Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen door minder koolhydraten? Tips?

22-08-2018 12:11 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet tussen de 10 en 15 kilo afvallen. Ben me aan het verdiepen ik het eten van minder koolhydraten..ik eet nu veel brood enz...en heb ook snel last van schommelende suikerspiegel..denk ook dat ik teveel snoep. In mijn zoektocht op internet kom ik veel menus tegen maar dat zijn dan boeken die je moet kopen, of je moet betaald lid ergens van worden. Heeft iemand een tip voor gratis menus? Werkt het om minder koolhydraten te eten?
Alle reacties Link kopieren
Google eens op koolhydraat arme recepten en in de bieb zijn ook veek boeken te vinden o.a. Dr Frank.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat al kan helpen is in de ochtend yoghurt of kwark eten en tussen de middag een maaltijdsalade in avond vlees/vis met groente. Het is niet echt ingewikkeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er stond van de week in de krant dat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed voor je is en je misschien wel afvalt, maar ook korter leeft.
Ik zou gewoon op je kcalorie inname letten en alles eten met mate.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek Lichter van William Cortvriendt of het boek Hoe word ik een supervetverbrander van Maaike de Vries eens. Dan begrijp je beter hoe je stofwisseling werkt en wat je moet doen om een gezondere levensstijl te krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het werkt omdat je minder calorieën eet. Of dat nu koolhydraten zijn, maakt helemaal niets uit.

Waarom niet gewoon minder snoepen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
22-08-2018 12:11
denk ook dat ik teveel snoep.
Kun je daar niet eerst mee stoppen? Dan hoef je misschien je eetpatroon verder niet eens te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
22-08-2018 12:21
Er stond van de week in de krant dat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed voor je is en je misschien wel afvalt, maar ook korter leeft.
Ik zou gewoon op je kcalorie inname letten en alles eten met mate.

Nee, er stond dat ketogeen/koolhydraatarm dieet niet zo verstandig is. Koolhydraatbeperkt wordt wel aangeraden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
22-08-2018 12:21
Er stond van de week in de krant dat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed voor je is en je misschien wel afvalt, maar ook korter leeft.
Ik zou gewoon op je kcalorie inname letten en alles eten met mate.
Dit. Weinig koolhydraten eten blijkt echt niet goed voor je te zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Viva amber, dankje..weet ik dan zeker of ik niet teveel of te weinig koolhydraten binnen krijg? Ik heb ook wel eens calorieen geteld met de app fat secret, ik bedenk me nu dat daar ook de koolh. Geteld worden..dat kan ik natuurlijk ook doen. Moet je ook nog cal tellen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ff gekeken..koolhydraatarm is tot 50 koolhydraten, en beperkt is tot 120 ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Calorieën tellen, geen koolhydraten. Minder binnenkrijgen dan dat je verbruikt, zo simpel is het.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-08-2018 12:31
Calorieën tellen, geen koolhydraten. Minder binnenkrijgen dan dat je verbruikt, zo simpel is het.
Was het maar zo simpel .......................
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-08-2018 12:33
Was het maar zo simpel .......................
Dat is het hoor. Koolhydraten, vetten, eiwitten, maakt niets uit.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken die de voordelen van een ketogeen dieet bevestigen.

Ieder lichaam werkt anders, sommigen hebben baat bij veel koolhydraten, anderen bij veel vetten. Ik voel me beter met veel vetten.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-08-2018 12:40
Dat is het hoor. Koolhydraten, vetten, eiwitten, maakt niets uit.
Maakt wel uit, net zoals stress, onvoldoende slapen, aantal eetmomenten etc.

Onder de streep heb je gelijk. Alleen wanneer je er gevoelig voor bent, en je eet veel snelle koolhydraten, ga je meer schommelen in je bloedsuikers. Je eet koolhydraten, je krijgt een insuline piek, koolhydraten zijn op, maar je hebt nog insuline in het bloed waardoor je bloedsuikerspiegel gaat dalen. Met als gevolg dat je wat gaat eten omdat je je wat flauw voelt. Waardoor er veel mensen zijn die op deze manier te veel calorieën binnen krijgt. Het maakt dus wel degelijk uit WAT je in je mond steekt. Hoe lang je verzadigd blijft.

Verder zijn er allerlei invloeden op de verschillende hormonen die je een verzadigd gevoel geven of die het hongergevoel stimuleren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, dat heb ik dus..dat schommelen en dan snel duizelig..zou minder koolhydraten en wel de goede koolhydraten dan de goede manier kunnen zijn?
lollypopje schreef:
22-08-2018 12:21
Er stond van de week in de krant dat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed voor je is en je misschien wel afvalt, maar ook korter leeft.
Ik zou gewoon op je kcalorie inname letten en alles eten met mate.
Dit. Niet meedoen in die mythes maar gewoon maat gaan houden en vertrouwen op wat de wetenschap zegt. (En ja die adviezen zijn erg saai, wat betreft voeding verandert er nou eenmaal nauwelijks iets. Wat die goeroes roepen is vooral goed voor hun eigen portemonnee)
Alle reacties Link kopieren
Aantal tips:
- Eet vezelrijk. Bijvoorbeeld in de ochtend graanontbijt (haver, teff, boekweit)
- Matig met koolhydraten. Niet helemaal wegschrappen, maar vervang pasta voor volkoren pasta en kies eerder voor zilvervlies rijst
- Eet vaak gerechten waarbij je graanproducten combineert met peulvruchten. Bijvoorbeeld chili's: rijst met bonen. Op deze manier krijg je complementair je eiwitten binnen.
- Daarover gesproken: vul je eiwitten aan! Eet bijvoorbeeld meer sojaproducten.
- Iedere keer als je zin hebt om te eten (niet omdat je per se honger hebt): drink water. Vaak denk je honger te hebben, maar heb je eigenlijk dorst en is een glas water voldoende.
- Eet als tussendoortjes dingen als komkommer, wortel, radijsjes etc.
- Laat suikers staan. Geen frisdranken, vruchtensappen en andere suikerrijke snacks.
- Eet minder. Dus zorg voor kleinere porties. Het is niet nodig om te eten tot je bommetje vol zit.
Diabeten hebben ook veel baat bij koolhydraatbeperkt eten dus stellen dat het niet goed voor je is lijkt me wat kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
Stop eerst eens met snoepen en snaaien. leer jezelf een gezond eetpatroon aan. Dar heb je over de lange termijn duurzaam effect
Je hebt het over iemand met een medische aandoening.

Ik heb ook een medische aandoening waar ik medicijnen voor slik, die mij helpen ondanks alle bijwerkingen.
Maar de pillen zijn nog steeds niet goed voor mijn lijft.


On topic:
Verdiep je vooral in wat 'gezond eten' is, niet in welk dieet je moet gebruiken om snel af te vallen.
Begin met gewoon eens bijhouden wat je binnenkrijgt. My fitnesspall is daar handig voor, die meet calorieën, macronutrienten maar ook bijvoorbeeld zout en suiker.
Begin dan met het vervangen van voedingsmiddelen voor gezondere opties.
Vervolgens houd je bij of je afvalt of niet door deze keuzes.
Na een week heb je informatie over wat je binnen hebt gekregen, en of je bent afgevallen of niet. Een paar ons per week is gezond afvallen. Ben je teveel afgevallen? Dan iets meer eten. Ben je niet afgevallen? Dan iets minder. Niets drastisch. Je telt het aantal calorieën van maandag t/m zondag bij elkaar op en deelt het door 7. Kom je dan op een gemiddelde van 2000 calorieen, dan ga je de week daarna op 1900 zitten, en kijkt wat dat doet.

En onthoud dat calorieën, suiker en vetten niet slecht voor je zijn, het is broodnodige brandstof om je lichaam functionerend te houden. Kies voor produtcten met een lage glycemische index, of veel onverzadigde vetten tegenover verzadigde vetten. Kies calorierijk voedsel als het ook VOEDZAAM voedsel is. Een avocado heeft best wat calorieën, maar ook veel gezondheidsvoordelen. Een banaan is niet slechter dan aardbeien vanwege de calorieën. Hij heeft alleen een andere functie.
En je mag gewoon een cupcake ofzo af en toe.

Probeer in je hoofd te krijgen dat je niet af wil vallen, op dieet wil, maar dat je gezonder wil leven. Voor de rest van je leven. Koolhydraatarm eten is niet levenslang haalbaar. Het is namelijk niet gezond.
Gooi je levenswijze om, en klamp je niet vast aan een dieet. Je levensstijl veranderen heeft op de lange termijn absoluut de beste resultaten.

Start eens met de site van het voedingscentrum uitpluizen.

Heel veel succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
22-08-2018 12:21
Er stond van de week in de krant dat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed voor je is en je misschien wel afvalt, maar ook korter leeft.
Ik zou gewoon op je kcalorie inname letten en alles eten met mate.
Ooit stond er in een krant dat je vetarm moest eten en je weet waar ons dat heeft gebracht. Kortom: elke keer is er wel weer een onderzoek wat het tegendeel van het vorige onderzoek "aantoont".
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-08-2018 12:21
Lees het boek Lichter van William Cortvriendt of het boek Hoe word ik een supervetverbrander van Maaike de Vries eens. Dan begrijp je beter hoe je stofwisseling werkt en wat je moet doen om een gezondere levensstijl te krijgen.
+1
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-08-2018 12:21
Het werkt omdat je minder calorieën eet. Of dat nu koolhydraten zijn, maakt helemaal niets uit.

Waarom niet gewoon minder snoepen?
Ik eet absoluut niet minder calorieën, je verbrandt koolhydraten gemakkelijker dan vet en eiwit, daar moet je lichaam meer inspanning voor leveren.
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven