Versnellen groep 2/3

26-11-2016 16:16 77 berichten
Hallo!

Omdat we hier ondertussen al zolang twijfelen..

situatie is als volgt: oudste zoon is van januari 2012 en dus gestart in groep 0 (of 1 zoals je het noemen wil) in januari 2016. vlak voor de meivakantie werd daar de citotoets afgenomen voor groep 1. op deze scoorde hij beide (taal en rekenen) een A+.

na de meivakantie mocht hij ook wat werkjes en.opdrachten doen uit groep 2. ze zitten in een combiklas 1/2 dus dit kan makkelijk.

Na de zomervakantie moest hij, zoals het hoort, opnieuw starten in groep 1. Maar vanaf dag 1 doet hij alle werkjes dubbel. Dus hij moet de werkjes en opdrachten van groep 1 nog laten zien en dan mag hij ze van groep 2 ook doen. Deze doet hij dan ook weer prima.

De opdrachten van groep 1 (hij weet zelf precies welke kindjes er in groep 1 zitten en welke opdrachten daarbij horen, raffelt hij soms af om maar te mogen beginnen aan de groep 2 werkjes.

Dit kan natuurlijk niet en als ik hem ernaar vraag zegt hij dat hij dat doet omdat het zo makkelijk is en hij graag hetzelfde wil doen als de jongens van groep 2.

Nu hebben we afgelopen week het 10 minuten gesprek gehad. Hoewel hij in groep 1 zit willen ze hem de cito toets afnemen voor groep 2 en kijken of hij dan mee kan naar groep 2. Hij zou dan, straks bij 5,5 jaar naar groep 3 gaan.

Cognitief zit het wel prima, denken ook de juffen. Maar zelf maak ik me nog wel eens wat druk om het sociaal emotionele.. gaat hij niet te jong zijn? iemand ervaring mee? dan is hij straks 11,5 als hij naar de middelbare mag.. doe ik er wel goed aan hem te laten versnellen?

aan de andere kant: als hij 3 weken eerder was geboren had hij nu standaard in groep 2 gezeten en was er niets aan de hand geweest..

o ja.. en niet doen betekent na de zomer beginnen in groep 2, de klas waarvan hij dus al meer dan een jaar alLe opdrachten en werkjes van doet.. en dat nog een jaar lang..
anoniem_6393961b166f0 wijzigde dit bericht op 26-11-2016 16:18
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Even een update:

Het schooljaar is hier afgelopen en het gaat ontzettend goed. Het is, voor nu, een goede keus geweest. Hij heeft veel lol, vindt school leuk en uitdagend, heeft nog steeds pluswerk dus kan wat betreft leren prima meekomen. Heeft allerlei vriendjes en zit ook sociaal op de goede plek. Op naar groep 4!
Dank jullie voor alle antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
//////////////////

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven