Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
maandag 3 oktober 2022 om 19:19
Het is hier vandaag ook maar weinig opgewarmd met de zon in huis. Hij staat ook steeds lager en heeft minder kracht, dat merk je wel.watdachtjehiervan1 schreef: ↑03-10-2022 18:47Hier was het 18,5 graad en ik vond het kouder binnen dan vorige week toen het 17 graden was. Het valt me ook tegen dat het maar 18.5 was met de zon op het huis. Ik snap dat niet zo goed.
maandag 3 oktober 2022 om 19:34
Hangt er van af hoe hoog je termijnbedrag nu staat natuurlijk. Door zonnepanelen krijgen wij in de zomermaanden ook terug. In de wintermaanden gaan we echter wel flink moeten betalen, daar is ons voorschot mede op gebaseerd. Deze maanden betalen we dus teveel, maar in de winter te weinig.RP7 schreef: ↑03-10-2022 18:32Energieverbruik september is nu wel definitief en het is -6 euro (ja in de min ja). In juli en augustus ook al waardoor ik nu op -13 euro sta, mijn jaar loopt van juli -juni en toch vind vattenfall dat ik moet bij betalen als ik mijn termijnbedrag niet aanpas. Nou prima joh, bewijs het tegendeel wel![]()
maandag 3 oktober 2022 om 19:42
Ik heb geen zonnepanelen dus het zit hem puur in mijn eigen verbruik.Waarom schreef: ↑03-10-2022 19:34Hangt er van af hoe hoog je termijnbedrag nu staat natuurlijk. Door zonnepanelen krijgen wij in de zomermaanden ook terug. In de wintermaanden gaan we echter wel flink moeten betalen, daar is ons voorschot mede op gebaseerd. Deze maanden betalen we dus teveel, maar in de winter te weinig.
maandag 3 oktober 2022 om 21:26
Mijn dochtertje van 3 kan ook bij de thermostaat. Die hangt boven de bank aan de muur. Op de bank gaat ze staan en drukken maar. Altijd als ik het niet zie want ze weet dat ze dat niet mag.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑02-10-2022 13:06Maar ik neem aan dat jouw kind niet bij de thermostaat kan? Of heb je zo'n systeem dat je de kachel ook aan kan zetten bij de radiatoren zelf? Mijn kind kan aan de radiator draaien wat hij wil (wat hij niet doet/niet bij kan, maar even t idee) maar als ik de thermostaat niet aan heb staan, verwarmt er hier toch echt niks.
Blijf in jezelf geloven !
maandag 3 oktober 2022 om 21:36
Mijn bedragen voor stroom zijn altijd in de min en vanaf maart is mijn hele termijn in de min. Dan kan het zijn dat nu de teruggave energiebelasting nu hoger zijn maar dit heb ik vast binnen en gezien mijn verbruik geloof ik niet eens dat het tot terugbetalen komt. Het energieplafond komt er ook nog waardoor de gasprijs lager word dan ik nu betaal.
maandag 3 oktober 2022 om 22:51
dinsdag 4 oktober 2022 om 11:25
Bij ons scheen gisteren de zon niet.... en ik had me er zo op verheugd. Ik werkte vanuit huis en moest echt de houtkachel opstoken om dat comfortabel te kunnen doen.GroenTuintje schreef: ↑03-10-2022 22:51Ik vond de zon behoorlijk warm nog gisteren, ik ben zelfs verbrand![]()
Vandaag wel zon, maar nu zit ik op kantoor.
dinsdag 4 oktober 2022 om 12:22
Hier tot eind vd week zonnig en morgen zelfs 22(!) gradenvivapimpelmees schreef: ↑04-10-2022 11:25Bij ons scheen gisteren de zon niet.... en ik had me er zo op verheugd. Ik werkte vanuit huis en moest echt de houtkachel opstoken om dat comfortabel te kunnen doen.
Vandaag wel zon, maar nu zit ik op kantoor.

Voor iedereen een groene tuin

dinsdag 4 oktober 2022 om 12:41
Ja, hier ook, zo fijn! Vind de zon ook echt goed warm en morgen nog hogere temperatuur, ik klaag nietLuciFee2022 schreef: ↑04-10-2022 12:25Zonnig en weer de deur open en nog 22 graden in de woonkamer. Warmt echt snel op met die zon zo op mijn ramen.

Live Life to the fullest
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:18
Dit is ook mijn gemiddelde per maand zag ik, maar woon hier pas vanaf mei. Heb ook bewust gekozen om inductie te gaan koken ipv gas, maar verwacht daardoor niet onder het plafond te kunnen blijven. Ik verbruik gemiddeld zo’n 270 kWh per maand, terwijl ik niet echt veel lampen aan heb ofzo. Heb wel 2 TV’s (Led) op standby staan, zou dat zoveel energie kunnen vreten?
Live Life to the fullest
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:24
Ik kook ook electrisch en ik verbruik 120-140 kWh en dat is met fulltime thuis werken op 2 schermen. Er zit een energieslurper bij jou. Standby vreet ook niet veel, behalve als je de Ziggo box hebt. Hoe vaak draai je wassen?GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 14:18Dit is ook mijn gemiddelde per maand zag ik, maar woon hier pas vanaf mei. Heb ook bewust gekozen om inductie te gaan koken ipv gas, maar verwacht daardoor niet onder het plafond te kunnen blijven. Ik verbruik gemiddeld zo’n 270 kWh per maand, terwijl ik niet echt veel lampen aan heb ofzo. Heb wel 2 TV’s (Led) op standby staan, zou dat zoveel energie kunnen vreten?
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:27
Nou iets kost heel veel stroom. Wij zitten met twee rond de 170 en dat is incl een extra (oude) vriezer.GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 14:18Dit is ook mijn gemiddelde per maand zag ik, maar woon hier pas vanaf mei. Heb ook bewust gekozen om inductie te gaan koken ipv gas, maar verwacht daardoor niet onder het plafond te kunnen blijven. Ik verbruik gemiddeld zo’n 270 kWh per maand, terwijl ik niet echt veel lampen aan heb ofzo. Heb wel 2 TV’s (Led) op standby staan, zou dat zoveel energie kunnen vreten?
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:36
Ik heb geen Ziggo box, wel een Ziggo-router en Philips Hue Bridge, zou dat het mss kunnen zijn?. Draai maar 1 wasje gemiddeld per week en vaatwasser draait ook hooguit 1-2 per week (dalstroom). Wasmachine en vaatwasser zijn 5 jaar oud, droger heb ik weggegeven, want gebruikte ik minimaal en kan wel zonder.
Live Life to the fullest

dinsdag 4 oktober 2022 om 14:42
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... g-gasprijs
Las zojuist dit bericht, pakt het toch gelukkig iets gunstiger uit qua plafond
Las zojuist dit bericht, pakt het toch gelukkig iets gunstiger uit qua plafond
Live Life to the fullest
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:45
Even een blonde vraag, maar zijn dit prijzen exclusief energiebelasting en ODE?GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 14:42https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... g-gasprijs
Las zojuist dit bericht, pakt het toch gelukkig iets gunstiger uit qua plafond![]()
dinsdag 4 oktober 2022 om 14:55
Dat neem ik wel aan ja, maar mss dat iemand anders dit kan bevestigen?
Nu heb ik gelukkig nog een vast contract tot 1-1-2024, maar wil wel alsnog bezuinigen daar waar mogelijk. Betaal nu echt bizar weinig als je het vergelijkt met de nieuwe plafond-prijzen, dus ik mag sowieso niet klagen en dat besef ik mij enorm. Eerst maar eens mijn energieslurper ontdekken.
Live Life to the fullest

dinsdag 4 oktober 2022 om 15:03
En ook de hoeveelheden waar plafond voor geldt, is nog steeds weinig voor een gemiddeld gezin maar wel beter dan eerst.GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 14:42https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... g-gasprijs
Las zojuist dit bericht, pakt het toch gelukkig iets gunstiger uit qua plafond![]()