Entertainment alle pijlers

Hoe wordt een dj 'goed'?

21-04-2018 12:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: het overlijden van dj Avicii is bijzonder tragisch, en ik snap dat veel mensen daar verdrietig om zijn.

Maar het doet me we wel piekeren over het fenomeen 'dj'. Ik weet dat ik 30 jaar achterloop, maar ik snap echt niet wat een dj tegenwoordig doet.
In mijn optiek is een dj iemand die plaatjes draait of mixt. Kortom: muziek van een ander. Maar hoe word je daar dan beroemd mee? En vooral, hoe kun je daar 'goed' in zijn? De dj zingt niet zelf, bespeelt de instrumenten niet zelf (toch?), waarom krijgt hij dan de credit voor een lied, en niet de uitvoerend artiest(en)? Heeft de dj het nummer gecomponeerd? Maar hoe gaat dat dan bij optredens, staat er dan een willekeurige zanger te zingen? Of komt iedereen om te kijken hoe iemand live een plaatje draait?

Voor de duidelijkheid : dit is niet bedoeld om te rellen, ik weet dat dj's de muziekhelden van nu zijn. Maar ik snap gewoon oprecht niet hoe het zit, en hoop dat iemand me het kan uitleggen! 😀
Een dj in de kroeg draait inderdaad gewoon allemaal plaatjes van andere mensen. Een dj zoals Avicii, Armin v Buuren etc zijn van een heel ander kaliber. Die maken de muziek zelf. Wel veel digitaal, maar ook met instrumenten (bijv een keyboard). Het is wel degelijk lastig om een goede plaat te krijgen. Het moet allemaal kloppen zodat het pakkend is.
En soms maken ze gebruik van zangers of zangeressen om er een stukje in te zingen idd.
Alle reacties Link kopieren
Het is een ander fenomeen dan Jeroen van Inkel.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij is dj, hij maakt zijn muziek zelf in een studio en draait die muziek op hardcorefestivals en optredens door heel Nederland. (Ik vind het overigens rukmuziek, maar wel leuk voor hem dat hij steeds succesvoller wordt! )
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Toch blijf ik het vreemd vinden. 'Vroeger' werd een zanger(es) die de muziek niet zelf had geschreven beroemd, nu wordt degene die de muziek heeft bedacht beroemd en blijft de zanger(es) onbekend. Ergens klopt dat niet in mijn hoofd, maargoed. Ik word gewoon te oud voor deze wereld 😊
Daar zat ik onlangs over te denken toen ik de muziek van Benny Benassi luisterde. Het werd gezongen door Chris Brown. Waarom de eer aan de dj ipv aan de zanger? Normaal komt degene die de muziek geschreven heeft niet eens voor in de benoeming.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is denk ik meer dat je geen idee hebt wat de DJ van nu doet. de zang is in dat geval gewoon een van de instrumenten.

Misschien moet je even iets opzoeken van Armin van Buuren ofzo om te bekijken/ horen waar het over gaat. Dat is inderdaad niet een soort Jeroen van Inkel maar dan wereldwijd.
redbulletje schreef:
21-04-2018 12:42
Daar zat ik onlangs over te denken toen ik de muziek van Benny Benassi luisterde. Het werd gezongen door Chris Brown. Waarom de eer aan de dj ipv aan de zanger? Normaal komt degene die de muziek geschreven heeft niet eens voor in de benoeming.
Ik denk omdat het toch vaak de beat is, die het succesvol(ler) maakt.
Lavenderblue schreef:
21-04-2018 12:39
Bedankt voor de reacties! Toch blijf ik het vreemd vinden. 'Vroeger' werd een zanger(es) die de muziek niet zelf had geschreven beroemd, nu wordt degene die de muziek heeft bedacht beroemd en blijft de zanger(es) onbekend. Ergens klopt dat niet in mijn hoofd, maargoed. Ik word gewoon te oud voor deze wereld 😊
De zangers zijn vaak al bekende artiesten. En er staat altijd bij vermeld om wie het gaat. Dj X ft zanger X bijv.

En het is logisch dat de meeste eer naar de dj gaat, want die bedenkt en maakt het hele stuk. Die paar woorden die erin gezongen worden zijn gewoon onderdeel van het stuk. Net als die 4 bliepjes die je om de 30 seconden hoort (bij wijze van). Voor de bliepjes wordt een digitale tool gebruikt en voor de woorden een zanger.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
21-04-2018 12:44

Misschien moet je even iets opzoeken van Armin van Buuren ofzo om te bekijken/ horen waar het over gaat. Dat is inderdaad niet een soort Jeroen van Inkel maar dan wereldwijd.
Ik zie wel eens iets van de beroemde Nederlandse dj's op tv. Maar dan zie ik ze achter een grote draaitafel aan knopjes draaien. Dan vind ik zuiver kunnen zingen of een viool bespelen bijvoorbeeld toch een stuk interessanter en knapper. Voor mij blijft het pronken met de veren van een ander. Maar ik begrijp inmiddels dat ze de muziek vaak wel zelf gemaakt hebben, bv op een keyboard. Dan snap ik het iets beter. Hoewel ik dan nog steeds niet begrijp waarom ze tijdens een optreden aan knopjes draaien in plaats van het keyboard bespelen.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
21-04-2018 12:48
De zangers zijn vaak al bekende artiesten. En er staat altijd bij vermeld om wie het gaat. Dj X ft zanger X bijv.
Kijk, dat wist ik niet!
Lavenderblue schreef:
21-04-2018 12:57
Ik zie wel eens iets van de beroemde Nederlandse dj's op tv. Maar dan zie ik ze achter een grote draaitafel aan knopjes draaien. Dan vind ik zuiver kunnen zingen of een viool bespelen bijvoorbeeld toch een stuk interessanter en knapper. Voor mij blijft het pronken met de veren van een ander. Maar ik begrijp inmiddels dat ze de muziek vaak wel zelf gemaakt hebben, bv op een keyboard. Dan snap ik het iets beter. Hoewel ik dan nog steeds niet begrijp waarom ze tijdens een optreden aan knopjes draaien in plaats van het keyboard bespelen.
Misschien is er ergens een docu over hoe dj's te werk gaan, want het beeld dat je nu hebt klopt idd niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze maken die muziek met muziekprogramma's op computers. Niet met een keyboard.
Toevallig staat er een docu van Avicii op Netflix. True stories heet ie. Zal vooral over het leven als dj gaan, maar wie weet krijg je ook een kijkje in de keuken over het maken van de muziek.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
21-04-2018 13:00
Ze maken die muziek met muziekprogramma's op computers. Niet met een keyboard.
:lightbulb: Aha!
Alle reacties Link kopieren
Luister voor de grap eens het eea van Parov Stelar. Enorm veel diversiteit, genres en stromingen.
Bijzonder knap wat die man doet.
QueenArachnia schreef:
21-04-2018 13:00
Ze maken die muziek met muziekprogramma's op computers. Niet met een keyboard.
Vaak met een keyboard aangesloten op een computer.
Bij "live" optredens wordt trouwens veel geplaybackt, zeker in de EDM scene waar Avicii zich in bevond. Een hele show van 1,5 uur is dan van tevoren in elkaar gezet (inclusief lichtshow met laser-lampen en soms met vuurwerk exact op de juiste momenten) en er wordt alleen maar op play gedrukt. Ik vind niet dat daar iets mis mee is, want je bent getuige van een goed georkestreerde show, eigenlijk net als bij een vuurwerkshow (die zijn tegenwoordig ook computergestuurd). Veel dj's gebruiken hun eigen gemaakte nummers maar lenen ook nummers van hun collega's waar ze dan zelf een draai aan hebben gegeven (remix).

Dj's zijn meer de componist, de computer is in feite de uitvoerende artiest. Soms zit er zelfs een heel team achter van mensen die kiezen welk melodie de beste hitpotentie heeft (bv Martin Garrix en David Guetta), sommige Dj's werken juist heel solistisch (bv deadmau5).

De mensen die alleen maar in de studio muziek maken en tijdens optredens playbacken zijn eigenlijk meer producer dan dj. Sommige puristen vinden dat geen echte dj's, en zien liever artiesten die live hun thuisgemaakte tracks tijdens het optreden in elkaar over laten lopen, ter plekke een bliepje toevoegen en de climax aanpassen op het publiek en de sfeer.
redbulletje schreef:
21-04-2018 12:42
Daar zat ik onlangs over te denken toen ik de muziek van Benny Benassi luisterde. Het werd gezongen door Chris Brown. Waarom de eer aan de dj ipv aan de zanger? Normaal komt degene die de muziek geschreven heeft niet eens voor in de benoeming.
Je kunt het vergelijken met klassieke muziek. Mensen houden vaak van Bach bijvoorbeeld, of van Chopin. Niet per se van Lang Lang of Murray Perahia.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht eigenlijk altijd net zo als TO, maar las vandaag een interessant artikel in de Volkskrant over. Voor de liefhebber; https://www.volkskrant.nl/muziek/hoe-dj ... ~a3600882/

Ik begrijp het nu wel wat beter. De juiste vocalen zoeken bij precies díe beat, bijvoorbeeld. Daar moet je echt wel talent voor hebben. En een neus voor hits, natuurlijk.
Nothing happens for a reason
Ik weet ongetwijfeld te weinig van het genre, maar ik heb er ook moeite mee om het te begrijpen. Kijk, de muziek produceren en componeren, daar komt een zekere kunde bij kijken, tuurlijk. Maar dat zo'n DJ tijdens live-optredens dan een beetje staat te springen achter zo'n draaitafel, tja. Dan heb ik toch meer bewondering voor artiesten die daadwerkelijk zingen of spelen.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
21-04-2018 23:19
Ik weet ongetwijfeld te weinig van het genre, maar ik heb er ook moeite mee om het te begrijpen. Kijk, de muziek produceren en componeren, daar komt een zekere kunde bij kijken, tuurlijk. Maar dat zo'n DJ tijdens live-optredens dan een beetje staat te springen achter zo'n draaitafel, tja. Dan heb ik toch meer bewondering voor artiesten die daadwerkelijk zingen of spelen.

Ik lees je nu in twee Topics, maar het valt me op dat je totaal geen moeite hebt om negatief te oordelen over zaken waarvan je zelf toegeeft weinig te weten.

Waarom zou je dan niet óf proberen er meer van te weten, óf minder stellig te zijn in je oordeel?
ldp schreef:
21-04-2018 23:28
Ik lees je nu in twee Topics, maar het valt me op dat je totaal geen moeite hebt om negatief te oordelen over zaken waarvan je zelf toegeeft weinig te weten.

Waarom zou je dan niet óf proberen er meer van te weten, óf minder stellig te zijn in je oordeel?

Goh jammer, ik vind dat ik mezelf heel genuanceerd uitdruk.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
21-04-2018 23:33
Goh jammer, ik vind dat ik mezelf heel genuanceerd uitdruk.
Dat ook wel, je zegt het niet kwaad en ik bedoel het ook niet kribbig, maar ik denk serieus dat je leven leuker en breder/ diverser/ minder beperkt/ weet ik veel hoe je dat noemen wilt wordt als je meer open staat voor hoe anderen ergens naar kijken.

Niet perse om het eens te worden, maar gewoon, om ook eens wat andere invalshoeken wat beter te bekijken. Wie weet wat het je oplevert.

Je lijkt zo zeker van je eigen gelijk en van het feit dat jouw manier het beste is, maar misschien heb je nog wel iets aan een onderdeeltje van een manier van iemand anders.

(Maar goed, dit lijkt meer op een preek die in het andere topic zou passen... :-D )
ldp schreef:
21-04-2018 23:40
Dat ook wel, je zegt het niet kwaad en ik bedoel het ook niet kribbig, maar ik denk serieus dat je leven leuker en breder/ diverser/ minder beperkt/ weet ik veel hoe je dat noemen wilt wordt als je meer open staat voor hoe anderen ergens naar kijken.

Niet perse om het eens te worden, maar gewoon, om ook eens wat andere invalshoeken wat beter te bekijken. Wie weet wat het je oplevert.

Je lijkt zo zeker van je eigen gelijk en van het feit dat jouw manier het beste is, maar misschien heb je nog wel iets aan een onderdeeltje van een manier van iemand anders.

Jij oordeelt nu ook over mij aan de hand van een paar forumposts.

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een van de meer genuanceerde mensen/forummers ben die dingen juist probeert niet altijd zwart/wit te bekijken.

Als je het wil hebben over 'zeker van eigenlijk gelijk' en dergelijke dan heb je hier op Viva heel wat forummers die je preek beter kunnen gebruiken dan ik.

En nu kunnen we beter verder ontopic gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven