Lijf & Lijn alle pijlers

Menopauze: supplementen ervaringen.

22-10-2018 14:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zover, opvliegers en andere symptomen van de overgang. Ik verdiep me in supplementen die kunnen helpen hiertegen en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Shoot please.
Ik zou hier je vraag stellen.
gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 1#24820101
De middeltjes die verkocht worden tegen overgangsklachten werken niet bij alle vrouwen.

Om uitdroging te voorkomen, en dat gaat gebeuren, kun je 200ie vitamine E slikken, dan blijf je vochtig en je helpt ook om je huid gehydrateerd te houden

Jetske Ultee had het over vitamine D en Magnesium citraat. Het eerste moet je sowieso gaan en blijven slikken.

Tegen opvliegers en dergelijke valt weinig te doen, is hormonaal en die veranderende hormonen zijn niet door een supplementje in toom te houden.

Ik ben bang dat je er gewoon doorheen moet. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reakties Cateautje en Polydox.
Ik weet dat ik er doorheen moet maar wil toch gaan proberen te ondersteunen met kruiden en supplementen, vandaar mijn vraag. Ik vraag het in een apart topic omdat het dan overzichtelijk is, ipv in te breken in een gesprekstopic.
Komkommersap drinken, liter per dag tegen opvliegers.
Oh voor ik het vergeet, thee van duizendblad.
Een vriendin van mij slikt hop en zij zegt dat het fantastisch helpt, en ze merkt echt het verschil als ze het een tijdje niet gebruikt. Daar kwam ze tijdens een vakantie achter.
Alle reacties Link kopieren
Hop?

Van de drogistmiddeltjes heb ik zowat alles geprobeerd, alleen de fabrikant werd er beter van.

Hop zit in bier, daar slemp ik toch redelijk veel van maar nee, hoor.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral veel baat bij hormonen. Dat is ook het enige waarvan het effect ondubbelzinnig wetenschappelijk bewezen is. Dat het gevaarlijk zou zijn is allang achterhaald. Er is ook een beetje bewijs voor zilverkaars. Sinds kort gaat het gerucht op internet dat daar je lever van kapot gaat. Is ook schromelijk overdreven. Niks is echter geheel zonder risico.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg 's nachts kuit- en voetkrampen, dat was nieuw. Ik moest echt het bed uit om mijn spieren te strekken en liep te loeien van de pijn, viel één keer bijna flauw :'(
Allerlei magnesiumpreparaten geprobeerd, voor mij werkt alleen magnesiumcitraat, een half theelepeltje poeder in lauw water, voor het slapen. Heel soms (bij een koude nacht) word ik nog wakker met een krampig gevoel. 'Magnesiumolie' (het is geen olie, maar vloeibare magnesium) erop smeren helpt dan direct. Het spul is helaas duur.

Vitamine D slikken (het hele jaar, dus ook in de zomer) wordt voor alle vrouwen boven de 50 aangeraden tegenwoordig (advies Gezondheidsraad).

Tegen de opvliegers die maar doorgaan (ik ben nu meer dan een jaar postmenopauzaal) gebruik ik sinds kort monnikspeper-tinctuur (Vitex agnus castus). Dat lijkt erg goed te helpen. Voordeel vind ik dat het zonder bezwaar langere tijd te gebruiken is en niet oestrogeen-identiek is (veel borstkanker in de familie) http://naturafoundation.nl/monografie/V ... astus.html

Kom gewoon meelezen en -schrijven op het topic :)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-10-2018 15:57
1.16% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als je eruit bent wat voor jou werkt loont het om goed te zoeken naar aanbiedingen bij onlinewinkels. Je kunt dan kwaliteitssupplementen gebruiken zonder erg veel geld kwijt te zijn.
Zo is vloeibare vit D veel goedkoper dan pillen en capsules.
Hetzelfde verhaal voor kruidenpreparaten.
Het is een gedoe om je er in te verdiepen, maar het loont, als je niet een heel dikke portemonnee hebt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dank, dank voor de tips! Het is inderdaad even intensief, dat verdiepen maar doe ik graag, handige tips echter heel fijn, zoals dat van de vit D vloeibaar. Interessant ook om te verdiepen in de supplementen als Famosan en Ymea en de werkzame ingredienten en prijzen te vergelijken, zijn grote verschillen.
Ik ben heel slecht in meeschrijven Zaza maar heel lief, de uitnodiging.
Alle reacties Link kopieren
Ymea enzo werkt echt niet. Alleen de fabrikant wordt er beter van.
Geloof me, ik heb alles geprobeerd.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Oja Zaza, voor jou heb ik evt een recept om zelf magnesiumolie te maken, scheelt veel geld.

Zelf Maken Magnesiumolie, gemakkelijk en voordelig
Ingrediënten
250 ml water gedestilleerd of gefilterd
1 kopje magnesiumvlokken (magnesiumchloride)
1 fles met verstuiver liefst van glas, als je dat kunt vinden
Porties:
4
Eenheden:
Instructies
Breng het water aan de kook.
Doe de magnesiumvlokken in een glazen of metalen maatbeker en giet hier het kokende water overheen. Roer goed door tot de vlokken zijn opgelost.
Laat afkoelen tot kamertemperatuur en giet vervolgens in de spuitfles.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
22-10-2018 16:19
Ymea enzo werkt echt niet. Alleen de fabrikant wordt er beter van.
Geloof me, ik heb alles geprobeerd.
Ik geloof je zeker en ben ook, gezien wat ik tnt heb gelezen, niet van plan die dure dingen te gaan kopen, ik wil kijken of ik de kruiden of andere supplementen die mij kunnen helpen apart kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
22-10-2018 16:20
Oja Zaza, voor jou heb ik evt een recept om zelf magnesiumolie te maken, scheelt veel geld.

Zelf Maken Magnesiumolie, gemakkelijk en voordelig
Ingrediënten
250 ml water gedestilleerd of gefilterd
1 kopje magnesiumvlokken (magnesiumchloride)
1 fles met verstuiver liefst van glas, als je dat kunt vinden
Porties:
4
Eenheden:
Instructies
Breng het water aan de kook.
Doe de magnesiumvlokken in een glazen of metalen maatbeker en giet hier het kokende water overheen. Roer goed door tot de vlokken zijn opgelost.
Laat afkoelen tot kamertemperatuur en giet vervolgens in de spuitfles.

Dank voor het recept, Redhothead !
Het schijnt dat er bezwaren zitten aan de zelfgemaakte 'olie' (het is net iets anders van samenstelling dan die kant en klaar verkocht wordt, die schijnt zo gewonnen te worden). Hoe het exact zit weet ik niet meer zo direct, maar ik vond het een plausibel verhaal, niet alleen een commercieel praatje. Die bezwaren schijnen er niet te zijn bij een voetenbad met diezelfde magnesiumvlokken.
Na zo'n voetenbad vlak voor bedtijd slaap ik meestal als vanouds, als een roos.

Ik ben wel benieuwd of jij dit ook hebt gehoord, over dat verschil, en hoe jouw ervaringen zijn met de zelfgemaakte.

Dit is wat ik er zogauw over vond (maar niet waar ik op doelde, dit is namelijk afkomstig van de website van één van de bedrijven die de magnesium winnen)

Zechstein Minerals en het Magnesium Health Instituut hebben dit getest en dit is hun conclusie:

"Wij bevelen het gebruik van de kristallen als basis voor een hooggeconcentreerde magnesiumolie (> 5%) niet aan". De kristallen zijn geproduceerd door middel van een verdampingsproces. De magnesiumoplossing uit de bron wordt hierbij verwarmd tot 160 graden Celsius. Het water wordt geëvaporeerd tot een concentratie van 47% magnesiumchloride is bereikt. Deze concentratie is de juiste om magnesiumchloride-hexahydraat te verkrijgen, dat een stabiele vaste vorm geeft na kristallisatie op een afkoelband. Door het verhitten zal een klein deel magnesiumchloride ontbinden tot MgOHCl (magnesiumhydroxide chloride), MgCO3 (magnesiumcarbonaat) en wat HCl (waterstofchloride) tijdens het verdampen. Deze producten zijn verantwoordelijk voor de witte waas die je kunt zien als de kristallen worden opgelost. Ze zijn niet direct gevaarlijk maar het zijn bijproducten in de noodzakelijke stap om kristallen te produceren. Voor toepassingen tot 5% concentratie, zoals de badkristallen, zijn ze perfect geschikt. Voor topische toepassingen (op de huid) met hogere concentraties bevelen wij de meest zuivere en natuurlijke magnesiumolie aan, zoals deze rechtstreeks uit de bron komt, zonder verhitting. De magnesiumolie is gegarandeerd geschikt voor gebruik op de huid.
https://www.zechsal.eu/faq
nounou
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
22-10-2018 16:23
Ik geloof je zeker en ben ook, gezien wat ik tnt heb gelezen, niet van plan die dure dingen te gaan kopen, ik wil kijken of ik de kruiden of andere supplementen die mij kunnen helpen apart kan kopen.

Jacob Hooy heeft een kruidenmengsel 'Wisseljaren' genaamd, waar ik geloof ik wel iets aan gehad heb. Het bevat herderstasje (capsella bursa), melisseblad (melissa officinalis) en wijnruit (ruta graveolens).
Het is vrijwel nergens te koop (in hun eigen winkel in Amsterdam wel) maar wel af en toe bij online-shops te vinden.
De smaak is uitgesproken vies. Ik drink regelmatig een kopje in de ochtend.
Welke kruiden voor wie werken is nogal persoonlijk, lijkt het.

@Cateautje, over duizendblad tegen overgangsklachten had ik nog niet eerder gehoord, waar werkt het op/voor ?
Duizendblad is trouwens griezelig bitter, niet iets om voor je plezier te drinken :D

Sorry voor mijn gespam op dit topic.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dank weer Zaza. Ik heb niet eerder gehoord van dat die magnesiumvlokken "niet zuiver" genoeg zijn en dit stuk is inderdaad wij van wc eend bevelen wc eend aan, maar ik ga me even verder verdiepen hierin: je leest me terug hierover.
yasmijn schreef:
22-10-2018 15:28
Hop?

Van de drogistmiddeltjes heb ik zowat alles geprobeerd, alleen de fabrikant werd er beter van.

Hop zit in bier, daar slemp ik toch redelijk veel van maar nee, hoor.
Ja dat zei ik ook tegen mijn vriendin, zij zweert er echt bij, bij haar zijn de opvliegers echt zoveel minder... wellicht is de concentratie in de tabletten hoger en moet je echt stevig drinken om aan dezelfde hoeveelheid te komen... wel gezellig natuurlijk. :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Haha, gezellig inderdaad maar helaas is alcohol dan weer af te raden tijdens de overgang las ik al, ivm lever en temperatuurregulatie. Zo flauw! :'(
Alle reacties Link kopieren
Zaza, ik heb de vraag over de claim van Zechsal voorgelegd aan een chemicus, laat het antwoord hier weten. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
24-10-2018 20:32
Zaza, ik heb de vraag over de claim van Zechsal voorgelegd aan een chemicus, laat het antwoord hier weten. Ben benieuwd.

Ah, dat is interessant !
Over hop in bier : ik zag laatst op een zelfbrouw-site dat 2 gram hop per liter bier werd geadviseerd.
Het zal misschien per biermerk verschillen, maar om genoeg hop binnen te krijgen heb je heel wat flesjes bier nodig ;-D
En dat dagelijks.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Elke dag laveloos, proost. Dan maar in tabletvorm ofzo, of mss in een thee. Morgen maar weer eens verder op studeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven