Social media en kind

21-01-2018 19:41 56 berichten
Laatst een gesprek over social media met een meisje van 12.
Lastige leeftijd vind ik, net op de grens...nog op de basisschool, maar ze wil graag van alles.

Sommige leeftijdgenootjes hebben een musically account en zij wil dat ook maar mag er nog geen van haar ouders.
Ik probeerde uit te leggen waarom dat misschien zo was, maar moest me daarvoor eerst inlezen en uitzoeken wat musically voor app was.

Ik voel me oud en onhandig op dit gebied ...toen ik 12 was waren dit soort dingen niet aan de orde.
Ik heb zelf geen instagram.
Nooit getwitterd.
De eerste keer dat ik iets plaatste op Facebook vond ik dat spannend en soms weet ik zelf nog amper hoe ik hier mee om moet gaan...laat staan dat ik een meisje van 12 kan begeleiden in haar gedrag online.

Facebook, instagram, Twitter, online games, snapchat en musically...wat kan wel en wat kan niet voor welke leeftijd en waarom?

En vooral; hoe gaan jullie hier mee om?

Want je kunt niet alles blijven verbieden, maar je wilt ze toch beschermen.

En...plaatsen jullie bijvoorbeeld foto's van je baby of kindje op Facebook of op youtube?
Dat wordt ook al afgeraden las ik net.

Moet je jezelf en je kind zo veel mogelijk beschermen en zo min mogelijk openbaar plaatsen, of is dat allemaal angst die in de weg staat van spontaan plezier en valt het wel mee uiteindelijk?

Wat denken jullie?
En hebben jullie al gesprekken gevoerd met jullie kinderen over deze items en hoe ging dat?
Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn kinderen online uitspoken. Ze kennen de risico's en hebben allebei al eens een vervelende ervaring gehad met online pesten (beide op basisschool). Dat hebben we toen via de leerkracht opgelost, die daar in de klas ook aandacht aan heeft gegeven.
Ik plaats zelf op Facebook alleen dingen die evt ook in het openbaar zouden mogen worden geplaatst. Als ik foto's plaats waar anderen op staan vraag ik altijd hun expliciete toestemming.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-01-2018 19:46
Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn kinderen online uitspoken. Ze kennen de risico's en hebben allebei al eens een vervelende ervaring gehad met online pesten (beide op basisschool). Dat hebben we toen via de leerkracht opgelost, die daar in de klas ook aandacht aan heeft gegeven.
Ik plaats zelf op Facebook alleen dingen die evt ook in het openbaar zouden mogen worden geplaatst. Als ik foto's plaats waar anderen op staan vraag ik altijd hun expliciete toestemming.
Huh??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
21-01-2018 19:47
Huh??
Ja, zo ongeveer. Ik weet ongeveer welke apps ze hebben, en ze hebben me verzekerd dat Instagram en Facebook helemaal afgeschermd is, en verder vertrouw ik op hun goede verstand. De jongste heeft Musically, maar heeft daar maar een paar vriendinnen op. Ze weet dat filmpjes e.d. altijd gehackt of anderszins verspreid kunnen worden, dus is zelf ook voorzichtig met wat ze plaatst.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sociale media zowel een verrijking als een verarming ... voor de jeugd vind ik het vooral een bron van onzekerheid.

Mijn nichtje van 7 maakt nu al van die emo selfies met getuite lipjes. Wat een treurnis.

Ik zou als ik moeder was wel als eis hebben dat je ook vriend bent op sociale media en zo een beetje volgt en begeleidt wat er gebeurd.
Here I am - now what are your other two wishes...
MinkeDeWit zondag 21 januari 2018 19:46
Hoe oud zijn je kinderen?
ShamRock schreef:
21-01-2018 19:51
Ik vind sociale media zowel een verrijking als een verarming ... voor de jeugd vind ik het vooral een bron van onzekerheid.

Mijn nichtje van 7 maakt nu al van die emo selfies met getuite lipjes. Wat een treurnis.

Ik zou als ik moeder was wel als eis hebben dat je ook vriend bent op sociale media en zo een beetje volgt en begeleidt wat er gebeurd.
De horror.. Duckfaces zijn zo een beetje de ergste selfies die er zijn.
anoniem_356686 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 19:56
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik wilde wat wijzigen
Here I am - now what are your other two wishes...
8102 schreef:
21-01-2018 19:52
MinkeDeWit zondag 21 januari 2018 19:46
Hoe oud zijn je kinderen?
18 en 13.
ShamRock schreef:
21-01-2018 19:54
Sorry, ik wilde wat wijzigen
In de tekst die ik quootte?
Alle reacties Link kopieren
Vraagje; waarom begeleid jij haar? Is dat niet de taak van haar ouders?
ShamRock schreef:
21-01-2018 19:51
Ik vind sociale media zowel een verrijking als een verarming ... voor de jeugd vind ik het vooral een bron van onzekerheid.

Mijn nichtje van 7 maakt nu al van die emo selfies met getuite lipjes. Wat een treurnis.

Ik zou als ik moeder was wel als eis hebben dat je ook vriend bent op sociale media en zo een beetje volgt en begeleidt wat er gebeurd.
Emo en duckfaces gaan doorgaans niet samen. Zijn heel andere subculturen die het een of het ander aanhangen... :p. Met je onderste gedeelte helemaal eens!

Ik weet voor mijn leeftijd juist heel veel van social media, YouTube, vloggers, wat jongeren doen, enzovoort. Dat is deels vanwege mijn werk, deels omdat ik het zelf ook leuk vind (zij het vloggers van/voor mijn leeftijd). Ik ben me bewust van de risico's en geef daar voorlichting over. Je wilt niet weten hoeveel meisjes naaktfoto's sturen als erom gevraagd wordt en hoe keihard kinderen zijn op social media. Ik zou daar als ouder dus wel alert op zijn. De gevolgen zijn soms niet te overzien.

Ook de anonieme kritiek op sites als Sayat vind ik zelf niet bevorderlijk. Jongeren zijn al hard onderling, laat staan als ze elkaar anoniem mogen 'afzeiken'. Dat doen ze ook met cijfers geven, bijvoorbeeld. Mijn eigen kind (en ook mijn 10 jaar jongere broertje) wil ik gewoon volgen op bijv. Insta of Snap en in de gaten houden. Als ik iets zorgelijks zie, dan bespreek ik dat.

Tegelijk denk ik dat het goed is om een beetje met de tijd mee te gaan. Ik zie veel ouders hun kinderen nog steeds met een stopwatch 30 minuten 'schermtijd' geven per dag. Ik vind dat niet zo realistisch in de huidige tijd. Face it: vroeger komt niet meer terug. Kinderen spelen nu meer met/achter beeldschermen dan toen. Hoe erg is dat eigenlijk, als ze daarnaast ook een sport doen/spelen op het schoolplein/buiten spelen? Niet zo erg, het kan zelfs positieve effecten hebben :).

Dus, wat ik ouders vaak aanraad: ga het aan, maar wel op een veilige manier.
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
21-01-2018 20:08
Emo en duckfaces gaan doorgaans niet samen. Zijn heel andere subculturen die het een of het ander aanhangen... :p. Met je onderste gedeelte helemaal eens!

Ik weet voor mijn leeftijd juist heel veel van social media, YouTube, vloggers, wat jongeren doen, enzovoort. Dat is deels vanwege mijn werk, deels omdat ik het zelf ook leuk vind (zij het vloggers van/voor mijn leeftijd). Ik ben me bewust van de risico's en geef daar voorlichting over. Je wilt niet weten hoeveel meisjes naaktfoto's sturen als erom gevraagd wordt en hoe keihard kinderen zijn op social media. Ik zou daar als ouder dus wel alert op zijn. De gevolgen zijn soms niet te overzien.

Ook de anonieme kritiek op sites als Sayat vind ik zelf niet bevorderlijk. Jongeren zijn al hard onderling, laat staan als ze elkaar anoniem mogen 'afzeiken'. Dat doen ze ook met cijfers geven, bijvoorbeeld. Mijn eigen kind (en ook mijn 10 jaar jongere broertje) wil ik gewoon volgen op bijv. Insta of Snap en in de gaten houden. Als ik iets zorgelijks zie, dan bespreek ik dat.

Tegelijk denk ik dat het goed is om een beetje met de tijd mee te gaan. Ik zie veel ouders hun kinderen nog steeds met een stopwatch 30 minuten 'schermtijd' geven per dag. Ik vind dat niet zo realistisch in de huidige tijd. Face it: vroeger komt niet meer terug. Kinderen spelen nu meer met/achter beeldschermen dan toen. Hoe erg is dat eigenlijk, als ze daarnaast ook een sport doen/spelen op het schoolplein/buiten spelen? Niet zo erg, het kan zelfs positieve effecten hebben :).

Dus, wat ik ouders vaak aanraad: ga het aan, maar wel op een veilige manier.
Emo bedoel ik eigenlijk niet als een subcultuur. Ik bedoelde daarmee zo’n quasi droevig (emo) gezicht, ogen naar beneden gericht en dan lipjes getuit, mond half open. Dat zijn van die typische foto’s op instagram. Die van Nicky Tutorials trekt ook altijd zo’n gezicht.
Here I am - now what are your other two wishes...
dweedledee schreef:
21-01-2018 20:02
Vraagje; waarom begeleid jij haar? Is dat niet de taak van haar ouders?
Ik ken haar en ze stelt vragen.
Dus die wil ik graag zo goed mogelijk beantwoorden.
Echt begeleiden hoeft niet, maar ik wil de vragen zo goed mogelijk kunnen beantwoorden en het zette me aan het denken.
Straks heb ik zelf ook een kleintje.
Ook hij wordt groot en zou het me later misschien verwijten als ik bvb babyfoto's plaats op Facebook.

Ik begon er over te lezen en vaak wordt geadviseerd om pas vanaf 13 jaar mee te laten doen op social media las ik zojuist.

Een kind van 12 wil graag een serieus gesprek waarom iets niet mag, niet alleen maar; omdat je ouders dat zo zeggen.
Toen ik me ging verdiepen vond ik het lastiger dan ik dacht.
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
21-01-2018 19:57
In de tekst die ik quootte?
Ja, maar maakt niet uit.. ik wilde nog iets toevoegen maar heb ik nog niet gedaan. Nu alsnog in een reactie op iemand anders.
Here I am - now what are your other two wishes...
ShamRock schreef:
21-01-2018 20:13
Emo bedoel ik eigenlijk niet als een subcultuur. Ik bedoelde daarmee zo’n quasi droevig (emo) gezicht, ogen naar beneden gericht en dan lipjes getuit, mond half open. Dat zijn van die typische foto’s op instagram. Die van Nicky Tutorials trekt ook altijd zo’n gezicht.
Hihi ik snap 'm, hoor ^^

De beauty-guru-quasi-noncha-wegkijkend-van-de-camera-selfie.
Alle reacties Link kopieren
Is dit nou een heel omzichtig verpakte huiswerkopdracht? Het is zo’n onsamenhangend stel vragen; als vragen van een buurmeisje oid over social media wilt beantwoorden, wat doen babyfoto’s van anderen er dan toe?
Oei. De mijne hadden als kleuter al een FB-account, voor de spelletjes. Ze mochten trouwens alleen maar vrienden toevoegen als ik mijn goedkeuring had uitgesproken, en daar hielden ze zich keurig aan. En ik speelde die spelletjes zelf ook, en ik had hun inloggegevens.

Vanaf een jaar of twaalf zijn ze eigen wegen gegaan op het wereldwijde web, maar ze komen me nog steeds om raad vragen als er wat geks voorvalt.
Eze schreef:
21-01-2018 20:17
Is dit nou een heel omzichtig verpakte huiswerkopdracht? Het is zo’n onsamenhangend stel vragen; als vragen van een buurmeisje oid over social media wilt beantwoorden, wat doen babyfoto’s van anderen er dan toe?
Niet zo achterdochtig...
Ik ben zwanger en binnenkort heb ik een baby.
Dus ook dat gaat door mijn hoofd.
Van de ene kant lijkt het me leuk om allerlei baby foto's te plaatsen, maar ik snap ook dat alles wat ik plaats over 25 jaar nog kan rondzwerven op het internet.
Nu is dat misschien niet erg, straks baalt hij er misschien van als hij bvb probeert te solliciteren.
shisha schreef:
21-01-2018 20:22
Niet zo achterdochtig...
Ik ben zwanger en binnenkort heb ik een baby.
Dus ook dat gaat door mijn hoofd.
Van de ene kant lijkt het me leuk om allerlei baby foto's te plaatsen, maar ik snap ook dat alles wat ik plaats over 25 jaar nog kan rondzwerven op het internet.
Nu is dat misschien niet erg, straks baalt hij er misschien van als hij bvb probeert te solliciteren.
Dat zijn toekomstige werkgever het tegen hem gaat gebruiken dat zijn moeder babyfoto's plaatste?
Corona67 schreef:
21-01-2018 20:24
Dat zijn toekomstige werkgever het tegen hem gaat gebruiken dat zijn moeder babyfoto's plaatste?
Ja, want ook daar wordt voor gewaarschuwd op internet.
Er schijnen inmiddels al kinderen te zijn die hun ouders verwijten dat ze zo veel baby en kinder foto's plaatsten.
En die daar dus last van hebben gekregen later.
Niet meer serieus werden genomen bij een sollicitatie.
Dit vond ik: http://www.gatsby.nl/Denken/8-redenen-w ... t-plaatsen
shisha schreef:
21-01-2018 20:13
Ik ken haar en ze stelt vragen.
Dus die wil ik graag zo goed mogelijk beantwoorden.
Echt begeleiden hoeft niet, maar ik wil de vragen zo goed mogelijk kunnen beantwoorden en het zette me aan het denken.
Straks heb ik zelf ook een kleintje.
Ook hij wordt groot en zou het me later misschien verwijten als ik bvb babyfoto's plaats op Facebook.

Ik begon er over te lezen en vaak wordt geadviseerd om pas vanaf 13 jaar mee te laten doen op social media las ik zojuist.

Een kind van 12 wil graag een serieus gesprek waarom iets niet mag, niet alleen maar; omdat je ouders dat zo zeggen.
Toen ik me ging verdiepen vond ik het lastiger dan ik dacht.
Ik zou wel terugverwijzen naar de ouders, dan hoort ze tenminste de argumenten die de ouders hebben.

Mijn kind heeft al een tijd social media. Liever mee leren omgaan dan verbieden. Voordat ze puber zijn is het een stuk makkelijker meekijken.
Je wordt niet serieus genomen als er een babyfoto is van jou als baby?

Daar zou ik niet eens willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste twee zijn 12 . We hebben regelmatig gesprekken over de sociale media, online pesten en online veiligheid. Ik hou in de gaten wat ze online doen. Ik ken hun passwords al maak ik daar geen gebruik van en volg sowieso hun sociale media accounts. Ik vind op deze leeftijd dat het geen kwaad kan om alles wat in de gaten te houden.
Ik ken overigens ook meerdere ouders die het gewoon verbieden tot een jaar of 14/16. Eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet zo'n slecht idee.
Het enige voordeel wat ik zie aan het nu al toestaan van sociale media is dat ik nu meer invloed heb op de kinderen en ze nog vrij open zijn. Dus nu biedt het regelmatig een opening voor een gesprek. Ze vinden het nu ook nog leuk om mij filmpjes en foto's te laten zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven