Hoe eiken tafelblad behandelen?

30-07-2019 21:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een ronde tafel van het merk Woood kopen (Rhonda), dit is een onbehandelde tafel dus er moet nog wat aan gebeuren. Ik heb nog nooit een houten tafel behandeld dus ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik lees verschillende dingen op internet.

Ik zou graag een whitewash eroverheen willen doen. Moet ik dan beitsen? Of bestaat er ook lak? Uiteindelijk moet het mat afgewerkt worden. Ik heb al begrepen dat er matte lak bestaat. Moet ik het met een roller doen of kan ik het product het beste erin wrijven? Moet ik van tevoren schuren? Welk schuurpapier kan ik het beste gebruiken?

Iemand ervaring met het behandelen van een tafel? Help me out :idee:
Alle reacties Link kopieren
Je kan white wash was kopen. Daar hebben wij onze woood tafel mee behandeld. 1 keer in de zoveel tijd herhalen.

De was die wij kochten was van Hg.
Alle reacties Link kopieren
Er is heel veel mogelijk! Zorg in ieder geval dat je een product hebt waarmee je kringen etc mee voorkomt.
Als je het in de doorsnee bouwmarkt vraagt dan kunnen ze je waarschijnlijk een heel ruim assortiment laten zien en je ook de nodige tips geven!
Alle reacties Link kopieren
Onderhoud
Ter bescherming van het meubel adviseert KARWEI dit eiken meubel te behandelen. Dit kan met meubelolie of lak.
Je kunt gewoon matte white wash lak kopen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Osmo heeft heel mooie lakken, wassen en olies voor zowel houten vloeren als meubels. Even op googlen.
Alle reacties Link kopieren
De moderne lakken vind ik niet zo. Die hebben allemaal iets plastic-achtigs.

Dus ik zou dan voor een natuurlijk finish gaan op basis van houtzeep of was. Olie maakt het weer wat donkerder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eenmaal behandeld dan kan je het niet ongedaan maken want de finish dringt diep in de poriën. Ook al schuur je je een breuk dan nog wordt het niet mooi meer dus je moet kiezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben skylt lak. Ideaal. Plaatselijk te herstellen bij beschadigingen, kan tegen vetten, hitte en vocht.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
31-07-2019 09:14
Wij hebben skylt lak. Ideaal. Plaatselijk te herstellen bij beschadigingen, kan tegen vetten, hitte en vocht.

Is idd ook heel goed!!! Maar het duurt wel even voor het droog is...
bonnieux wijzigde dit bericht op 31-07-2019 12:16
Reden: Aanvulling
9.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
30-07-2019 21:07
Je kan white wash was kopen. Daar hebben wij onze woood tafel mee behandeld. 1 keer in de zoveel tijd herhalen.

De was die wij kochten was van Hg.
Heb jij toevallig een foto van de tafel? Ben erg benieuwd hoe het uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-07-2019 22:46
Eenmaal behandeld dan kan je het niet ongedaan maken want de finish dringt diep in de poriën. Ook al schuur je je een breuk dan nog wordt het niet mooi meer dus je moet kiezen.
Goede tip! Ik zal hier even goed over nadenken
Alle reacties Link kopieren
cup_cake schreef:
31-07-2019 13:37
Goede tip! Ik zal hier even goed over nadenken
Bij Skylt geldt dat dus niet, maar heb je wel een heel mooie matte witte tint over je tafel. Het beschermt ook heel goed, maar je kunt het er ook weer afschuren als je wat anders wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven