Woonplaats kiezen

06-10-2015 16:04 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zoek wat ervaringen, tips, overdenkingen over het volgende:

Op dit moment woon ik in een mooi appartement, 2 slaapkamers in een hele leuke stad (vind ik zelf). Graag zou ik in een huis willen wonen met tuin, 3 of 4 slaapkamers, meer bergruimte. Dat wordt een huurhuis, want de komende tijd kunnen we nog niks kopen. In de leuke stad is een huurhuis te duur in de wijken dat we willen (ik en mijn man). In een groot dorp verderop zijn wel leuke betaalbare huizen, maar ik ken het dorp niet zo goed. Er wonen wel mensen die ik ken met veel plezier, maar de overstap vind ik eng. Bang dat ik geisoleerd raak ofzo, en dat het totaal niet bevalt... Terwijl het goed bereikbaar is en we ook een auto hebben. Mijn man staat er wel voor open om daar naartoe te verhuizen. Het is erg kindvriendelijk (hopelijk moeten we daar binnenkort namelijk gebruik van maken) en heel echt van alles in het centrum.

Nu is mijn vraag: Waarop hebben jullie de keuze van je huidige woonplaats gebaseerd?

ik ben trouwens wel eerder verhuisd naar een andere plaats: een keer voor mn studie, een keer om samen te wonen. En toen binnen dezelfde steden ook weer.

Maar verhuizen naar steden lijkt me veel minder eng dan een dorp ookal is het echt groot (incl bios, sterrenrestaurant, sportdingen)
Ha, wat grappig dat zoveel mensen niet in een dorp zouden willen wonen. Ik woon zelf momenteel in een dorp met iets meer dan 10.000 inwoners. Hier is niet bijzonder veel, maar het ligt aan de randstad dus eigenlijk is alles wel op fiets/korte rij afstand. Ik ben hier opgegroeid en vind een klein dorp wel erg saai. Er is niet veel te beleven en er is op dagen (zeker zondag) soms geen kip te bekennen op straat. Geen leuk barretje, niks. Maar tegelijkertijd vind ik een drukke stad ook niets (heb in Amsterdam gewoond, veel te druk juist).

Dus een (groot) dorp of een kleine stad lijkt me ideaal! Wat jij dus opnoemt lijkt me best fijn: je kunt alles dicht bij huis vinden maar mocht je daar even geen zin meer in hebben kun je ook zo naar de grotere stad. Zo kom je tenminste je woonplaats ook nog eens uit ;)
quote:Monochra schreef op 06 oktober 2015 @ 17:18:

Ha, wat grappig dat zoveel mensen niet in een dorp zouden willen wonen. Ik woon zelf momenteel in een dorp met iets meer dan 10.000 inwoners. Hier is niet bijzonder veel, maar het ligt aan de randstad dus eigenlijk is alles wel op fiets/korte rij afstand. Ik ben hier opgegroeid en vind een klein dorp wel erg saai. Er is niet veel te beleven en er is op dagen (zeker zondag) soms geen kip te bekennen op straat. Geen leuk barretje, niks. Maar tegelijkertijd vind ik een drukke stad ook niets (heb in Amsterdam gewoond, veel te druk juist).

Dus een (groot) dorp of een kleine stad lijkt me ideaal! Wat jij dus opnoemt lijkt me best fijn: je kunt alles dicht bij huis vinden maar mocht je daar even geen zin meer in hebben kun je ook zo naar de grotere stad. Zo kom je tenminste je woonplaats ook nog eens uit ;)

Ik wil eigenlijk best in een (groter) dorp wonen als het maar 1) een station dichtbij heeft en 2) je binnen een half uur fietsen in het centrum van een stad zit.

Waarschijnlijk verhuizen wij, tegen de tijd dat we aan de kinderen gaan, ook richting een dorp aangrenzend aan de stad hier.
quote:amby schreef op 06 oktober 2015 @ 17:12:

[...]

Wikipedia: Vanwege het kasteel Slot Zeist wordt Zeist wel Slotstad genoemd. En het heeft bijna 62.000 inwoners, dus qua inwonersaantal ga je dorpser dan Zeist!

Dat is het aantal inwoners van de gemeente Zeist, dus incl de dorpen er omheen.

Maar he, TO, Oosterhout is hartstikke leuk hoor!
Echt wat makt het aantal inwoners nu uit? Ik kies obv de faciliteiten die er zijn, wat we nodig hebben of dnken nodig te hebben in de (nabije) toekomst en reistijd naar werk. Of er dan 3000, 70.000 of 200.000 mensen wonen let ik niet op. En ik heb al in dorpen van 2000 inw. Gewoond tot wereldsteden met 15 miljoen... Ik weet van mezelf dat ik liever in een wat grotere plaats woon, maar het hoeft echt geen grote stad te zijn, dat hangt puur af van wat het 'grote dorp' te bieden heeft en hoe dicht het bij een echte stad ligt.
Dus ja, hoe kies je? Je maakt een lijst van wat belangrijk voor je is, bv een grote supermarkt, ziekenhuis, goede scholen, treinstation, sportclubs voor jouw sport, max. Acceptabele reistijd naar al deze dingen en werk. En dan zoek je plaatsen of wijken die daarbij passen. Dan ga je kijken waar het 'goed voelt' en wat je kunt betalen. Verhuizen blijft altijd spannend, maar juist als je gaat huren en je baseert op feiten kun je weinig verkeerd doen.
Wij hebben onze woonplaats gebaseerd op daar waar vriend al jaren woonde en we beide veel vrienden hadden. Ik heb in mijn studententijd heel veel op en neer gereisd, omdat mijn vrienden en familie door het land verspreid woonden en daar was ik wel klaar mee toen ik 24 was. Ik heb met vriend een appartementje gezocht in de stad waar hij al jaren woonde en waar verschillende vrienden van mij woonden. Daar een baan gezocht en nu 10 jaar later zijn we er op zoek naar ons eerste koophuis. Familie woont dan wel niet in de buurt, maar waar we ook gingen wonen: een van ons zou ver van familie wonen.

Zelf opgegroeid in een dorp, wilde ik na mijn 17e nooit meer terug. De stad moest het zijn. En nu woon ik in de 2e stad van Nederland en daar ben ik heel blij mee. Ik heb hier alles, behalve mijn familie.
Ik heb veel meer dat ik een goed gevoel moet hebben bij een woonplaats. Zo zijn er gemeentes waar ik nog nooit gewoond heb, maar wel geregeld geweest ben waar ik een fijn gevoel bij heb en zo zou gaan wonen.

Daarentegen woon ik ondertussen zo'n 3 jaar in een stadje (officieel dorp, want geen stadsrechten) en ik vind het vreselijk. Ik heb gewoon niks met deze gemeente.

Dit klinkt wel heel zweverig, maar je hebt zelf ook vast wel eens gehad dat je je ergens meteen thuis voelde terwijl je je ergens anders nooit echt op je plek hebt gevoeld hoe vaak/lang je er ook bent
Ik ben ooit verhuisd van een dorp van 2.500 inwoners naar een grote stad om te gaan studeren en ben daar gewoon gebleven. Bevalt prima, ik denk niet dat ik ooit weer in een klein dorpje ga wonen. Maar bijvoorbeeld ook niet in de stad vlakbij mijn geboortedorpje, heb ik helemaal niks mee.

Ik denk dat de meeste mensen (incl. mijzelf) gewoon ergens blijven wonen totdat er een reden is om ergens anders te gaan wonen. Bijvoorbeeld werk, studie of een relatie. Of dus omdat ze ipv in een stad in een dorp willen wonen of andersom, maar dan wel vaak in de buurt, dus niet van Rotterdam naar Stadskanaal alleen omdat je wat rustiger wil wonen.
Hier was de vereiste vooral praktisch.

Ik wou degelijk openbaar vervoer en een station (met genoeg verbindingen) in de buurt.

Er moest voor mijn man een snelwegoprit in de buurt zijn.

Betaalbare huizen met een tuintje.

Niet te ver van ons werk.

Mijn man werkt in de rand rond Brussel, ik in Antwerpen.

Wij zijn tussen de twee gaan wonen in een buitenwijk van Mechelen (80.000 inwoners).

Autostrade op 5 minuten rijden.

Groot treinstation op 10 à 15 minuten fietsen (en een bus ernaartoe op 5 minuten wandelen).

Het hielp dat manlief zijn moeder hier 10 minuten vandaan woont.

1 dorp verder is 't onbetaalbaar en ben ik een half uur of meer onderweg naar een station.

Ik kom oorspronkelijk uit een dorp (15.000 inwoners). Maar ik wist wel heel zeker dat het dat nooit zou worden.

Openbaar vervoer rotslecht, te klein naar mijn zin, te ver van mijn man zijn werk, altijd file op dat stuk autostrade, ...

Na zoveel jaar in een stad ligt die "dorpse mentaliteit" en het "ons kent en ziet iedereen" mij echt niet meer.

Af en toe vloek ik overigens wel es op de 50 km die mijn ouders en mijn zus van hier scheiden.

Want het is echt altijd ik die naar daar moet gaan. Zij komen nooit tot hier. En met OV ben ik dan 2 uur enkel onderweg - da's dus echt zowat een daguitstap.

Maar tja ... you can't have it all.
quote:Noah_ schreef op 06 oktober 2015 @ 16:14:

[...]

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand Zoetermeer een leuke stad zou noemen.
I am Spaaartaaacus.
Ik woon in een dorp met 28.000 inwoners. Het heeft alle faciliteiten die ik nodig heb. Meerdere supermarkten, winkels, een theater, treinstation, polikliniek en bioscoop.

Ik kan me voorstellen dat een kleiner dorp ook weer anders voelt. Maar dit is een prima grootte.

Lees net dat 'we' een stad zijn... Wist ik niet!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven