Doortoetsen zinvol?

19-03-2017 21:37 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit in groep 5 en bij haar gaan de lijnen van de CITO recht omhoog. Ze heeft het goed naar haar zin op school, krijgt al verrijkingsmateriaal, zit in een plusklas etc. Nu vraag ik me af hoe betrouwbaar de CITO is als een kind vrijwel alle vragen goed heeft. Heeft het dan zin om haar door te laten toetsen? Op school lijkt men niet zo happig op het doortoetsen. Zo zegt de juf dat deze CITO scores ook laten zien waar ze ongeveer zit. Ze is nooit officieel getest op hoogbegaafdheid en omdat ze niet vastloopt vraag ik me of het dat zinvol is. Wie heeft er soortgelijke ervaringen en wil ervaringen met mij delen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat en waarom zou je willen toetsen dan?
Ligt eraan wat je ermee wilt bereiken. Als je kind een hoge 1 scoort op de cito zal het vast ook goed scoren op de cito van hte jaar erna. Zeker als je kind ook nog in een plustraject zit. Doortoetsen is nuttig als je na denkt over versnellen maar anders niet vind ik

En niet ieder kind dat hoog scoort moet versnelt worden, zeker niet als het niet vastloopt
Mijn mening; geen problemen zoeken als ze er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het zinvol zou zijn om haar CITO toetsen van groep 6 en verder te geven, om te zien wanneer ze gemiddeld scoort. En omdat je dan ook kunt vastellen wat ze niet kan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 19 maart 2017 @ 21:40:

Ik kan me voorstellen dat het zinvol zou zijn om haar CITO toetsen van groep 6 en verder te geven, om te zien wanneer ze gemiddeld scoort. En omdat je dan ook kunt vastellen wat ze niet kan.Waarom, waarom zou je dat willen weten en wat ze niet beheerst zie je wel als het zover is.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 21:41:

[...]





Waarom, waarom zou je dat willen weten en wat ze niet beheerst zie je wel als het zover is.Goeie inderdaad. Ik denk ook dat mijn vraag meer komt door andere ouders die mij vragen of ze niet doorgetoetst moet worden. En inderdaad, ik wil geen problemen maken die er niet zijn. Ik maak me wel zorgen over het leren leren bij haar, maar dat heb ik al regelmatig aangekaart bij de juf en daar wordt nu wel aandacht aan besteed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 19 maart 2017 @ 21:40:

Ik kan me voorstellen dat het zinvol zou zijn om haar CITO toetsen van groep 6 en verder te geven, om te zien wanneer ze gemiddeld scoort. En omdat je dan ook kunt vastellen wat ze niet kan.



Waarom zou je willen weten wanneer ze gemiddeld scoort?

Vaststellen wat ze wel en niet kan gebeurt toch ook zonder citotoetsen?

Ik probeer het te begrijpen hè?
Alle reacties Link kopieren
Doortoetsen heeft vooral zin om uit te vinden op welk niveau ze zit, zodat ze op dat niveau les kan krijgen.

Nu hoeft ze wrsch weinig moeite te doen en dat kan op den duur een probleem worden, omdat ze dan geen idee heeft hoe ze iets moet aanpakken als ze het niet in één keer weet. Het beroemde leren leren dus.

Wel is dan van belang dat school daadwerkelijk iets gaat doen met de resultaten van het doortoetsen.

Dat hoeft niet per se versnellen te zijn, maar iig lesstof op het juiste niveau aanbieden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 19 maart 2017 @ 21:45:

[...]





Waarom zou je willen weten wanneer ze gemiddeld scoort?

Vaststellen wat ze wel en niet kan gebeurt toch ook zonder citotoetsen?

Ik probeer het te begrijpen hè?Het niveau waarop je gemiddeld scoort is ongeveer het niveau waarop je les zou moeten krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Belle73, geloof me, het is een illusie dat slimme kinderen op de basisschool leren leren. Dat heb ik ondertussen al geleerd. Geen problemen die er niet zijn. Je dochter doet het goed, heeft mooie punten, krijgt extra werk. Beter kun je niet hebben en als er problemen komen dan zie je dan wel hoe je het oplost
Alle reacties Link kopieren
Niet doen als het niet echt noodzakelijk is. bij mijn dochter hebben ze bij elke cito doorgetoetst tot ze een c-score haalde. Ze was daar soms dagen mee bezig omdat ze ver voorliep. Heeft een enorme aversie tegen toetsen gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 21:47:

Belle73, geloof me, het is een illusie dat slimme kinderen op de basisschool leren leren. Dat heb ik ondertussen al geleerd. Geen problemen die er niet zijn. Je dochter doet het goed, heeft mooie punten, krijgt extra werk. Beter kun je niet hebben en als er problemen komen dan zie je dan wel hoe je het oplostHelemaal mee eens!
quote:Solomio schreef op 19 maart 2017 @ 21:47:

[...]



Het niveau waarop je gemiddeld scoort is ongeveer het niveau waarop je les zou moeten krijgen.Ja en dan? Kind scoort dadelijk een c op de m7, wil je dan een gelukkig kind uit haar klas halen? Ze krijgt al extra werk. Ik neem dus aan dat ze haar eigen werkt compact. Niet iedere school kan maatwerk bieden en d vraga is of dat nodig is. Vaak werkt zo'n aanpassing toch maar tijdelijk
Alle reacties Link kopieren
OK, dat is helder allemaal. Fijn, zo'n forum, ik ken weinig mensen in mijn omgeving die met hetzelfde kampen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 21:50:

[...]





Ja en dan? Kind scoort dadelijk een c op de m7, wil je dan een gelukkig kind uit haar klas halen? Ze krijgt al extra werk. Ik neem dus aan dat ze haar eigen werkt compact. Niet iedere school kan maatwerk bieden en d vraga is of dat nodig is. Vaak werkt zo'n aanpassing toch maar tijdelijkDat is toch ook precies wat ik zeg? Doortoetsen heeft alleen zin als school er vervolgens iets mee gaat doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste deed het ook goed op school. Zijn juffen zagen ondanks zijn goede score geen noodzaak om door te toetsen. Hij mocht in de plus klas en kreeg andere werkjes. Omdat we niet beter wisten hebben we hier ook nooit op aangedrongen. Het ging toch goed met hem...



Totdat er een aantal dingen fout gingen en hij helemaal vast liep. Achteraf vind ik het heel jammer dat we er toch niet meer mee gedaan hebben. Hij is er zo verdrietig van geweest. Zo veel stress. Zo een onwijze deuk in zijn zelfvertrouwen. Zo jammer op zo een jonge leeftijd.



Ik zeg niet dat je nu gelijk alles uit de kast moet halen maar hou het goed in de gaten. En laat je niet beïnvloeden door meningen van andere die vinden dat je niet moet zeuren omdat je kind het toch al goed doet op school. Het enige wat belangrijk is is het geluk van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd belangrijk om te bedenken wat het doel is van hetgeen dat je wil doen.

Sowieso lijkt mij doortoetsen met cito's niet zo nuttig, als je er niets mee wil doen.



Wat wel een mogelijkheid kan zijn voor jouw dochter is om voorafgaand aan een nieuw blok van een vak (rekenen, taal, spelling) de methodegebonden toets van dat blok af te nemen. Zo kan vastgesteld worden wat extra oefening en uitleg vergt en waarin oefenstof geschrapt kan worden ten behoeve van het pluswerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd het ook goed in de gaten, want ik denk dat meer/hoogbegaafd of hoe je het ook wil noemen niet alleen maar voordelen oplevert. Maar ik heb zelf wel het idee dat ze stappen maakt. Maar ik houd het nauwlettend in de gaten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Voor ons is dootoetsen wel zinvol geweest, maar het is geen wondermiddel ofzo. Dat schijnen veel mensen te denken.



Hier dacht de juf zoon uit te dagen met pluswerk. Na doortoetsen bleek dat het pluswerk nog heel ver onder niveau lag. Niet dat ze nu onderwijs op maat kunnen bieden, maar het helpt wel dat juf zelf heeft gezien en weet hoe ver zoon al is in zijn denken. Zoon voelt zich ook serieuzer genomen door juf. Maar qua aanpak heeft het niet echt een ander resultaat behalve dat hij nog meer kan compacten.



Maar ik heb dus een onderduiker, weet niet of dat bij jou ook het geval was. Ik was wel verbaasd dat de juf zich zonder de toets resultaten niet voor kon stellen hoe groot de voorsprong was.
Bladiebla..... wta had doortoetsen toegevoegd bij jou dan, het had niet kunnen voorkomen dat je kind later vastliep. Je kunt de toekomst niet voorspellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met onderduiker? Dat hij aan het onderpresteren is? Dat doet mijn kind (nog) niet, daar ben ik wel alert op trouwens. Ik heb me wel wat ingelezen en ik weet dat dat één van de risico's is bij kinderen die voorlopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 22:08:

Bladiebla..... wta had doortoetsen toegevoegd bij jou dan, het had niet kunnen voorkomen dat je kind later vastliep. Je kunt de toekomst niet voorspellen.Wij hebben het onderschat. Dachten dat hij slim was maar wisten niet dat hij zo slim was. Dit hadden we daardoor misschien beter kunnen inschatten. Hij is uiteindelijk naar een school gegaan met een hb groep. Dit hadden we eerder moeten doen. Hij voelt zich daar als een vis in het water.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 22:08:

Bladiebla..... wta had doortoetsen toegevoegd bij jou dan, het had niet kunnen voorkomen dat je kind later vastliep. Je kunt de toekomst niet voorspellen.



Dochter is wel doorgetoetst en dat heeft alleen maar frustratries, stress en een ongelukkig kind opgeleverd, omdat school echt niks van haar begreep en zij zich daardoor ongezien en onbegrepen voelde.

Wat ben ik blij dat we van die basisschoolperiode af zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vaker een Cito toets van een hogere groep gedaan. Dat scoort hij ook goed op. Dat deden we tot dat hij fouten ging maken. Geeft echt inzicht voor de leerkrachten dat hij zo ver voor loopt. Is meer dat ze anders bij een beetje pluswerk denken dat ze goed bezig zijn. En dat is dus helemaal niet zo!

Zoon loopt al sinds de kleuter tijd meer dan twee groepen voor. Wordt al jaren maatwerk aangeboden aan hem en er is vooral aandacht in wat hij minder goed kan. Daar wordt op ingestoken. Leren leren en fouten maken moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven