Help, hoe tafel 'waterdicht' krijgen?

16-04-2019 23:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onlangs een ander eettafel aangeschaft. Oud verweerd hout, dat vind ik ook het mooie aan deze tafel. Enig nadeel is dat ie (volgens mij) niet behandeld is. Ik ben bang dat als er een keer drinken omgaat, dit direct in het hout trekt.

Ik weet dat je gewoon kan lakken, maar dan ben ik bang om de oude 'look' te verliezen. Ik lees ook over waxen, tafel in de olie zetten, ed. Wie heeft hier ervaring mee en wat zou je adviseren?

Alvast bedankt!
Joe.
inpakken in folie
Alle reacties Link kopieren
Houtolie werkt prima. Kies voor transparant en je tafel blijft er hetzelfde uit zien, alleen zorgt de olie ervoor dat vocht en vuil niet meer in kan trekken.
Alle reacties Link kopieren
Skylt. Hout is absoluut waterdicht, je ziet niet dat het behandeld is. Olie ga je zien, en moet je herhalen. Ik weet niet of skylt op bewerkte tafels kan, maar het is een 2-componenten ‘lak’. Glimt niet, geen andere kleur.
Alle reacties Link kopieren
Doorzichtig plastic tafelkleed of doorzichtige tafelbeschermer.

Google er ff op, dan snap je wat ik bedoel.....
Alle reacties Link kopieren
Als het echt onbehandeld is, bijenwas! Wordt echt heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Vraag degene die de tafel gemaakt /verkocht heeft wat de opties zijn.

Je kunt hem vrijwel onzichtbaar lakken, maar blijft dan alsnog gevoelig voor warmte en vocht. Je moet vlekken echt meteen schoonmaken.

Tafelzeil werkt idd perfect maar als je echt een robuuste tafel hebt ziet dat er niet uit. Wij hebben ivm kleine kinderen nu ook zo'n zeil op een strakke (geoliede) tafel en dat kan ermee door - is vooral erg praktisch, maar echt mooi is natuurlijk anders . Je koopt geen houten tafel om tegen glanzend plastic aan te kijken... Voorheen ook oud eiken meubels gehad, wat grillige vormen en niet helemaal vlak - zo'n zeil verpest dan echt de uitstraling vd tafel.

Persoonlijk geef ik voor een eetrafel de voorkeur aan (monocoat) olie, maar dat verandert waarschijnlijk wel de kleur van het hout (in meer of mindere mate), daarom zou ik je laten adviseren door de producent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang een onbehandelde teakhouten tafel gehad. Die maakte ik af en toe extra goed schoon met een schuursponsje met afwasmiddel en/of jif. Lastigst waren de vetvlekken. Indien nodig, pakte ik er een schuurpapiertje bij. Dan zag de tafel er weer netjes uit.

Tijdens het eten met kleine kinderen/knoeiers gebruikte ik een tafelzeil maar ik had daar niet altijd zin in bij het ontbijt. Kleurpotloden enz. ging er makkelijk af maar vetvlekken het moeilijkst.

Nu heb ik een hoogglans afgelakt tafelblad en dat is veel minder werk.
Alle reacties Link kopieren
Houtzeep wordt meestal geadviseerd voor rustiek onbehandeld hout. Google daar maar op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ga ze eens googelen :yes:
Joe.
olie
Het is toch verweerd hout? Volgens mij mag daar niks op. Horen koffievlekken bij de charme.
Alle reacties Link kopieren
ik heb hem wel geschuurd omdat het blad best ruw was dat vind ik niet fijn om schoon te maken en je hebt zo een splinter of wondje daarna annie slaon wax er op ,die moet je wel een paar keer doen dan met 2 weken tussenpauze ,niet te veel inboenen want dan gaat het blinken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven