Autisme jong kind

18-07-2017 21:12 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er een kletstopic is voor ouders met autistische kinderen.

Omdat het bij mijn kind nog niet vaststaat en ik heel erg twijfel, heb ik een nieuwe topic geopend.

De reden dat ik twijfel is omdat er zeker wat zorgen zijn:
- Mijn zoontje is inmiddels 32 maanden en praat niet, op wat brabbelen en papa mama na.
-Ook is hij de hele dag in de weer met verkennen en de boel verbouwen.
- Speelt graag alleen.
- Impulsief, gooit plots met spullen
- interesse voor deuren/ kasten openen en dichtdoen. Maar wordt niet boos als je hem verbiedt.

Maarrr heeft ook veel positieve kanten :
- Knuffelt graag
- Heeft niet extreem veel behoefte aan structuur
- Slaapt en eet goed
- Huilt weinig

Ik weet dat jullie geen artsen zijn, allerlei onderzoeken lopen ook nog, maar ik hoop op iets van herkenning of steun van mensen die dit traject hebben doorlopen of er middenin zitten en/of ook twijfelen of er sprake van autisme is.

Mijn zoontje start overigens binnenkort op een medisch kinderdagverblijf. Ik denk/ hoop dat hij daar veel baat bij heeft. Zeker wat betreft het stimuleren van spraak/taal en het impulsieve gedrag.
32 maanden? Waarom niet gewoon "ruim 3,5 jaar" of "bijna 4 jaar"?
tantesidonia schreef:
18-07-2017 21:20
32 maanden? Waarom niet gewoon "ruim 3,5 jaar" of "bijna 4 jaar"?
Waarom nou zo'n reactie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat hij haar het MKD gaat binnenkort? Waar liepen ze vooral aan bij het huidige KDV?
Feit blijft dat autisme moeilijk is vast te stellen op hele jonge leeftijd. Het is dan vaak een vermoeden van en later wordt er getest.

Deze onduidelijkheid kan dus nog lang blijven. Moeilijk, maar dat is wel wat het is. En de dingen die je noemt....het kan en hoeft niet. Ik heb het persoonlijk best lastig gevonden het niet zeker te weten. Alhoewel het achteraf wel goed was voor het proces denk ik.

Hoe hou jij je? Heftige tijden allemaal.
Ja, en reken het dan ook goed uit; het is 2,5 jaar.
Ik ben natuurlijk geen arts of expert maar niks van wat jij opnoemt zou mij erge zorgen baren, behalve het niet praten. Wat is de reden dat hij naar een MKD gaat?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met oogcontact
Hoe gaat het met horen ( lijkt hij soms doof)
Heeft hij angsten, voor dingen waar andere kinderen niet bang voor zijn.
Je zoon heeft in ieder geval een spraakachterstand. Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat hij autistisch is. Er zijn ook kinderen met spraakachterstand op jonge leeftijd die niet autistisch zijn. Het is wel goed om hem naar een MKD te laten gaan vanwege zijn spraakachterstand.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat kinderen met ass speelgoed graag op een rijtje zetten, draaien aan wieltjes doen ze graag en lang, op een bepaalde manier naar speelgoed kijken (beetjr schuin langs een rij).
Maar goed, mijn zoon met Asperger deed dat allemaal niet. Hij rende lekker door het huis, sprak al vanaf 9 maanden verstaanbare woordjes en wij hadden veel lol. Wel liet hij typisch fladergedrag zien. Toen hij nog niet kon kruipen, 'vloog' hij (op zijn buik, armen wijd en dan wapperen met zijn handen), toen hij kon staan sprong hij in de box onder luid 'huh huh huh geroep' , later rennen met zijn armen als vleugels en flapperen met zijn handen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna 3 (35 maanden :p)
Voor het praten hebben wij onderzoeken bij pento gehad. Kwam niks uit. Alleen hij maakt slecht oogcontact doet jouw zoon dat ook? Verder lees ik weinig verontrustend nl.
Zoon zit nu 2 dagen bij kentalis. Verder op mijn werkdagen op gewoon kdv waar hij als baby al heen ging. Ze geven daar aan dat hij prima meedoet en mkd niet nodig is. Waarom bij jou wel?
Nou vandaar dus dat 32 maanden niet handig is om te zeggen ;-D

TO, wat vervelend! Ik heb geen ervaring hiermee specifiek maar wel met autisme en er zijn vele vormen en daarbij behorende symptomen. Diagnostisch traject kan vrij lang duren en wordt soms op latere leeftijd nog eens herhaald.

Sterkte, hoop dat jullie goede begeleiding zullen krijgen en dat je zoontje wat heeft aan het mkd :rose:
Alle reacties Link kopieren
Op de reguliere opvang vonden ze zijn impulsieve gedrag lastig omdat er ook jonge kinderen zijn en als hij plots gaat gooien, kan het gevaarlijk zijn. Ook het feit dat hij niet samen met anderen wilt spelen , interesse in het openen van deuren/ kasten vonden zij opvallend. ...woord autisme is daarom gevallen.

Elke keer dit horen, brak mij en daarom wil ik hem naar het medisch kinderdagverblijf sturen. Consultatiebureau vond het ook een goed idee en daarmee was het een feit. Ik hoop dat hij door die intensieve aandacht zich zal ontwikkelen. Heb ook bij de kinderarts aangegeven dat zijn spraak/ taal mij meer zorgen baart. Maar icm alle bovengenoemde bijzonderheden wordt toch aan autisme gedacht.

@Noerie:
Ik merk ook dat ik alle toekomstperspectieven voor mijn zoon zie voorbijkomen maar hou op dit moment vast aan het feit dat hij zich hopelijk wel ontwikkelt en dat het geen autisme blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
zuchtervan schreef:
18-07-2017 21:38
Hoe gaat het met horen ( lijkt hij soms doof)
Dit inderdaad! Zoon was en is nog steeds erg afwezig en in zichzelf gekeerd. Na tien x zijn naam gezegd te hebben, zei ik dan maar "Harry", waarop zoon onmiddelijk zei 'ik heet geen Harry' :proud: Maar ik had wel zijn aandacht.

Op 2,5 jarige leeftijd keek zoon gewoon in mijn ogen hoor. Pas toen zoon meer zelfbewust werd, ging hij over naar wenkbrauwkijken. Doet hij nu als 20-jarig joch nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je nu al willen onderzoeken of er sprake is van autisme? Het kan zijn dat jouw kind zich moeilijker ontwikkelt, maar op latere leeftijd wel goed meekomt. Mijn stiefdochter is vijf geworden en vertoont ook trekjes van autisme. Mijn vriend, met ouderlijk gezag, moest toestemming geven voor een bloedonderzoek en dit heeft hij gedaan, maar wel met de kanttekening dat hij niet wil dat zijn kind nu al de stempel autisme krijgt. Mijn vriend is zelf gediagnosticeerd met PDD-NOS en ADHD en hij blijkt beiden niet te hebben. Maar dat is 30 jaar na de diagnose. Hij kon niet het tegenovergestelde beweren en hij was gewoon te jong voor een diagnose. Daarmee wil ik zeggen dat je voor jezelf moet afvragen of jij graag de diagnose wilt waardoor je nu denkt beter met jouw kind te kunnen omgaan of omdat je het wilt weten voor het kind zelf.

De kinderarts gaf trouwens aan dat het veel te vroeg is voor een diagnose als autisme en dat dit ook niet de reden is van o.a. een bloedonderzoek. Dat het pas op latere leeftijd duidelijk wordt of een kind een vorm van autisme heeft. Ik zou niet willen dat mijn kind een diagnose krijgt die op zijn/haar 18e levensjaar niet meer bij de persoon als kind past.
Alle reacties Link kopieren
Wendy020 schreef:
18-07-2017 21:44
Ook het feit dat hij niet samen met anderen wilt spelen
Kinderen van 2,5 jaar spelen naast elkaar en nog niet met elkaar. Dat komt pas rond het vijfde jaar.

Kasten open en dicht doen, plotseling gooien met speelgoed, vind ik niet verontrustend eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn gehoor is getest en dat is goed. Hij luistert naar zijn naam en kijkt je aan. Verder houdt ie juist van rommel maken en hoeft het speelgoed zeker niet in een bepaalde volgorde. Hij is vooral gewoon heel erg druk, klimt overal op en is jou niet tot "last" als je hem maar zn gang laat gaan.

Het is zoo twijfelachtig allemaal en dat maakt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
@swinta:
Dat dacht ik dus ook. Maar het schijnt dat ze toch ook met elkaar horen te spelen. Nou zondert mijn zoontje zich ook echt af.

Ik heb een ouder zoon en die is weer ontzettend sociaal al van jongs af aan...duidelijk verschil met jongste.

@Raphunus
Ik hoef idd ook geen diagnose en sta er ook heel sceptisch in. Maar het consultatiebureau verwees mij naar de kinderarts en zo is van het een het ander gekomen. Hij is idd nog erg jong en uit ervaring weet ik dat het alle kanten op kan gaan.
Wendy020 schreef:
18-07-2017 21:44
Op de reguliere opvang vonden ze zijn impulsieve gedrag lastig omdat er ook jonge kinderen zijn en als hij plots gaat gooien, kan het gevaarlijk zijn. Ook het feit dat hij niet samen met anderen wilt spelen , interesse in het openen van deuren/ kasten vonden zij opvallend. ...woord autisme is daarom gevallen.

Elke keer dit horen, brak mij en daarom wil ik hem naar het medisch kinderdagverblijf sturen. Consultatiebureau vond het ook een goed idee en daarmee was het een feit. Ik hoop dat hij door die intensieve aandacht zich zal ontwikkelen. Heb ook bij de kinderarts aangegeven dat zijn spraak/ taal mij meer zorgen baart. Maar icm alle bovengenoemde bijzonderheden wordt toch aan autisme gedacht.

@Noerie:
Ik merk ook dat ik alle toekomstperspectieven voor mijn zoon zie voorbijkomen maar hou op dit moment vast aan het feit dat hij zich hopelijk wel ontwikkelt en dat het geen autisme blijkt te zijn.
Je hebt ook hoogfunctionerend ASS hè. Mensen met een baan, huis, gezin... en autisme. Het is niet gezegd dat je zoon ASS heeft en als hij het heeft is het niet gezegd dat het een giga beperking zal zijn. Ik snap dat je je enorm zorgen maakt en aan de toekomst denkt, maar probeer iig niet te doemdenken en het een beetje per dag te bekijken.

Ik heb 2 ASS'ers in de familie. 1 woont zelfstandig en heeft een baan en de ander zit op een regulier gymnasium. 't Kan erger zeg maar.
En natuurlijk is er ook een andere kant, maar als je zoon dus al autisme heeft (kan ik niet beoordelen), dan is het niet gezegd dat dat niet iets is waarmee je zoon met een beetje hulp prima kan functioneren later.

Overigens zou ik er wel nu naar laten kijken. Vroege behandeling bij ASS kan een enorm verschil maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets verontrustends lees over jouw kindje, afgezien dan misschien van het late praten. Maar ook daar is niet iedereen even vlot mee.
Ik zou me niet te veel zorgen maken...dat kan je altijd nog als hij wat ouder is en er daadwerkelijk iets aan de hand blijkt te zijn.
zuchtervan schreef:
18-07-2017 21:38
Hoe gaat het met oogcontact
Hoe gaat het met horen ( lijkt hij soms doof)
Heeft hij angsten, voor dingen waar andere kinderen niet bang voor zijn.
Dit idd. Dit viel vooral op bij ons zoontje, het leek soms alsof hij dwars door je heen keek. Ook reageerde hij vaak niet als je hem riep (terwijl zijn oren prima in orde waren). Hij kwam nooit uit zichzelf bij je om bijv. iets te laten zien (iets delen) en als je hem knuffelde was het net een lappenpop (hij onderging het, maar knuffelde niet terug). Qua spraak viel het vooral op dat hij weinig zei of pappegaaide (echolalie). Hij vertelde nooit iets, alleen de noodzakelijke dingen (eten, drinken, wc). Verder speelde hij nauwelijks met speelgoed, maar meer met gebruiksvoorwerpen van ons (wasknijpers, rietjes). Ook veel alleen spelen, vermeed andere kinderen. En sliep heel veel. Ook angstig, snel overstuur en gevoelig voor geluid en fel licht.

De dingen die jij omschrijft doen mij niet meteen aan autisme denken, behalve het praten. Maar het is natuurlijk altijd goed alert te zijn. Zit er geen peutercommunicatiegroep bij jullie in de buurt? Dit is een speciale psz voor kids met communicatie problemen. Daar lijkt hij me beter tussen passen. Ons zoontje bloeide daar enorm op. Bij hem werd pdd-nos vastgesteld op zijn vijfde. Rond zijn 3e was hij ook al uitgebreid onderzocht in het ziekenhuis, op een speciale poli voor kids met communicatie stoornissen. Dit op advies van het consultatiebureau. Zo kwam hij ook die groep terecht. Sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehoord van het vaststellen van autisme a.d.h.v bloed onderzoek. Iemand anders wel?
Alle reacties Link kopieren
Floortje_7 schreef:
18-07-2017 22:53
Ik heb nog nooit gehoord van het vaststellen van autisme a.d.h.v bloed onderzoek. Iemand anders wel?
Nee.
Mijn man en zoon zijn autistisch maar voor zover ik weet is het echt niet te testen via bloed.
Alle reacties Link kopieren
Autisme op te sporen middels bloedtest

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... H7Ux9hJXyQ
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dit is enorm spannend en onzeker. Van wat ik hier lees is het drukke en eigenlijk vooral de spraak-/taal het meest zorgelijk en wijst niet per se op autisme. Laat de onderzoeken lopen en eigenlijk alleen mooi dat hij naar het MKD gaat, daar kunnen ze wat beter op hem inzoomen en hem wat meer gerichte aandacht geven. Volgend jaar gaan jullie samen kijken wat de beste stap is voor hem op dat moment. En je hebt nu geen idee hoe hij zich ontwikkeld zal hebben in de tussentijd. Stap voor stap dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven