Escaperoom opdracht voor 5 dec

21-10-2017 08:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen (tussen de 7 en 10) geloven niet meer in Sinterklaas maar we vieren het nog wel. Ze zijn gek van het programma The big escape en onlangs naar een kamer geweest. Dikke pret en die pret wil ik in huis halen voor 5 december.

Het einddoel heb ik al. De koffer met een cijferslot. Daar gaat het cadeau in. Ik heb ook al een prachtig rood glitterdoosje met gouden strik gekocht voor de uitleg/inleiding. Maar wat gaan we tussen door doen? Wie vindt het leuk om mee te denken?
Dat is gaaf. Ik lees mee.
Ik heb het vorig jaar ook gedaan met sinterklaas. Een groot succes. Ze moesten het hele huis door. Ik had wat ideetjes gevonden op pinterest.
Alle reacties Link kopieren
Pintrest, dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
De puzzels die ik tot nu toe in gedachte heb zijn:

Een puzzel met iets van topografie dat dit schooljaar voorbij is gekomen. Drie sleutel met verschillende antwoorden. Alleen het juiste antwoord pas.

Een tijdschrift/krant met een uv stift bewerken zodat er een zin uit ontstaat met de volgende lokatie van een opdracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak al paar jaar een boek met daarin opdrachten.
Voordat we beginnen moeten ze "verplicht" even allemaal uit huis ( zijn inmiddels tieners)
Ondertussen zorg ik dat de cadeau's verstopt liggen in het huis. Middels het boek, is vaak een werkstuk van 15-16 pagina's, gaan we door de avond heen.
Alles is op rijm, vol met anekdotes van afgelopen jaar, opdrachten zoals wie ben ik, pictionairy, puzzels, liedjes zingen etc....
Zelfs koffiemomenten etc staan er in.
Op paar cadeautjes staan letters, deze zijn clou voor gezamelijk eindcadeau.
Pas als ze dat geraden hebben (scrabble) mag het open.
Bij ons al 7 jaar succes, ze willen niet anders meer, dus ben weer aan de gang, het is veel werk, maar de iude boeken lezen ze nog na als een soort van dagboek van dat jaar.
Alle reacties Link kopieren
Sleutel in een smalle fles/vaas, een touwtje met een magneet aan om deze eruit te halen en zo een hangslotje open te doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat jaren een speurtocht door het huis gedaan voor een verjaardag, en een topper was:

Neem 2 vierkante doorzichtige bladen. Ik gebruikte van die overheadsheets, geen idee of die nog bestaan. Anders verknip je een wat stevig insteekhoesje tot 2 vierkanten.

Je schrijft de uiteindelijke tekst in een beetje blokletters op een stuk papier. Dan leg je een van de plastic vellen op de tekst, en dan trek je een deel van de letter met een watervaste viltstift over.
Dus de 3 streepjes van de E, het boogje van de r enzo.

Als je het vel nu optilt, lijkt het nergens op.
Nu leg je het andere plastic vel er op, en schrijf je daar de rest van de losse letters op.

Allebei de plastic vellen apart verstoppen, en als ze ze gevonden hebben is het nog even puzzelen hoe ze op elkaar moeten en dan de tekst kunnen lezen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Leuke ideeën! Bedankt! En ga vooral door. :)
Tvp
Een spelelement a la 30 seconds ben ik zelf dol op. 5 woorden die persoonlijk zijn voor jullie, zandloper en steeds 30 sec tijd om de 5 woorden te raden
Alle reacties Link kopieren
- Boodschap op een kleine puzzel schrijven, zij krijgen alle stukjes en moeten dus eerst aan het puzzelen om het te lezen
- Heb je nog een oud toetsenbord? (desnoods een prentje), dan bijvooreenbeeld een woord (eventueel op die puzzel dus) waarbij ze bij elke letter moeten tellen op het toetsenbord de hoeveelste letter (Links naar rechts) het is daarop. Dan krijg je weer een aantal getallen die een code vormen samen waarmee je iets open krijgt of nodig hebt voor het volgende.
- een anagram dat ze moeten omvormen tot een woord wat weer een tip is
- iets op een blad in spiegelschrift schrijven (gaat via computer), dan moeten ze naar een spiegel lopen om het te kunnen lezen
- iets op de b
Alle reacties Link kopieren
-wat goedkope fietssloten en slotjes halen bij de bigbazar/action en die ergens aan vast maken of omheen doen. en die sleutel dan weer verstoppen die weer gevonden wordt met een aanwijzing

een boodschap/hint/code ergens op een website zetten, met een wachtwoord (daar is vast al een app voor )

stukken van een puzzel verstoppen in een kamer (onder achter de wastafel (aan de achterkant bij de muur zeg maar) hadden wij niet gekeken) en de stukken vormen samen een cijfer/letter/aanwijzing


en verder TVP (vind het idee helemaal geweldig)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook even een tvp, want dochter wil zoiets op haar kinderfeestje
Alle reacties Link kopieren
"maak een lekker tasje koffie voor mama, in ruil krijg je de volgende tip' :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wat een gaaf idee!!!! Mijn dochter is er nog iets te jong voor, maar ik vind het echt een super leuk idee
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Niets hoeft, paarden wel
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem ook geweldig! Heb hem al in mijn favorieten gezet. Als ik nog op een leuk idee kom plaats ik hem.

Misschien bijvoorbeeld een woordzoeker maken met woorden rondom jullie (kan op internet).
Letters die overblijven vormen dan een cijfer/woord/oid

Of een enorm lange som: er stappen 20 pieten in Spanje in een bus naar Nederland (ze kunnen tenslotte niet allemaal in de boot, deze worden zeeziek :P )
Eentje mag de grens naar Frankrijk niet mee over, 2 hebben het koud en gaan terug naar de zon. Ze rijden nog 13 km. Daar staan 2 pieten bij de bushalte. 5 verslapen zich in het hotel en blijven achter. Etc etc etc. Vooral ook lekker nutteloze informatie ertussen: ze eten aan het ontbijt ieder 2 broodjes. Hoeveel komen er in Nederland aan?

Een woord optellen in scrabbleletters

Beerpong-achtig:
Je mag pas verder als je 5 pepernoten in een rij bekertjes hebt gemikt.

Leg een pepernoot/taaitaai/speculaasje op je voorhoofd. Je mag pas verder als iemand deze zonder handen in zijn mond heeft gekregen.

5 pepernoten eten en dan een sinterklaasliedje fluiten dat de ander moet raden.


Ik denk nog even verder.
Heel erg leuk bedacht! Volgend jaar gaan wij dit ook doen! (Dit jaar nog een gelovige...)
In de zomervakantie heb ik voor de kinderen (8 en 10) ook een soort escaperoom gemaakt. Het was niet een echte escaperoom, maar meer een speurtocht door het huis. Ze vonden het geweldig. Het ging zo:

Begin in de woonkamer met een kistje dat op slot is, waarop een envelop is geplakt. Als ze de envelop openmaken zit er een brief in code in.

(A=1, B=2, C=3, D=4)
15 13 15 16 8 5 20 19 16 15 15 18 22 1 14 4 5 19 12 5 21 20 5 12 20 5 11 15 13 5 14 13 15 5 20 10 5 9 14 4 5 13 5 20 5 18 11 1 19 20 11 9 10 11 5 14

(om op het spoor van de sleutel te komen moet je in de meterkast kijken)

In de meterkast zit vervolgens weer een envelop met een aanwijzing.

mO ezed feirb te nerefjictno teom ej ed nerdoow nerovetsrethca nezel.
eD edneglov gnizijwnaa si negrobrev retcha nee njidrog ni nee remakpaals.

Achter het gordijn in de slaapkamer zit weer een envelop met een aanwijzing: Een geprinte kaft van een boek dat ergens in huis is. (In ons geval het Mees Kees boek van mijn dochter)

In dat boek zit vervolgens een in stukken geknipte ansichtkaart, waarvan ze de stukken aan elkaar moeten doen. Op de achterkant staat dan geschreven waar ze vervolgens naar toe moeten.

Daar vinden ze een brief die in spiegelschrift is geschreven. (Kun je gewoon in Powerpoint doen - je typt een tekst en zet ' m in spiegelschrift). Wel handig om op dik papier te printen of op karton te plakken zodat ze hem niet kunnen omdraaien en gewoon zo lezen.

En dan de laatste aanwijzing in het Engels: (met een Engels woordenboek erbij)
The key is in the fridge under the milk.

En dan kunnen ze de kist openmaken en zit er snoep in.

Het leuke is dat ze echt moeten samenwerken om de puzzels op te lossen. (Je kunt daar ook nog extra voor zorgen door puzzels te maken waar verschillende kinderen goed in zijn.

Het is het handigst om vooraf even een schema te maken van alle locaties en aanwijzingen. Daarna de aanwijzingen uitprinten en vervolgens verbergen volgens het schema.
Zou je ook iets met een QR code kunnen doen? Dat de code in stukken geknipt in een kamer verstopt zijn en dat na het openen van de QR code de volgende aanwijzing te lezen is?
tvp
Alle reacties Link kopieren
Up voor gewooneenzus
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
In ieder geval iets met een cijferslot, bv kluisje, attachekoffer, fietsslot... Dan kan je daar voorafgaand iets verzinnen waarbij de betreffende cijfers moeten worden gevonden...
Edit: OK staat al in de OP. Maar kun je natuurlijk ook meer dan 1 keer iets mee doen...
Alle reacties Link kopieren
heb een heel leuk fietscijferslot gevonden bij de SoLow. niet met cijfers maar met symbooltjes (in 3 kleuren)

andere tip: een bagageriem met een cijferslot (big bazar)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven