Wollen baby & kinderkleding

10-10-2017 09:48 33 berichten
Het lijkt mij leuk om met andere liefhebbers van wollen baby & kinderkleding te schrijven over nieuwe collecties, kortingsacties en mooie merken. Ik merk dat veel mensen gek opkijken van wollen kleding voor kinderen en zoek graag soortgenoten.

Zelf ben ik met wol begonnen toen mijn dreumes zoon als baby een zwetertje bleek te zijn en in katoen vaak nat & koud aanvoelde. Ik zocht naar een oplossing en kwam bij wol en wol/zijde uit. Met wol weet ik dat onze dreumes altijd (winter/zomer/warm/koud) op de juiste temperatuur is omdat wol warmte reguleert. Sindsdien draagt dreumes wollen rompers en steek ik hem zo ver makkelijk ook in wol. Eerst dacht ik dat wol duur was maar het blijkt veel langer mee te gaan qua maat en qua materiaal. Rompers gaan 3 maten mee ten opzichte van katoen.

Ben jij ook een wolliefhebber? Schrijf dan gezellig mee :)

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn baby nog in de buik maar wel al een aardig voorraadje wol ingeslagen om de redenen die jij ook noemt. Het lijkt me voor kinderen ook gewoon lekker zitten en het is kwalitatief goed. Tot nu toe heb ik een stuk of 8 wollen rompers, een paar broekjes, truitjes en een buiten-pak voor in de wagen/maxicosi.

Ik woon dichtbij Duitslamd en daar is het veel makkelijker en goedkoper in de winkel te verkrijgen, ook mooie combinaties van wol en zijde. Dat is wat mij betreft dus een aanrader!
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ja liefhebber. Ook veel zelfgemaakt. Helaas is zoon allergisch voor wol. Dus maak ik alleen nog zijden pyjama's (vanwege zijn eczeem). Mijn favoriet destijds was Bieq knitwear, dat heb ik allemaal gekopieerd in katoen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vind wol/zijde heel fijn, maar het is best prijzig. En soms kriebelt het toch nog een beetje. Ik ben daar gevoeliger voor dan anderen overigens. Ik zou het voor mijn nieuwe kindje ook wel weer willen dus zoek zachte wikkelrompertjes.
Plak vooral plaatjes van pakjes/jurken/etc! :flirting:
MevrouwTomatensoep schreef:
10-10-2017 09:51
Ik heb mijn baby nog in de buik maar wel al een aardig voorraadje wol ingeslagen om de redenen die jij ook noemt. Het lijkt me voor kinderen ook gewoon lekker zitten en het is kwalitatief goed. Tot nu toe heb ik een stuk of 8 wollen rompers, een paar broekjes, truitjes en een buiten-pak voor in de wagen/maxicosi.

Ik woon dichtbij Duitslamd en daar is het veel makkelijker en goedkoper in de winkel te verkrijgen, ook mooie combinaties van wol en zijde. Dat is wat mij betreft dus een aanrader!
Voor mij ging er in Duitsland ook een wereld voor mij open.. Ik stond er in een supermarkt en zag ineens bij de babykleding gewoon wollen kleding hangen o_o

Welk merk romper heb je nu genomen?
lemoos2 schreef:
10-10-2017 09:54
Ja liefhebber. Ook veel zelfgemaakt. Helaas is zoon allergisch voor wol. Dus maak ik alleen nog zijden pyjama's (vanwege zijn eczeem). Mijn favoriet destijds was Bieq knitwear, dat heb ik allemaal gekopieerd in katoen.

Mooie structuren in de breisels :heart:

Mijn moeder doet het vaak andersom voor mij; zij breid dan een plaatje na van iets dat ik in katoen heb gezien.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik koop al jaren hemden en shirtjes van Cosilana voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaatjes van many months willen niet plakken helaas :cry:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Vana77 schreef:
10-10-2017 09:56
Ik vind wol/zijde heel fijn, maar het is best prijzig. En soms kriebelt het toch nog een beetje. Ik ben daar gevoeliger voor dan anderen overigens. Ik zou het voor mijn nieuwe kindje ook wel weer willen dus zoek zachte wikkelrompertjes.


Is het ook nog kriebelig als de wol warm wordt van je huid? Meestal verdwijnt bij mij dan het kriebelen.

Zelf vind ik de rompers van Popolini iobio erg zacht.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik wollen kleding vreselijk kriebelen. Ik zou bang zijn dat mijn baby daar ook last van zou hebben. Aangezien ze nog niet praten kunnen ze dat dan ook niet aangeven.

Hoe doe je dat met wassen?
Wol kan je niet warm wassen toch en een romper met poep zou ik toch heet willen wassen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-10-2017 10:44
Persoonlijk vind ik wollen kleding vreselijk kriebelen. Ik zou bang zijn dat mijn baby daar ook last van zou hebben. Aangezien ze nog niet praten kunnen ze dat dan ook niet aangeven.

Hoe doe je dat met wassen?
Wol kan je niet warm wassen toch en een romper met poep zou ik toch heet willen wassen.
Ja op 60 of 90... kill and attack!
Zelf vind ik wol niet zo fijn op de huid. Mijn kinderen gingen toch zweten en het blijft lang nat (in katoen zweetten ze minder).

Voor mijzelf heb ik een tijd geleden hele dure merinowol ondershirts aangeschaft (ik ben een enorme koukleum en ik hoopte dat dit de oplossing zou zijn), maar ik heb ze verkocht. Het bleef licht jeuken en het verhaal dat natte wol ook warm houdt, ging bij mij niet op. Ik kreeg het steenkoud als de shirts door zweten nat werden. Ik ben dus weer terug bij de synthetische thermoshirts, die wel droog blijven.

Mijn kinderen dragen overigens wel veel wollen truien (mijn moeder kan goed breien), maar dan alleen als overkleding.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-10-2017 10:04
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaatjes van many months willen niet plakken helaas :cry:
Dat onderste mutsje :love:

TO, ken je de facebook groep "wolletjes" al?
Mutsen haak ik trouwens zelf. Als ik een beetje door haak, doe ik er in per avond (beetje afhankelijk van design en toeters en bellen). Kinderen geven gewenst design door en ik maak ;-) .
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
10-10-2017 13:12
Mutsen haak ik trouwens zelf. Als ik een beetje door haak, doe ik er in per avond (beetje afhankelijk van design en toeters en bellen). Kinderen geven gewenst design door en ik maak ;-) .
Ik brei ze zelf... gehaakt geeft over het algemeen niet zo'n mooi resultaat.
ghostly41 schreef:
10-10-2017 13:15
Ik brei ze zelf... gehaakt geeft over het algemeen niet zo'n mooi resultaat.
Dat probleem heb ik met breien :-) (al zal ik deze winter wel moeite, want dochter wil een muts met kabels).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal verliefd op het merk van disana, ik ga namelijk wasbaar luieren en heb wat verschillende overbroekjes oa ook wollen overbroekjes, van disana.
Die zijn zoooo schattig. Tliefst koop ik meer maar het is best prijzig en moet wel zeker zijn dat mijn kleintje niet toevallig een wol allergie heeft en het voor haar aangenaam is maar als dat niet het geval is ben ik helemaal om van disana.
Maar hoe doen jullie de wollen kleding wassen?

Voor ons kind is ook wel eens wollen kleding aangeraden. Maar dat moet dan volgens google gewassen worden in stabiele temperatuur koud/lauw water, en niet te snel drogen, plat drogen ipv hangend, met apart wasmiddel en moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Leek mij met kinderkleding en vlekken nou niet echt een goede combinatie. Ook wil man nog wel eens een was draaien en die kijkt wat minder nauw naar wat hij in de machine stopt. Dus luistert dat wassen echt zo nauw? Of hoe zit dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wolwasprogramma op mijn wasmachine. Die kan niet op een heel hoge temperatuur, en hij warmt ook geleidelijker op.

Er wordt ook gezegd dat wol van nature vuilafstotend is en vaak met alleen luchten af kan, maar dat gaat hier niet helemaal op.
Alle reacties Link kopieren
En het eerste wat ik ooit van wol kocht, een wollen mutsje voor zoon, is inderdaad door mijn vriend lekker met de handdoeken mee op 60 graden gewassen :|Daar was niet veel meer van over.

Trouwens las ik op de Facebook groep van Wolletjes van iemand die een wollen pakje een ander kleurtje ging verven en dat wel in kokend water deed. Ze zei dat wol wel tegen hitte kon, zolang het maar heel langzaam werd verwarmd. Maar dat zou ik niet aandurven.
Caro_22 schreef:
10-10-2017 12:11
Dat onderste mutsje :love:

TO, ken je de facebook groep "wolletjes" al?


Ik ken de groep maar ik kreeg er de kriebels van ;) Er zitten voor mijn smaak te veel antroposofen die enkel bezig waren met de helende werking van wol. Die kraakten een H&M wolletje of een superwash wolletje ook telkens af. En natuurlijk wil ik ook dat geen enkel schaap lijd onder afstand doen van wol maar er werd zo hardcore op gehamerd dat nieuwelingen in de wolwereld misschien wel ontmoedigt werden door die ubermama's. :lijstje: Ook werden gemaakte (ver)koopafspraken vaak niet/laat nagekomen of vielen de stukken enorm tegen bij ontvangst.

Daarom dacht ik: misschien zitten er wel mensen op Viva die gewoon gezellig willen kletsen over wol :)
Ananas schreef:
10-10-2017 21:13
Maar hoe doen jullie de wollen kleding wassen?

Voor ons kind is ook wel eens wollen kleding aangeraden. Maar dat moet dan volgens google gewassen worden in stabiele temperatuur koud/lauw water, en niet te snel drogen, plat drogen ipv hangend, met apart wasmiddel en moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Leek mij met kinderkleding en vlekken nou niet echt een goede combinatie. Ook wil man nog wel eens een was draaien en die kijkt wat minder nauw naar wat hij in de machine stopt. Dus luistert dat wassen echt zo nauw? Of hoe zit dat?

Mijn wasmachine heeft een wolprogramma en anders was je het koud. Er staat in veel baby/kinder kleding dat het op de hand moet maar dat doe ik niet. Snel drogen houdt in dat je het niet op de verwarming moet leggen, meer niet. Plat drogen doe ik alleen met de hele zware wollen Noorse trui van manlief. Anders wordt dat een Noors jurkje.. De rest hangt net als katoen aan de lijn. Apart wasmiddel.. tja ik had Sonett wat handig is met doseren en vlekjes inwrijven maar uit luiheid heb ik sinds 2 flessen Robijn wol & fijn en dat doet het prima.

En juist met baby/peuter kleding vind ik wol veel handiger. Drinken druppelt er af en wordt niet opgenomen door de stof. Vast eten kan ik er vaak uit 'krabbelen' of veeg ik zo weg met een doekje. En wol frist na een tijdje uithangen op. Het scheelt enorm in wasgoed. Na het wassen is het ook heel snel droog.

Ik heb een waszak waar het wol in verzameld wordt thuis. En mijn zuinige man heeft 1x een truitje van zoon a €30 in de normale was gestopt. Sindsdien let hij wel 2x op voordat hij een was draait ;)
Caro_22 schreef:
10-10-2017 21:26
En het eerste wat ik ooit van wol kocht, een wollen mutsje voor zoon, is inderdaad door mijn vriend lekker met de handdoeken mee op 60 graden gewassen :|Daar was niet veel meer van over.

Trouwens las ik op de Facebook groep van Wolletjes van iemand die een wollen pakje een ander kleurtje ging verven en dat wel in kokend water deed. Ze zei dat wol wel tegen hitte kon, zolang het maar heel langzaam werd verwarmd. Maar dat zou ik niet aandurven.

Je kan wol idd koken. Als je het geleidelijk opwarmt en net zo geleidelijk af laat koelen, dan gebeurt er niks aan de vorm. Vaak doen mensen dit met wol als ze natuurlijk willen verven.

Maar je kan ook gewoon Dylon gebruiken :) Alleen is dat niet natuurlijk/antroposofisch. Het werkt wel. Ik heb een paar witte/beige rompers marine blauw geverfd en die blijven mooi en geven niet af.
Timo230 schreef:
10-10-2017 17:48
Ik ben helemaal verliefd op het merk van disana, ik ga namelijk wasbaar luieren en heb wat verschillende overbroekjes oa ook wollen overbroekjes, van disana.
Die zijn zoooo schattig. Tliefst koop ik meer maar het is best prijzig en moet wel zeker zijn dat mijn kleintje niet toevallig een wol allergie heeft en het voor haar aangenaam is maar als dat niet het geval is ben ik helemaal om van disana.
Disana is ook prachtig. Sommige kleuren zijn zo vol van kleur, prachtig. Hier heeft zoon oa een slaapzak van Disana. :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven