Een beugel, wel of niet?

22-01-2018 21:48 77 berichten
Vandaag met ik mijn 2 van onze kinderen naar de orthodontist geweest, ze hebben een lichte overbeet. Ze hebben geen last, beiden een prachtig gebit, een kleine overbeet wat in de toekomst misschien ooit last kan gaan geven. Dat weten ze (de orthodontisten) nog niet want pas sinds kort zien ze mensen van ongeveer 50 jaar met echte tanden. Uniek. De meeste mensen van 60 + hebben een gebit.

We zijn prima geïnformeerd. Te goed misschien. Waarom zou je als 11 jarige 3 jaar 'beugelen' voor iets wat wellicht in 1 operatie (een kaakoperatie) te herstellen is. Begrijp me goed, ik schuw iedere vorm van medische ingrepen als het niet noodzakelijk is. Vandaar dat het me tegenstaat, ook om uit voorzorg ongeveer 3 jaar een beugel te dragen. Zelf heb ik een behoorlijke overbeet, ik ben 40 jaar, en heb daar nooit last van ondervonden. Die overbeet van mijn kinderen is er niets bij ;)

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening en tips, alvast bedankt!
anoniem_362989 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 22:53
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen en ik vind het gewoon belachelijk. Hier ook, zoon heeft een prachtig gebit, kwam hij ineens thuis met dat hij een beugel wil want de tandarts had het ook gezegd. Het levert ze veel geld op, dat wel. Niet voor niets dat die tandartsen allemaal in dikke villa's wonen.
humanista schreef:
22-01-2018 21:56
Ik zou het niet doen en ik vind het gewoon belachelijk. Hier ook, zoon heeft een prachtig gebit, kwam hij ineens thuis met dat hij een beugel wil want de tandarts had het ook gezegd. Het levert ze veel geld op, dat wel. Niet voor niets dat die tandartsen allemaal in dikke villa's wonen.
Wat fijn om te horen, ik sta echt in dubio, aan de ene kant begrijp ik het maar het staat me tegen. Waarom sleutelen aan een mooi gebit?
Alle reacties Link kopieren
Nah in wat jij beschrijft zou de orthodontist dan in die villa wonen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft er toch niet perse last van te ondervinden? Maar als de overbeet groter wordt is het toch niet mooi?
Kan me niet voorstellen dat ze je dit advies geven om “makkelijk” geld te maken.
Ik zou op dit moment niets doen.
Geen beugel.

Maar de boel wel in de gaten laten houden.


En jep, ik heb ook tandartsen en orthodontisten meegemaakt die nogal snel een beugel willen plaatsen.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 22:07
36.88% gewijzigd
Ik zou toch echt liever een beugel dragen dan een kaakoperatie ondergaan.
Maar ik heb geen idee hoe groot de kans op die operatie werkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
zonnestraal88 schreef:
22-01-2018 22:04
Je hoeft er toch niet perse last van te ondervinden? Maar als de overbeet groter wordt is het toch niet mooi?
Kan me niet voorstellen dat ze je dit advies geven om “makkelijk” geld te maken.
Ik denk bijna zeker van wel.
En sinds wanneer moet het allemaal mooi en perfect zijn? Vind ik ook niet zo'n fijne boodschap naar je kind toe. Zo van, laat maar lekker sleutelen aan jezelf. Ik ben daar nogal op tegen.
humanista schreef:
22-01-2018 22:08
Ik denk bijna zeker van wel.
En sinds wanneer moet het allemaal mooi en perfect zijn? Vind ik ook niet zo'n fijne boodschap naar je kind toe. Zo van, laat maar lekker sleutelen aan jezelf. Ik ben daar nogal op tegen.
Mooi en perfect of medische problemen is nogal een verschil.

Een kaakoperatie is geen kattenpies, dus ik zou voor die beugel kiezen.

Kind heeft al 6 jaar een beugel en ik ben nu pas door de vergoeding van de verzekering heen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders vonden een beugel niet nodig. Die overbeet stelde niet veel voor, bladiebladiebla.
Op mijn 20e had ik al versleten kaakkopjes, omdat mijn gebit toch niet helemaal goed sloot.
Toen was dus een kaakoperatie noodzakelijk.
Met 2 jaar beugelen eromheen.

Dus ik zou zeggen: nu een beugel, dat is zo veel minder ingrijpend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik had geen heel rare tanden, maar ik ben zo blij dat ik toch een beugel heb gehad. Wat maakt het nou uit om als kind/tiener een beugel te hebben? Ik weet dat niet alles perfect hoeft te zijn, maar ik een mooi gebit is echt fijn. Veel beter dan een kaakoperatie als volwassene.

Als het vergoed wordt, zou ik het zeker doen. Daar hebben ze hun hele leven plezier van.

Dat weten ze (de orthodontisten) nog niet want pas sinds kort zien ze mensen van ongeveer 50 jaar met echte tanden. Uniek. De meeste mensen van 60 + hebben een gebit.
Dat lijkt me sterk. 60 is vrij jong, en de meeste mensen van 60 hebben echt geen kunstgebit.
LizBakker schreef:
22-01-2018 22:24
Ik had geen heel rare tanden, maar ik ben zo blij dat ik toch een beugel heb gehad. Wat maakt het nou uit om als kind/tiener een beugel te hebben? Ik weet dat niet alles perfect hoeft te zijn, maar ik een mooi gebit is echt fijn. Veel beter dan een kaakoperatie als volwassene.

Als het vergoed wordt, zou ik het zeker doen. Daar hebben ze hun hele leven plezier van.
Die beugel heb ik toch écht wel vervloekt.

Blokjes was al vreselijk, maar dat heb ik 1.5 jaar lang nog net overleeft. Met veel pijn en last en altijd een bloedende mond.
Die beugel ... moest ik zogezegd nog 1 jaar dragen, maar heb ik toch echt maar 3 maanden volgehouden.

3 jaar lang ... nooit van mijn leven.

Dat doe ik mijn kind dus écht nooit van zijn leven aan als het niet echt nodig is.
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:27
Die beugel heb ik toch écht wel vervloekt.

Blokjes was al vreselijk, maar dat heb ik 1.5 jaar lang nog net overleeft. Met veel pijn en last en altijd een bloedende mond.
Die beugel ... moest ik zogezegd nog 1 jaar dragen, maar heb ik toch echt maar 3 maanden volgehouden.

Dat doe ik mijn kind dus écht nooit van zijn leven aan als het niet echt nodig is.
Oh, ik heb juist veel mensen om mij heen die nu als volwassene balen dat ze geen beugel hebben gehad. Ik ben mijn ouders echt heel dankbaar dat ze ons een beugel hebben gegeven en dat ze zo precies waren op onze tanden. Wij hebben allemaal nog nooit een gaatje gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:27
Die beugel heb ik toch écht wel vervloekt.

Blokjes was al vreselijk, maar dat heb ik 1.5 jaar lang nog net overleeft. Met veel pijn en last en altijd een bloedende mond.
Die beugel ... moest ik zogezegd nog 1 jaar dragen, maar heb ik toch echt maar 3 maanden volgehouden.

3 jaar lang ... nooit van mijn leven.

Dat doe ik mijn kind dus écht nooit van zijn leven aan als het niet echt nodig is.
Toch jammer als je je kind zoiets onthoudt op basis van je eigen ervaringen, terwijl dat voor je kind wel heel anders kan uitpakken.

Mijn kinderen hebben allebei probleemloos 2 beugels gehad.
Ik heb zelf ook probleemloos 2 jaar een slotjesbeugel gehad.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-01-2018 22:34
Toch jammer als je je kind zoiets onthoudt op basis van je eigen ervaringen, terwijl dat voor je kind wel heel anders kan uitpakken.

Mijn kinderen hebben allebei probleemloos 2 beugels gehad.
Ik heb zelf ook probleemloos 2 jaar een slotjesbeugel gehad.
Als het nodig is ... oké.

Als het niet nodig is ... doe ik het mijn kind niet aan.
En mag ze desnoods volgend jaar of over 2 jaar nog es terug op controle.
LizBakker schreef:
22-01-2018 22:28
Oh, ik heb juist veel mensen om mij heen die nu als volwassene balen dat ze geen beugel hebben gehad. Ik ben mijn ouders echt heel dankbaar dat ze ons een beugel hebben gegeven en dat ze zo precies waren op onze tanden. Wij hebben allemaal nog nooit een gaatje gehad.
Ik ben mijn ouders ook dankbaar voor de beugel.

Ik ken iemand die een kaakoperatie wegens overbeet moest ondergaan. Weken met een rietje eten, complicaties, nog een operatie nodig. Die is maanden uit de roulatie geweest. En ook zonder complicaties is zo’n operatie echt niet niks.
LizBakker schreef:
22-01-2018 22:28
Oh, ik heb juist veel mensen om mij heen die nu als volwassene balen dat ze geen beugel hebben gehad. Ik ben mijn ouders echt heel dankbaar dat ze ons een beugel hebben gegeven en dat ze zo precies waren op onze tanden. Wij hebben allemaal nog nooit een gaatje gehad.
Ik ben er zo een. En ik overweeg om als mijn kind tzt een beugel nodig heeft (dat is nu al heel duidelijk), mee te doen.
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:37
Als het nodig is ... oké.

Als het niet nodig is ... doe ik het mijn kind niet aan.
En mag ze desnoods volgend jaar of over 2 jaar nog es terug op controle.
Je hebt geen kind.
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:37
Als het nodig is ... oké.

Als het niet nodig is ... doe ik het mijn kind niet aan.
En mag ze desnoods volgend jaar of over 2 jaar nog es terug op controle.
Heb jij een kind dan?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:37
Als het nodig is ... oké.

Als het niet nodig is ... doe ik het mijn kind niet aan.
En mag ze desnoods volgend jaar of over 2 jaar nog es terug op controle.
En daar gaat het hier dus over: is het nodig bij de kinderen van TO?
Ik denk dat er niet veel kinderen een beugel krijgen terwijl het niet nodig is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2018 22:24
Mijn ouders vonden een beugel niet nodig. Die overbeet stelde niet veel voor, bladiebladiebla.
Op mijn 20e had ik al versleten kaakkopjes, omdat mijn gebit toch niet helemaal goed sloot.
Toen was dus een kaakoperatie noodzakelijk.
Met 2 jaar beugelen eromheen.

Dus ik zou zeggen: nu een beugel, dat is zo veel minder ingrijpend.
Hetzelfde bij mijn neef, ook al had hij geen versleten kaakkopjes, het was ook niet mooi. Een kaakoperatie is niet niets. Hij heeft voor of na de operatie ook een beugel gehad trouwens. Ingrijpend voor een jongvolwassene en een duur grapje. Bespaar je kind deze onnodige lijdensweg.
Solomio schreef:
22-01-2018 22:39
En daar gaat het hier dus over: is het nodig bij de kinderen van TO?
Ik denk dat er niet veel kinderen een beugel krijgen terwijl het niet nodig is.
Ik weet dat mijn eigen orthondiste toch écht nogal graag een beugel voorschreef.

Heeft ze ook véél te jong bij mijn zus gedaan.
Ik was patiënte, dus ze wou haar ook binnenhalen.
Kon ze makkelijk, want mijn zus kwam de helft van de tijd met mij mee en de woorden "mag ik es in jouw mond kijken" waren snel uitgesproken.

En ik heb het vaker gehoord in mijn omgeving.
SallySpectra schreef:
22-01-2018 22:38
Heb jij een kind dan?
So?

Is het omdat je geen kinderen hebt dat je geen advies mag geven?

Opstartster ... Je hoeft niet nu meteen te beslissen.
Als je twijfelt kan je ook een jaar aankijken.
Tanden groeien en veranderen nog.
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:42
Ik weet dat mijn eigen orthondiste toch écht nogal graag een beugel voorschreef.

Heeft ze ook véél te jong bij mijn zus gedaan.
Ik was patiënte, dus ze wou haar ook binnenhalen.
Kon ze makkelijk, want mijn zus kwam de helft van de tijd met mij mee en de woorden "mag ik es in jouw mond kijken" waren snel uitgesproken.

En ik heb het vaker gehoord in mijn omgeving.
Maar jij woont dan ook in een raar land.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-01-2018 22:42
Ik weet dat mijn eigen orthondiste toch écht nogal graag een beugel voorschreef.

Heeft ze ook véél te jong bij mijn zus gedaan.
Ik was patiënte, dus ze wou haar ook binnenhalen.
Kon ze makkelijk, want mijn zus kwam de helft van de tijd met mij mee en de woorden "mag ik es in jouw mond kijken" waren snel uitgesproken.

En ik heb het vaker gehoord in mijn omgeving.
Want jij hebt de kennis om te beoordelen of iemand een beugel nodig heeft?
Orthodontisten hebben geen gebrek aan klandizie volgens mij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven