Lijf & Lijn alle pijlers

Moedervlek

11-03-2018 20:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat niemand een glazen bol heeft; maar ik heb even de behoefte om mezelf gerust te kunnen stellen.
Ik heb heel veel moedervlekken maar eentje die valt op doordat deze met regelmaat jeukt en verdikt is. Ik maakte mij er eerder niet zoveel zorgen om maar kreeg laatst de indruk dat ik hem meer ging voelen. Nu zit hij soms onder mijn beha bandje dus daar wijtte ik de irritatie aan. Maar ik was vanmiddag bij mijn ouders en liet de plek zien. Beiden zeiden direct dat hij er toch wel vreemd uitzag en ik deze moet laten checken (ik bel morgen ook de huisarts) maar sindsdien ben ik niet meer gerust en komen de meest vreselijke de beelden naar boven. Ook heb ik alle websites al doorgenomen waar ik ook niet wijs uit kan worden.... kan iemand mij weer rustig krijgen? Mijn man komt ook morgenavond pas weer thuis dus die kan mijn hysterie ook niet relativeren...
Alle reacties Link kopieren
Morgen idd de HA ernaar laten kijken, Evt een biopt, dan weet je meer.
Hoe ziet hij er dan uit? Meer dan 2 kleuren en een grillige rand en asymmetrie zijn verdacht voor een melanoom, een grote moedervlek is ook meer verdacht.

Bloeden/jeuk kan ook irritatie zijn, net als dat hij verdikt kan zijn door korstvorming als er irritatie is.

Maar niemand kan daar iets zinnigs over zeggen zonder hem gezien te hebben en zonder een opleiding tot arts te hebben gevolgd dus tja, hoe wil je gerustgesteld worden?
Alle reacties Link kopieren
Het kan van alles zijn. Denk niet gelijk het ergste, want dat is nergens voor nodig.

Ik heb al heel wat vlekjes weg laten halen met allemaal verschillende uitkomsten, meestal goedaardig zoals ouderdomsvlekjes.

De huisarts kan je het beste doorverwijzen naar een dermatoloog. Ik heb een keer gehad dat zij dacht dat het een onschuldig vlekje was, terwijl het later een melanoom bleek te zijn.

Dus morgen even bellen. Een paar dagen maakt ook geen verschil.
Inderdaad morgen de huisarts bellen. Bij onrustige plekjes op je huid is dat de persoon die er iets zinnigs over kan zeggen (naast een dermatoloog natuurlijk)

Om je misschien nog een beetje gerust te stellen:
Ik heb meerdere moedervlekken laten weghalen. De laatste was 2 maanden geleden. Met dezelfde klachten als jij: vooral roodheid, jeuk.. Er bleek niks mee te zijn alleen was hij wat ontstoken bleek achteraf.
Had het met de dermatoloog over mijn vele moedervlekken en ze gaf daarbij nog aan dat melanomen meestal niet ontstaan vanuit een moedervlek maar dat het vaak nieuwe plekjes zijn. Dus heel goed om je moedervlekken regelmatig te laten controleren, maar schiet niet gelijk in de complete paniek als er 1 wat onrustiger is. Kan vele oorzaken hebben. Even laten nakijken en dan heb je duidelijkheid.
anoniem_198686 wijzigde dit bericht op 11-03-2018 20:22
4.92% gewijzigd
Rustig! Ik heb zelf onlangs een moedervlek laten nakijken bij de huisarts die regelmatig jeukt en verdikt is. Ook ik maakte me zorgen. De huisarts heeft hem bekeken en stelde dat dat soms kan zijn, inderdaad door irritatie.

Probeer dus nu even te kalmeren en maak morgen een afspraak met de huisarts om ernaar te laten kijken. Dan is het vroeg genoeg om je zorgen te gaan maken. Nu kun je er verder niets mee. Je ouders zullen geen risico willen nemen met een moedervlek (en terecht) en door irritatie kan hij er inderdaad wat roder uitzien.

Even diep ademhalen, afleiding zoeken en morgen weer verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Weet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Probeer te ontspannen. Anderen zeggen het al. Morgen afspraak maken en dan weet je meer. Zelf ook meerdere keren een moedervlek laten weghalen. Nooit slechte uitslag gehad. Regelmatig checken en bij twijfel laten controleren door deskundige.

Komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik weet ook wel dat ik niet gelijk in paniek moet schieten, ik herken het ook niet van mezelf (de laatste keer bij de huisarts kan ik me niet eens meer herinneren) dus daarom weet ik ook even niet hoe ik er mee om moet gaan.
Maar goed ik dacht sowieso dat er melanomen uit bestaande moedervlekken konden ontstaan en naar mijn idee heb ik deze al heel erg lang.
Hoe het eruit ziet? Nou het probleem is dus dat ik het zelf niet goed kan zien omdat het wat meer op mijn rug zit.. en een foto nemen lukt ook niet maar hij is sowieso tweekleurig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er onlangs een weg laten halen op mijn rug en die kwam meer in de richting van een wrat. Heeft de huisarts gewoon weggeschraapt uiteindelijk, i.p.v. weggesneden wat eerst de bedoeling zou zijn.

Ik maakte me er ook zorgen om vanwege groei etc.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
11-03-2018 20:06
Hoe ziet hij er dan uit? Meer dan 2 kleuren en een grillige rand en asymmetrie zijn verdacht voor een melanoom, een grote moedervlek is ook meer verdacht.

Bloeden/jeuk kan ook irritatie zijn, net als dat hij verdikt kan zijn door korstvorming als er irritatie is.

Maar niemand kan daar iets zinnigs over zeggen zonder hem gezien te hebben en zonder een opleiding tot arts te hebben gevolgd dus tja, hoe wil je gerustgesteld worden?
Door het even op te schrijven en daar reacties van jullie op te krijgen helpt voor mij wel om mijn gedachten weer even op hold te zetten merk ik.. oh en ik laat Google even voor wat het is ;)
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
11-03-2018 20:18
Ik heb er onlangs een weg laten halen op mijn rug en die kwam meer in de richting van een wrat. Heeft de huisarts gewoon weggeschraapt uiteindelijk, i.p.v. weggesneden wat eerst de bedoeling zou zijn.

Ik maakte me er ook zorgen om vanwege groei etc.
Mijn moeder benoemde ook idd wel dat het een ‘kruising’ leek met een wrat.. maar is het bij jou naderhand nog gecontroleerd?
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
11-03-2018 20:09
Het kan van alles zijn. Denk niet gelijk het ergste, want dat is nergens voor nodig.

Ik heb al heel wat vlekjes weg laten halen met allemaal verschillende uitkomsten, meestal goedaardig zoals ouderdomsvlekjes.

De huisarts kan je het beste doorverwijzen naar een dermatoloog. Ik heb een keer gehad dat zij dacht dat het een onschuldig vlekje was, terwijl het later een melanoom bleek te zijn.

Dus morgen even bellen. Een paar dagen maakt ook geen verschil.
Is het wel bij de melanoom gebleven en kon het verwijderd worden of heeft dit nog verdere gevolgen voor je gehad?
Alle reacties Link kopieren
Springkikker schreef:
11-03-2018 20:22
Mijn moeder benoemde ook idd wel dat het een ‘kruising’ leek met een wrat.. maar is het bij jou naderhand nog gecontroleerd?
Ja, was niks idd maar daarom wilde ik 'm nog wel weg hebben, vanwege historie van melanoom bij mijn moeder. Ik ben heel alert op veranderende moedervlekken, vandaar.
wij slapen nooit.
Ik heb een aantal moedervlekken weg laten halen omdat ze begonnen te irriteren. Alle keren was er niets aan de hand. Sommigen zaten ook gewoon op onhandige plaatsen waardoor ze steeds opnieuw begonnen te irriteren.
Onrustige vlekjes (veranderen, jeuken,...) worden bij mij steeds weg genomen en naar het labo gestuurd. Zo al 2 maligne melanomen ontdekt. Als ik jou was liet ik het gewoon weghalen, dat duurt 10 minuten, is even ongemakkelijk en als de uitslag negatief is hoef je er geen zorgen meer over te hebben.
Alle reacties Link kopieren
TO, al bij de HA geweest?
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zijn dat de moedervlek wat geïrriteerd is. Altijd even na laten kijken door de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Springkikker schreef:
11-03-2018 20:23
Is het wel bij de melanoom gebleven en kon het verwijderd worden of heeft dit nog verdere gevolgen voor je gehad?
Twee keer weggesneden, dus grote littekens en dat was het dan. Ik sta wel onder controle en laat ieder jaar alles checken.

Hoe is het jou vergaan?
Bij mijn man was het wel foute boel maar hij heeft nooit irritatie of jeuk gehad aan de moedervlek.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-03-2018 22:40
Bij mijn man was het wel foute boel maar hij heeft nooit irritatie of jeuk gehad aan de moedervlek.
Je bedoeld je ex?
eenmeisje1993 schreef:
15-03-2018 22:42
Je bedoeld je ex?
Ik noem hem niet mijn ex nu hij overleden is. Dat vind ik meer hoe je je man noemt na een scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-03-2018 22:45
Ik noem hem niet mijn ex nu hij overleden is. Dat vind ik meer hoe je je man noemt na een scheiding.
Inderdaad, hij was je man tot hij overleed. Dat is zeker geen ex.

Ben benieuwd of TO nog komt melden hoe het gegaan is.
Ja ik ben ook benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven