Te jong gesetteld, uitmaken?

16-06-2018 21:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik heb al eerder op het Viva-forum gezeten, maar doe dit even via een nieuw account.

Het zit zo: ik ben al sinds mijn zestiende samen met mijn vriend (hij was toen achttien). Nu drie jaar later wonen we al meer dan een jaar samen, hebben we huisdiertjes, zijn goede vrienden geworden, etc. Dat samenwonen heb ik alleen overhaast gedaan en heb geluk gehad dat het zolang goed is gegaan. Op dit moment begint het vuur aardig te doven voor mij, wat op zich logisch is in een lange relatie. Echter ben ik dat zestienjarige meisje niet meer en zie ik nu pas wat voor pad voor me openstaat: reizen, andere jongens ontmoeten, binnenkort afstuderen, uitgaan... Dit kan allemaal in een relatie, maar voel me daar wel geremd door (behalve natuurlijk dat "andere jongens"-gedeelte ;)).

Tegen dit gevoel loop ik al aardig lang aan , maar er waren nog veel gevoelens voor mijn vriend. Deze beginnen dus nu ernstig af te nemen... We hebben 1x in de maand seks (ook word ik soms afgewezen wegens zijn vermoeidheid), hij is optisch gezien nooit mijn smaak geweest, een andere jongen toont heftig interesse in mij (en ik begin vlinders te krijgen die ik in die mate nooit voor mijn vriend heb gevoeld), hij heeft al die drie verjaardagen van mij nooit vrij gevraagd van zijn werk (maar wel voor concerten), hij vindt het verschrikkelijk als ik mij vrouwelijk kleed ("dat hoeft nu toch niet meer nu je een relatie met me hebt")...

Kortom heb ik gewoon het gevoel in een stukgelopen relatie te zitten, terwijl ik nog zo jong ben. Mensen zullen zeggen dat ik er voor moet vechten, maar wie zegt dat dit het is? Ik zal denk ik altijd blijven twijfelen of er iets beter is. En anders vind ik het al heel erg belangrijk om mezelf te ontwikkelen als individu vooral doordat ik zoveel vrijheid terugkrijg.

Aan de andere kant, hij is echt mijn maatje geworden in die drie jaar. Ik heb mijn twijfels al met hem gedeeld en hij neemt het heel persoonlijk op. Meer dat hij denkt dat ik "andere jongens wil uitproberen" en "hij het verpest heeft". Het is dus totaal niet dat ik een hekel aan hem heb, maar meer dat ik niet weet wat ik bijvoorbeeld moet met die vlinders voor die andere jongen. Niet dat ik van plan ben om gelijk over te stappen naar de ander, maar ik vat het wel op als een groot waarschuwingssignaal dat het gewoon echt niet lekker loopt. Ook ga ik kapot aan het gevoel dat ik mijn huidige leven om moet gooien, de huisdieren weg moet doen en gemeenschappelijke vrienden verlies. Aan de andere kant heb ik al een eigen flatje op het oog en een eigen stekkie vind ik toch een mooi idee.

Na deze gevoelens te hebben opgeschreven, heb ik al iets meer duidelijkheid maar ben bang dat ik alles te overhaast doe. Hoe zouden jullie het in deze situatie aanpakken? Afgaan op het veilige gevoel en samen blijven tot het eventueel echt niet meer gaat. Of luisteren naar de twijfels en in het diepe springen, maar tig ervaringen rijker zijn? Teruggaan naar mijn ouders is overigens geen optie. Ik heb een goede band met ze en ze zullen me altijd helpen, alleen er is geen mogelijkheid om bij ze in te wonen.

Dank jullie wel voor het lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op dit moment in een soort sleur zit. Doen jullie nog wel eens iets leuks samen waarbij je je leuk aankleedt voor de ander? Eens iets anders proberen in de slaapkamer? Als je het niet leuk houdt, dan wordt het op een gegeven moment ook stom.
Misschien kunnen je ouders wel je huisdier overnemen zolang je zelf nog geen geschikt huis hebt.
Hoe stonden je ouders er overigens tegenover dat jij als puber al ging samenwonen met je jeugdvriendje?
Alle reacties Link kopieren
Gaan, je hebt nog een heel leven voor je, waarom zou je als je 20 bent moeten leven als iemand die niets meer durft te veranderen. Maar ga dan eerst eens met je zelf leven, geen relatie, want dan zit je weer zo in dezelfde situatie. Eerst leren echt op eigen benen te staan, dan de rest
nlies wijzigde dit bericht op 16-06-2018 21:46
37.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
hij vindt het verschrikkelijk als ik mij vrouwelijk kleed ("dat hoeft nu toch niet meer nu je een relatie met me hebt")...

:wtf:
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
16-06-2018 21:45
hij vindt het verschrikkelijk als ik mij vrouwelijk kleed ("dat hoeft nu toch niet meer nu je een relatie met me hebt")...

:wtf:
Ja dat klinkt behoorlijk bezitterig/ jaloers
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat hij het vervelend vind als jij je vrouwelijk kleedt. Wat zit daar achter?

Het is niet zo gek dat jij voelt dat dit het niet is voor jou. Je bent nog heel jong en je bent al in die tijd aardig veranderd en gaat nog meer veranderen en ontdekken wie je zelf bent komende tijd.

Mocht je besluiten om echt iets voor jezelf te zoeken, zoek dan niet meteen de volgende vriend op om mee samen te wonen, maar ga dan gewoon een tijdje freewheelen en ga de wereld zelf ontdekken.
Dit klinkt als een saaie en zelfs enigszins verstikkende relatie.

Ik denk dat het tijd is om je vleugels uit te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou vind ik persoonlijk dat er op VF veel te makkelijk en te vaak wordt geroepen dat je maar weg moet gaan. Maar in jouw geval denk ik eigenlijk dat je je keus al wel weet en dat langer blijven alleen maar uitstel van executie is. Supermoeilijke stao voor je, dat snao ik heel goed. Maar ik denk dat er een wereld voor je opengaat..
Alle reacties Link kopieren
Het kan heel goed zijn dat jouw behoeftes sinds je 16 was niet meer aansluiten op de zijne nu je 19 bent. Ik denk dat je te jong bent voor dit soort gedoe. Neem je vrijheid, ga reizen, ga ontdekken, als dat is wat jij wilt. Kiezen kun je pas echt als je weet wat keuze inhoud. Kan zijn dat je spijt krijgt en hij het al die tijd toch was, maar zonder ervaring is de kans dat je je zo blijft voelen groot.
englishmaninnewyork wijzigde dit bericht op 16-06-2018 22:11
0.49% gewijzigd
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Maak het uit, blijf een tijdje single en sla je vleugels uit. Van de ene relatie in de andere duiken zorgt er alleen maar voor dat je op een gegeven moment niet meer zonder relatie kan leven. Ga alstjeblieft in je eentje reizen, het is geweldig!!
Serieus? Moet hij vrij vragen op je verjaardag? Ben je 2 ofzo?
Lucifer2018 schreef:
16-06-2018 22:14
Serieus? Moet hij vrij vragen op je verjaardag? Ben je 2 ofzo?
Wat is daar zo raar aan?

Ik was laatst jarig en mijn vriend nam vrij om lekker samen een dagje naar de sauna te gaan. Attent toch?
Alle reacties Link kopieren
Kind toch, waarom ging je op je 18e al samenwonen? Wat vonden je ouders daarvan? Je praat over je relatie of je er al 25 jaar huwelijk op hebt zitten.
Ga eerst eens leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de huisdieren.

Jullie hebben daar zelf voor gekozen, en die kan je dus niet zomaar wegdoen. Als je 'volwassen' genoeg was om samen te gaan wonen en voor huisdieren te kiezen, moet je nu ook zo volwassen zijn er voor te blijven zorgen of in ieder geval een goed heenkomen te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
@Ellie
Zou je met deze man een relatie zijn aangegaan als jullie een jaar of 10ouder waren geweest ? Met andere woorden... is het jouw levensfase of is het de man in kwestie wat je zo doet twijfelen ?

Nb. Je verwoordt het wel heel mooi trouwens ;)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-06-2018 22:14
Serieus? Moet hij vrij vragen op je verjaardag? Ben je 2 ofzo?
Hmmm misschien ben ik daarbij vergeten te vermelden dat mijn verjaardag valt in een vakantie. Hij is een student en heeft een bijbaan. Ik had het gewaardeerd als hij een beetje schuift qua dagen om toch die ene dag thuis te zijn (werken bij hem betekent ook gelijk daar blijven slapen). Zeker 1 x in de drie jaar zou het voor mij toch wel speciaal zijn. Maar ja, ik denk dat als je heel de tekst leest dat zoiets onbenulligs als een verjaardag niet de enige reden is dat ik het niet meer helemaal zie zitten.
Paarsebloem schreef:
16-06-2018 22:30
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de huisdieren.

Jullie hebben daar zelf voor gekozen, en die kan je dus niet zomaar wegdoen. Als je 'volwassen' genoeg was om samen te gaan wonen en voor huisdieren te kiezen, moet je nu ook zo volwassen zijn er voor te blijven zorgen of in ieder geval een goed heenkomen te zorgen.
Wat ontzettend lief dat je daar aan denk en eens.
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
16-06-2018 22:30
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de huisdieren.

Jullie hebben daar zelf voor gekozen, en die kan je dus niet zomaar wegdoen. Als je 'volwassen' genoeg was om samen te gaan wonen en voor huisdieren te kiezen, moet je nu ook zo volwassen zijn er voor te blijven zorgen of in ieder geval een goed heenkomen te zorgen.
Een goed heenkomen heb ik al. Natuurlijk heb ik dat altijd in mijn achterhoofd gehouden :) Het zijn ook diertjes die gemiddeld maar 1.5 jaar leven. Niet dat dat een reden is om er niet goed over na te denken, maar ik vond dat een minder groot risico dan een hond of kat. Er voor blijven zorgen had ik graag gewild, maar huisbazen verbieden dat vaak.

Ik snap dat het nu ongelooflijk klinkt alsof ik domweg huisdieren heb genomen om ze vervolgens weer te dumpen. Voordat ik ze nam heb ik altijd gedacht aan plekken waar ze terug kunnen etc. Ze komen uit een opvang en heb goed contact met die vrouw.
anoniem_371351 wijzigde dit bericht op 16-06-2018 22:44
14.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andere vragen beantwoord ik even zo.

Allereerst bedankt voor alle adviezen!

Natuurlijk besef ik ook dat flink wat foute keuzes heb gemaakt. Mijn ouders waren het met samenwonen eens, dit kwam onder andere doordat ik niet meer bij ze kon wonen en zelf toen nog te schijterig was om alleen een plekje te zoeken. Dat ik niet meer bij ze kon wonen had te maken met een heftige vechtscheiding waar tussen ik niet wou zitten. Op dit moment hebben zij spijt dat ze me niet tegen gehouden hebben, dus willen me helpen om deze (eventueel) nieuwe plannen slim aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
EnglishmaninNewYork schreef:
16-06-2018 22:11
Het kan heel goed zijn dat jouw behoeftes sinds je 16 was niet meer aansluiten op de zijne nu je 19 bent. Ik denk dat je te jong bent voor dit soort gedoe. Neem je vrijheid, ga reizen, ga ontdekken, als dat is wat jij wilt. Kiezen kun je pas echt als je weet wat keuze inhoud. Kan zijn dat je spijt krijgt en hij het al die tijd toch was, maar zonder ervaring is de kans dat je je zo blijft voelen groot.
Dit. Je bent véél te jong om vast te zitten in een uitgebluste relatie.
Alle reacties Link kopieren
stupidboy schreef:
16-06-2018 22:32
@Ellie
Zou je met deze man een relatie zijn aangegaan als jullie een jaar of 10ouder waren geweest ? Met andere woorden... is het jouw levensfase of is het de man in kwestie wat je zo doet twijfelen ?

Nb. Je verwoordt het wel heel mooi trouwens ;)
Ik denk dat ik ben blijven hangen in wat toen veilig voelde... Dus nee, ik heb het gevoel dat wij allebei compleet de andere richting op willen, dus hetzelfde type man zou mij waarschijnlijk 10 jaar later ook laten twijfelen. Denk dat ik daar mijn antwoord al heb
iris1969 schreef:
16-06-2018 22:18
Wat is daar zo raar aan?

Ik was laatst jarig en mijn vriend nam vrij om lekker samen een dagje naar de sauna te gaan. Attent toch?
Ik vind het heel raar als je dat ziet als iets wat hoort.
Ellie19 schreef:
16-06-2018 22:33
Hmmm misschien ben ik daarbij vergeten te vermelden dat mijn verjaardag valt in een vakantie. Hij is een student en heeft een bijbaan. Ik had het gewaardeerd als hij een beetje schuift qua dagen om toch die ene dag thuis te zijn (werken bij hem betekent ook gelijk daar blijven slapen). Zeker 1 x in de drie jaar zou het voor mij toch wel speciaal zijn. Maar ja, ik denk dat als je heel de tekst leest dat zoiets onbenulligs als een verjaardag niet de enige reden is dat ik het niet meer helemaal zie zitten.
Ik lees veel gezeur eerlijk gezegd. Maar maak het uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: ga. Leef.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven