Lijf & Lijn alle pijlers

Honger!

24-05-2018 14:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen 8 maanden ben ik 17 kilo afgevallen door een ietwat aangepast voedingspatroon en door sporten, sporten, sporten. Ik ben tevreden nu, er mogen gerust nog een paar kilootjes af maar dan moet het wel stoppen, veel slanker dan dit wil ik niet worden.
Ik heb een actief leven, sport nog steeds 3 keer in de week (combinatie kracht en conditie), ik heb lichamelijk werk en ik fiets vrij veel. En ik heb honger!
De hele dag door ben ik in mijn hoofd bezig met eten.
Nu kan ik dat gerust negeren, ik heb een ijzeren discipline ondertussen maar ik vraag me af hoe goed het is om dat behoorlijk stevige hongergevoel te negeren. Het is alsof mijn nieuwe, veel gespierdere lijf voedingsstoffen eist. Voor mij is dit nieuw.

Als ik er overigens wel aan toegeef eet ik gezonde, calorierijke zaken, blokjes 35 plus kaas, stukje dadeltaart, handje noten, dat soort zaken maar ook fruit en rauwkost.
Kan het kwaad voor mijn spieropbouw als ik mijn hongergevoel negeer?
...
Heel goed dat je zoveel bent afgevallen. Toch lijkt het mij niet vol te houden met steeds een hongergevoel. Zorg dat je dingen gaat eten die veel meer vullen. Bij mij helpt yoghurt heel goed, en dan de volle variant. Evt met fruit er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Als je minder calorieën tot je neemt dan je verbruikt met de bedoeling af te vallen, is
het niet vreemd dat je hongergevoelens ervaart. Met betrekking tot je spieren hoef je je geen zorgen te maken zolang je voldoende eiwitten eet: 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is ruim voldoende, ook als je traint.
don't watch the movie, read the book
Eet je nog hetzelfde als toen je aan het afvallen was, of nu wat meer?
Misschien toch een extra (gezond/eiwitrijk) tussendoortje toevoegen?

Is je bmi oké?
Alle reacties Link kopieren
Ja, spieren hebben wel voldoende kcal nodig om te kunnen groeien. Goede dingen om toe te voegen zijn eiwitrijk en met gezonde vetten. Bijv 30+ kaas, wat vlees met noten, zalm, etc.
Je kan als je je nu wil focussen op spieropbouw/strakker worden ipv gewichtverlies wat meer gaan eten (wederom proteinerijk) en je krachttraining iets opvoeren.
Heel knap trouwens, je gewichtsverlies!
-
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de complimenten!

Hoezitdit, yoghurt met fruit vult maar voor heel even, ik ontbijt er overigens wel mee, met een paar scheppen granen/zaden/noten erdoor.

Wildemimosa, op hoogtijdagen neem ik 3000 Kcal tot me en het afvallen mag stoppen nu. Dat is de balans die ik zoek. Goede om te onthouden, die eiwitregel.

IJskoffie, nee, ik eet veel meer dan toen ik nog "actief" aan het afvallen was. Mijn BMI is nog steeds te hoog en dat is ie ook als ik nog 3 kilo afval. Minder dan 75 kilo wil ik eenvoudigweg niet wegen, ik nader de 50, heb 3 kinders gehad en mijn vel rekt maar beperkt mee. Ik ben 1.73 overigens. Vanwaar je vraag als ik vragen mag? Denk je dat mijn hongergevoel en mijn BMI met elkaar in verbinding staan?

Phloxx, zo te lezen ben ik best goed bezig dus. Kun je me vertellen wat ik proteïne-technisch goed kan eten? Dingen als kwark vind ik niet om te haggelen, de hele substantie staat me tegen. Maar bv een avocadootje ofzo lust ik prima en kaas en vlees enz.
...
Rooss4.0 schreef:
24-05-2018 14:36
IJskoffie, nee, ik eet veel meer dan toen ik nog "actief" aan het afvallen was. Mijn BMI is nog steeds te hoog en dat is ie ook als ik nog 3 kilo afval. Minder dan 75 kilo wil ik eenvoudigweg niet wegen, ik nader de 50, heb 3 kinders gehad en mijn vel rekt maar beperkt mee. Ik ben 1.73 overigens. Vanwaar je vraag als ik vragen mag? Denk je dat mijn hongergevoel en mijn BMI met elkaar in verbinding staan?
Ik vroeg me af of je misschien "teveel" was afgevallen en je honger gewoon betekent dat je lichaam schreeuwt om meer eten. Maar daar is geen sprake van, zo te lezen.
Volgens mij ben je prima bezig. Je tussendoortjes lijken me ook goed. En ik wilde ook kwark noemen, maar (Griekse) yoghurt kan ook natuurlijk, of nog beter, Skyr. Al vind ik dat vrij veel op kwark lijken.

Bewondering voor je discipline trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Misschien schommel je te veel met je bloedsuikers.

Wat gebeurd er wanneer je 3 goede grote maaltijden per dag eet die je goed verzadigd houden. Dan hoef je ook maar 3x per dag met eten bezig te houden.

Wanneer je tussendoor snack, vooral iets met koolhydraten en suikers, kan je even tijdelijk wat energie krijgen maar daarna zakt je bloedsuiker weer.

Een hongergevoel kan ook een teken van dorst zijn.

Zo obsessief met eten bezig zijn is trouwens ook niet gezond. Zeker wanneer je aangeeft voldoende calorieën binnen te krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
24-05-2018 14:36

Phloxx, zo te lezen ben ik best goed bezig dus. Kun je me vertellen wat ik proteïne-technisch goed kan eten? Dingen als kwark vind ik niet om te haggelen, de hele substantie staat me tegen. Maar bv een avocadootje ofzo lust ik prima en kaas en vlees enz.
Wat van mijn snacks:
- bio runderrookvlees met handje amandelen
- yoghurt met fruit
- 'milkshake' van whey poeder en melk (niet te vreten maar doet wel zn werk)
- een tonijnsalade (tonijn, komkommer en tomaat met een dressing van huttenkase, klein beetje mayo, sambal en citroensap)
- gerookte zalm met wat roomkaas light
- smoothie (diepvriesfruit met diepvriesboerenkool en wat melk, dit is vooral voor vitamines)
- mozzarella met wat tomaatjes en basilicum
- omelet met groenten en 30+ raspkaas en chilivlokken

Wat bij mij goed helpt om vol te blijven is gezonde vetten. Sinds ik meer noten en kaas toevoeg blijf ik langer verzadigd.
-
Alle reacties Link kopieren
Dank je, ijskoffie!

Hamerhaai, waar lees jij obsessie? Ik heb gewoon de hele dag honger, that's all en ik vraag hier of het oké is om dat hongergevoel te negeren.

Ik kan prima 3 maaltijden op een dag eten maar dan heb ik tussendoor dus honger. Suiker eet ik weinig, koolhydraten valt ook wel mee, ik deel mijn lunch wel eens op, 2 boterhammen vroeg in de middag en 2 laat in de middag bv. Tomaatjes erbij of komkommer en paprika. Het gaat niet om het bezig zijn met eten, het gaat om het gevraag van mijn lijf.

Phloxx mjamm. Krijg dr... honger van! :biggrin:
...
Had je toen je aan het afvallen was ook zo'n honger de hele tijd? of is de honger vooral opgekomen nadat je "gestopt" bent met afvallen?
Wanneer je echte Griekse yoghurt eet, met tussen de 5 en 10% vet dus, zit je echt wel een hele tijd vol.

Merken als yogood en face hebben makkelijk kleine (snack) verpakkingen. Gooi er wat blauwe bessen doorheen en je hebt een zeer gezond goed vullend tussendoortje.
Ik sport zelf ook heel veel, bijna elke dag, en red het niet met 3 maaltijden. Ik eet 6 keer per dag.

Het is belangrijk om uit te vogelen wat voor jou het beste werkt. De hele dag honger lijkt me zeer oncomfortabel! Ik vind het knap dat je daar tegen kan!
Alle reacties Link kopieren
Tessa, de honger is gekomen nadat ik gestopt ben met afvallen.

Youwish, ik ben het wel een beetje gewend door mijn lijnverleden maar dat was anders dan dit, dit voelt alsof mijn lijf eist. Griekse yoghurt, kwark, al die dikke flieber, ik vind het zo vies en smakeloos. Ik gebruik bijna alleen nog maar volle producten maar van yoghurt eet ik eigenlijk alleen de magere variant, puur door de smaak (lekker zuur) en de consistentie. Ik ben geen zeikerd met eten maar de consistentie van die volle producten vind ik echt heel onaangenaam.

Echt comfortabel is het ook niet, gelukkig heb ik een vrij druk leven en op werkdagen niet zoveel tijd om er lang en veel bij stil te staan. Vandaag ben ik vrij en dan is het heel lastig merk ik. Die koelkast roept en bonkt.
...
Rooss4.0 schreef:
24-05-2018 16:59
Tessa, de honger is gekomen nadat ik gestopt ben met afvallen.
Als het gekomen is nadat je gestopt bent met afvallen dan eet je waarschijnlijk nu weer meer dan toen je aan het afvallen was. Ik denk dat je lijf opnieuw zoekt naar een balans, ik weet niet hoe lang je nu de honger hebt die jij omschrijft, maar als ik meer ga eten dan ik normaal doe, krijg ik meer honger, heel gek, want daarvoor at ik minder.... als je nu ongeveer 3000 Kcal per dag eet is dat meer dan voldoende, dan zou je in theorie geen honger hoeven hebben.

Misschien helpt het als je je eten wat je nu doet meer verspreid over de dag (doe je wel al met de lunch), verzadigd eiwitrijk voedsel eten dat is goed voor je spieren, en wat ik doe als ik honger heb, maar het echt nog geen tijd is om te eten, dan neem ik een banaan, daar zit veel in, of een broodje met iets.

Verder je bent behoorlijk afgevallen, je vet cellen zijn gekrompen, dit zijn nare cellen, want zij roepen om gevuld te worden, misschien is het echt nog even geduld hebben om de nieuwe balans weer te vinden, en is je lijf zich aan het aanpassen, doordat jij weer meer aan het eten bent, roept het lijf....kom maar door.
Alle reacties Link kopieren
Nee kan geen kwaad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Honger is normaal. Je lijf wil altijd ruim voldoende zodat er wat reservevet kan worden aangelegd voor slechtere tijden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Schreeuwende vetcellen, kijk dat vind ik een mooi beeld. Die kan ik meditatietechnisch ook prachtig hun kop laten houden! ;-)

Ik denk ook dat het met balans te maken heeft en met wennen, mijn vetpercentage is met ruim 7 procent gedaald (voor zover ik nu weet) dus het hele lijf is in onbalans gemaakt als het ware, niet gek dat dat tijd kost.

Ik vind het fijn om te weten dat het geen kwaad kan. Ik blijf voldoende eten, verspreid over de dag, ik let op mijn eiwitten en af en toe roep ik "ssst" tegen mijn vetcellen. Dan komt het vast goed.

Dank je wel allemaal!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven