Lijf & Lijn alle pijlers

CICO-dieet: wie doet er mee?

26-10-2018 09:28 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het wisselen van medicatie ben ik bijna 20 kg aangekomen. Vanzelfsprekend ben ik hier niet blij mee. Ik voel me niet prettig in mijn eigen lijf en ik krijg ook steeds meer lichamelijke ongemakken zoals snel oververhit raken en pijnlijke gewrichten. Tijd voor verandering!

Het afgelopen jaar heb ik allerlei diëten uitgeprobeerd, van het ketogeen dieet tot shakes en Weight Watchers, maar allemaal zonder (blijvend) resultaat. Gisteravond lag ik in bed en besloot ik dat vandaag écht de knop om moet. Geen ingewikkelde diëten meer, maar met gezond verstand eten en er voor zorgen dat ik meer verbruik dan er binnen komt (CICO, ook wel 'calories in, calories out').

Ik wil drie principes hanteren:
1. Eten met gezond verstand.
Daaronder versta ik: volkorenproducten, peulvruchten, groenten, fruit, noten en vis als basis en daarnaast matigen met (dierlijk) vet, (geraffineerde) suiker en zout.
2. Maximaal 1500 kcal per dag eten.
3. Minimaal 10.000 stappen per dag zetten.

Ik begin vandaag, wie doet er mee? Het aantal stappen dat ik zet, wordt geregistreerd door mijn Fitbit en daarnaast gebruik ik de 'Mijn Eetmeter' app van het Voedingscentrum om mijn eetdagboek bij te houden. Daarnaast wil ik iedere dag in dit topic gaan posten als stok achter de deur. Iedereen die mee wil doen of haar eigen ervaringen en voortgang in dit topic wil delen, is van harte welkom! :)

Niet geheel onbelangrijk: mijn startgewicht is 97.6 kg (BMI 33) en voor een gezond BMI zal ik naar een gewicht van < 74 kg moeten. Het doel is dus om ongeveer 25 kg af te vallen.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Hier ook gewichtstoename door medicatie. Wel mag ik, mede om deze reden, de medicatie afbouwen maar dat gaat heel erg langzaam. En dan is het er nog niet vanzelf af natuurlijk.

Je zegt niet blijvend, is er eerst wel iets af gegaan? Hier gaat er geen gram af, hoogst haalbare is dat ik soms een hele tijd stabiel ben qua gewicht.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit sinds januari, resultaat -15 kilo! Nog 6 tot 10 kilo te gaan
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik starte trouwens met 96 kilo en nu dus 81
Ik heb de stappen wel opgebouwd, telkens 1000 erbij en dat 2/3 weken doen
Ik mag ook een smokkeldag
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds vorige week maandag begonnen. Ik eet max 1650 kcal op een dag en sport min. 3 dagen per week (thuis/sportschool). Tot nu toe zie ik al dat ik wat slanker (lees: minder plofferig) ben, dat motiveert enorm!

Misschien leuk om ook toe te voegen wat we zoal eten op een dag ter inspiratie?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen! Ik ben een paar weken geleden begonnen met dezelfde strategie. Ben nu aan het werk, reageer later iets uitgebreider!
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt als geroepen! Ik doe dit sinds een week of zes (geïnspireerd door Reddit) en het bevalt erg goed. Ik zou het super vinden om hier tips uit te wisselen!
Alle reacties Link kopieren
brownie84 schreef:
26-10-2018 10:18
Ik wil ook graag meedoen! Ik ben een paar weken geleden begonnen met dezelfde strategie. Ben nu aan het werk, reageer later iets uitgebreider!
Ooh... Jouw avatar werkt niet mee! Nu heb ik zin in brownies.
Meer groenten, meer bewegen voor zover dat lukt.
Dan kom je denk ik al een heel eind. Een dieet volgen klinkt zo tijdelijk. Zet het om naar een levensstijl waarbij je geniet van eten en drinken en een balans weet te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kraplapje schreef:
26-10-2018 11:37
Meer groenten, meer bewegen voor zover dat lukt.
Dan kom je denk ik al een heel eind. Een dieet volgen klinkt zo tijdelijk. Zet het om naar een levensstijl waarbij je geniet van eten en drinken en een balans weet te vinden.
Ik begrijp je reactie niet helemaal? CICO kun je je hele leven doen.
Alle reacties Link kopieren
@blondie sorry! Hoop dat ik je niet in de verleiding hebt gebracht vandaag.

Zoals beloofd nog wat meer info. Wij (ik samen met man) zijn sinds ons vakantie weer bezig met ons eten en sporten. Wij houden allebei van lekker eten en komen dan aan...

Ik ga nu voor een goed basisritme, een aantal jaar terug samen met een diëtiste opgesteld. Dit is voor de rest van m’n leven een goede basis. Als ik wil afvallen let ik erg op m’n extra’s en als ik wil stabiliseren dan kan er wat meer bij.

Op dit moment zit mijn focus op plannen en uitvoeren van avondeten (zowel door de week als in het weekend) en het niet naar de snoepautomaat lopen in de middag.

Ik Zit nu op 93,1 kilo, eerste doel is 90, maar ik vind het goede ritme vinden het belangrijkste. Goed eten en sporten en dan komt de weegschaal vanzelf ook

Hoe gaan jullie het aanpakken? Wat is jullie strategie?
Vandaag starten. Hmm, net terug van de winkel met een familiereep chocola.
Maar ik wel weer aan de slag. Als de reep op is.
Een doorstart maken.

Ik zal weer eens mijn favoriete YouTube-workouts gaan doen.
Als ik eenmaal bezig ben, geniet ervan.
Sommige trainers zijn zooo leuk of lief of grappig of enthousiast.
Ik zou ook graag mee willen doen. Ben zo'n 7 weken bezig met wat ik dan noem " normaal eten" eigenlijk komt het wel overeen met wat jij CICO. gewoon ontbijt, tussendoortje, 3 boterhammen met een beker karnemelk, tussendoortje en gewoon warm eten. Resultaat is van 85,5 naar vanmorgen 80,6 kg
Ik zou heel graag naar 76 kg gaan.
Ervaringen uitwisselen en moeilijke momenten delen, ja graag :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee. Ik ga maandag weer starten. Ik beperkt daarbij wel ook de koolhydraten. Geen brood, rijst, pasta, aardappelen enzo. Wel fruit. Ik probeer ook zo rond de 1.600-1.700 cal per dag uit te komen. Dagelijks 10.000 stappen doe ik ook mee. Ik heb een iWatch die dat keurig bijhoudt. Ik wandel graag. Sporten vind ik minder leuk.

Ik weet nog niet precies wat ik weeg maar schat zo rond de 90kg en voor een gezonde bmi moet in richting de 70. 20 eraf dus. Geen haast.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik wil graag meedoen, ww was ook niet echt iets voor mij. Ik moet ook meer bewegen. Ik gebruik de app van lifesum en die bevalt me prima. Denk er zelf aan de upgrade versie eens te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Lees je eens eerst in over voeding, het boek ‘De Voedselzandloper’ is een echte eye - opener. Calorieën tellen heeft trouwens geen nut, wat ook bewezen is.
Eet voldoende gezonde vetten en wees matig met koolhydraten.
Als je goed begrijpt wat voeding doet met je lichaam dan gaat afvallen veel gemakkelijker.
Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
(verwijderd)
haley wijzigde dit bericht op 31-10-2018 07:26
97.49% gewijzigd
Haley, je wil tips voor tussendoortjes.

Wat zoek je: zoet of hartig?

Plakje ontbijtkoek vind ik lekker. Met halvarine of met boter.

Bij AH is mini-verpakking humus te koop.
66 kcal per verpakking
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... s-klassiek
Daar kan je rijstwafel of cracker mee beleggen.

Doperwtenspread vind ik ook lekker op een cracker.
Recepten staan op internet.
Je kan olie of feta of yoghurt gebruiken voor door de spread.
Alle reacties Link kopieren
(verwijderd)
haley wijzigde dit bericht op 31-10-2018 07:26
98.36% gewijzigd
Heb je wel eens een mug cake gemaakt in een mok ?
Een lekker warm eenpersoonscakeje. Snel klaar. 130 kcal
https://chocolatecoveredkatie.com/2018/ ... -in-a-mug/
Alle reacties Link kopieren
(verwijderd)
haley wijzigde dit bericht op 31-10-2018 07:26
96.68% gewijzigd
Ik houd van kleine warme hapjes in de herfst/winter. Vandaar.

Er zijn ook simpele (warme) recepten met appel als basis. Bekend verhaal met kaneel, cardamom en wat gebroken walnoten bovenop.


Heb je wel eens porties ingevroren?
Dus vetvrij bananenbrood in plakken invriezen?
Er zijn recepten voor bananenbrood met ongeveer 100 kcal per plak.
Alle reacties Link kopieren
(verwijderd)
haley wijzigde dit bericht op 31-10-2018 07:27
91.01% gewijzigd
Haley schreef:
27-10-2018 11:02
Ik heb even gegoogled, je bedoelt bijvoorbeeld deze? https://chickslovefood.com/recept/healthy-banana-bread/
Goeie tip! Ik heb inderdaad nooit aan invriezen gedacht!
Ja!

Ik heb de calorieën voor het Chickslovefood-recept trouwens niet berekend.

Bananenbrood is vrijwel altijd yummy, vind ik.
Op internet staan varianten die bomvol kristalsuiker en olie/roomboter (en chocoladestukjes) zitten.
Maar er zijn ook skinny/slanke/healthy recepten die minstens even lekker zijn,
smeuïg, zoet, voedzaam.

Als je zoekt op skinny banana bread, kom je nog veel meer (Amerikaanse) recepten tegen.
Ik reken de cups om naar grammen.

Ik heb er een keer op getrakteerd op mijn werk.
Zelfs collega's die niets van alternatief gezond gedoe willen weten
vonden hun plakje bananenbrood lekker.
Haley, waarom die voorgevulde bakjes zuivel? Waarom niet zelf 100ml halfvolle yoghurt (48kcal) in een schaaltje doen en daar zelf (diepvries)fruit (47 kcal per 100 gram) in doen? Ik meng dat 's ochtends thuis en zet dat op mijn werk in de koelkast. Fruit ontdooit vanzelf.

Of anders een klein handje noten, zie hier voor de portiegrootte voor 100kcal: https://www.optimavita.nl/voeding/noten ... iegrootte/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven