Zolder opruimen

13-10-2011 11:18 27 berichten
Het is al jaaaaren dat ik de zolder wil opruimen en elke keer gaat het mis, omdat het zo’n grote chaos daar boven is. Ik weet niet zeker hoe ik het moet aanpakken. Dit is de situatie:

Aan de linkerkant heb ik een washok met de wasmachine en veel dozen. Ik de dozen zitten knutselwerkjes van de kinderen, mijn trouwjurk en waarschijnlijk veel meer troep.

Tegenover de trap zitten dozen vol speelgoed en tekeningen.

Aan de rechter kant is het een grote stapel troep: kleding, speelgoed, oude computers, boeken, koffers, en weet ik niet wat meer. We hebben ook 5 boekenkasten, een ervan bijna leeg.

En overal losse spullen en dozen waar ik niet eens weet wat erin zit.

Mijn laatste poging was drie stapels maken: weggeven/verkopen, weggooien opruimen. Dat van de stappels was het geen goed idee, want elke keer dat iemand boven komt, gaan de spullen van de ene naar de andere stapel en na een maand is het alleen een grote stapel.

Mijn grootste probleem is speelgoed. De meeste is te gebruiken, maar het is overal verspreid. Ik heb dus bijvoorbeeld een poppenhuis, maar de inhoud licht in verschillende tassen en dozen verspreid. Ik wil de speelgoed die nog door onze kinderen gebruikt kan worden in dozen doen, verdeeld in soort speelgoed: poppen en kleding, auto's, puzzle's, enz

Hoe kan ik het beste aanpakken? Ik wil ongeveer 2 uur per week hieraan besteden. En hopelijk is het na de kerstvakantie overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
Van die plastic opbergboxen kopen en daar meteen je gesorteerde, wat je wil bewaren spullen doen.

Wat je weg wil gooien/geven, meteen in vuilniszakken doen, misschien onderscheiden door dicht te binden met een kleur lint.

Ik weet wel dat ik een illusie armer was, toen ik bij mijn ouders mijn oude speelgoed voor dochter wou pakken. Zelfs mijn lievelingspop was niet meer, speelwaardig. Jemig, wat was alles een oude zooi geworden. Jammer van die moeite het 30 jaar te bewaren. Dus ik zou niet te veel speelgoed bewaren.
Grote dozen pakken en eerst uitzoeken, alle poppenhuis spullen in 1, alle knuffels in 1, alle blokken in 1 etc etc En dan ookmet kleding, op maat en op geslacht groeperen.

Maar nog het belangrijkst, schrijf op een sticker wat er in de doos zit en plak die op de doos!

Ik vind het heerlijk de zolder opruimen, alles netjes in dozen gegroepeerd bij elkaar, kinderspul bij elkaar, kerstsul bij elkaar etc etc
Klein beginnen. Doos voor doos, stapel voor stapel. Anders is het zo'n enorme onoverzichtelijk klus, daar zakt de moed je van in de schoenen. Zorg ervoor dat je, zoals posters hierboven ook zeggen, plastic bakken klaar hebt staan zodat je meteen kunt sorteren. En weggooien natuurlijk, een vuilniszak voor alle afgedankte troep. Een mens kan niet alles bewaren! Succes!
Ik heb juist heel veel oude meuk van mezelf aan de kinderen gegevens, duplo, lego, barbie, playmobiel , is en blijft mooi.

Zelfs met het oude poppenhuis van mijn moeder wordt bijna dagelijks gespeeld.

Oud houten speelgoed ziet er na 30 jaar zolderduty nog prima uit.
Spullen waar je het afgelopen jaar geen behoefte aan hebt gehad allemaal in vuilniszakken en weggooien. Anders staat 't er maar stof te verzamelen terwijl je er toch nooit meer iets mee doet. Of kijk of er nog verkoopbare spullen tussen zitten en zet die op marktplaats.
Eerst! Naar de IKEA. Daar haal je plastic opbergdozen (Samla) of kartonnen verhuisdozen. Ook haal je daar van die zakken, waar je beddengoed / wintergoed in kan doen, en die je vervolgens 'leeg' kan stofzuigen zodat je een plat pakket overhoudt. Dan nog een rol tape en een stift en een rol vuilniszakken.

En gaan met die banaan!

Goed dat je het 2 uur per week wil doen, dan wordt je niet gek. Als je eenmaal bezig bent, dan gaat het ook 'lopen' in je hoofd, en voor je het weet heb je overzicht.

En laat de ''weg te gooien'' (of ''naar kringloop'') stapel het grootste zijn. Echt, het lucht op. Volgens de feng shui kan je niet geestelijk (spiritueel) groeien met rommel boven je hoofd (wat vaak het geval is met een zolder).

Succes!!
quote:potsiedikkie schreef op 13 oktober 2011 @ 11:27:

Ik vind het heerlijk de zolder opruimen, alles netjes in dozen gegroepeerd bij elkaar, kinderspul bij elkaar, kerstsul bij elkaar etc etcPotsiedikkie, das cool!! Jij hebt je eigen kerstsul op zolder!!!
quote:potsiedikkie schreef op 13 oktober 2011 @ 11:27:

Ik vind het heerlijk de zolder opruimen, alles netjes in dozen gegroepeerd bij elkaar, kinderspul bij elkaar, kerstsul bij elkaar etc etcJe bent welkom Ik betaal je reiskosten en je krijgt eten bij ons
ook ik vind dit niet erg om te doen. Als je maar begint...
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
SG, je hebt gelijk. Ik heb te veel spullen. Ik gooi niet graag, maar ik heb veel weggegooid/weggedaan de laatste jaren. Mijn probleem is vooral dat ik te veel koop/kocht (dit is al verholpen, gelukkig). Wat ik moeilijk vind is mijn eigen kleding wegdoen. Ik draag veel, heel veel niet meer, maar het is nog draagbaar. En toch, gaat het niet weg. Ik wil deze keer er echt een punt achter zetten. Ik wil eindelijk een overzichtelijke kledingkast.
Organiseer een vriendin en een gezellig muziekje. Doe het samen en al babbelend kom je een heel eind verder dan je in de eerste instantie had gedacht. Wie weet, vin d zij bepaalde spulletjes wel leuk om mee te nemen, je kan er maar van af zijn.

Wat een mens allemaal nodig denkt te hebben hè, om gelukkig te zijn.
Je bent overigens dapperder dan ik. Mijn kelder mijd ik als de pest, haha.
Ik kan het niet vermijden, mijn wasmachinne zit in de zolder.
Het staat daar natuurlijk wel boordevol met herinneringen, misschien is dat een uitgangspunt om er eens aan te beginnen. Op zoek naar toen.
quote:MEFS schreef op 13 oktober 2011 @ 11:37:

SG, je hebt gelijk. Ik heb te veel spullen. Ik gooi niet graag, maar ik heb veel weggegooid/weggedaan de laatste jaren. Mijn probleem is vooral dat ik te veel koop/kocht (dit is al verholpen, gelukkig). Wat ik moeilijk vind is mijn eigen kleding wegdoen. Ik draag veel, heel veel niet meer, maar het is nog draagbaar. En toch, gaat het niet weg. Ik wil deze keer er echt een punt achter zetten. Ik wil eindelijk een overzichtelijke kledingkast.Kun je kleding verkopen op internet? Naar een tweedehands winkel brengen? Het gaf mij een enorm luxegevoel toen ik mijn kledingkast had opgeruimd en de hoeveelheid kleding flink had uitgedund. Lekker overzichtelijk en ik hield alleen de kleren waar ik echt heel blij mee was, zo fijn!
Wat eten we vanavond?
Als je nog goed speelgoed hebt, maar er wordt niet meer meegespeeld en waarschijnlijk niet verkoopbaar op marktplaats of rommelmarkt, dan kan je altijd aan een plaatelijk ziekenhuis of een peuterspeelzaal/creche vragen of ze het willen hebben.

Zijn er meestal heel blij mee en het geeft een goed gevoel.

Off topic:

Ohja ik heb een eigen Kerstsul....En ook doet de P het niet zo goed meer...
Oude speelgoed breng ik naar de psz/bso of naar mijn werk (veel arme kinderen). Kinderkleding trouwens ook. Ik heb niet zo veel kinderkleding meer, alleen wat ik nog dit jaar van de kledingkast van de kinderen moet opruimen.
Ik ken die situatie wel van vroeger toen ik een kelder had. Het was een ongezellige ruimte, en dat is de reden waarom ik er maar zo kort mogelijk wou blijven. Daarom maakte ik er ook altijd zo'n troep: er was geen motivatie. Kocht ik een nieuwe tafel, dan ging de oude tafel + de doos van de nieuwe naar die kelder. Ik was dan allang blij dat ik hem ergens neer kon plempen; pff, zo zwaar. Af en toe deed ik een radicale opruimpoging en dan was ik blij daarna maar helaas, al mijn zware werk was ik alweer vergeten als ik een afgebroken kast kwijtmoest.

Problematisch was ook dat ik alleen in het begin zeker wist waar iets stond, maar als ik "opgeruimd" had kon ik het niet meer vinden.

Mijn conclusie was dat ik best af en toe de rotzooi kon uitdunnen (wat wel moest als je bij de oudste spullen wou kunnen blijven komen) maar dat ik het niet moest verplaatsen, tenminste niet naar een heel andere plek. Alles moest redelijk bereikbaar blijven.

En aangezien ik daar nooit sliep, was het ook niet zo belangrijk hoe het eruit zag. Ik bedoel, de kelder is toch een soort voorgeborgte van de vuilstortplaats, tenminste bij mij wel, en waarom zou die per sé het aanzien waard moeten zijn?
quote:MEFS schreef op 13 oktober 2011 @ 11:37:

SG, je hebt gelijk. Ik heb te veel spullen. Ik gooi niet graag, maar ik heb veel weggegooid/weggedaan de laatste jaren. Mijn probleem is vooral dat ik te veel koop/kocht (dit is al verholpen, gelukkig). Wat ik moeilijk vind is mijn eigen kleding wegdoen. Ik draag veel, heel veel niet meer, maar het is nog draagbaar. En toch, gaat het niet weg. Ik wil deze keer er echt een punt achter zetten. Ik wil eindelijk een overzichtelijke kledingkast.

Maak in ieder geval al heel duidelijk de scheiding zomerkleding / winterkleding.

Ik heb 2 weken terug alle zomerkleding in dozen gestopt, deksel erop, tot volgend jaar! Begin daar eens mee.

Begin daar eens mee. Zomerkleding hoef je dan nu nog niks mee te doen van mij , dat zie je komend voorjaar wel weer.

En ga dan eens kritisch naar je winterkleding kijken. Je hoeft van mij nu nog niks weg te doen, maar selecteer zo'n 10 - 20% van de kleding waarvan je denkt dat je het de komende maand niet zal dragen. Doe dat ook in een doos en zet maar op zolder.

Over een maand moet je dan bedenken, of je die kleding hebt gemist. Zoja, dan moet je het weer lekker gaan dragen, en andere kledingstukken selecteren. Zo niet, misschien kan je het dan naar de zak van max brengen. Zoals makreel zegt: het voelt zo goed als je kledingkast op orde is. Het brengt overzichtelijkheid en rust.

Misschien kan je een of twee kledingrekken (die kosten geen scheet bij de IKEA) op zolder zetten, om zo rust te scheppen in je kledingkast op je slaapkamer? Dat zou ook al schelen denk ik zo...
Het probleem met je drie stapels is dat ze bleven liggen, en dan helpt het uiteindelijk nog niet.

Als je 2 uur bezig wil gaan zou ik het zo aanpakken:

Van tevoren zorgen dat je dozen in huis hebt, of wat mij part vuilniszakken, tape en dikke stift.

Zet je eierwekker op 45 minuten.

In die 45 minuten ga je alleen maar sorteren in stapels.

Weggooien, weggeven, houden, twijfel.

Na 45 minuten doe je de 'weggooien' stapel direct in vuilniszakken en loopt direct naar de kliko om die weg te doen.

Nee, niet straks. Niet bij de trap zetten, NU.

Anders weet je zeker dat iemand het weer uitpakt of het ergens anders terecht komt.

Mooi.

Nu heb je nog een uur over, en nog 3 stapels.

Weggeven, houden, twijfel.

Ga naar de stapel 'houden' en ga die opruimen.

Dingen die je in huis een plek wil geven breng je daar DIRECT heen. Nee, niet bij de trap zetten, maar NU doen.

Anders weet je zeker dat het er straks nog staat, of iemand anders ermee aan de haal gaat.

Dan heb je nu nog een stapeltje houden over dat je op moet bergen. Sorteer dit in verschillende dozen, die je ook meteen merkt (stuk tape op de zijkant, opschrijven wat erin gaat).

Poppen, auto's, te kleine jongenskleding, oude kleding Mefs, decoratieprullen, kerstspullen, noem maar op.

Zit een doos vol?

Hopla, dichttapen, evt nog specifieker erop zetten welke poppen/kleding/prullen erin zitten, en doos bij de andere dozen zetten.

Dan heb je als het goed is enkel nog de stapel 'twijfel' en 'weggeven' over.

Alles 'twijfel' gooi je in een grote doos, schrijf daarop 'twijfel' en de datum. Over en maand nog eens naar kijken, en proberen uit te sorteren. Voor nu laten staan.

De 'weggeven' stapel is het lastigst, daar loop ik altijd vast, want daar ontstaat een enorme stapel zooi die ik vergeet weg te geven of 'nog op marktplaats moet zetten' maar dat niet doe.

Best is om het ook meteen in dozen/zakken bij elkaar te doen en te merken waar het heen moet, zodat je het na de 2 uur opruimen direct weg kan brengen.

Dus.

Tot zover de to do.

45 minuten uitsorteren: weg, houden, weggeven, twijfel,

weg meteen wegdoen

houden opruimen en de rest uitsorteren en merken

twijfel opzij zetten.

weggeven uitsorteren en direct weggeven.

Toitoi

(ze de vrouw die het wel wist, maar wiens 3e slaapkamer eruit ziet als een grote verhuiswagen..)
Hier een handige tip voor kinderknutsels en tekeningen.

Maak een foto van iedere knutsel/tekening en laat ze uitprinten in een leuk fotoboekje.

Tip van de juf van m'n kind.
Zaza-zebra@ Yes sir!
Dat is ook een goede tip, rozencreme
Ik heb laatst onze rommelkamer opgeruimd. Ik kreeg een super goede tip: koop voor alles wat je belangrijk vindt EEN (1) grote opbergdoos, dus ik had een doos voor MiniPink, doos voor ManPink en doos voor Pink, een kast voor boeken en administratie en alleen dan nog een doos voor herinneringen.

Alles wat er niet in paste heb ik weggegeven of weggegooid. En wat ruimt dat heerlijk op! En als ik iets per se wilde bewaren? Dan ging ik door de betreffende doos en gooide ik er iets anders uit.

Ik bewaarde bijv heel veel babykleding, die zien er na 10 jaar al niet meer uit. Evenals kunstwerkjes van MiniPink. De eerste jaren zo bijzonder, maar wat ziet het er nu knullig uit. Dus heb ik van elke knutselfase de allermooiste bewaard.

En de kamer is weer begaanbaar en zo heerlijk opgeruimd! Misschien heb jij ook wat aan mijn tip! Veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven