Afstand nemen vanwege gevoelens, vertellen?

05-11-2020 22:30 35 berichten
Ik heb een vriendin waar ik zo'n 11 jaar geleden iets mee heb gehad. Ik vond haar een geweldige vrouw, maar we kwamen er vrij snel achter dat we andere dingen in het leven wilden.
Ik zette een punt achter de relatie.

Na een hele poos zijn we elkaar terug tegen het lijf gelopen via gemeenschappelijke vrienden. We hadden toen allebei een nieuwe relatie en zijn allebei vandaag nog samen met die partners.
Er ontstond een fijne vriendschap die intussen vnl.online verloopt aangezien zij en haar gezinnetje intussen naar een andere stad verhuisden.
Tijdens de lockdown werd ons contact frequenter. Heel leuk allemaal. En we kunnen het, voor zover we hen kennen, ook wel met elkaars partners vinden.

Lang verhaal kort: de laatste maanden merkte ik dat ik dat ik toch wel ietsje meer begon te voelen. Ik ben normaal iemand die over zoiets niet te dramatisch doet. Ik geloof nl.niet dat, ook al heb je een fijne relatie, je een leven lang nooit nog wat voor een ander kan voelen. Als het me al is overkomt, geniet ik dus even van zo'n vonkje maar doe ik er verder niets mee. Want het gaat uiteindelijk altijd wel weer over.

Deze keer gaat het echter verder. Ik denk er veel te veel aan, kijk té erg uit naar onze chats etc. .

Afstand nemen dus. Wat ik al deed. En waar zij vragen over begint te stellen.
Ik wil eerlijk zijn maar dat is moeilijker dan gedacht.

Vind het ook wel beetje lullig van mezelf. Ik zette er destijds een punt achter. Zij verweet me toen ook wel is dat ik te weinig over gevoelens praatte.
En nu kom ik 11 jaar later aandraven met zoiets? ;-)

Ik wil de vriendschap op termijn ook niet kwijt. Al besef ik dat zij misschien wel afstandelijker kan blijven na zo'n bekentenis. Dat is toch wat ik ooit deed toen een vrouwelijk 'maatje' me hetzelfde vertelde op een mooie dag. ;-)

Ik ben vrij zeker dat haar gevoelens nog steeds platonisch zijn. Al merkte een vriend onlangs op dat we wel veel chats hebben en ze daar toch ook wel wat tijd aan spendeert. Maar ja, wat moet een mens in deze gekke tijd?

Dus: eerlijk opbiechten waarom ik even afstand neem of mijn mond houden en proberen ongemerkt af te bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Wil je je huidige relatie op het spel zetten?

Zo nee... niets zeggen. Contact afbouwen.
Door het te zeggen wil je iets in haar losmaken, je bent dus al fout bezig. Gewoon afbouwen. Niet voeden en dan gaat het vanzelf over.
Alles wat je voedt wordt groter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niets zeggen en minder contact hebben.
Dat van dat ‘wat moet een mens in deze gekke tijd’ is nogal een slappe smoes.
En dat je het lullig voor haar vindt dat je hier nu mee aankomt én met een vriend over haar praat is ook zo doorzichtig als wat.
Best wel sneu gedrag, om zo achter een bezette vrouw aan te vangen en je eigen partner niets te vertellen .
Dit 'overkomt' je niet, dit houd je zelf in stand.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik vind je erg reeel TO en juist niet uit op meer.

Ik zou het wel vertellen, want dat geeft haar uitleg op waarom je opeens het contact terugtrekt.

Maar niet dramatisch maken. Dus zoiets als: ik merk dat het contact mij teveel doet / te dichtbij komt.
Huh... je bent drukker bezig om eerlijk te zijn tegen haar dan tegen je huidige vriendin? De enige reden om het tegen deze ex te vertellen is omdat je benieuwd bent naar haar reactie. Dat schijnheilige gewauwel er omheen om het voor je zelf goed te praten mag je achterwege laten. De energie die je steekt in dit kinderachtige chatten en gehengel kan je beter in goede relatietherapie steken. Mocht je vriendin überhaupt zin hebben in zo'n kinderachtig sneu mannetje die achter zijn ex aan zit. Heel verdrietig voor haar. Wordt er plaatsvervangend boos van.
elvielvi wijzigde dit bericht op 06-11-2020 08:09
10.03% gewijzigd
To schrijft vooral over eerlijk zijn naar die vriendin, maar niets over eerlijk zijn naar zijn eigen partner. Ik vind het daarom helemaal niet zo reeël overkomen. De loyaliteit ligt op de verkeerde plek en een mooi omklede smoes is nog steeds een smoes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij vindt je haar belangrijker dan je huidige vriendin.
minnimouse schreef:
06-11-2020 08:13
Volgens mij vindt je haar belangrijker dan je huidige vriendin.
Dat ja. En dus zit het niet goed.
Eens met de laatste reacties. En er zijn meer keuzes dan ‘eerlijk opbiechten’ of ‘ongemerkt afbouwen’. Je kunt ook eerlijk zijn zonder alles te vertellen.

Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het contact op een wat lager pitje gaat zetten omdat je meer aandacht/tijd aan je eigen vriendin gaat geven. Zonder het daarbij over gevoelens te hebben. Zij bepaalt namelijk niet dat je daarover (met haar) moet praten. Wat moet ze daarmee, ze is je therapeut niet.
viva-amber schreef:
06-11-2020 08:05
To schrijft vooral over eerlijk zijn naar die vriendin, maar niets over eerlijk zijn naar zijn eigen partner. Ik vind het daarom helemaal niet zo reeël overkomen. De loyaliteit ligt op de verkeerde plek en een mooi omklede smoes is nog steeds een smoes.
Dat is in dit soort topics altijd opvallend, dat zo ' n TO eerlijkheid tegenover zo'n vriendin heel erg belangrijk vindt maar dat de partner niks te horen krijgt.
Hoi TO,

Ik zou het haar vertellen en dan ook afstand nemen.
Maar hoop je niet stiekem dat ze je gevoelens van haar kant bevestigt.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Houd ons op de hoogte.
Ik zou het niet vertellen, dat doe je nl met dubbele intenties. Zeg dat je druk bent met werk en gezin en daardoor minder tijd hebt.
Ik zou het absoluut niet vertellen. Als je het vertelt dan komt er misschien bij haar ook iets los. Je kan toch gewoon zeggen dat je je meer op je relatie wil richten en het contact op een laag pitje wil houden? Misschien njet al te leuk voor haar... maar hoe leuk denk jij dat jouw partner het vind dat jij aan een andere vrouw gaat bekennen dat je gevoelens voor haar hebt? Ik zou je de deur uitschoppen. Verliefd worden kan maar dan zul je het contact moeten verbreken en zeker niet een andere vrouw gaan vertellen dat en gevoelens voot haar hebt.
Wat een raar gedoe dat hij haar belangrijker zou vinden dan zijn eigen relatie. Omdat hij het contact wil verbreken en twijfelt of en hoe hij dit wil uitleggen?

To ik zou goed overdenken of je dit wel tegen je eigen vriendin vertelt. Het kan twijfels
en onrust zaaien, terwijl ik juist begrijp dat je heel serieus met je relatie omgaat en daar volledig voor gaat.
Ik vind dat er nogal vanuit gegaan wordt dat TO aan het hengelen zou zijn door met die vriendin te gaan praten. Nondeju zeg.

TO; ik zou het haar zeggen maar er verder geen gesprek van maken. Desnoods in één bericht schrijven wat de situatie is en dat je afstand neemt. Klaar. Als ik die vriendin was geweest had ik wel graag willen weten wat er aan de hand was als ik ineens quasi genegeerd zou worden. En mocht het zo lopen dat zij met iets vergelijkbaars op de proppen komt, dan weet je genoeg dat een vriendschap op deze manier, voor nu, geen ruimte moet krijgen omdat het anders de kat op het spek binden is.

Ik zou het je partner daarentegen nog even niet zeggen, tenzij het gevoel niet weggaat. Dat voelt vast heel lullig, maar ik denk dat je daar in deze nog onschuldige fase daar meer kwaad dan goed mee zou doen.
Je vriend is een beetje raar:

Al merkte een vriend onlangs op dat we wel veel chats hebben en ze daar toch ook wel wat tijd aan spendeert.
Zalmsnipper schreef:
06-11-2020 19:27
Wat een raar gedoe dat hij haar belangrijker zou vinden dan zijn eigen relatie. Omdat hij het contact wil verbreken en twijfelt of en hoe hij dit wil uitleggen?

To ik zou goed overdenken of je dit wel tegen je eigen vriendin vertelt. Het kan twijfels
en onrust zaaien, terwijl ik juist begrijp dat je heel serieus met je relatie omgaat en daar volledig voor gaat.
Hij wil het contact helemaal niet verbreken.

Uit de OP: 'Ik wil de vriendschap op termijn ook niet kwijt. '
Zalmsnipper schreef:
06-11-2020 19:27

Er staat helemaal nergens hoe zijn huidige relatie gaat.
viva-amber schreef:
06-11-2020 20:36
Hij wil het contact helemaal niet verbreken.

Uit de OP: 'Ik wil de vriendschap op termijn ook niet kwijt. '
Klopt. Waarom zou hij de vriendschap kwijt willen? Hij wil het extra beetje gevoelens kwijt.
eva-luna schreef:
06-11-2020 21:40
Er staat helemaal nergens hoe zijn huidige relatie gaat.
Ik neem aan dat als hij 1) geen relatie had gehad of 2) de relatie niet serieus had genomen, hij wel serieus achter deze vrouw was gegaan...? Maar nee, hij erkent dat zijn gevoel te ver gaat, tilt er niet te zwaar aan en neemt actie. Wat verwacht je nog meer?
Zalmsnipper schreef:
06-11-2020 23:07
Ik neem aan dat als hij 1) geen relatie had gehad of 2) de relatie niet serieus had genomen, hij wel serieus achter deze vrouw was gegaan...? Maar nee, hij erkent dat zijn gevoel te ver gaat, tilt er niet te zwaar aan en neemt actie. Wat verwacht je nog meer?
Hij zegt dat de vriendschap voor haar duidelijk platonisch is dus je geeft hem opties waarvan geen sprake is.
Hoe is intens zitten chatten met een ex waar je verliefd op bent én haar van je gevoelens op de hoogte willen brengen vol voor je relatie gaan?
Ik zou niet in zijn partners schoenen willen staan.
beetjegek schreef:
06-11-2020 07:39
Door het te zeggen wil je iets in haar losmaken, je bent dus al fout bezig. Gewoon afbouwen. Niet voeden en dan gaat het vanzelf over.
Fout bezig? Hij heeft nog niks gedaan, hij denkt alleen of het wijsheid is om eerlijk te zijn tegenover die vrouw. Geen idee wat daar fout aan is.

TO ik ben normaal voor openheid en eerlijkheid maar je zegt zelf al dat je hier verder niks mee wil doen, beter niks zeggen en afstand nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven