Zelf voorspoelen bij vaatwasser?

12-04-2010 13:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een discussie met mijn man gehad. Hij ruimt altijd af en spoelt alles schoon met heet water. Dan gaat het de vaatwasser in. De man die ons de vaatwasser verkocht zei juist dat we niet voor moeten spoelen. Kost water en stookkosten en nergens voor nodig want dan had het vaatwasblokje geen werk meer te doen.

Klonk logisch.

Maar als ik het niet voorspoel dan blijft de vaat vet. Er zit een laagje over. Hij staat op een programma van 2 uur en 50 graden. Dat zou toch niet moeten? Of is het heel normaal alles voor te spoelen?
ik spoel nooit voor, schuif alleen het overgebleven eten in de vuilniksbak en dat is het. 99,9% van de vaat wordt dan gewoon schoon, maar je kunt natuurlijk een keer een heter programma proberen. Misschien helpt dat. Ik heb hem trouwens meestal op 60 graden staan,
Vaatwasser-reparatie-mannen hebben mij altijd verteld dat je wel moet voorspoelen. (dus niet afwassen, echt spoelen )

Etensresten kunnen je vaatwasser verstoppen.
Ik spoel nooit voor, maar ik zet 'm wel gelijk na het eten aan. Hele vieze vaat op 65 graden en beetje vies op 50 graden.

Ik gebruik all-in-one blokjes plus extra glans en zout. Het komt er blinkend uit
Ik spoel niet voor. Haal uiteraard wel de grove resten van de vaat af. Mijn vaatwasser staat standaard op 70 graden en alles is altijd blinkend schoon. Kan de tijd niet zelf instellen, maar draait ongeveer anderhalf uur.
Ik spoel ook altijd voor. Vooral bij de pan waar de aardappelen in gekookt zijn..... elke stukje dat blijft zitten zorgt voor aanslag op mn glazen.

Wat dat betreft vind ik een vaatwasser eigenlijk helemaal niet zo fijn. Ik moet zo grondig voorspoelen dat ik net zo goed de afwas met de hand kan doen....
Ik spoel nooit voor, gooi uiteraard wel eerst restjes in de prullenbak. De filter doet de rest (lees; zorgt ervoor dat de machine niet verstopt). Staat op 65 graden en gebruik alleen dreftblokjes en glansmiddel. Bijna altijd alles goed schoon.

Mijn moeder spoelt wel altijd voor, vindt ze nodig
Voorspoelen is echt zonde van de energie, de vaatwasser doet dat namelijk eerst zelf. (die van ons dan) Die spoelt eerst en daarna knalt pas het bakje van het vaatwasmiddel open en gaat hij wassen. Hier ook alles stralend schoon (en behoorlijk vies erin) met programma op 65 graden. Als vaat niet zo vies is zet ik hem op 50 graden.
Ik spoel ook nooit voor. Ik leeg dan wel zo af en toe het filter, zodat de boel niet verstopt.
anoniem_87445 wijzigde dit bericht op 12-04-2010 14:02
Reden: foutje
% gewijzigd
Ik spoel ook nooit voor, nergens voor nodig!
Aha, hij staat dus te koud! Ik ga voortaan het programma van 65 graden gebruiken. Ik hoop dat dat het probleem is.

Bedankt voor de reacties
De etensresten schuif ik in de vuilnisbak. Daarna laat ik de afwasbak deels/helemaal vollopen met heet water en haal bepaalde spullen daar nog even doorheen (afwaskwast erbij om bijv. sausjes nog even goed af te halen).

Ik vind het niet veel werk en als je maar één bak(je) heet water gebruikt om voor te spoelen is het m.i. niet waterverspillend.
Hier wordt ook voorgespoeld! Helaas anders meegemaakt dat niet alles schoon is (vooral pannen). Ten opzichte van met de hand afwassen scheelt het in ieder geval drogen!
Ik spoel niks voor en geen vette vaat hier. Misschien eens een ander merk vaatwastabletten proberen.

En ondanks de 3 in 1 tabeletten toch zout en glansspoelmiddel gebruiken.
Afgelopen week hebben wij een nieuwe vaatwasser gekregen. Met de oude spoelden wij nooit voor en was 20 jaar oud. Nooit problemen gehad.

Bij de nieuwe heb ik het toch even nagevraagd. Niet voorspoelen, zonde van het water zei de wasmachineman. Je moet wel even de grove etensresten met een keukenpapiertje weg halen.
Wij spoelen alles. Wij draaien hem ca 2x per week en als je dan niets afspoelt dan wordt het heel erg ranzig. Bovendien vind ik toch dat je bij ongespoelde vaat vaak aangekoekte etensresten tegenkomt.
Als je voorspoelt kan je net zo goed de vaat met de hand doen. Gebruik je namelijk meer water, kost meer tijd en maakt de vaatwasser geheel overbodig.

Nee, de vaatwasser is mijn beste huisslaaf!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Heel soms bij aardappel puree of linzensoep, dan spoel ik voor, dat zetmeel wil nog weleens in mijn glazen blijven plakken en dat gaat erg moeilijk eraf, naderhand dus.

Ach, als je man het graag zo doet, waarom niet, zolang hij het maar niet van jou verlangt.
Vaatwasmachineman die bij ons kwam repareren laatst gaf wel aan dat je het filter wel iedere week even uit moet spoelen, was met oudere machines minder nodig maar huidige generatie gebruikt niet genoeg water om alle resten weg te spoelen.
Wij spoelen niet voor, zetten de vaatwasser om de dag aan. Wel worden uiteraard de etensresten verwijderd. Soms is er inderdaad wat zetmeel afzetting op de glazen zichtbaar, deze spoelen we dan even na.

Wij gebruiken vaatwaspoeder, glansmiddel en zout, nooit problemen.
Ik spoel niet voor, manlief meestal wel een beetje. Bij ons vertelde de keukenboer ook dat je vooral niet teveel voor moest spoelen, dat was niet nodig.

Wat ik wel voorspoel is de pan waarin ik pasta gekookt heb, zeker als ik de vaatwasser niet gelijk na het eten aanzet (we zijn met maat zijn 2-en dus hij gaat niet iedere dag aan). Of dingen die echt aan gaan koeken als ik weet dat de vaatwasser pas over 2 dagen aan gaat.

Ik heb altijd schone vaat. Gebruik geen all-in-one blokjes maar apart zout en glansspoel. Dit op advies van de verkoper. In die blokjes zit niet genoef zout/glansspoel voor de hardheid van het water in mijn regio. Standaard blokjes zijn ook veel goedkoper en dat zout dat kost helemaal geen drol.
Denk dat die 50 of 60 graden best een essentieel verschil kan zijn.

Probeer eens zonder voorspoelen op 60 graden, kijken of t dan wel schoon is?

Of alleen de meest vieze dingen voorspoelen - pannen enzo. Borden en kopjes hoef je in principe niet voor te spoelen.

(Vette vaat kun je ook even uitnemen met keukenrol voor je het in de vaatwasser zet. Gaat makkelijker dan afspoelen)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Soms spoel ik wel voor, ligt er een beetje aan hoe plakkerig de etensresten zijn eigenlijk, en ook aan hoeveel inspiratie ik heb. Maar het filter spoel ik iig wel 1 x per week goed schoon.

En zo eens in de 2, 3 maanden reinig ik de machine met zo'n flesje op de hoogste stand.
ik spoel alleen voor als er restjes op de borden of pannen hangen die echt gaan plakken (aardappelen, ovenschaal-met-lasagne). Ik was bijna altijd op 45°, en dat duurt iets meer dan 40 minuten. (Als ik een hogere temperatuur kies, duurt het meteen veel langer). Mijn vaat is altijd brandschoon, tot mijn eigen verbazing eigenlijk. Ik gebruik die plastic dingetjes van Dreft, zo met een beetje poeder en een beetje vloeibaar spul. Verder geen glansspoelmiddel, wel zout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven