Versnellen groep 2/3

26-11-2016 16:16 77 berichten
Hallo!



Omdat we hier ondertussen al zolang twijfelen..

situatie is als volgt: oudste zoon is van januari 2012 en dus gestart in groep 0 (of 1 zoals je het noemen wil) in januari 2016. vlak voor de meivakantie werd daar de citotoets afgenomen voor groep 1. op deze scoorde hij beide (taal en rekenen) een A+.

na de meivakantie mocht hij ook wat werkjes en.opdrachten doen uit groep 2. ze zitten in een combiklas 1/2 dus dit kan makkelijk.



Na de zomervakantie moest hij, zoals het hoort, opnieuw starten in groep 1. Maar vanaf dag 1 doet hij alle werkjes dubbel. Dus hij moet de werkjes en opdrachten van groep 1 nog laten zien en dan mag hij ze van groep 2 ook doen. Deze doet hij dan ook weer prima.

De opdrachten van groep 1 (hij weet zelf precies welke kindjes er in groep 1 zitten en welke opdrachten daarbij horen, raffelt hij soms af om maar te mogen beginnen aan de groep 2 werkjes.

Dit kan natuurlijk niet en als ik hem ernaar vraag zegt hij dat hij dat doet omdat het zo makkelijk is en hij graag hetzelfde wil doen als de jongens van groep 2.



Nu hebben we afgelopen week het 10 minuten gesprek gehad. Hoewel hij in groep 1 zit willen ze hem de cito toets afnemen voor groep 2 en kijken of hij dan mee kan naar groep 2. Hij zou dan, straks bij 5,5 jaar naar groep 3 gaan.

Cognitief zit het wel prima, denken ook de juffen. Maar zelf maak ik me nog wel eens wat druk om het sociaal emotionele.. gaat hij niet te jong zijn? iemand ervaring mee? dan is hij straks 11,5 als hij naar de middelbare mag.. doe ik er wel goed aan hem te laten versnellen?



aan de andere kant: als hij 3 weken eerder was geboren had hij nu standaard in groep 2 gezeten en was er niets aan de hand geweest..



o ja.. en niet doen betekent na de zomer beginnen in groep 2, de klas waarvan hij dus al meer dan een jaar alLe opdrachten en werkjes van doet.. en dat nog een jaar lang..
anoniem_6393961b166f0 wijzigde dit bericht op 26-11-2016 16:18
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:aan de andere kant: als hij 3 weken eerder was geboren had hij nu standaard in groep 2 gezeten en was er niets aan de hand geweest..Dit dus! Als hij het cognitief aan kan gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me duidelijk. Het is toch heel erg saai voor hem om weer dezelfde werkjes te moeten doen constant? Doorstromen dus. En hopen dat hij snel aansluiting vindt bij de nieuwe kinderen.
Hij is van januari, het zijn maar een paar weken. Hier twee versnelde kinderen. Ik merk bij de jongste wel dat die jonger is dan de rest. De oudste niet, die komt ouder en wijzer over dan kinderen uit haar klas
Is het een optie om meer uitbreiding aan te bieden volgend jaar?

Of hoe zien de juffen het als hij volgend jaar toch (nog es) groep 2 zou doen?

Want in feite is hij die klas dit jaar al aan 't doen, alleen dan niet officieel.



11.5 zou ik geen ramp vinden. De kinderen van december zijn nauwelijks 3 weken ouder en daar maalt bijna niemand om.



Gewoon laten testen dus en kijken wat eruit komt ...

En bespreken met de juffen wat een alternatief kan zijn, zonder dat hij zich volgend jaar een heel jaar gaat doodvervelen.
quote:o ja.. en niet doen betekent na de zomer beginnen in groep 2, de klas waarvan hij dus al meer dan een jaar alLe opdrachten en werkjes van doet.. en dat nog een jaar lang..



Op dit punt verloor mijn zoon alle interesse voor school. Kind is ook van eerste week januari. Heeft tot groep acht nooit veel hoeven doen en daarna wist hij niet hoe het moest. Is nu in 4 havo blijven zitten.



Ik zou achteraf zo graag weten hoe het gegaan was als hij toen wel door was gegaan en had leren werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem lekker door laten gaan, het klinkt niet alsof jouw zoon enorm veel moeite heeft met zaken en hij kan blijkbaar een (overigens belachelijke) dubbel aanbod gewoon aan. Lekker laten leren en doen waar hij goed in is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Onze zoon heeft kort gekleuterd, zit nu in groep 5 en moet nog 8 worden. Wij weten niet of het een goede keus is geweest en dan met name sociaal emotioneel. Je merkt echt dat hij een heel stuk jonger is dan zijn klasgenoten. Hij doet het cognitief verder prima maar voor huiswerk en leren voor toetsen vind ik hem eigenlijk nog zo klein/jong en je merkt dat hij daar ook echt nog niet mee bezig is en dus steeds er toe aangespoord moet worden. Nu weet ik niet of dat anders was geweest als hij langer gekleuterd had; we hebben een weloverwogen keuze gemaakt samen met de juf en de IB'er. Toen leek door naar groep 3 de beste optie. Achteraf weet ik het niet en het heeft ook geen zin daar verder steeds mee bezig te zijn. Ik kan je helaas dus geen advies geven.

Ook sociaal heeft hij het soms best moeilijk. Hij zit met jongens van 9,5 in de klas; dan is het verschil met een jongen van nog geen 8 best groot.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring:



Mijn dochter scoorde ook als kleintje al heel hoog, maar was voor alle partijen duidelijk nog niet toe aan groep 3. Nog veel te druk met spelen, bewegen, minder aansluiting met de grotere kinderen die wel naar groep 3 zouden gaan. Ze is gebleven in groep 2. Daar heeft ze wel één lastig jaar gehad, omdat twee vriendinnen wel versneld naar groep 3 gegaan waren (en het daar prima deden, die zaten daar wel op hun plek) en ze achterbleef in een groep waar ze in de loop van het jaar toch minder mee had.

Daarna prima schooltijd gehad.



Mijn zoon kon en ging makkelijk door naar groep 3. Als jonkie, maar dat was geen enkel probleem. Hij zat tussen al zijn vrienden en huppelde naar school.

In groep 7 ging het mis. Zijn klasgenoten maakten een groei door waar hij nog niet aan toe was. Hij kon het sociaal niet meer bijbenen en begreep er helemaal niets van (hij wilde cowboy spelen terwijl de anderen meer richting chillen gingen). Zijn prestaties en levensvreugde liepen terug, allemaal zeer pijnlijk om te zien.

Ik heb hemel en aarde moeten bewegen om hem op sociaal-emotionele gronden te mogen laten doubleren in groep 8. Nu hij dat doet bloeit hij weer helemaal op, en schieten zijn resultaten en zelfvertrouwen weer omhoog.



Volgens mij kun je bij je kind prima zien hoe hij het doet met en tussen de kinderen van groep 2. En als hij toe is aan groep 3, lekker laten gaan. Maar houd de optie om later alsnog een jaar over te doen uitdrukkelijk open.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Lees je nog eens goed in over met 11,5 jaar naar het VO te gaan.

Vaak valt dit tóch erg tegen op sociaal emotioneel gebied.

Het is makkelijker om hem nu een jaar uitdaging te bieden, dan in het VO op sociaal emotioneel gebied bij te spijkeren.

En nu een jaar extra uitdaging bieden doe je niet door hem werk ban groep 3 te geven, maar bijvoorbeeld technische bouwerken te laten maken.
Doorgaan natuurlijk. Het piept tegenwoordig van de elfjarigen in de brugklas, en die gaan echt niet merken dat hij een paar weken of een paar maanden jonger is. En denk eens aan de andere kant: nu vermaakt ie zich nog met het werk van groep 2, maar volgend jaar niet meer. Dan moet ie zich dus een jaar lang verplicht gaan vervelen, of het hele jaar apart werk doen. Dat is emotioneel en sociaal ook zo lekker niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat Feow zegt dus... Zo hoor je het heel vaak.
quote:elmo11 schreef op 26 november 2016 @ 16:40:

Lees je nog eens goed in over met 11,5 jaar naar het VO te gaan.

Vaak valt dit tóch erg tegen op sociaal emotioneel gebied.

Wat een onzin. Sinds op veel scholen die vermaledijde 1 oktobergrens is afgeschaft is een heel groot deel van de brugklassers elf bij binnenkomst. En extra uitdaging bieden in groep 2 is nauwelijks te doen, als ie alles al gedaan heeft.
Met wie speelt hij overigens het meest?



Als hij echt bijna enkel met groep 1'ers speelt, zou ik hem nog een jaar laten.

Als hij veel meer optrekt met groep 2'ers lijkt de overstap mij minder moeilijk en heeft hij gewoon meer aansluiting daar.

En zal hij het voor die paar weken verschil echt niet zo enorm lastig gaan krijgen sociaal-emotioneel.



(Het scheelt dat ie van januari is en dus niet van bijvoorbeeld juli. Dan is er misschien een leeftijdskloof later.)
Jongste is ook versneld naar groep 3 gegaan. Ze zit nu in groep 5 en het gaat prima. Juist van 2 naar 3 vind ik een mooi moment. De klassen worden dan toch al gehusseld. Ik merk eigenlijk niet dat dochter de jongste is. Sterker nog, ik vind haar in veel dingen eigenlijk verder dan klasgenootjes.

We hebben wel altijd gezegd dat het voor nu de beste keuze was, maar dat we niet uitsluiten dat ze om wat voor reden dan ook misschien een keer over moet doen. Maar vooralsnog is daar geen sprake van.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 26 november 2016 @ 16:40:

Lees je nog eens goed in over met 11,5 jaar naar het VO te gaan.

Vaak valt dit tóch erg tegen op sociaal emotioneel gebied.

Het is makkelijker om hem nu een jaar uitdaging te bieden, dan in het VO op sociaal emotioneel gebied bij te spijkeren.

En nu een jaar extra uitdaging bieden doe je niet door hem werk ban groep 3 te geven, maar bijvoorbeeld technische bouwerken te laten maken.



Ik vind dat je moet uitgaan van nu en niet van misschien op het VO. Mijn oudste is van januari 2011 en is na een half jaar ongelukkig in groep 0 naar groep 2 gegaan. Dat heeft heel veel voor haar gedaan. Ze zit nu in groep 3 en heeft nog steeds uitdaging nodig, maar op sociaal emotioneel gebied kan ze prima mee. Sterker nog het valt helemaal niet op dat ze nog geen 6 is. Wat er over 5 jaar gebeurt zie ik dan wel. Wel durf ik te zeggen dat ze heel ongelukkig zou worden in groep 2 met een eigen programma.



Het is ook niet zo dat 12 de magische leeftijd is waarin kinderen ineens in de puberteit komen. Bovendien wordt de sociaal emotionele troefkaart altijd wel heel snel uit de kast gehaald bij dit soort kinderen terwijl ze ook vaak op dit gebied voorlopen. Bij zittenblijvers die cognitief achterlopen hoor je niemand er over.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide kinderen hebben dit gedaan en zitten nu zonder problemen in de bovenbouw van het VO. Overigens waren ze in beide gevallen niet 11,5 jaar toen ze begonnen op het VO, maar nog maar net 11 jaar, ze waren dus al jong en dan nog een klas overslaan. Ze zijn beiden behoorlijk lang, zien er niet jong uit en gedragen zich niet als de jongsten van de klas. Oftewel, ze passen er prima tussen, je merkt er niks van. Hier alleen maar positieve ervaringen dus, ook op de langere termijn. Succes met het kiezen!
wat fijn, al veel antwoorden!



school denkt op zich wel goed mee, vind ik. Het overleg zal ook plaatsvinden met beide juffen en een IB'er.



Hij is zelf lang, dus ziet eruit als wat ouder maar door zijn lengte ook nog wat slungelig, struikelt soms over zijn eigen benen. Is nog druk in doen en laten.

Juf zegt dat hij zich heel goed kan concentreren als hij iets leuk vindt, maar als het hem niet zo boeit, hij ook heel gauw afgeleid is.

hij zit dus in een combi klas maar speelt alleen met de kinderen van groep 2. Er is ook een combi klas groep 2/3 en ook met die kinderen speelt hij wel. In ieder geval meer dan met zijn klasgenootjes uit groep 1. Dus over de aansluiting maak ik me niet zo druk.



en eigenlijk vind ik dat hij sociaal emotioneel ziCh gedraagt als iemand van 4/5. dus teleurgesteld en boos als hij iets niet mag. Mokkend in een hoekje zitten, om 3 seconden later weer overal vrolijk aan mee te doen. Lijkt me geen afwijkend gedrag.



De opmerkingen vanuit de omgeving zijn vooral zoals die van Feow en elmo. en ook daar wil ik rekening mee houden.

niet met de opmerkingen natuurlijk, maar het gevoel erachter. Ik wil hem niet pushen..



Voor nu geven jullie mij wel het duwtje dat ik nodig had. Afwachten op de uitslag van de toets, en dan maar gewoon laten proberen!

hij wil zelf ook graag, eigenlijk vorig jaar al.. dat helpt mee (hij wil door naar groep 2 omdat zijn vriendjes daar zitten, ik weet ook dat kinderen van die leeftijd snel genoeg weer nieuwe vriendjes maken!)



en mocht onverhoopt de toets toch tegenvallen (wat zowel juffen als wij niet verwachten) dan gaan we vragen wat ze extra gaan doen om het jaar leuk te houden volgend jaar! hij moet nog zo lang.. het moet vooral leuk zijn nu!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 26 november 2016 @ 16:20:

[...]





Dit dus! Als hij het cognitief aan kan gewoon doen.Helemaal mee eens! Anders moet hij volgend jaar alles weer opnieuw doen en verveelt hij zich dood.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 dochters hebben groep 2 over geslagen en meteen door gegaan naar groep 3. Voor de oudste was het nu achteraf beter geweest om gewoon groep 2 nog een keer te doen omdat zij in de boven bouw wel meer moeite kreeg. Overigens zit ze nu in de 2de van de middelbare school en doet het super. Ze is net 13 geworden.

Mijn middelste zit nu in groep 4 en voor haar is alles nog steeds veel te makkelijk. Ze hoeft alles maar 1 x te zien of horen en weet het antwoord. Zelfs sommen tot 1000 zijn een eitje voor haar. Ze helpt mijn oudste met haar nederlands etc. Ze gaan voor haar nu een andere methode zoeken iets met meer uitdaging etc.

Ik zou er zeker wel voor kiezen om door naar groep 3 te gaan.
Bij mij zelf was het zo dat ik ook in de kleuterklassen al cognitief vooruit liep op de rest van de klas, maar sociaal-emotioneel ze maar moeilijk kon bijbenen. Mijn ouders hebben daarom destijds de keuze gemaakt om mij toch in groep 2 te laten in plaats van vervroegd doorstromen naar groep 3. Achteraf heeft dat goed uitgepakt, want sociaal-emotioneel had ik het anders echt niet aan gekund. Ik heb wel altijd lesmateriaal van hogere klassen gehad en dan met name op het gebied van taal. Eind groep 1 had ik al een beetje leren lezen, dus in groep 2 kreeg ik al het leren lezen materiaal van groep 3. Mijn hele basisschoolperiode heb ik daarom telkens één jaar voorgelopen met taal waardoor ik het zelfstandig moest doen allemaal, maar dat is nooit een probleem geweest. Als dat mogelijk is bij jouw zoon zou ik dat dus in ieder geval ook proberen te regelen. Met alle andere vakken (rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde) deed ik wel gewoon met de rest van de klas mee dus het is niet zo dat ik op alle gebieden een uitzonderingspositie had. En is voor de rest van de klas ook nooit vreemd geweest omdat het altijd zo is geweest dat ik dan met iets anders bezig was. Ik zou hem in ieder geval niet nog een keer alle werkjes van groep 2 laten maken want dan gaat hij zich toch ernstig vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Het is erg kind afhankelijk, ik was 11 toen ik in de brugklas zat en 16 toen ik eindexamen VWO deed. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik jonger was dan de rest op het punt na dat ik als enige niet mocht drinken toen ik 15 was en de rest 17 en ouder. Een ander heeft er zoals je leest wel moeite mee. Doe wat je voor nu het beste lijkt, hoe het over 5 jaar is valt nog niks over te zeggen en kan je beter dan aan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf ook 5.5 toen ik naar groep 3 ging. Niks versneld, gewoon vroege leerling. Ik heb wel mijn hele schooltijd het gevoel gehad dat ik achterliep met leeftijdgenoten qua sociaal-emotionele ontwikkeling. Maar ik ben sowieso een enorme laatbloeier op dat gebied, dus daar kan het ook mee te maken hebben gehad.

Desondanks was ik blij dat ik niet een klas lager zat. Ik verveelde me nog steeds heel vaak in de klas, de helft van de tijd zat ik met een boek in de leeshoek omdat ik alles al snapte en af had. Als ik nóg een klas lager had gezeten was dat helemaal erg geweest denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken, als je kind op andere gebieden genoeg met leeftijdgenoten in aanraking komt (buurt, sportclub) dat een klas hoger dan beter is. Vervelen op school is echt niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut door laten gaan. Mijn oudste was ook met 11 naar het voortgezet en heeft er geen enkel probleem ondanks dat hij steeds de jongste is.

Op de basisschool deed hij het ook altijd prima en had altijd genoeg vrienden.

De stof had hij altijd binnen de kortste tijd onder de knieën gehad, dus ondanks versnellen bleef het probleem wel dat hij zich snel verveelde.

(De oplossing dáárvan is weer een ander verhaal ).
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven