Familie; verplichtingen en verwachtingen

30-08-2007 11:35 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen.



Mijn schoonzus en zwager hebben een boot. Laatst boden ze aan dat wij die volgend jaar ook wel voor een week of 2 mochten lenen. "Lief", zou je zeggen. Op zich is het dat ook wel, maar zijn er 2 problemen. Allereerst zie ik een dergelijke vakantie niet echt zitten. En het tweede probleem is dat schoonzus en man van het type zijn die altijd iets terug verwachten. Als ze je 5 jaar geleden hebben geholpen met het ophangen van je deurbel, word je nu nog altijd geacht daar heel erg dankbaar voor te zijn.



De "terugbetaling" komt onherroepelijk en kan bestaan uit diverse dingen: verplicht een weekend weg, bezoekjes, oppassen, etc. Bij hen is nooit iets vrijblijvend.



Ik weet niet hoe het het erg duidelijk moet omschrijven, maar ik ben dus bang om met het lenen van die boot een verplichting aan te gaan, omdat ik weet dat ze dat verwachten.



Kent iemand van jullie een dergelijke situatie en wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Als je een vaarvakantie niet ziet zitten ben je toch meteen klaar ?



"HARDSTIKKE LIEF< MAAR NEE< DANK JE _ NIETS VOOR ONS "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Net als BGB zegt, gewoon zeggen dat je niks ziet in een vakantie op of met een boot, ben je er klaar mee en het vraagt ook niet om verdere uitleg lijkt me.



Wel vervelend dat je (ook als je dus een leuk "aanbod" ) krijgt dit eigenlijk niet aan durft te nemen omdat er altijd iets tegenover moet staan lijkt me.
Ik zie het probleem met de boot ook niet zo.



Voor wat de rest betreft, als je van te voren al weet dat er altijd een prijs betaald moet worden, zou ik gewoon niets van ze aannemen en ze nooit om hulp vragen. Je weet waar je aan toe bent.



(Ik heb vroeger buren gehad, die ook eindeloos konden dooremmeren over hun goede daden (b.v. zoiets simpels als plantjes watergeven in vakantie) en de ontvangers van hun goedheden voor eeuwig als schatplichtig beschouwden.
Alle reacties Link kopieren
Walgelijke eigenschap! Inderdaad niets meer aannemen en ....de boot af houden.....
Alle reacties Link kopieren
Da's een goeie Plompiedom... X-D



Het vervelende is dat manief die boot wel ziet zitten.

Ben het verder wel eens met jullie reacties hoor en heb ook geen uitspraak gedaan over het lenen van dat ding.
Alle reacties Link kopieren
plompiedom schreef op 30 augustus 2007 @ 12:04:

Walgelijke eigenschap! Inderdaad niets meer aannemen en ....de boot af houden.....
+1
Leen de boot lekker twee weken, misschien vind je t wel wat.. (lijkt mij in ieder geval heerlijk) en bied ze een etentje aan in hun favoriete restaurant ofzo.. of moet er een grotere beloning zijn?



En als je t niet ziet zitten, zeg je toch gewoon 'nee, maar dank je wel voor het aanbod.' Of ben ik nou simpel?
~[quote]Pinksterbloempje schreef op 30 augustus 2007 @ 12:24:



Het vervelende is dat manief die boot wel ziet zitten.





Dus er moet eerst nog een ander probleem getackeld worden ...... Hoe staat je man tegenover dat "terugbetaalgedrag" ?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij dat terugbetaalgedrag minder ziet/het is minder zichtbaar voor hem. Hij ziet het probleem dan ook niet zo en ervaart het ook anders.



Zeker als het op familie aankomt probeer je toch vaak een beetje voorzichtig te laveren om botsingen te voorkomen.



Het vervelende is ook dat ik richting hem al duidelijk heb aangegeven er niet voor te voelen. Het aanbod is nu al verschillende keren gedropt en ik heb de boot steeds afgehouden, maar ze houden er niet over op. Ben bang dta ik, op deze manier, uiteindelijk het schip in ga...
Alle reacties Link kopieren
Hoe uit zich dat terugbetaalgedragverwachting? Jouw man ziet het niet blijkbaar. Kan het zijn dat het alleen in je hoofd zit?



Om misverstanden te voorkomen kun jij wel aanbieden, als je de boot wilt lenen, dat jullie een soort huur betalen en de verzekering voor die 2 weken. Dan ben je meteen klaar en hebben zij niks meer te verwachten.



Als je trouwens vantevoren al allemaal bezwaren ziet wordt het vast geen fijne vakantie. Dan kun je beter iets anders gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wanda_p.



Het terugbetaalgedrag zit niet in mijn hoofd helaas. Wegens herkenbaarheid kan ik geen voorbeelden geven, maar geloof me, ik heb het er vaak over met andere familieleden die zich ook ergeren aan die verwachtingen.



Weet je, zelfs het betalen van huur zou ons niet vrijwaren van schatplichtigheid. Ze zouden zichzelf nog steeds zo genereus vinden dat er iets tegenover moet staan. En daar heb ik geen zin in.



Nou, maar voet bij stuk houden dan en het aanbod consequent afwimpelen! :no:
Alle reacties Link kopieren
Tja.je hebt van die mensen helaas die vaak veren in hun reet steken en zichzelf errug geweldig vinden . :-| Te pas en te onpas blijft je dit achtervolgen dus heel verstandig dat je de boot afhoud..................
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Erg vervelend en vermoeiend, zulke mensen. Eigenlijk ook best zielig, ze vinden zichzelf zo geweldig dat ze vinden dat anderen dat ook zo moeten zien en dat ze dus recht hebben op 'terugbetaling'. Zijn die mensen eigenlijk wel tevreden met wat ze hebben? Ik heb ook een paar van zulke familieleden en ben door schade en schande wijs geworden. In het ergste geval -toen ik voet bij stuk hield in een soortgelijke situatie als door jou beschreven- had ik een half jaar geen contact met die mensen. Ze waren diep, diep beledigd. Wat een rust. Hoewel het me niet lekker zat. Later kwam het weer goed maar ze hadden wel hun lesje geleerd! Hou voet bij stuk als je echt niet wilt! Je ben ook niet verplicht tekst en uitleg te geven over het hoe en waarom. Desnoods probeer je zoiets te zeggen inderdaad in de trant van :"Hardstikke lief, maar nee dank je. We blijven bij onze beslissing." En als ze echt blijven doordrammen kun je rustig maar kordaat zeggen :"Ik vind het niet prettig als je er steeds opnieuw over begint terwijl ons standpunt duidelijk genoeg is." Dat komt wel aan. Hoop ik. Lastig hè! Succes in ieder geval!
Pinksterbloempje schreef op 31 augustus 2007 @ 20:37:

Hoi Wanda_p.



Het terugbetaalgedrag zit niet in mijn hoofd helaas. Wegens herkenbaarheid kan ik geen voorbeelden geven, maar geloof me, ik heb het er vaak over met andere familieleden die zich ook ergeren aan die verwachtingen.



Weet je, zelfs het betalen van huur zou ons niet vrijwaren van schatplichtigheid. Ze zouden zichzelf nog steeds zo genereus vinden dat er iets tegenover moet staan. En daar heb ik geen zin in.



Nou, maar voet bij stuk houden dan en het aanbod consequent afwimpelen! :no:




Hoi Pinksterbloempje;

Ik denk toch dat je nog maar eens een goed gesprek moet hebben met je man. Als jij goede voorbeelden hebt van dit terugbetaalgedrag èn de familie met hetzelfde kampt, dan kan het hem toch niet ontgaan? De voorbeelden die je hebt kun je hem toch gewoon laten zien.

En verder vind ik dat, als jij er bij voorbaat al zo tegen op ziet (zelfs al zou je flink overdrijven), dat al argument genoeg is om er niet aan te beginnen; je zult niet echt van de vakantie kunnen genieten en de weken of maanden daarna zul je altijd op je hoede zijn: "wanneer en in welke vorm komt de terugbetaaleis?"

Daarbij komt nog feit dat je eigenlijk niet van varen houdt.

Ik denk toch dat je je zaak nog eens beter bij je man moet bepleiten. Jullie zitten hierin niet bepaald op een lijn en dat lijkt me ook een (zo niet hèt) probleem.
Alle reacties Link kopieren
Pinksterbloempje schreef op 31 augustus 2007 @ 20:37:



Het terugbetaalgedrag zit niet in mijn hoofd helaas. Wegens herkenbaarheid kan ik geen voorbeelden geven, maar geloof me, ik heb het er vaak over met andere familieleden die zich ook ergeren aan die verwachtingen.



Weet je, zelfs het betalen van huur zou ons niet vrijwaren van schatplichtigheid. Ze zouden zichzelf nog steeds zo genereus vinden dat er iets tegenover moet staan. En daar heb ik geen zin in.
Dan moet je die boot dus beslist niet lenen!
Alle reacties Link kopieren
Als je de boot echt ziet zitten samen met je man.Dan gewoon doen. En geef ze bijvoorbeeld een hotelbon/weekendje weg in return .
Hoi, ik zou het eerlijk gezegd nogal vaag laten allemaal en tzt (volgend jaar) zeggen dat je "toch maar andere plannen hebt gemaakt, jammer, misschien een volgende keer/volgend jaar" .



Ik ken dit gedrag en zou er als ik jou was ook als een haas vandoor gaan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als je het vaag houdt komen ze volgend jaar weer met hetzelfde, zo kom je er nooit vanaf. Ik ga voor duidelijkheid. 't Is moeilijker om te zeggen en je loopt het risico dat ze zwaar beledigd zijn, maar beter dat dan dat je iedere keer weer tekst en uitleg moet geven en die terugbetaal'verplichting' hebt!
Alle reacties Link kopieren
Trixie1968 schreef op 03 september 2007 @ 07:41:

Als je het vaag houdt komen ze volgend jaar weer met hetzelfde, zo kom je er nooit vanaf.
Daar ben ik het niet mee eens. Pinksterbloem is haar familie toch geen verantwoording schuldig over haar vakantieplannen jaar in jaar uit? Ze kan gewoon zeggen dat ze de boot niet wil lenen. Punt uit. Het moet niet gekker worden.
Alle reacties Link kopieren
Precies,zo min mogelijk woorden over vuil maken en dus niet in de verdediging gaan

Dat geeft duidelijkheid en ben je er lekker vanaf!!
Alle reacties Link kopieren
wanda_p schreef op 03 september 2007 @ 10:23:

[...]





Daar ben ik het niet mee eens. Pinksterbloem is haar familie toch geen verantwoording schuldig over haar vakantieplannen jaar in jaar uit? Ze kan gewoon zeggen dat ze de boot niet wil lenen. Punt uit. Het moet niet gekker worden.
Pinksterbloem geeft aan dat betreffende personen altijd een terugbetaling' verwachten. De mogelijkheid bestaat dat zij van Pinksterbloem en haar man dan ook wel willen weten waarom ze zo'n genereus aanbod afslaan. Als je vaag blijft kan dat voor hun aanleiding zijn het een volgende keer gewoon weer te proberen. Zit ze weer met hetzelfde gezeur. Daarom heeft duidelijkheid mijn voorkeur boven vage toezeggingen. Maar uiteraard kan Pinksterbloem zelf de situatie het beste inschatten. Ik reageer puur uit mijn eigen ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ken het probleem en dat is echt heel vervelend.

Mijn schoonbroer en zus zijn hetzelfde en verwachten ze niks terug moet je weken nadien nog horen wat ze wel niet voor geweldigs hebben gedaan.

Ik zou ook gewoon zeggen dat het niets voor jullie is.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal weer dank voor jullie reacties.



Ik blijf gewoon maar duidelijk en houd de boot af. Ik zal het wel moeten blijven herhalen, want "nee" is een woord wat ze slecht accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Pinksterbloempje schreef op 03 september 2007 @ 17:27:

Allemaal weer dank voor jullie reacties.



Ik blijf gewoon maar duidelijk en houd de boot af. Ik zal het wel moeten blijven herhalen, want "nee" is een woord wat ze slecht accepteren.
Weet je, daar ben je natuurlijk ook zelf bij. Als zij er steeds op terugkomen kun je natuurlijk gewoon zeggen: "Wij hebben toch duidelijk gezegd dat we jullie boot niet willen lenen. Dit is voor ons verder geen discussiepunt."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven