Sinds jong een relatie, nu benauwd gevoel

14-06-2019 17:38 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:36
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je zeker dat het aan je relatie ligt?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Dit gevoel begon naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen dat betrekking had op de relatie.
Alle reacties Link kopieren
Help1234 schreef:
14-06-2019 17:38
Mensen die mij herkennen? En die tips hebben?
Ja, ik herken je, je woont hier 3 straten verderop.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Help1234 schreef:
14-06-2019 17:43
Dit gevoel begon naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen dat betrekking had op de relatie.
Hebben jullie daarover gepraat?
Wat doen jullie om je relatie goed te houden?

En je zou het ook uit kunnen maken en gewoon is even verder kijken. Wie weet wie er op je pad komt. En als het bij beiden niet bevalt zoek je weer contact. Maar als je zo vroeg al een vaste relatie krijgt, hoe moet je dan weten wat je wel en niet wil in een relatie?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ja wij hebben er over gepraat. We proberen veel te praten, maar dit gaat soms ook moeizaam. Ik ben een echte denker en piekeraar. We proberen leuke dingen daarnaast te doen, maar ik loop met een geblokkeerd en benauwd gevoel..

Het liefste zou ik het gewoon even paar maanden stopzetten en daarna weer bekijken hoe het loopt. Dit gaat alleen niet werken voor hem. Uit is uit.
Alle reacties Link kopieren
Help1234 schreef:
14-06-2019 18:01
Ja wij hebben er over gepraat. We proberen veel te praten, maar dit gaat soms ook moeizaam. Ik ben een echte denker en piekeraar. We proberen leuke dingen daarnaast te doen, maar ik loop met een geblokkeerd en benauwd gevoel..

Het liefste zou ik het gewoon even paar maanden stopzetten en daarna weer bekijken hoe het loopt. Dit gaat alleen niet werken voor hem. Uit is uit.
dat kan en mag je ook niet van een ander verwachten dus het is goed dat hij daar een duidelijke grens in aangeeft

hoe is jullie woonsituatie? wonen jullie samen of op jezelf of nog thuis bij ouders? hoe ziet jouwe sociale leven eruit? Heb je hobby's?
Ala je wereld heel klein is, en daar hint je naar in je OP, dan kan daar ook een gevangen en geblokkeerd gevoel van komen dat je misschien op hem projecteert?
Alle reacties Link kopieren
Woon je nog thuis, of samen of zelfstandig?

Mocht je nog thuis wonen, ga dan het huis uit en zoek woonruimte voor jezelf. En blijf gezellig latten met je vriend.

Bijna iedereen kent het gevoel wel aan het einde van de studie "en nu?". En wanneer je gaat werken "is dit het?"

Het leven is niet zo maakbaar als mensen soms denken dat het is. Je kans op een leukere of spannende baan / leven zal echt niet veel veranderen met of zonder je vriend.

Heb je hulp bij al dat gepieker? Want veel piekeren is niet echt heel gezond. Je kan alles namelijk dood analyseren, zelfs de leukste dingen worden dan heel stom, benauwd of verkeerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Seven years itch
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
14-06-2019 18:11
Seven years itch

Je was me net voor. :D
Als je al zo jong bij elkaar komt, dan is het eerder regel dan uitzondering dat je na verloop van tijd uit elkaar groeit.

Je verwordt tot een soort 2-eenheid, en je hebt daardoor geen idee wie jezelf bent... en dat verwar je imo tot "super veel houden van", maar is veel eerder een gewoonte geworden, net zoals je ouders een vast gegeven in je leven zijn.

Stel je eens voor, als je niet zou worden gehinderd door tijd, geld, mogelijkheden.... WAT zou jij dan, diep in je hart willen doen? Studeren, werken, een sabbitacal nemen, emigreren, wel of geen kinderen ooit? En beschouw dat dan eens zonder dat deze vriend deel uitmaakt van je toekomst, want ik voorzie dat jouw gevoel van "is dit het dan"gewoon het begin van het einde is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu werk waarmee ik in september ga starten en een plek voor mezelf is ook geregeld. Als ik zou dromen over wat ik zou willen, zou dat carrière maken en mezelf verder ontwikkelen, onafhankelijk van iemand. Ik heb inderdaad het gevoel mezelf kwijt te zijn en niet goed te weten wie ik nou precies ben.. maar ik ben bang als ik het uitmaak dat ik heel veel spijt zal krijgen, juist omdat we het goed samen hebben. Maar het idee op dit moment om met hem samen iets te plannen benauwd me. Ik weet niet of dit door hem daadwerkelijk komt of omdat ik gewoon in het algemeen bang ben voor de toekomst (“volwassen worden”)
Het idee met hem samen iets plannen benauwd je..... Waarom?

Als je het uitmaakt ben je bang dat je spijt krijgt.... Waarom?
Ben je bang dat je HEM gaat missen, of dat je IEMAND gaat missen, of ben je bang om het "alleen" te moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik dus niet precies. Ik ben bang dat ik nu niet besef wat ik heb en als het weg is, dat ik iets moois heb weggegooid.. ik ben bang dat ik hem ga missen als persoon. Want ik houd wel van hem. Alleen ik weet niet of ik de relatie op deze manier fijn vind en voor mij werkt, ook omdat het mijn eerste relatie is en ik vanaf het begin dacht dat ik oud met hem zou worden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat hij jouw ontwikkeling in de weg? Wat heeft hij daarmee te maken?
Ik was van mijn 18e tot mijn 26e met mijn eerste serieuze vriend en had zo ongeveer hetzelfde als jij. Na heel lang worstelen met mezelf heb ik het uitgemaakt en daarna is alles alleen maar beter geworden. Het was niet makkelijk maar ik had de behoefte om duidelijker te krijgen wie ik was en wie ik kon zijn los van een ander. En tot op de dag van vandaag ben ik blij met die stap.
Sterkte ermee...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat het heel gezond is om eens verder te kijken dan je eerste vriend vanaf je 16e. Terugkijkend realiseer ik me dat ik dat ook veel eerder had moeten doen. Geniet nog even van je vrijheid nu je nog jong bent. Settelen kan altijd nog en ik denk dat je straks ook beter weet wat je precies wil in het leven.
Alle reacties Link kopieren
teuneke schreef:
14-06-2019 19:14
Ik was van mijn 18e tot mijn 26e met mijn eerste serieuze vriend en had zo ongeveer hetzelfde als jij. Na heel lang worstelen met mezelf heb ik het uitgemaakt en daarna is alles alleen maar beter geworden. Het was niet makkelijk maar ik had de behoefte om duidelijker te krijgen wie ik was en wie ik kon zijn los van een ander. En tot op de dag van vandaag ben ik blij met die stap.
Sterkte ermee...
En wanneer wist jij van: dit gaat zo langer echt niet meer? Was je echt zeker van je zaak? En heb je nooit spijt gehad?
Het was een strijd tussen verstand (dat niet wilde stoppen) en gevoel (ik voelde me beklemd en zwaar en ongelukkig) en uiteindelijk hield ik het domweg niet meer vol, zoveel stress had ik ervan. Ik kon uiteindelijk niet anders dan stoppen en toen ik dat zelf daarna allemaal een beetje verwerkt had, wist ik het pas zeker. En kon ik gaan genieten van mijn vrijheid. Er is een heel goed boek hierover: Scheiden of Blijven, van Mira Kirshenbaum.
Maar vertrouw vooral op jezelf....
Alle reacties Link kopieren
Help1234 schreef:
14-06-2019 18:52
Dat weet ik dus niet precies. Ik ben bang dat ik nu niet besef wat ik heb en als het weg is, dat ik iets moois heb weggegooid.. ik ben bang dat ik hem ga missen als persoon. Want ik houd wel van hem. Alleen ik weet niet of ik de relatie op deze manier fijn vind en voor mij werkt, ook omdat het mijn eerste relatie is en ik vanaf het begin dacht dat ik oud met hem zou worden.

Wat je zegt, is zeker mogelijk. Ik heb de waarheid natuurlijk niet in pacht en raad je niet aan om door te gaan met een relatie waar je je ongelukkig in voelt - maar een vriendin van mij zat in een gelijkaardige situatie en dat is goedgekomen. Ze is al samen met haar vriend sinds haar 16de en dat begon voor haar een sleur te worden. Door haar leuke collega's werd ze wat losser en wou ze meer uitgaan, terwijl haar vriend graag zijn rust had en routine prima vond. Toen ze een crush kreeg op een collega, begon ze helemaal te twijfelen. Hun relatie heeft aan een zijden draadje gehangen. Ze hebben relatietherapie gehad, wat een lange tijd niets heeft uitgehaald - maar uiteindelijk hebben ze toch voor elkaar gekozen en zijn ze nu zelfs verloofd. Voor zover ik weet, zijn ze gelukkig. De twijfels die je nu hebt, kunnen dus inderdaad gewoon een fase zijn. Ik wens je veel wijsheid toe.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je redenen nogal vaag. Je houdt van je vriend, je bent graag samen met hem, en tegelijkertijd (en daar komen de vaagheden) wil je wat "anders", maar wát je dan "anders" wilt, weet je ook weer niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Cerfje schreef:
14-06-2019 19:15
Ik denk eerlijk gezegd dat het heel gezond is om eens verder te kijken dan je eerste vriend vanaf je 16e. Terugkijkend realiseer ik me dat ik dat ook veel eerder had moeten doen. Geniet nog even van je vrijheid nu je nog jong bent. Settelen kan altijd nog en ik denk dat je straks ook beter weet wat je precies wil in het leven.

Goed punt.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-06-2019 18:14
Je was me net voor. :D
:high5:
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Cerfje schreef:
14-06-2019 19:15
Ik denk eerlijk gezegd dat het heel gezond is om eens verder te kijken dan je eerste vriend vanaf je 16e. Terugkijkend realiseer ik me dat ik dat ook veel eerder had moeten doen. Geniet nog even van je vrijheid nu je nog jong bent. Settelen kan altijd nog en ik denk dat je straks ook beter weet wat je precies wil in het leven.
Waarom zou er binnen een relatie geen vrijheid kunnen bestaan? Ik lees nergens dat haar vriend haar belemmert in persoonlijke contacten of bezigheden. En natuurlijk, kijken of er misschien een nóg leuker iemand is, kan je altijd, maar ik denk dat je daar dan mee aan de gang blijft. Want iedere partner wordt op een gegeven moment vertrouwd en "niet nieuw meer". En dan maar op naar de volgende, die vast ook hele nieuwe en leuke eigenschappen heeft, maar tegelijkertijd een aantal eigenschappen niét heeft waardoor je je bij je vorige vriend zo lekker vertrouwd voelde...Je hoeft niet heel de wereld te hebben ontdekt als je één straat verderop hebt gevonden wat jou gelukkig maakt. Het enige wat je dan óngelukkig maakt, is te denken dat er ergens anders iemand rondloopt die je nóg gelukkiger maakt - en vaak krijg je dan het deksel op je neus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het gevoel dat je hebt is heel begrijpelijk. Als je nu dat gevoel al hebt op zo een jonge leeftijd denk ik dat het nu beter is om uit elkaar te gaan. Dan kan je het ervaren en misschien kom je ooit nog samen en misschien ook niet. Maar als je nu bij elkaar blijft dan zal je altijd blijven denken, is dit het nu..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven