ouders die roken als een ketter

20-01-2019 03:59 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De levensstijl van me ouders begint me de laatste tijd een beetje te irriteren.
Mijn moeder die rookt veel en is daarnaast ook nog eens echt een zoetekauw ze eet dus ook nog eens behoorlijk wat suikers weg. Soms heeft ze zich dan volgestouwd met snoep en steekt ze erna een sigaret op dan erger me ik al bijv.
Nu ben ik zelf ook een zoetekauw ...Maar ik rook wel niet. Mijn vader rookt ook teveel.
In de winter bijvoorbeeld dan roken ze binnen en dan zet ze daarna het raam open..... Dit ergert me dan enorm. Want opeens voel ik dan zo´n enorme kou en dan zie ik al dat ze het raam open gezet heeft. Nu is me moeder super lief en zorgzaam verder.. Af en toe heb ik dus het idee dat ik het daardoor niet kan maken...Maar ik vind gewoon irritant als ze in de winter bij -5 het raam open gaan zetten...Ik zeg dan ook vaker dat mijn zusje en ik al ons heel leven mee roken... Vervolgens zeggen mijn ouders dan: ´Ja klopt heb je helemaal gelijk in we moeten hier binnen niet meer roken.´ Ik gun ze absoluut hun relax momentje daar niet van... Dus ik voel me dan ook bezwaard zodra ik dit zeg tegen mijn moeder en ik zie dat ze dit zich aantrekt..Maar op dat moment irriteer ik me enorm..

In de nacht hoor ik mijn moeder ook vaker hoesten.. Ook dan irriteer ik me eraan. Dan denk ik ook bij mezelf : ´ nog wat meer roken´
Het is misschien niet terecht maar ik vind dat als je veel rookt je ook een beetje schijt aan je leven hebt.. Mijn ouders werken veel.. Maar op deze manier ben ik bang dat ze hun pensioen niet halen.. En dan denk ik echt je werkt je kapot.. En rookt je ook kapot...

Ik mag me er wellicht niet mee bemoeien maar ik snap die manier van leven gewoon niet. Want ik hoop natuurlijk dat ze oud worden maar ik zie dat op deze manier niet gebeuren vandaar ik me er ook aan irriteer. Nu roken ze al heel hun leven dus de meeste schade zal wel al zijn aangericht.. Ik heb in elk geval geen zin in een lang ziektebed.. Mijn ouders zijn al in de 50. Maar toch vind ik onverantwoord ook tegenover mijn zusje en mij. Voor mij komt dat over alsof je niet heel veel waarde hecht aan je leven..En je verder je maar kapot werkt om slechts te kunnen bestaan..

Ben ik de enige die zich hier aan irriteert?

:monkey:

Heb ik het recht me te irriteren aan mijn rokende ouders?

Totaal aantal stemmen: 166

Ja (69%)
Nee (31%)
Alleen als ze het raam open zetten in de winter (1%)
Alle reacties Link kopieren
ja je kan je er natuurlijk aan ergeren, echter..het is hun leven en hun lijf.

Mijn ouders hebben ook altijd gerookt als een ketter, ik ben met mijn broers en zussen in een huis opgegroeid wat altijd blauw stond ( niet op de slaapkamers overigens ). Zo vaak heb ik als puber gevraagd of ze alsjeblieft wilden stoppen maar helaas.

Tot mijn vader een hartinfarct kreeg 10 jr geleden, en toen zijn ze beiden in 1 klap gestopt. Er was toen de intrinsieke motivatie om te stoppen blijkbaar.

En zolang zij die intrinsieke motivatie niet hebben, is het toch echt hun keuze. Hoe jammer ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best met je ouders mag bespreken dat je van ze houdt en ervan baalt dat ze zoveel roken omdat je bang bent dat je daardoor minder tijd samen zult hebben. Wat ze ermee doen is aan hun. Je kunt ze niet verbieden om (binnen) te roken. Hun huis, hun keuze.

Ik zou het verschrikkelijk vinden om in een huis te wonen waar binnen gerookt wordt. Dat open raam kan me dan niet zoveel schelen. Maar ik ben ook niet gewend om in een rookruimte te wonen. Weet niet of jij het nog echt ruikt.
Je kan natuurlijk ook op jezelf gaan wonen, dan kan je de ramen lekker dicht houden en stoor je je nergens aan. Het is tenslotte hun huis.
Ik zou bijna zeggen wees blij dat ze af en toe de ergste rookwolken naar buiten laten waaien :)

Maar ik snap je wel denk ik. Niet dat ik er last van heb maar een hele goede vriend van me moest ivm ziekte al jaren geleden stoppen met roken en een dieet volgen. Hij doet het niet terwijl hij al 2x op de IC terecht is gekomen.

Oorzaak: toch roken, veel vet, zout en suiker eten, medicijnen niet innemen, of heel slordig terwijl dat echt 4x daags moet.
Alleen sporten doet hij heel consequent niet.. en dat moet ook, al is het maar een half uurtje lopen. Rot om te zien en te weten dat hij niet oud gaat worden zo, en dat is geen gok: dat zien de artsen tijdens de controles.

Zijn gezondheid gaat hard achteruit. Het is een lieverd en echt een goede vriend.
1 jan. zou hij ÉCHT stoppen met roken, 3 januari had ik hem aan de telefoon en hoorde hem de ene peuk na de andere opsteken. Zei ik ook. Ik vind het erg, wil dat hij langer meegaat maar ja, wat doe je eraan.. echt niks, ze moeten zelf willen.

Kleine kinderen laten meeroken vind ik wel een hele slechte zaak. Zie je ook eigenlijk nergens meer, tenminste niet bij de mensen die ik ken.
Dat je het ongezond vind, eens.
Dat je je ergert; Ga lekker op jezelf zelf.

Ik ben ook opgegroeid met rokende ouders, ja het is vies. Hun huis, hun regels. Bespreekbaar maken en aanpassen.

Vroeger was t trouwens normaal, nu er een kleinkind in beeld is wordt er op de momenten dat hij er is niet binnen gerookt. Vanaf een uur van te voren plus alles even ventileren.
anoniem_648c895a8c7b7 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 06:50
Reden: toevoeging
32.14% gewijzigd
Mijn schoonouders zagen belang van gezond leven pas toen ze kleinkinderen kregen. Dus schoonmoeder is nu 4 jaar gestopt en schoonvader 2 jaar. Wel de reden dat zoon er niet vast heen gaat want toen rookte schoonvader nog toen we planning maakten.

Maar ik vind het asociaal om binnen te roken als je kinderen hebt. Net als dat schoonmoeder wel eens zegt van wij rookten gewoon in de zwangerschap, dan denk ik ja en beide kinderen hebben astma.

Mijn man rookt (helaas) ook maar wel alleen buiten en max 3 per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je je daaraan ergert maar je kan er niks tegen doen behalve het bespreekbaar maken dat je het niet fijn vindt dat ze roken en al helemaal niet binnen.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
20-01-2019 06:43
wij rookten gewoon in de zwangerschap, dan denk ik ja en beide kinderen hebben astma.

Mijn man rookt (helaas) ook maar wel alleen buiten en max 3 per dag.

Je verwijt je schoonouders dat ze roken/rookten, en ze mogen daarom niet op de kinderen passen terwijl je eigen man (met astma!) ook rookt?
trotter wijzigde dit bericht op 20-01-2019 07:37
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het zou een stuk sympathieker overkomen als je je zorgen maakt, i.p.v. dat je je ergert.

Daarbij: roken is bewezen schadelijk, suiker niet, hooguit vanwege de calorieën.

Dus ik zou vooral bij mezelf eerst maar eens nagaan waar die irritatie vandaan komt.

Je kunt anderen niet veranderen, jezelf wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je je eraan ergeren, je mag het ook bespreekbaar maken. Roken is erg ongezond, meeroken nog meer omdat je alle troep ongefilterd binnen krijgt. Maar realiseer je wel dat het een mentale en fysieke verslaving is waarvan afkicken net zo moeilijk is als alcohol en drugs.
Blijf praten met ze, maar ze zullen pas stoppen als zij er zelf de noodzaak van inzien.
Alle reacties Link kopieren
Moet je ze deze eens laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=HD__r66sFjk
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn 50 en jij en je zusje wonen nog thuis?
Dan kunnen jullie toch op jezelf?
Mijn vader en zijn vriendin roken ook, ik kom er graag op visite want ik vind het wel gezellig.
Thuis doen we alles weer in de was en nemen we ff een douche maar me ergeren om twee oude mensen en hun sigaretten..
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
20-01-2019 04:10
ja je kan je er natuurlijk aan ergeren, echter..het is hun leven en hun lijf.

Mijn ouders hebben ook altijd gerookt als een ketter, ik ben met mijn broers en zussen in een huis opgegroeid wat altijd blauw stond ( niet op de slaapkamers overigens ). Zo vaak heb ik als puber gevraagd of ze alsjeblieft wilden stoppen maar helaas.

Tot mijn vader een hartinfarct kreeg 10 jr geleden, en toen zijn ze beiden in 1 klap gestopt. Er was toen de intrinsieke motivatie om te stoppen blijkbaar.

En zolang zij die intrinsieke motivatie niet hebben, is het toch echt hun keuze. Hoe jammer ook.
Dan ben je een slechte ouder als je je kind opzadelt met hun gerook, want je kind rookt ook mee. Ik vind het een vorm van kindermishandeling en misschien ook wel een vorm van dood door schuld.
Alle reacties Link kopieren
Dit zal wel een afgezaagde opmerking zijn maar kennelijk wordt het tijd om in je eigen woninkje te gaan wonen. Beschouw het huis van je ouders als een hotel waar je tijdelijk gratis mag wonen en een gekregen paard mag je niet in de bek kijken toch?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
20-01-2019 08:03
Ze zijn 50 en jij en je zusje wonen nog thuis?
Dan kunnen jullie toch op jezelf?
Mijn vader en zijn vriendin roken ook, ik kom er graag op visite want ik vind het wel gezellig.
Thuis doen we alles weer in de was en nemen we ff een douche maar me ergeren om twee oude mensen en hun sigaretten..
In de was en ff douchen? O_o Ik ga niet op bezoek bij mensen waar in huis wordt gerookt. Ik vind het zeer onbeschoft om mensen die niet roken te vergiftigen met hun slechte gewoonte. Je mag je als gastvrouw/gastheer best aanpassen. Ik vloek ook niet in huis als mijn ouders hier zijn, terwijl ik dat anders wel doe. Ik weet dat zij een hekel hebben aan gevloek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel te verwijten dat ze niet de moeite nemen om buiten te gaan roken. Ja het is wel hun huis, maar ook hun keuze om kinderen te nemen en die hoor je niet uit te roken. En ook niet halfslachtig met een open raam.
Alle reacties Link kopieren
In je post gebruik je 6 keer het woord "irriteren". Blijkbaar zit het je hoog.

Mijn ouders zijn al in de 50.

Oh?! Dan ben jij dus 20+? Ga het huis uit!
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
20-01-2019 08:03
Ze zijn 50 en jij en je zusje wonen nog thuis?
Dan kunnen jullie toch op jezelf?
Mijn vader en zijn vriendin roken ook, ik kom er graag op visite want ik vind het wel gezellig.
Thuis doen we alles weer in de was en nemen we ff een douche maar me ergeren om twee oude mensen en hun sigaretten..
:woa:
Hoe jong ben jij, dat je 50 oud vindt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
20-01-2019 08:03
Ze zijn 50 en jij en je zusje wonen nog thuis?
Dan kunnen jullie toch op jezelf?

Mijn vader en zijn vriendin roken ook, ik kom er graag op visite want ik vind het wel gezellig.
Thuis doen we alles weer in de was en nemen we ff een douche maar me ergeren om twee oude mensen en hun sigaretten..
Huh? Als ik 50 word, is zoon 14,5 en dochter bijna 17. En dan was ik er niet eens echt laat bij. Ik ga er vanuit dat ze dan nog wel een paar jaar thuis wonen.
Toegegeven, TO klinkt ouder dan dat, maar toch.
lariba wijzigde dit bericht op 20-01-2019 08:34
10.42% gewijzigd
Vreselijk, ik heb tot m'n 16e met een kettingrokende vader gezeten, die toen pas stopte nadat hij een hartinfarct had gekregen.

Een collega is niet zo lang geleden gestopt nadat haar kleinzoon had gezegd "oma, jij gaat eerder dood he, want jij rookt". Denk je dat dat argument kan helpen? Vrees het niet, aangezien zelfs jullie gezondheid hen blijkbaar niet kan schelen, maar wie weet.
En denk je dat je ouders zich niet ergeren aan hun 26 jarig dochter?
Ga lekker zelfstandig wonen.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
20-01-2019 08:22
In je post gebruik je 6 keer het woord "irriteren".

En nog fout ook.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
20-01-2019 08:03
Ze zijn 50 en jij en je zusje wonen nog thuis?
Dan kunnen jullie toch op jezelf?

TO is 26, dus ze had al lang op zichzelf gekund/gemoeten. Maar dat kun je niet afleiden uit de leeftijd van haar ouders. Die hadden ook 35 of 40 kunnen zijn toen TO geboren werd.
Ouders zijn vijftig, dus kinderen moeten maar uit huis? Je hebt geen idee wat haar situatie is. Los daarvan, alsof het zo makkelijk en betaalbaar is om elders aan onderdak te komen momenteel.

Je kunt er weinig aan doen to, behalve met je ouders praten, en allerlei materiaal laten zien zodat tot ze doordringt wat ze jullie ermee aandoen.

Persoonlijk vind ik het verwaarlozing, om je kinderen hun hele kindertijd mee te laten roken. Maar daar heb je vrij weinig aan. Is er niemand anders (familie) die eens met ze kan praten?
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 08:41
1.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-01-2019 08:24
:woa:
Hoe jong ben jij, dat je 50 oud vindt?
Ik ben 40 en mijn ouders 60 en 73, mag ik dat twee oude mensjes vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven