Kind en puppy?

20-06-2018 14:26 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons gezin bestaat uit een papa, mama, zoon van 8 en een dochter van bijna 2. Nou verlang ik enorm naar een hond in ons gezin. We hebben al een oude poes en dat gaat goed met onze dochter. Zij is lief voor de poes en de poes is lief voor haar. Ik twijfel of het de juiste tijd is om een puppy te nemen. Het ras dat we op het oog hebben kan goed samen met kinderen. Wat vinden jullie? Wel doen of nog wachten?
Wachten, een poes is niet hetzelfde als een hond dus die vergelijking slaat nergens op en ik vind het vooral zielig voor de al aanwezige (oude) poes dat ze moet wennen aan een jonge pup.
Gun dat diertje haar rustige oude dag.
Alle reacties Link kopieren
Nog even wachten.

Je kan het een oude poes niet aandoen om een puppy in huis te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je veel thuis? Heb je ervaring met het opvoeden van pups/honden?
Een bepaald ras zegt natuurlijk niet per definitie dat deze pup dan goed met (jouw) kinderen zal zijn.

Een oude poes is lijkt me ook nogal een verschil met een jonge hond. ;-D

Ik vind een pup vrij veel/intensief werk. Wij hebben vorig jaar een pup genomen. Nu was het voor mij mijn eerste hond, vriend had wel al veel ervaring met honden/pups. Toen onze hond ging puberen vond ik het nog pittiger dan dat ze pup was. Moet wel zeggen dat wij geen makkelijk ras hebben.
Alle reacties Link kopieren
En idd eens met het feit dat een jonge pup waarschijnlijk niet iets is waar de oude poes op zit te wachten..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad veel thuis (ik ben fulltime moeder). Ik verwacht dat de poes niet echt een probleem zal zijn. Ook heb ik eerder honden opgevoed (die poes was er toen ook al). Het verschil is eigenlijk alleen onze dochter. De poes en de eerdere hond waren er voor mijn zoon geboren werd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een pup, en geen iets oudere hond die kinderen gewend is?

Jongen kinderen en een pub die geen kind <=> hond relatie gewend zijn, dat is vragen om moeilijkheden.

Ben jij of je partner überhaupt honden gewend? Een pup opvoeden kost heel veel tijd. En je kan een pub en een jong kind NOOIT ALLEEN in 1 ruimte hebben, ze hebben altijd toezicht nodig.

En een oude kat zit echt niet te wachten op een pub.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen hoor.....leuk voor je kinderen om met een hond op te groeien. Jong geleerd is oud gedaan. Voor jou wel veel werk, maar als je het er voor hebt? Doen!!

Welk ras heb je op het oog als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
op zich leuk maar bedenk wel:

pup moet eerste tijd nog heel vaak (kort) uit: red je dat met je kind? Die moet dan mee of... soms moet je heeeel snel zijn en echt pup oppakken en snel buiten zetten: kan dat met kind?

Het lijkt mij super druk. Ik vind puppies echt schattig maar ook wel de hel ;-) , dat in combinatie met ene klein kind...pfoeh. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Een silken windsprite. Heel lief voor kinderen en kunnen top met katten mits van puppy af aan aangewend.
Ik ben me ervan bewust dat het veel werk is. Het is eigenlijk gewoon een kind. Doen ook veel mensen als de jongste een jaar of 2 is hè ;)

Ik heb inderdaad nagedacht over pup of oudere hond... Ik weet niet wat handiger zou zijn. Als hij al groot is, kan hij natuurlijk niet meer zo makkelijk wennen aan een klein kind en een poes... Lastige keuze!
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt dat je vaker honden hebt gehad, dat je weet hoeveel tijd/energie het kost. En tevens ook de tijd lijkt te hebben om een pup op te voeden. Ik zou ze alleen nooit samen zonder dat jij of b.v. partner er bij bent in dezelfde ruimte laten. Beesten blijven beesten plus gezien de leeftijd van jongste kind.

Zelf denk ik dat ik het fijner zou vinden als kind wat ouder zou zijn en wat meer begrijpt, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Edit: Een oudere hond een tweede kans geven? Inderdaad dan geen met allerlei gebreken..
pastelblauw wijzigde dit bericht op 20-06-2018 14:55
34.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We hebben achter ons huis een parkeerplaats met een stukje gras, echt letterlijk 10 meter van onze achterdeur en ook zicht op de gehele woonkamer als ik daar ben. Daar zouden de snelle plasjes gedaan kunnen worden. En mijn dochter kan uiteraard ook snel meekomen. Mijn ervaring is dat deze periode niet heel erg lang duurt trouwens, mijn vorige honden waren met een paar weken zindelijk...
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in een asiel in de buurt eens gaan kijken met je dochter. Samen hondjes knuffelen. Kan je gelijk zien hoe ze erop reageert! Of bij een nestje in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk wachten tot ze ongeveer 4 is.

Dan staat je dochter iets steviger in der schoenen en kan je haar dingen goed uitleggen waarom ze iets wel of niet mag doen bij de pup.

En daarbij heb je dan ook iets meer tijd om alleen met de pup te oefenen en optevoeden.

Maar ik heb dan ook 2 honden die wel wat training nodig hebben om in een gezin goed te functioneren.

Maar wat voor een ras wil je hebben ? En heb je dat ras al eerder gehad ?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je al ervaring hebt met het opvoeden van honden, dat scheelt. Dan weet je dat het opvoeden van een pup vergelijkbaar is met het hebben van een extra kind.

Praktisch gezien zou ik zelf nog even wachten tot je jongste ouder is. Want anders moet je heel de tijd én op je jongste letten én op de pup.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Meerdere redenen, eerste vind ik het belangrijkst:
1) Een hond goed opvoeden kost tijd, heel veel tijd. Een pup en puberhond vragen constante en consequente correcties en opvoeding. Die periode duurt een hele tijd, eerst de puppytijd en erna de puberteit. Een hond wordt eigenlijk pas leuk en braaf wanneer hij zo'n 2-3 jaar oud is, afhankelijk van het ras. Naar mijn ervaring heb je de tijd (en de puf) niet om de hond de consequentie en de tijd te geven die het nodig heeft. Als ze dat niet krijgen, kunnen het heel snel monsters worden.
2) Oude kat zal er misschien niet blij mee zijn! Een goede band met een eerdere hond geeft geen garantie voor de toekomst. Misschien klikt het gewoon niet. Veel katten worden ook minder verdraagzaam naarmate ze ouder worden.
3) Ik vind dochter nog erg jong om te combineren met een hond. Het zal nog wel even duren voor zij goed begrijpt waarom sommige dingen niet mogen, en wat voor gevolgen sommige dingen kunnen hebben. Ik ben dol op honden, maar een hond blijft een dier.

Puur even een praktische vraag, hoe ga je het doen met uitlaten? Onze honden lopen 2 maal daags 60min en savonds nog 10min. Savonds zijn we beiden thuis, maar overdag loop ik met ze. Zou je dochter dan elke keer meenemen? Een kind van 2 kan nog niet zo ver lopen. Moet ze dan in de buggy? Vindt ze dat leuk? Lijkt me erg onhandig. Ik zou wachten tot ze op de basisschool zit. Kat is dan misschien ook al wel overleden.
-
Alle reacties Link kopieren
marijntjekonijntje schreef:
20-06-2018 14:53
We hebben achter ons huis een parkeerplaats met een stukje gras, echt letterlijk 10 meter van onze achterdeur en ook zicht op de gehele woonkamer als ik daar ben. Daar zouden de snelle plasjes gedaan kunnen worden. En mijn dochter kan uiteraard ook snel meekomen. Mijn ervaring is dat deze periode niet heel erg lang duurt trouwens, mijn vorige honden waren met een paar weken zindelijk...
Dit hoeft niks te zeggen. Al mijn honden waren snel zindelijk, behalve onze jongste aanwinst. Die is zeker tot 7 maanden onzindelijk geweest. Duurde gewoon wat langer voor de sfincter goed ontwikkeld was bij haar.
Een 2 jarige alleen laten in een kamer vind ik overigens echt niet verantwoord, ook niet op zo'n korte afstand. Ze trekken zo snel dingen omver/vallen snel/stoppen iets in de mond/noem maar op.
-
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
20-06-2018 14:56
Je kunt in een asiel in de buurt eens gaan kijken met je dochter. Samen hondjes knuffelen. Kan je gelijk zien hoe ze erop reageert! Of bij een nestje in de buurt.
Bij ons in het asiel kan je echt geen hondjes komen knuffelen. Je moet vooraf aan geven wat voor soort hond je zoekt. Dan kijkt het asiel of ze je op papier een goede match vinden met de hond.

Als ze je een goede match vinden wordt de hond opgehaald e mag je een stukje wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen!
(en daar kan ik een hele hoop vóór - argumenten aan toevoegen maar dat ga ik niet doen)
Alle reacties Link kopieren
rondbontje schreef:
20-06-2018 15:11
Gewoon doen!
(en daar kan ik een hele hoop vóór - argumenten aan toevoegen maar dat ga ik niet doen)

Dat is wel het slechtste advies dat je kunt geven.
Natuurlijk is een hond super leuk, maar het is nog leuker als je voldoende tijd hebt om je hond op te voeden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen!
Het opvoeden van een pup is inderdaad pittig en kost veel tijd, maar daar ben je je al van bewust. Als je nu een 3de kind zou willen zou ook niemand zeggen 'wacht nog een paar jaar'. Zou niet weten waarom het niet kan met een kind van 2, beide moeten gewoon goed opgevoed worden.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
20-06-2018 15:20
Gewoon doen!
Het opvoeden van een pup is inderdaad pittig en kost veel tijd, maar daar ben je je al van bewust. Als je nu een 3de kind zou willen zou ook niemand zeggen 'wacht nog een paar jaar'. Zou niet weten waarom het niet kan met een kind van 2, beide moeten gewoon goed opgevoed worden.
Hahaha ja die gedachte kwam ook al in mij op! Ik zou zeggen dat een baby nóg een stuk meer werk is ;)
anoniem_371567 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 15:23
Reden: kon verkeerd geïnterpreteerd worden
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogled op deze hond. Het is dus een windhond. Deze honden hebben dagelijks echt heel veel beweging nodig, Dus meer dan een bloke om. Je kinderen zijn te jong om de hond uit te laten, hebben jij en je partner wel voldoende tijd om dagelijks 2 a 3 keer lang met de hond te gaan wandelen? Ze willen zo te lezen ook uitgedaagd worden, dingen doen, hondentraining, etc. Hebben jullie daar tijd voor?

Ze kunnen goed met kinderen omgaan, MITS de kinderen honden gewend zijn. Zijn jouw kinderen honden gewend?

Het lijkt me niet echt een instapmodelletje hond. Een hond die veel tijd nodig heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-06-2018 14:42
En een oude kat zit echt niet te wachten op een pub.
.
Een oude kat mag helemaal niet in de pub komen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-06-2018 15:23
Even gegoogled op deze hond. Het is dus een windhond. Deze honden hebben dagelijks echt heel veel beweging nodig, Dus meer dan een bloke om. Je kinderen zijn te jong om de hond uit te laten, hebben jij en je partner wel voldoende tijd om dagelijks 2 a 3 keer lang met de hond te gaan wandelen? Ze willen zo te lezen ook uitgedaagd worden, dingen doen, hondentraining, etc. Hebben jullie daar tijd voor?

Ze kunnen goed met kinderen omgaan, MITS de kinderen honden gewend zijn. Zijn jouw kinderen honden gewend?

Het lijkt me niet echt een instapmodelletje hond. Een hond die veel tijd nodig heeft.
Ik ben thuis, dus ik heb tijd om veel te wandelen ja. Lekker naar losloopgebieden. Mijn dochter vindt in de wandelwagen zitten geen enkel probleem. We brengen en halen vaak onze zoon lopend naar school. Dit is een wandeling van 2 kilometer, dus dat is al een begin. We krijgen af en toe een logeerhond. In die zin zijn mijn kinderen honden gewend. Daarnaast heeft mijn zoon bij zijn vader 2 honden (waarvan 1 onze logeerhond, namelijk mijn ex-hond :D)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven