Relatieproblemen n.a.v. 'virtueel vreemdgaan'

16-11-2017 20:16 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt en zou graag jullie mening horen.

Ik en mijn vriend zijn 4 jaar samen. Wij wonen sinds 1,5 jaar ook samen. Wij hadden een erg fijne relatie met elkaar. Beide waren we dolverliefd en erg gelukkig.

Echter, een half jaar geleden ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn vriend een tijdlang intensief whatsapp contact heeft gehad met een vrouwelijke collega. Dit contact had hij met haar tijdens de eerste 1,5 jaar van onze relatie. Dit contact is dus al geruime tijd gestopt en was al gestopt voordat ik er achter kwam.

Ik ben er achter gekomen doordat ik een half jaar geleden in zijn telefoon heb gekeken. Ik had nog nooit de behoefte gevoeld om dit te doen, wist wel zijn wachtwoord code door dat ik dat vaak genoeg gezien had (0000), maar heb dit dus een half jaar geleden voor de 1e keer gedaan n.a.v. een gesprek die dag met een vriendin, waarin zij stelde dat een man altijd wat te verbergen heeft, waardoor ik mij geprikkeld voelde. Ik keek even snel, vond in zijn whatapp contacten het gesprek met haar, scrollde er snel door en zag wat virtuele kusjes en las een bepaalde intieme toon.

Heb hem er vervolgens naar gevraagd, hij reageerde ontkennend, waarna ik zijn telefoon wou pakken, hij deze snel uit mijn handen rukte en het gesprek snel verwijderde. Vervolgens intense ruzie gemaakt, waarna ik hem zo ver heb gekregen de berichten terug te halen (door whatapp te verwijderen en weer opnieuw te installeren). We hebben toen samen de hele chatgeschiedenis gelezen.

Het whatsapp contact met deze vrouw was erg intensief. Er waren zelfs weken waarin zij bijna dagelijks contact hadden. Deze whatsapp gesprekken konden ook lang duren. Soms waren zij uren aan 1 stuk door aan het chatten, bijvoorbeeld van 21 uur tot middernacht. De algehele sfeer/toon was vriendschappelijk en erg lollig. Echter de lol die zij maakten was voor een heel groot deel seksueel van aard. Zij vertelde over haar dates. Seks kwam vaak ter sprake en er werd heel wat geflirt. Bijvoorbeeld foto sturen van een nieuwe tattoo, waarop dan werd gerageerd met 'sexy!!", kusjes, noemden elkaar 'lieverd', 'schatje' 'slaap lekker'. Over seks was vaak op een grappige toon (bv bejaarden die seks hebben en dat dan de stoma breekt hahaha". maar begon ook als meer betrekking te hebben op hun tweeen. Het allerergste was dat ze op een gegeven moment een beschrijving gaf van hoe zij seks met elkaar zouden hebben, waarop mijn vriend reageerde met dingen als 'oooh, lekker, kom hier alsjeblieft, kom nu hier!!!". Ook bespraken ze dagelijkse zaken met elkaar, b.v. wat ze gingen doen, dat hij aan het klussen was in zijn huis, dat zij nieuwe kleren had gekocht etc. Er werd ook benoemd dat ze zo fijn konden kletsen met elkaar.

In het contact is nooit het plan gemaakt om in het echt met elkaar af te spreken. Ook is er niets gesproken over liefde voor elkaar. Uit het gesprek bleek ook wel dat ze dat nooit hebben afgesproken buiten werk. Wel moeten ze elkaar natuurlijk op het werk met enige regelmaat hebben gezien, aangezien ze collega's zijn. Ook hebben ze in whatsapp 1 keer afgesproken om samen koffie te drinken tijdens de lunchtijd. Ze werken in een heel groot bedrijf, dus dit was niet standaard het geval, en daar moesten ze elkaar echt voor opzoeken.

Voor mij kwam bovenstaande echt als een donderslag bij heldere hemel. Ik heb nooit iets gemerkt en we waren echt zo gelukkig samen. Uit alles is gebleken dat mijn vriend ontzettend veel van mij hield (bij thuiskomst een reep chocola of bloem in mijn brievenbus, wanneer we elkaar in de weekenden zagen altijd heel blij om mij te zien, wat van zijn gezicht was af te lezen. Leuke dingen met elkaar doen, regelmatig weekendje weg samen wat hij dan regelde, naar elkaar uitspreken van elkaar te houden, dingen delen, toekomstplannen maken, etc etc).

Ik voel mij zo enorm bedrogen. Ik ben verdrietig, boos, jaloers.

We hebben erover gepraat. Hij heeft verteld dat hij destijds niet doorhad dat het te ver ging. Hij heeft het ook nooit als zodanig ervaren. Hij zegt dat hij het zich pas besefte nadat hij de berichten samen met mij heeft gelezen. Hij geeft aan dat hij erge spijt heeft. Ik heb deze spijt bij hem ook ervaren. Hij geeft aan dat het voor he vooral een humor-ding was. Hij zegt dat ze dezelfde groffe humor gemeen hadden, wat voor een klik zorgde. Hij zegt nooit de intentie gehad te hebben ook maar iets met haar te doen in het echte leven, buiten whatsapp om.

Hij kan er moeilijk bij waarom hij het heeft gedaan. Hij geeft aan dat het misschien wel de aandacht was. Dat de aandacht van haar hem een fijn en ego-strelend gevoel gaf. Ook omdat ik in het begin van onze relatie wat moeilijk peilbaar kon zijn (dit klopt wel, ik geef mij zelf nooit zomaar helemaal, dit moet bij mij echt groeien). Dit terwijl hij van begin af aan gek op mij was, en dit maakte hem onzeker. Verder zegt hij dat het enkel en alleen vriendschap was.

Ik heb moeite hiermee, omdat het contact zo intensief was. Na vele vragen van mijn kant, is hij er wel een beetje klaar mee. Wil er niet meer over praten en word boos als ik erover begin. Ik ben er wel heel vaak over begonnen, dit mondde uit in erge ruzies. Hij geeft aan dat het ergens ook onterecht voelt, dat hij nu zo ' gestraft' wordt, omdat het voor hem nooit wat heeft betekend, en ik er nu zoveel onterechte betekenis aan geef.

We zijn in kortdurende relatietherapie geweest. In deze therapie ging het over het 'innerlijk kind'. Dit is een gekwetst deel van je, b.v. door ervaringen uit het verleden, die kan worden geactiveerd in het heden. Zaak is dan om hier zelf verantwoordelijkheid voor te nemen, en niet te verwachten dat de ander voor jouw 'innerlijk kind' zorgt. kortom, ik moest mijn pijn zelf verwerken, en het niet meer zo op hem botvieren.

Ik voel me echter nog zo boos en verdrietig. Ik voel me niet meer helemaal hetzelfde in onze relatie. Mijn gevoel is veranderd. Anderzijds hou ik nog zoveel van hem, en wil ik samen door.

Wat vinden jullie hiervan? Valt intensief whatsappen onder vreemdgaan? Tips om het los te laten?

Zij is btw niet meer zijn collega gezien zij is ontslagen wegens bezuinigingen.

Nog iets geks; ik kijk vaak op haar facebook, weet niet waarom, voel die behoefte, maar maakt me altijd alleen maar bozer en jaloerser
Dit ligt echt grotendeels bij jezelf. Je moet jezelf vertrouwen en jezelf zoveel waard vinden dat een grappig chatcontact je niet kan raken in je gevoel van veiligheid.

Hij is niet vreemdgegaan, hij heeft een vriendschap gehad die bijna grensoverschrijdend werd. Hij heeft aandacht aan een ander gegeven maar niet bij jou weggehaald.

Als het een vriend was geweest was het hetzelfde geweest.
Alle reacties Link kopieren
Stiekem spitten in een telefoon is een no-go.
Als ik jouw vriend was wees ik je meteen de deur.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ooit degene die intensief chatte met een man, kende hem in het echt niet, maar het heeft alles bij elkaar heel lang geduurd.
Mijn huwelijk was en is goed, maar ben me heel erg bewust geworden van hoe mijn man zich bedrogen heeft gevoeld, hij heeft het me kunnen vergeven en ik heb nooit meer op die manier op een chat of wat dan ook gezeten.

Jouw vriend doet nu hetzelfde, als je hem niet vergeven kunt is het afgelopen, jammer.
die ik wilde bestaat al...
Mijn grenzen liggen anders dus mijn vriend was direct exit geweest, andersom idem dito.

Ik geloof er ook geen hol van dat het zo grappig was. Hij minimaliseert om te redden wat er te redden valt.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk... Ik zou maar stoppen met het opzoeken van haar op facebook.
En vervolgens jezelf afvragen of jij dit hem kan vergeven? Want, ook al zou het niets hebben betekent voor hun, het betekent iets voor jou.

Het is begrijpelijk dat jij boos bent, maar als de contact tussen hen nu verbroken is, zou je het misschien beter in het verleden kunnen laten. Op voorwaarden dat hij geen contact meer met haar zoekt.

Maar het kan ook zo zijn dat het puur vriendschappelijk is. Ik heb ook een normale vriend, waarmee we ook soms gekke gesprekken hebben, over seks enzo, maar dat betekent echt niets dus!

Ik zou dit niet te sirieus nemen, want als het echt iets voor hem betekende, dan zou hij die gesprekken al lang zelf hebben verwijderd voordat jij het kon lezen!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn grenzen zijn ook heel anders. Ik lees een uit de hand gelopen flirt waar verder nooit iets gebeurd is. Ik zou er niet te zwaar aan tillen, flirten is ook leuk.

Maar waar ligt jou grens? Dat is belangrijker.
Stop met drammen. Het sop is de kool niet waard. Het is gebeurd, verleden tijd, collega is allang uit beeld. Wat moet hij nog doen? Ik snap goed dat hij boos wordt als je er maar over bezig blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit aan de andere kant van je verhaal. Ik heb al ruim 15 jaar digitaal contact met een man. Nu natuurlijk vooral via whatsapp. Ooit hadden we een one day stand, dat was geweldig, maar we hebben nooit een relatie gekregen. Te verschillend, de tijd was er nooit naar etc. We zijn die middag alleen nooit vergeten en blijven elkaar opzoeken. Af en aan hebben we contact en delen dat echt persoonlijke dingen. Juist omdat we elkaar nooit zien kunnen we 100% eerlijk zijn. Ik ben nu getrouwd met twee meiden en hij woont samen. Toch komen onze gesprekken telkens weer op seks. Dat is spannend en prikkelt ons allebei. We zouden allebei nooit vreemd gaan en er is altijd iemand die dan aan de rem trekt.
Een van ons verbreekt dan het contact en we spreken elkaar soms maanden niet. Toch komt dat altijd weer. We hebben in 15 jaar veel meegemaakt en gedeeld, zelfs al is dat alleen maar digitaal. Ik geef echt om hem.
Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Mijn man weet niet van het seksuele tintje dat dit soms heeft, wel wie hij is. Ik zie dit echter zeker niet als vreemdgaan. Ik geniet wel van de aandacht en leef mee met wat er bij hem gaande is. Het is persoonlijk en intiem, maar never, never nooit een bedreiging voor mijn relatie.
De vraag is, kun jij er zo naar kijken? Hoe praatte hij tegenover haar over jou? Ik geloof niet dat je álles waar je behoefte aan hebt van 1 persoon kunt krijgen, maar er zijn genoeg mensen die dat wel geloven en ook vragen/eisen van hun partner.
Alle reacties Link kopieren
Stop met haar FB bekijken.
Zo te horen klinkt je vriend als een leuk iemand die iets onhandigs heeft gedaan, en hij doet het vast nooooit meer.
Geef het wat tijd. Je maakt jezelf gek zo.
Alle reacties Link kopieren
Playing the Angel, zo was het bij mij ook, maar ik kon iets met de gevoelens die mijn man ermee had, verschil is dat ik "betrapt" werd, maar kon het zo opgeven.

Ik zou ook stoppen met haar Facebook profiel te bekijken, wat heb je er aan???
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Je had niet in zijn telefoon mogen sherlocken. Als het puur vriendschappelijk contact zou zijn geweest, had ik je een enorme aansteller gevonden.

Echter, Ik vind het nogal wat dat -als je in een relatie zit- je met een goede vriend/vriendin via whatsapp beschrijft hoe je seks met elkaar zou hebben. Nee, dit is geen lichamelijke vorm van vreemdgaan, maar dat wil niet zeggen dat zijn actie oké is. Verre van zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Het allerergste was dat ze op een gegeven moment een beschrijving gaf van hoe zij seks met elkaar zouden hebben, waarop mijn vriend reageerde met dingen als 'oooh, lekker, kom hier alsjeblieft, kom nu hier!!!".

Je had misschien niet in zijn telefoon mogen kijken maar ik geef toe dat zoiets wel verleidelijk is soms. Nieuwsgierigheid.

On topic dit was voor mij een reden geweest om direct de relatie te verbreken. Het is niet onschuldig wat er staat en het is dan wel niet gebeurd maar het staat wel in de app. Emotioneel vreemdgaan.

Sterkte ermee en laat je niets aanpraten dat het aan jou ligt hoor. Hij is degene wie het moet goedmaken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grenzen liggen idd ook heel anders. Ik lees ook niks wat nou zo dramatisch is dat je in relatietherapie zou moeten.

Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het nou uit wat wij ervan vinden?
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
16-11-2017 21:09
Wat maakt het nou uit wat wij ervan vinden?

Je hebt gelijk. Het is voor iedereen anders. :lol:
_Amand schreef:
16-11-2017 21:09
Wat maakt het nou uit wat wij ervan vinden?
Omdat TO dat vraagt. Meeste stemmen gelden.
9-3

9 zijn voor vriend, 3 voor to.
Alle reacties Link kopieren
mens wat een lap tekst. Ik moet bekennen dat ik de hele op ook niet uitgelezen heb.

Hier lijkt mij de Wet van Wuiles van toepassing.

Sterkte en :hug:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
16-11-2017 21:16
9-3

9 zijn voor vriend, 3 voor to.
10-3
Alle reacties Link kopieren
ik onthoud mij van stemmen
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Het is voor iedereen weer heel anders, merk ik.

Ik wou graag wat feedback omdat ik het niet met vriendinnen of mensen uit mijn omgeving heb gedeeld. Dit omdat ik een soort neiging voel om onze relatie te 'beschermen' o.i.d.

Nadeel hiervan is dat ik met niemand kan sparren of een reality check kan hebben, waardoor ik aan mezelf ga twijfelen.

Het ene moment doet het me vreselijk en onoverkomelijk aan. Het andere moment kan ik het relativeren.

Het blijft echter terugkomen en pijn doen, met name omdat het zo lang heeft geduurd en zo intensief was. Met een eenmalige flirt zou ik geen problemen hebben, maar dit was verre van eenmalig
Alle reacties Link kopieren
Het zorgelijke vind ik dat hij niet echt in ziet dat jou dit kwetst en hij fout is geweest.

Ik noem het niet vreemdgaan,wel een fout die hersteld kan worden mits hij zelf begrijpt dat dit niet kan,dat is juist net wat ik niet lees.

Wanneer je hem kan vertrouwen zou ik zeggen blijf bij hem en anders niet.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon naar hem kijken als de man die hij is, TO? De man die van jou houdt, de man waar jij van houdt?
Alle reacties Link kopieren
smikkelkop88 schreef:
16-11-2017 21:21
Bedankt voor de reacties! Het is voor iedereen weer heel anders, merk ik.

Ik wou graag wat feedback omdat ik het niet met vriendinnen of mensen uit mijn omgeving heb gedeeld. Dit omdat ik een soort neiging voel om onze relatie te 'beschermen' o.i.d.

Nadeel hiervan is dat ik met niemand kan sparren of een reality check kan hebben, waardoor ik aan mezelf ga twijfelen.

Het ene moment doet het me vreselijk en onoverkomelijk aan. Het andere moment kan ik het relativeren.

Het blijft echter terugkomen en pijn doen, met name omdat het zo lang heeft geduurd en zo intensief was. Met een eenmalige flirt zou ik geen problemen hebben, maar dit was verre van eenmalig
Hij heeft je pijn gedaan door met een andere dame te appen. Het waren intensieve gesprekken van een behoorlijk lange periode. Het is niet gek dat je je zo voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven