Wat het beste te geven aan een dakloze man

14-04-2018 16:33 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een vraagje, en hoop op advies/tips.

Ik woon al jaren in dezelfde buurt, tegenover een winkel. In die winkel ( supermarkt) staat ook al jaren dezelfde man, daklozen krantjes te verkopen. Het is een hele vriendelijke man, maakt met de hele buurt een praatje, kent bijna iedereen en is ook altijd super met kinderen. Hij geeft mijn kind altijd een high five als we de winkel betreden, is altijd vrolijk en positief ondanks zijn situatie.

Ik heb eigenlijk geen idee, of hij echt dakloos is..of wel gewoon een woning heeft. Maar ik wil graag iets voor hem doen, maar hem tegelijkertijd ook niet beledigen ofzo.

Zou hem graag een mooi pakketje/ mandje willen geven, met dingen die hij goed zou kunnen gebruiken, en daarin ook een envelop met €50 of €100. Ik zat zelf te denken aan eten, misschien flesje wijn/ bier ( kan dit, of is dit beter van niet, misschien dat hij een verslaving heeft gehad). Misschien douche/ scheerpakketje van douglas. Zelfhulp boek. Weet verder eigenlijk helemaal niet wat zo een persoon nou eigenlijk echt goed zou kunnen gebruiken behalve geld.

Denken jullie dat dit kan? Of dat hij misschien beledigd zal zijn? Want misschien heeft hij wel gewoon een woning en ziet hij dit gewoon als werk ofzo. ( wat het eigenlijk ook is)

Ik wil gewoon iets voor hem doen, omdat hij altijd positief is en hij wel iets leuks verdient.
De meeste van dat soort verkopers, stapt om 18 uur in een auto en gaat zijn geld ergens thuis tellen.

Wil je wat goeds doen, doneer aan de voedselbank of aan de plaatselijke daklozenopvang.
Bak een taart voor hem :-) Geen alcohol, geen zelfhulpboek (wie weet wil en hoeft hij helemaal niet geholpen te worden), geen scheer- of douchespul (je vindt hem dus vies..)

Ik zou gewoon wat lekkere dingetjes doen denk ik dan.

Of praat eerst eens een keer met hem om achter zijn verhaal te komen.
gizzmo-returns schreef:
14-04-2018 16:35
De meeste van dat soort verkopers, stapt om 18 uur in een auto en gaat zijn geld ergens thuis tellen.

Wil je wat goeds doen, doneer aan de voedselbank of aan de plaatselijke daklozenopvang.
Hou toch op. Dit soort onzin kan ik zo boos over worden. Dan heb je geen idee waar je het over hebt.
De daklozen krant verkopers zijn er juist om dat soort praktijken tegen te gaan. De meeste, vrijwel alle gok ik zo, zijn zelf dakloos en verdienen op deze manier een zakcentje. Ze mogen zelf ook maar een deel houden, de rest gaat naar de krant zelf.
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 14-04-2018 16:43
6.39% gewijzigd
whatcomesaround schreef:
14-04-2018 16:36
Of praat eerst eens een keer met hem om achter zijn verhaal te komen.
Daar zou ik eens mee beginnen.
Luister maar eens of hij wel echt (jouw) hulp nodig heeft. Kans is groot van niet!
Hoeveel krantjes verkoopt hij? En moet hij daar ook inkomstenbelasting over betalen?
Hoeveel geld denk jij dat hij minder heeft dan jij?
ywtje schreef:
14-04-2018 16:41
Hou toch op. Dit soort onzin kan ik zo boos over worden. Dan heb je geen idee waar je het over hebt.
De daklozen krant verkopers zijn Er juist om dat soort praktijken tegen te gaan. De meeste, vrijwel alle gok ik zo, zijn zelf dakloos en verdienen op deze manier een zakcentje.
Ik ben het met je eens dat de kans dat hij om 18.00 uur in auto stapt en naar huis gaat, erg klein is.
Aan de andere kant vind ik iemand die jarenlang op zelfde plek het krantje verkoopt, niet noodzakelijkerwijs hulpbehoevend.
Mogelijk heeft ie gewoon huisje met een kleine uitkering en is dit min of meer zijn vaste baan geworden met z'n sociale contacten etc.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-04-2018 16:35
De meeste van dat soort verkopers, stapt om 18 uur in een auto en gaat zijn geld ergens thuis tellen.

Wil je wat goeds doen, doneer aan de voedselbank of aan de plaatselijke daklozenopvang.
Alleen daklozen mogen een daklozen krant verkopen. Bovendien wil TO iets voor déze man doen. Je advies is dus niet passend.

Ik zou voor iets lekkers zelfgemaakt gaan. Koekjes of cake. Als je geld wilt geven een kaartje erbij in een envelop.

Ik vind het een mooi gebaar.
I wanna live my life with the volume full!
Je wilt wijn geven aan een dakloze? Serieus?! Ik heb nooit begrepen waar mensen de behoefte om alcohol als kado te geven vandaan halen maar dit is wel heel erg zeg. Je snapt toch wel dat je die man enorm gaat beledigen als je zulke dingen, douchespullen ook zoiets, gaat geven?

Praat gewoon eens met hem voordat je geld uit gaat geven aan troep om jezelf een goed gevoel te geven ipv die man daadwerkelijk te helpen.
Die dakloze man word vast 's avonds gewoon opgepikt op een bepaald punt samen met andere krantenverkopers.
Hier in de buurt is dat standaard.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee! Hij weet waarschijnlijk zelf het beste wat hij nodig heeft. Dus ik zou inderdaad eens met hem praten en het hem gewoon vragen. En verder natuurlijk zijn krantjes kopen.
Courage-- schreef:
14-04-2018 16:43
Ik ben het met je eens dat de kans dat hij om 18.00 uur in auto stapt en naar huis gaat, erg klein is.
Aan de andere kant vind ik iemand die jarenlang op zelfde plek het krantje verkoopt, niet noodzakelijkerwijs hulpbehoevend.
Mogelijk heeft ie gewoon huisje met een kleine uitkering en is dit min of meer zijn vaste baan geworden met z'n sociale contacten etc.
Alleen daklozen mogen die krant verkopen.
Als je iets wil geven zou ik het bij lekkere dingetjes houden. Geen zelfhulpboek iig en ook geen alcohol.
Courage-- schreef:
14-04-2018 16:43
Ik ben het met je eens dat de kans dat hij om 18.00 uur in auto stapt en naar huis gaat, erg klein is.
Aan de andere kant vind ik iemand die jarenlang op zelfde plek het krantje verkoopt, niet noodzakelijkerwijs hulpbehoevend.
Mogelijk heeft ie gewoon huisje met een kleine uitkering en is dit min of meer zijn vaste baan geworden met z'n sociale contacten etc.
Zonde hoeveel onwetendheid hierover is... Zo'n fantastisch initiatief en dan zo negatief afgeschilderd in de samenleving. Petje af voor ze! Ze krijgen hier weer wat zelfwaardering en zelfrespect terug. Geef ze die waardigheid ook. Sommigen krabbelen op, anderen blijven hierin omdat ze niks anders (denken te) kunnen.

Mooi wat je Doet TO! Maar geen alcohol of zelfhulpboeken in zo'n mandje. Gewoon lekker eten, en inderdaad douche spulletjes. Top.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen geld geven. Daklozen krijgen een daklozenuitkering, dus hij heeft een inkomen als hij wil. Iets lekkers voor hem maken zou ik eerder doen.
In mijn stad stond altijd iemand bij de supermarkt die in de spits de trein nam naar de volgende stad en daar volgens mij woonde. Ik heb iig in mijn stad nog nooit een lokale dakloze de krant zien verkopen (ik heb gewerkt in de daklozenopvang hier en ken iedereen dus van gezicht) wat ik erg dubieus vind.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
ywtje schreef:
14-04-2018 16:49
Sommigen krabbelen op, anderen blijven hierin omdat ze niks anders (denken te) kunnen.
Volgens mij is het achterhaald dat je altijd dakloos moet zijn om het krantje te mogen verkopen.
Precies wat hier staat: 'sommige blijven hierin', maar hebben dan inmiddels al wel hulp op andere fronten gekregen en dak boven het hoofd.
Ik heb verder niets tegen de daklozenkrant overigens, prima initiatief.
(mits het niet gerund wordt door mensen die anderen aan het werk zetten om het krantje te verkopen).
Een boekenbon zou ook kunnen, of een tegoedbon voor een lunchroom of een kledingwinkel.
Uitzending van Radar uit 2011.
De ene daklozenkrant is kennelijk de andere niet.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... atkranten/
Helaas zijn er wel degelijk krantjes die vooral door de Roma verkocht worden en dat valt zeker niet onder het initiatief waarmee het krantje ooit gestart is.
Ik heb ooit eens een vers broodje mee genomen met een pakje drinken en dat werd geweigerd.
shisha schreef:
14-04-2018 16:55
Een boekenbon zou ook kunnen, of een tegoedbon voor een lunchroom of een kledingwinkel.
Waarom? ze kunnen prima kleding krijgen bij het leger des heils.
Alle reacties Link kopieren
Kan je het niet gewoon vragen? Hier staat ook een hele leuke man in de buurt en zie regelmatig dat hij een kopje koffie krijgt oid. Ik heb ooit een paraplu voor hem gehaald want zijne was kapot. Iets waar hij wat aan had en leuker dan een bus deo, heeft beetje rare lading dan. Wel lief dat je aan hem denkt.

En over de rest, krant zijn meestal daklozen maar kunnen ook mensen zijn die weer deels opgekrabbelt zijn en een dak boven hun hoofd hebben. Bedelaars worden vaak wel opgehaald in de buurt met een auto.
Er is een verschil tussen de echte daklozenkrant en de berber en roma en ander onzinkrantjes die overal verkocht worden.

Je kan online kijken waar er nog echte daklozenkranten worden verkocht en hoe de krant dan heet.
Dat is namelijk nog maar op een paar plekken. Echt heel weinig.

De rest ( 95%) van de krantjesverkopers bij winkels zijn inderdaad gelul en van georganiseerde groepen. Die gewoon een huis hebben enz. Meestal afgezet in busjes maar soms ook gewoon zelf zo'n lulkoekkrantje verkopen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 14-04-2018 17:04
2.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lief van je, maar ik zou inderdaad geen zelfhulpboek (!) oid gaan geven en ook geen geldbedrag denk ik. Op de een of andere manier komt dat op mij toch wat uit de hoogte over. De meeste daklozen worden ontzettend ontmenselijkt en hebben behoefte aan normaal menselijk contact en aan gewoon als mens gezien worden. Dat is tenminste iets wat ik vaak terug hoor.

Misschien kan je beginnen met gewoon eens wat vaker een praatje aanknopen en zeggen dat jij en je kind het altijd gezellig vinden om hem daar te zien? Evt kunnen daar best zelfgebakken koekjes of zoiets dan nog bij.

Als jullie een band hebben en je weet wat meer van zijn situatie en van wat hij leuk vindt dan zou je hem ter zijner tijd altijd nog eens iets kunnen geven wanneer dat je gepast lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Geld zou ik niet doen, maar bijv. een paar t-shirts, een vest of sweater, een leuke pet, wat douchespul en een plaid bijvoorbeeld?

Hoe dan ook, lief dat je dit wil doen .

Alle reacties Link kopieren
Een dak :proud: , een flesje water, een frietje super, een lichtgewicht slaapzak en matje.
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
8102 schreef:
14-04-2018 17:00
Ik heb ooit eens een vers broodje mee genomen met een pakje drinken en dat werd geweigerd.
Snap ik, als de persoon niet voor eten bedelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven