer omdat het de rondweg vormt en dus vrij veel verkeer heeft)
Maar er blijven een heleboel fantastische straten over.
Een páár straten, zei je? Wat blijft er nog over op Beijum? :proud:

Ik heb liever Lewenborg dan Beijum, beide wijken hebben wel voldoende voorzieningen. Ik heb in beide wijken gewoond, als puber op Lewenborg, als jongvolwassene op Beijum.

Selwerd vind ik op alle plekken niets. Op Paddepoel misschien een paar straten, maar of ze "gezellig" zijn weet ik niet. Saturnuslaan, Kometenstraat. Verder vind ik het niks.

Jarenlang op Paddepoel gewoond. Toen was Zernike nog leeg. Daar stonden drie, vier gebouwen en verder alleen maar koeien. Ik liep er altijd heen met mijn hond.

Als ik naar de stad kon met mijn gezin, dan werd het de Oranjebuurt (helaas zijn vrijstaande huizen daar onbetaalbaar), Groningen-Zuid of Haren.

Helaas is mijn smaak daar te duur voor. Dus woon ik sinds 2004 (toen er nog niet zoveel ellende was) in het aardbevingsgebied.

Als vrijgezel zou ik graag naar Hoornse Meer of Haren willen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik alle voorzieningen in de stad te fietsen. Met de auto kom je ook nergens.

Een harde eis voor "mijn huis" is dat ik minstens twee auto's kwijt wil kunnen op mijn eigen erf. Dan wordt de keuze snel kleiner.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Heb je kennissen die met "problemen" werken? Die kunnen je vaak vertellen hoe bepaalde buurten zijn.
(Jeugdzorg, advocatenkantoor).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Overigens zijn huizen op Lewenborg vaak groter dan ze lijken.

Mijn ouders hadden de woonkamer van hun rijtjeshuis verkleind voor hun eigen slaapkamer. Boven drie ruime slaapkamers en op de overloop werd nog een logeerkamer gecreëerd van 6 m2.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pffff, is te horen dat ik terug wil naar "Stad"?

Echt, er gaat niets boven Groningen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft zo'n beetje elke wijk z'n goede en mindere gedeeltes. Ik kom zelf uit de Oosterpoort en daar heb je ook straatjes die heel leuk zijn en sommige straten juist weer niet.

Beijum en Lewenborg lijkt mij echt helemaal niets. Dan zou ik liever voor Paddepoel gaan. Ik denk dat daar wel een positieve beweging in gang gezet is, plus het is niet ver van het centrum en het Noorderplantsoen.

Met kleine kinderen is Reitdiep volgens mij ook nog niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Ben je afhankelijk van een sociale huurwoning? Dan zou ik gaan kijken nieuwere woningen in Beijum, Lewenborg, De Wijert, Paddepoel, Korrewegwijk of Oosterpark. Let vooral de aanwezige basisscholen en de mix van leerlingen daar (Selwerd valt voor mij om die reden dus af). Beijum en Lewenborg hebben prima stukken, de nieuwbouw in de Oosterpark en Korrewegwijk is fijn en die basisscholen hebben veelal een goede mix qua leerlingen.

Voor koopwoningen zou ik vooral letten op de hoeveelheid studenten in de nabije omgeving en de gehorigheid van de huizen (jaren dertig is prachtig, maar met twee peuters qua gehorigheid en onderhoud heel onhandig).

Ik heb een redelijk goed beeld van de probleemwijken en Selwerd staat bovenaan. Wel wordt daar flink geïnvesteerd in wijkvernieuwing dus dat kan veranderen de komende jaren. Verder verschilt het in veel wijken per straat (in de Korrewegwijk wil je niet in de Menadostraat wonen maar de Medanstraat is juist heel fijn met kinderen en hemelsbreed nog geen 100 meter verder).
Wij hebben in de professorenbuurt gewoond (korrewegwijk). Dicht bij het centrum (lopend en op de fiets) en zo de stad uit. Ik zou niet verder van het centrum willen wonen dan die afstand.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-04-2020 00:58
Een páár straten, zei je? Wat blijft er nog over op Beijum? :proud:

Ik heb liever Lewenborg dan Beijum, beide wijken hebben wel voldoende voorzieningen. Ik heb in beide wijken gewoond, als puber op Lewenborg, als jongvolwassene op Beijum.

Selwerd vind ik op alle plekken niets. Op Paddepoel misschien een paar straten, maar of ze "gezellig" zijn weet ik niet. Saturnuslaan, Kometenstraat. Verder vind ik het niks.

Jarenlang op Paddepoel gewoond. Toen was Zernike nog leeg. Daar stonden drie, vier gebouwen en verder alleen maar koeien. Ik liep er altijd heen met mijn hond.

Als ik naar de stad kon met mijn gezin, dan werd het de Oranjebuurt (helaas zijn vrijstaande huizen daar onbetaalbaar), Groningen-Zuid of Haren.

Helaas is mijn smaak daar te duur voor. Dus woon ik sinds 2004 (toen er nog niet zoveel ellende was) in het aardbevingsgebied.

Als vrijgezel zou ik graag naar Hoornse Meer of Haren willen.
Ja joh 😜. De keuze is reuze. Er zijn nog een stuk of 35 straten over.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-04-2020 01:12
Overigens zijn huizen op Lewenborg vaak groter dan ze lijken.

Mijn ouders hadden de woonkamer van hun rijtjeshuis verkleind voor hun eigen slaapkamer. Boven drie ruime slaapkamers en op de overloop werd nog een logeerkamer gecreëerd van 6 m2.
Enige nadeel van veel huizen in L’borg vind ik dat er veel tussen zit met plat dak, Althans, vrijwel het noordwestelijke stuk en het zuidoostelijke stuk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
02-04-2020 12:37
Wij hebben in de professorenbuurt gewoond (korrewegwijk). Dicht bij het centrum (lopend en op de fiets) en zo de stad uit. Ik zou niet verder van het centrum willen wonen dan die afstand.
De periferie gaat steeds belangrijker worden in de stad. Met kleine kinderen doe je ook niet zoveel meer in het centrum en dan heb je gelukkig in de stad nog goede busverbindingen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
02-04-2020 15:11
Enige nadeel van veel huizen in L’borg vind ik dat er veel tussen zit met plat dak, Althans, vrijwel het noordwestelijke stuk en het zuidoostelijke stuk.
Eens.
Toen ik een kleuter was, vond ik "huizen zonder een dak" echt gek. Dan werd je toch nat als het regende? Ons huis had wel gewoon een dak.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf direct aan de Oosterpoort en het Ebbingekwartier, daar wordt nu ook veel nieuw gebouwd en ik zie er altijd veel kinderen rondlopen. De Oosterparkwijk is groot, met leuke en mindere leuke delen, dat zou ik niet direct afschieten. Ik zou zelf niet voor Selwerd gaan, dat is toch wel een beetje 'het nieuwe Beijum' als je nadenkt over probleemwijken.
Er wordt vlakbij mij veel gebouwd (omgeving Noorderplantsoen, zou dus aan al je wensen voldoen als ik het zo hoor), informeer daar anders eens.
Ik zou eens lekker met de fiets op pad gaan om gewoon zelf eens te gaan kijken in wijken die je aanspreken of waar je nieuwsgierig naar bent.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je jonge kinderen hebt, zou ik je willen aanraden om te gaan schoolpleinkoekeloeren.

Zeker met kinderen in een buggy kun je dat rustig doen. Je ziet dan een beetje de samenhang op het plein en wat voor kinderen er spelen.

De trotse mededeling van een school dat elke klas de hele dag ook nog een onderwijsassistent heeft is een rode vlag, en geen aanrader...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-04-2020 01:09
Heb je kennissen die met "problemen" werken? Die kunnen je vaak vertellen hoe bepaalde buurten zijn.
(Jeugdzorg, advocatenkantoor).

Dat wisselt best vaak. Is het ene jaar Beijum een probleem met oud en nieuw (om maar een voorbeeld te noemen) is het andere jaar Lewenborg met de jaarwisseling een gevarenzone. En dit gaat ook breder. Beijum is ook een hele sociale wijk, met veel sociale initiatieven.

Zelf vind ik de wijken Vinkhuizen en Paddepoel niets, maar in die vierkante blokken (van Vinkhuizen? ) zit altijd wel een mooi pleintje voor de kinderen om te spelen. Dat ik het niets vind, is vooral wat ik gewend ben.

Zelf rond gaan fietsen is denk ik de beste optie. Niet alleen hoe de wijk is, maar ook wat je zelf leuk vindt
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven