Woondilemma: tuintje maar minder binnenruimte

09-12-2021 12:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Momenteel huur ik al een paar jaar, via een woningstichting, een sociale huurwoning. 2 slaapkamers, 53 m2 en 2 bergingen binnen en 1 buiten. Een van mijn wensen voor de toekomst zou echter nog een tuintje zijn (fijn voor mij en voor mijn twee katten). Ik heb inmiddels 7 jaar inschrijftijd opgebouwd, maar op de eengezinswoningen die hier aangeboden worden reageren zo ontzettend veel mensen dat ik daar nog steeds niet tussen kom.

Nu is mijn oog gevallen op 2 bungalows. Deze zijn in principe seniorenbungalows, dus rustig gelegen en waarschijnlijk ook rustige buren. (Nu ben ik gezegend met een buurman met psychoses die nogal nadrukkelijk aanwezig is). Beide bungalows zijn alleen nog iets kleiner dan mijn huidige woning (6 en 8 m2 kleiner). Beide woningen hebben ook maar 1 (binnen)berging.

Wat zou voor jullie zwaarder wegen: iets meer binnenruimte en opbergmogelijkheden, of alleen een balkon maar meer binnenruimte?
Ligt totaal aan je levensfase. Ik zou voor mij alleen een bungalow met buitenruimte liever hebben dan een iets groter hok met een gekke buurman.

Hou er wel rekening mee dat je je jaren kwijt bent als je de woning aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
09-12-2021 12:07
Ligt totaal aan je levensfase. Ik zou voor mij alleen een bungalow met buitenruimte liever hebben dan een iets groter hok met een gekke buurman.

Hou er wel rekening mee dat je je jaren kwijt bent als je de woning aanneemt.
Ik ben 41, single en heb 2 katten. Ik woon 4 jaar in mijn huidige woning inmiddels, maar heb toch bijna 7 jaar inschrijving opgebouwd? Dus of ik mijn jaren helemaal kwijt ben zou ik moeten checken (gaat om Thuisinlimburg, een overkoepelende site voor meerdere woningstichtingen hier in het zuiden)
Alle reacties Link kopieren
Rustige buren zou voor mij heel zwaar wegen.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
09-12-2021 12:12
Rustige buren zou voor mij heel zwaar wegen.
Voor mij ook. Officieel valt mijn buurman (denk ik) niet onder overlast, maar prettig wonen naast zo iemand is anders...
Normaliter wel, de opbouw begint dan opnieuw. Maar ik zou mijn katten pakken en lekker rustig gaan wonen. Hoeveel opbergruimte heb je helemaal nodig in je eentje. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Kun je spullen wegdoen? Kun je toe met een kamer minder? Neem aan dat de nieuwe woning geen twee slaapkamers heeft. Kun je hogere energielasten dragen?
Als je met minder toe kan, zou ik zelf altijd voor de vrijstaande woning gaan. Wat een luxe!
Ik zou het gek vinden als je in aanmerking zou komen voor een eengezinswoning, maar ik ken de situatie in Limburg niet.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
09-12-2021 12:12
Rustige buren zou voor mij heel zwaar wegen.
Maar is wel een aanname. Niet alle bejaarden zijn rustig, er zijn er ook die dag en nacht de tv keihard aan hebben staan, omdat ze het anders niet horen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
09-12-2021 12:14
Maar is wel een aanname. Niet alle bejaarden zijn rustig, er zijn er ook die dag en nacht de tv keihard aan hebben staan, omdat ze het anders niet horen bijvoorbeeld.
True
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
09-12-2021 12:14
Kun je spullen wegdoen? Kun je toe met een kamer minder? Neem aan dat de nieuwe woning geen twee slaapkamers heeft. Kun je hogere energielasten dragen?
Als je met minder toe kan, zou ik zelf altijd voor de vrijstaande woning gaan. Wat een luxe!
Ik zou het gek vinden als je in aanmerking zou komen voor een eengezinswoning, maar ik ken de situatie in Limburg niet.
Ik heb nu 2 bungalows aangeboden gekregen: 1 met 1 slaapkamer en 1 met 2 slaapkamers. Het zijn helaas beide geen vrijstaande woningen. Wel bungalows, dus geen boven-of onderburen maar wel aan beide zijkanten.
Alle reacties Link kopieren
Zolang de woonkamer niet aanzienlijk kleiner is dan hier, kan ik zeker wel toe met minder spullen. (Ik heb nu namelijk een meubelset van salontafel, dressoir en eettafel die exact passen in mijn huidige woonkamer). 2e slaapkamer is prettig/ luxe maar geen noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Rustig wonen is heel fijn. Ligt voor mij ook aan de indeling van de woning (dat kan soms gewoon net wat beter zijn, waardoor je niet het gevoel hebt dat het zoveel m2 scheelt) en hoeveel spullen je zelf hebt. Als je hele huis nu vol staat, zou ik het niet doen. Maar als ik alleen zou wonen heb ik bv geen tweede slaapkamer nodig, dus dan zou ik het wel doen denk ik. Maar dan moet de tuin niet een postzegel zijn. Je hebt het steeds over tuintje, is het wel een fijne tuin?
Ik heb nu bv ook een balkon, maar wel een prettig groot balkon, met geen buurbalkon ernaast. Ik zou ook wel een tuintje willen, maar niet zoń postzegel tuin die je hier in de binnenstad dan krijgt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik wel even uitzoeken hoe het met gehorigheid zit. Dat type "bejaardenwoningen" ken ik alleen uit jaren 50 bouw. Wat dus best heel gehorig kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
09-12-2021 12:18
Rustig wonen is heel fijn. Ligt voor mij ook aan de indeling van de woning (dat kan soms gewoon net wat beter zijn, waardoor je niet het gevoel hebt dat het zoveel m2 scheelt) en hoeveel spullen je zelf hebt. Als je hele huis nu vol staat, zou ik het niet doen. Maar als ik alleen zou wonen heb ik bv geen tweede slaapkamer nodig, dus dan zou ik het wel doen denk ik. Maar dan moet de tuin niet een postzegel zijn. Je hebt het steeds over tuintje, is het wel een fijne tuin?
Ik heb nu bv ook een balkon, maar wel een prettig groot balkon, met geen buurbalkon ernaast. Ik zou ook wel een tuintje willen, maar niet zoń postzegel tuin die je hier in de binnenstad dan krijgt.
Mijn huidige balkon is een piepklein loggia-balkon dat direct grenst aan dat van de lawaaierige buurman. Er passen net 2 tuinstoelen op en dan zit je al knus bij elkaar. De ene bungalow heeft een tuin van 24 m2. De andere is deze woning: https://www.thuisinlimburg.nl/aanbod/nu ... 9-susteren

Aanvulling: de bungalow uit de link is uit 1970
Alle reacties Link kopieren
Een buiten is fijn, maar uiteindelijk zit je het meest binnen. Ik zou de ruimte in de woonkamer/keuken/slaapkamer de doorslag laten geven.
Hoe groot is de tuin? Past er nog een blokhut in?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-12-2021 12:22
Mijn huidige balkon is een piepklein loggia-balkon dat direct grenst aan dat van de lawaaierige buurman. Er passen net 2 tuinstoelen op en dan zit je al knus bij elkaar. De ene bungalow heeft een tuin van 24 m2. De andere is deze woning: https://www.thuisinlimburg.nl/aanbod/nu ... 9-susteren

Aanvulling: de bungalow uit de link is uit 1970
daarvan is reactietermijn verlopen.
Ik zou met 2 katten wel graag een tuintje willen, maar deze woning ziet er wel een beetje slecht onderhouden en slecht geïsoleerd uit uit.
Bij overlast in huidige woning is alles beter natuurlijk
Mag je wel reageren als niet-senioor? Moet je geen 55+ zijn ofzo?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
09-12-2021 12:29
daarvan is reactietermijn verlopen.
Ik zou met 2 katten wel graag een tuintje willen, maar deze woning ziet er wel een beetje slecht onderhouden en slecht geïsoleerd uit uit.
Bij overlast in huidige woning is alles beter natuurlijk
Ja, en ik ken de verhurende woningstichting en ben daar niet super-enthousiast over...er lijkt op 1 van de foto's ook schimmel in 1 van de muren te zitten...

De andere woning is deze: https://www.thuisinlimburg.nl/aanbod/nu ... 1-spaubeek
Nieuwer qua bouwjaar en een beter energielabel en wat ik kan zien is de tuin ook wat groter.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
09-12-2021 12:34
Mag je wel reageren als niet-senioor? Moet je geen 55+ zijn ofzo?
Dat mag zeker, al krijgen senioren/ 55 plussers wel voorrang.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Fotos bekeken, en vind het wel een heel klein tuintje wat je krijgt, zonder privacy. En de ruimte binnen is wel erg klein. Ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
09-12-2021 12:36
Ik heb de Fotos bekeken, en vind het wel een heel klein tuintje wat je krijgt, zonder privacy. En de ruimte binnen is wel erg klein. Ik zou het niet doen.
Heb je het nu over de woning in Susteren of die in Spaubeek?
Alle reacties Link kopieren
Mag je het tuintje een beetje 'afbakenen' met een heg ofzo? Hij ligt wel dicht aan het pad, en als ik op maps kijk doen niet veel bungalows aan privacy in de tuin. Kan ook een Limburgs ding zijn, dat weet ik niet, maar dat zou voor mij nog veel uitmaken.

De ligging is op zich wel mooi, je bent zo in het bos. Ik zou me zoals hierboven ook staat wel een beetje zorgen maken over de gehorigheid en de buren aan weerszijden, maar ik weet niet wat het aanbod in jouw regio is. De meeste sociale huurwoningen die ik ken zijn gewoon gehorig. Dan heeft het niet zoveel zin om deze eventueel gehorige woning te laten schieten voor een andere gehorige woning, en je hebt hier inderdaad maar aan twee kanten buren.

Edit: dit ging over de eerste woning in susteren. Die in spaubeek heeft wat weinig foto's maar lijkt eerder kleiner ondanks die 5m2 extra slaapkamer.
elein wijzigde dit bericht op 09-12-2021 12:40
9.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij die tweede bungalow wel een afgeschermde tuin? Of alleen open voortuin?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-12-2021 12:37
Heb je het nu over de woning in Susteren of die in Spaubeek?
Allebei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven