Kind (5) naar andere school dichterbij hoofdverblijf?

11-09-2017 17:24 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allen,

ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het wisselen van school, of hun kind hebben laten wisselen van school. Op dit moment hebben ex en ik co-ouderschap, zoon is dinsdagmiddag tm zaterdagmiddag bij mij en zaterdagmiddag tm dinsdagochtend bij ex.
Zoon zit in de stad op school. Ex woont daar om de hoek. Ik woon in ons oude huis op 15km afstand van school. Dit lijkt misschien niet veel, maar het is gemiddeld 30 minuten rijden (stoplichten en verkeer in de stad), en dit voor zoon 2 x per dag en voor mij dus 4 x per dag (want werk tussendoor thuis). Dit komt neer op zo'n 3,5 uur per week in de auto voor zoon en 7 voor mij.
Nu gaat dit anderhalf jaar zo en merk dat zoon meer behoefte heeft aan geborgenheid, aan een kleinere, stabiele omgeving. Dit door talloze opmerkingen die hij maakt (verbaal is hij zeer sterk).
Ik zou graag zien dat zoon naar een school bij mij in het dorp gaat, maar ben hier nog onzeker over omdat ik niet weet hoe groot de impact op hem zal zijn. Wisselen van de dagen heb ik ook overwogen maar dit zou betekenen dat hij 4 dagen in de BSO zou zitten terwijl hij ook bij mij en zn vriendjes uit de buurt kan zijn. Dit is voor mij geen optie. Ik werk parttime en heb dus de tijd voor hem.

Graag zou ik horen of jullie kind(eren) van school is/zijn gewisseld, waarom en wat voor invloed dit op ze heeft gehad.

Thanks!
anoniem_354507 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 18:34
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt je ex?
Ik denk dat als je zoontje dit zelf aangeeft én op deze leeftijd, dat het weinig impact hoeft te hebben. Vaak wisselen de samenstelling van de klassen op die leeftijd alsnog best vaak, ivm vroege leerling / late leerling. Pas vanaf groep 3 blijven de klassen vaak hetzelfde en is er minder verloop in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bedenk je dit nadat het schooljaar is begonnen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon? Mijn dochter is door omdtandigheden twee keer van school gewisseld, maar dat was al in groep 1-2. Ook haar kinderopvang wisselde mee. Dat ging prima, maar dat had denk ik ook met haar jonge leeftijd te maken. Persoonlijkheid is ook een belangrijk aspect; sommige kinderen dealen slechter met veranderingen dan andere kinderen. Ik zou wel rekening houden met de timing. Bijvoorbeeld na een lange vakantie.

En uiteraard moet je ex het er ook mee eens zijn. Al vind ik de reden best legitiem, hij kan daar anders over denken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu de titel, je zoon is 5. Dan zou ik niet heel ingewikkeld doen. Het is niet zo dat kinderen dan al járen bij elkaar in de klas zitten en hij zich "binnen moet vechten".
Wat zegt vader?

En kan die zijn werk zo geregeld krijgen dat ie maandag en dinsdagochtend de komende 7 jaar 3 x een uur kwijt is aan over en weer rijden?
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 17:40
6.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je afvragen of het goed is om na de veranderingen die de scheiding meebrengen, deze verandering ten goede komt van je zoon.

Is het geen projectie van jou?
Alle reacties Link kopieren
Waar merk je aan dat je zoon die behoefte heeft? Of is het vooral voor jou makkelijker? Dat bedoel ik niet als oordeel, hoor, ik begrijp heel goed dat dit voor jou onpraktisch is.
Maar dan zou het vervolgens wel onpraktischer worden voor je ex. Daar heeft hij weer minder dagen per week last van, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
11-09-2017 17:40
Wat zegt vader?

En kan die zijn werk zo geregeld krijgen dat ie maandag en dinsdagochtend de komende 7 jaar 3 x een uur kwijt is aan over en weer rijden?
Dat is dan aan hem. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar dit ook weten te bolwerken, met 4 dagen heen en weer rijden. Desnoods gaat zoon maandagavond weer terug naar mij, of maandagmiddag uit school.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om zelf te verhuizen dichter naar de vader en school?

Wij hebben hier exact hetzelfde probleem, inmiddels op zoek naar een huis vlakbij school. In de tussentijd grijpen we de tijd in de auto (15-30 min enkele reis) met (stief)zoon van 6 aan om te kletsen, zingen en ouwehoeren.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
11-09-2017 17:31
Waarom bedenk je dit nadat het schooljaar is begonnen?
Het speelt al een half jaar dat het niet goed werkt, maar ik wil niet lukraak zomaar de situatie wijzigen zonder dat ik het zeker weet. Het wordt steeds lastiger ook met vriendjes afspreken. Het is tijd voor een her-evaluatie en ik wil graag informatie inwinnen. Volgende week zitten we met de mediator om eea te bespreken. Het hoeft allemaal niet op stel en sprong, maar de situatie zou ik graag voor groep 3 veranderd zien.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
11-09-2017 17:29
Wat vindt je ex?
Ex is schoorvoetend akkoord gegaan met een mediator. We hebben hier een objectieve partij nodig die ons kan helpen inzicht te krijgen in wat het beste voor zoon is. Volgende week beginnen we
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
11-09-2017 17:40
Je kunt je afvragen of het goed is om na de veranderingen die de scheiding meebrengen, deze verandering ten goede komt van je zoon.

Is het geen projectie van jou?
We zijn al 3 jaar uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
2x25x4=200 minuten= 3 uur 20 minuten per week voor je zoon, 6 uur 40 minuten voor jou.

Is nog steeds aanzienlijk, maar geen 8 en 16 uur.
anoniem_350628 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 18:05
60.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
11-09-2017 17:43
Waar merk je aan dat je zoon die behoefte heeft? Of is het vooral voor jou makkelijker? Dat bedoel ik niet als oordeel, hoor, ik begrijp heel goed dat dit voor jou onpraktisch is.
Maar dan zou het vervolgens wel onpraktischer worden voor je ex. Daar heeft hij weer minder dagen per week last van, dat dan weer wel.
Oh voor mij zou het ook zeker makkelijker zijn! Maar mijn zoon zegt dagelijks dat hij bij zn neef in de klas wil zitten (die woont in hetzelfde dorp), dat hij op de fiets naar school wil, of papa niet naar onze buurt kan verhuizen want dan kan hij op de fiets naar papa toe. Dat het zo lang duurt om naar school te komen. Dat hij de BSO niet leuk vindt. Allemaal dingen die hij al maanden aangeeft waar ik positief en zo objectief mogelijk op reageer, maar die toch blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
gingersnaps schreef:
11-09-2017 17:53
Ex is schoorvoetend akkoord gegaan met een mediator. We hebben hier een objectieve partij nodig die ons kan helpen inzicht te krijgen in wat het beste voor zoon is. Volgende week beginnen we
Een mediator die zich met de inhoud gaat bemoeien is ongeschikt als mediator.
En zegt hij dat ook als hij bij zijn vader is?
Of alleen naar jou toe om jou te plezieren?
Alle reacties Link kopieren
hamertje schreef:
11-09-2017 17:49
Is het geen optie om zelf te verhuizen dichter naar de vader en school?

Wij hebben hier exact hetzelfde probleem, inmiddels op zoek naar een huis vlakbij school. In de tussentijd grijpen we de tijd in de auto (15-30 min enkele reis) met (stief)zoon van 6 aan om te kletsen, zingen en ouwehoeren.
Ja daar heb ik zeker aan gedacht. Het is alleen financieel niet haalbaar, ik huur sociaal en heb niet bepaald een carriere op kunnen bouwen in de afgelopen jaren :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
11-09-2017 17:58
En zegt hij dat ook als hij bij zijn vader is?
Of alleen naar jou toe om jou te plezieren?
Nu insinueer je dat hij dat alleen zegt om mij te plezieren?
Wat hij bij zijn vader zegt krijg ik niet te horen, zo goed is de communicatie niet. Vandaar de mediator.
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
11-09-2017 17:58
Een mediator die zich met de inhoud gaat bemoeien is ongeschikt als mediator.
Het gaat juist om de inhoud. De inhoud van het ouderschapsplan en onze beweegredenen tot verschillende opvattingen. Een mediator helpt ons elkaar beter te begrijpen en samen tot een oplossing te komen.

Dit zijn niet echt ervaringen die je deelt hier. Daar vroeg ik juist wel om:)
gingersnaps schreef:
11-09-2017 18:03
Nu insinueer je dat hij dat alleen zegt om mij te plezieren?
Wat hij bij zijn vader zegt krijg ik niet te horen, zo goed is de communicatie niet. Vandaar de mediator.
Kinderen kunnen soms toch echt 2 gezichten opzetten.
Bij de één A zeggen, bij de andere B.
Vaak ook omdat kind aanvoelt wat de ouders willen horen.

Bij zijn vader heeft hij het misschien wel over "hoe geweldig" hij zijn school vindt én dat het vlakbij is.
Of dat hij zijn school en vriendjes fantastisch vindt, maar de BSO niet echt leuk.
Alle reacties Link kopieren
gingersnaps schreef:
11-09-2017 18:06
Het gaat juist om de inhoud. De inhoud van het ouderschapsplan en onze beweegredenen tot verschillende opvattingen. Een mediator helpt ons elkaar beter te begrijpen en samen tot een oplossing te komen.
Je schreef iets anders, vandaar mijn opmerking. Je rekensom klopt ook al niet.
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
11-09-2017 17:56
2x25x4=200 minuten= 3 uur 20 minuten per week voor je zoon, 6 uur 40 minuten voor jou.

Is nog steeds aanzienlijk, maar geen 8 en 16 uur.
Met slecht verkeer 30 minuten. Ik rij 4x per dag op en neer. Je vergeet de dinsdagmiddag dat ik hem ophaal. Inclusief parkeren, naar binnen brengen, afscheid nemen, op tijd op het schoolplein staan om het op te halen kom ik toch echt op 8 en 16 uit. Give or take a few minutes.

Heb je nog inhoudelijk iets te melden?
Alle reacties Link kopieren
gingersnaps schreef:
11-09-2017 17:59
Ja daar heb ik zeker aan gedacht. Het is alleen financieel niet haalbaar, ik huur sociaal en heb niet bepaald een carriere op kunnen bouwen in de afgelopen jaren :mrgreen:
Dat is dan lastig inderdaad.

Is de vader evt bereid jouw kant op te verhuizen? Nu is namelijk school/vriendjes lastig praktisch maar over een jaar of 4 zal ook de wens van je zoon komen even bijvoorbeeld langs te gaan bij vader, op de fiets.

En hou er rekening mee dat je zoon dit aangeeft bij jou, maar als hij bij jou op school komt wellicht hetzelfde zal ervaren bij zijn vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven