baby laat zich erg slecht troosten

15-09-2013 07:23 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tweeling van nu ruim vier maanden. Het zijn twee erg verschillende karakters. Het ene meisje is een heel ontspannen baby die goed slaapt en verder erg vrolijk is. Het andere meisje is juist erg gespannen, gevoelig voor prikkels en dus erg moeilijk te troosten. Als ze bijvoorbeeld moe is gaat ze heel hard huilen en dan helpt echt niets anders dan haar in bed te leggen (ingebakerd). Ze huilt dan nog even door (5-10 minuten), echt heel hard! Maar dan valt ze in slaap. Ik vind dat huilen echt vreselijk dus heb van alles geprobeerd om het fijner voor haar te maken zoals wiegen, erbij zitten, over hoofdje aaien. Dat maakt het juist erger dus het lijkt wel alsof ze zeggen wil: 'laat me met rust!'. Dit heb ik dus wel min of meer geaccepteerd als iets wat bij haar hoort. Ze heeft ook geen speen want daar kon ze echt niets mee.



Maar als ze dus wakker is en verdrietig lijkt bij mij zijn nooit te helpen. Ze wordt boos van de draagdoek en draagzak (storchenwiege) en op schoot is het vaak een gespannen plankje. De maxicosi vindt ze verschrikkelijk en liggen in de wagen is ook geen succes. De wipstoel gaat vaak het best en in de fietskar met baby schaal gaat ook aardig (ook al huilt ze ook dan voordat ze in slaap valt). Ze heeft overigens fysiotherapie voor haar voorkeurshouding en die beaamt dat ze een gespannen baby is. Ze ziet overigens wel vooruitgang.



Het klinkt misschien stom maar het maakt me soms zo verdrietig en onzeker dat ik zo weinig voor haar kan betekenen. Ik ben haar moeder maar ik kan haar niet eens troosten! Dat voelt slecht! Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic, behalve misschien herkenning, tips, ervaringen?

OUD TOPIC: UPDATE TOEGEVOEGD!
teepje wijzigde dit bericht op 29-12-2018 23:41
1.55% gewijzigd
Huilen is meestal het laatste signaal dat ze geven als ze moe zijn. Misschien kan je haar wat eerder in bed leggen, voordat ze gaat huilen?
Wat verdrietig! Kan me goed voorstellen dat jouw moederhart breekt!



Mijn jongste zoon voldeed ook ongeveer aan jouw beschrijving. Erg gespannen, voor mijn gevoel gewoon niet lekker in z'n vel. Na een behandeling voor z'n voorkeurshouding, werd het al stukken beter. Daarnaast bleek hij KMA te hebben.



Sterkte met jouw kleine meisje!
Alle reacties Link kopieren
Koemelk allergie is hier ook aan gedacht. Ik geef volledig borstvoeding dus heb ook drie weken dieet vrij van koemelk, ei en soja gedaan. Het leek iets op te knappen maar toen ik ging provoceren gebeurde er niets. Dat was het dus schijnbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
Eerder op bed leggen heb ik geprobeerd. Ze laat zich dan wel rustiger weg leggen maar gaat bij het inslapen alsnog huilen.
Klinkt in mijn oren als te veel spanning in het lijfje. Wellicht een keer langs een fysiotherapeut? En als je je zorgen maakt gewoon altijd langs de huisarts!
Frambloosje : ze gaat al naar fysio
Alle reacties Link kopieren
Dan gooi ik 'm er maar eens in: osteopaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo'n zelfde exemplaar... volkomen gezond overigens maar nogal " op zichzelf " ..

Nog steeds geen knuffelkind, af en toe komt hij en kusje halen.. maar lekker bij mij op de bank zitten? Nee hoor! Het kam dus ook nog de aard van het beestje zijn..
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenning, mijn zoon was ook zo. Heb helaas geen tip voor je, ook alles geprobeerd. Uiteindelijk is het overgegaan met elk nieuw sprongetje: het leek alsof hij al veel teveel wou. Nu met drie jaar zit ie heerlijk in zn velletje, babbelt erop los, is al bezig met lezen en rekenen... Komt dus goed! Voor nu een dikke knuffel, ik wens je veel geduld en hoop dat je t niet teveel bij jezelf zoekt, want dat is t niet!
Alle reacties Link kopieren
Dat had ik hier ook met dochter, nu 9 maanden oud. Ze kreeg HA voeding en toen had ze 'alleen' eczeem en veel onrust en huilen, ze was ook een erg gespannen baby.

Nadat we (na een anafylactische reactie op koemelk en 6 maanden verder) zijn overgestapt op volledig km-vrije voeding ging het een stuk beter. Tijdens de provocatietest in het ziekenhuis kreeg ze zulke hoeveelheden (in totaal 150 ml) binnen dat ze echt enorm ziek werd. Wellicht heeft je dochter te weinig binnen gekregen voor een echt duidelijke reactie?



Mijn punt (jaja), toch eens overleggen met je huisarts/kinderarts/cb. Ik heb er best verdriet van dat ons eerste halfjaar zo is gelopen, het drukt zo'n stempel op de babytijd.

Het hoeft geen knuffelkontje te zijn, maar zo gespannen en niet te troosten is gewoon vreselijk.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om in ieder geval wat herkenning te lezen. De spanning op zich herken ik wel van mijn zoontje (nu een heerlijk kind van 2, 5) maar het verschil is dat voor hem gold: 'bij mij was het altijd goed'. Daarom vind ik dit nog lastiger.



Osteopaat heb ik wel aan gedacht maar wilde eerst traject met fysiotherapie afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Heftig lijkt me dat. Heb je wel eens babymassage geprobeerd? Als er daadwerkelijk iets medisch aan de hand is zal dat natuurlijk niets oplossen, maar misschien bouwt het wat rust en ontspanning in?
Alle reacties Link kopieren
Meer provoceren dan dit kan ik niet doen. Ze weigert ook nog eens volledig de fles dus ik kan haar ook nog geen kunstvoeding geven. Huisarts en cb zijn overigens erg betrokken maar vermoeden na diverse dingen geprobeerd te hebben geen medische oorzaak maar denken aan karakter/opstartproblemen. Daar ga ik ook wel in mee, ze is vaak genoeg ook erg vrolijk en ontwikkelt en groeit goed.
quote:tantejo schreef op 15 september 2013 @ 07:53:

Dan gooi ik 'm er maar eens in: osteopaat?Alsjeblieft niet zeg: dat is pure mishandeling voor zo'n ukkie!
Alle reacties Link kopieren
Okee dat is lastig. Dat ze verder wel vrolijk is denk ik wel een goed teken, dochter was alles behalve een vrolijk kind.

Ik zou op je moedergevoel vertrouwen, maar misschien wel manieren zoeken om samen met je dochter te kunnen ontspannen. Ik ben gaan snoezelen met dochter, het hielp niets tegen haar ongemak, maar was wel echt een moment samen ontspannen.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Teepje wat lastig! Lijkt me erg frusterend als ze niet door jou getroost kan worden. Ik heb qua slapen niet de makkelijkste kinderen maar inderdaad als ze bij mama zitten is het goed. Helpt de fysio je met oefenening om te ontspannen? Er is een bepaalde manier van vasthouden die goed schijnt te zijn. Met het ruggetje tegen je buik. Ken je die houding?
Alle reacties Link kopieren
quote:frambloosje schreef op 15 september 2013 @ 07:44:

Klinkt in mijn oren als te veel spanning in het lijfje. Wellicht een keer langs een fysiotherapeut? En als je je zorgen maakt gewoon altijd langs de huisarts!





En wellicht jij het topic eens goed doorlezen?

Ze IS al bij de fysiotherapeut,en die zei al dat ze te veel spanning had.
Alle reacties Link kopieren
Is met haar naar babyzwemmen gaan geen optie?

In dat warme water,lekker bewegen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben via een Fysiotherapeut doorverwezen naar een collega die Osteopaat is.

Wat een verandering! De spanning uit het lijfje, al na 1 behandeling. Vervolgafspraak was puur controle. Hij sliep beter, dronk rustiger en was veel meer tevreden.

Had gewild dat ik het eerder had geweten en gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou tien minuten huilen? Dat is toch niet erg?



Mijn middelste die huilde altijd tien minuten en daarna viel ze in slaap. Ze hield niet van draagdoeken en knuffelen ( dat laatste nu wel maar alleen van mama ) , ze had die tien minuten echr nodig om de spanning uit haar lijf te huilen,

Mij oudste deed dat door tien minuten keihard op haar duim te zuigen. Mijn jongste nu schudt met haar hoofdje.



Eerst vond ik het ook zielig hoor, maar ik leerde als ik binnenliep en wilde troosten, dat wilde ze niet. De tien minuten gingen opnieuw in,

Har grote zus deed het stiekem om te pesten weleens, was het stil en begin het weer, bleek haar zus die haar van de andere kamer wakker riep.



Tien minuten huilen in stille en donkere kamer en ze sliep voor haar middagdut of de nacht.





Is echt niet altijd zielig hoor, kinderen zijn verschillend en soms moet de spanning er gewoon uit. Gewoon lekker laten.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat jullie meedenken! Ik zou het vooral in het ontspannen willen zoeken. Liedjes zingen vindt ze fijn en massage ook na het bad. Het is daarbij natuurlijk wel een kleine 'complicatie' dat er nog een baby is en een peuter! Misschien moet ik toch zoeken naar mijn eigen momentje met haar.



Wat is snoezelen? Het klinkt gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk hoor Absor, ik moet het accepteren. Maar het blijft niet leuk en soms twijfel ik wel eens of het ooit over zal gaan. Soms is relativeren lastiger met weinig slaap...
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 15 september 2013 @ 08:29:

[...]





Alsjeblieft niet zeg: dat is pure mishandeling voor zo'n ukkie!Mijn baby van toen 6 weken was een brok spanning. Echt heel zielig. Wat de ostheopaat deed, weet ik niet. Ik weet alleen dat mijn zoontje zo rustig werd dat hij op mijn buik in slaap viel. Uiteindelijk bleek hij KMA en reflux te hebben, maar die ostheopaat zou ik iedereen aanraden!
Mijn kinderfysio werkte ook samen met een osteopaat, die kraakte uiteraard niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven