Tandenpoetsen Peuter

05-08-2018 23:26 22 berichten
Mijn peuter maakt sinds half jaar echt een drama van tandenpoetsen. We hebben hem altijd geleerd dat hijeerst zelf mag poetsen en wij het daarna afmaken. Dat was altijd prima en door liedjes en kssh kshh ccchrrr (etc) geluiden altijd helemaal feest.

Maar dus, sinds een half jaar ofzo, helemaal drama als wij het laatste stuk doen (aka echt poetsen want hij zuigt de tandpasta op en zegt kch kch kch).
Als in, gillen, net doen of we hem mishandelen zo ongeveer etc. Ik vind het heel heftig, man vindt het overdreven en is niet onder de indruk. Nou is zoon enorm lief maar ook enorm intens. Vrijwel een kopie van mij. Dus herkenbaar.. Maar mijn ouders gingen er slecht mee om dus heb geen voorbeeld.

Ikzoek tips om het leuker, op zijnminst draaglijker te maken voor mijn zoon. We hebben een zachte borstel, zijn voorzichtig. Als hij aardig poetst laten we het ook. Dan zeggen we dat het suoer goed is, bravo etc. Maar zo niet... Dat gebit en de status ervan zijnzo belangrijk dat ik niet onwille van zn humeur die melktanden naar vernieling wil helpen. Maarja, tanden poetsen onder luid protest en gillen vind ik ook echt niet te doen.

Tl;dr Drama met tandenpoetsen
Wie herkent dit of heeft tips? Elk perspectief helpt!
Alle reacties Link kopieren
Tandenpoets liedjes
Filmpje op YouTube die hij mag kijken als jij hem poetst
Alle reacties Link kopieren
Peuter gaat gewoon in de houdgreep als hij protesteert. Niet leuk maar leuker kan ik het ook niet maken.
Ik wil best een liedje zingen of een grapje maken, spiegel erbij ook nog wel maar het moet gewoon gebeuren, klaar. Ik ga daar niet van alles voor uit de kast trekken om hem zover te krijgen.

Ik zou consequent zijn. Niet de ene keer wel napoetsen en de andere keer niet maar gewoon altijd. Weet kind ook waar het aan toe is.
En als je dat eerst zelf poetsen eens weg laat? Dan is het sneller klaar. En het poetsen aan je man overlaten want hij vindt het wel meevallen.

Kind zelf laten poetsen zonder napoetsen is trouwens niet verstandig.
Hier was het ook drama. Tot we een electrische tandenborstel hebben aangeschaft die tijdens het poetsen een liedje afspeeld en na 2 minuten automatisch stopt. Nooit meer gezeur gehad!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben liedjes, spiegel, grapjes en alles al geprobeerd. Hij gaat gewoon in de houdgreep als hij niet wil. Tandenpoetsen moet gewoon gebeuren.
Heeft hij zelf zijn tandenborstel uitgezocht? Zo niet misschien eens proberen.
Bedanktvoor de tips. Zelf zijn tandenborstel uitkiezen is wel een goede. Elektrisch ook.. En ja liedjes ook al geprobeerd.

En ja, hij gaat hier ook inde houdgreep want zijn gebit is wel belangrijk.. Maar ik vind het echt afschuwelijk.
Maar dus wel een bekend probleem, dat scheelt wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het ook drama, houdgreep en tandenborstel erin zodra ze haar mond opendeed om te huilen. Heel zielig, maar heb zelf een slecht gebit en wil het hare graag heel houden.
Ze mag nu eerst zelf poetsen met handtandenborstel en het napoetsen gaat nu we een elektrische tandenborstel hebben 9 van de 10 dagen zonder houdgreep en zonder huilen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook houtgreep. Hij mag eerst zelf poetsen maar zuigt vooral op de tandpasta. Vaak is hij moe en dan is eigenlijk alles wel een strijd, maar tandenpoetsen moet nou eenmaal dus houtgreep. Oudste was net zo, die is inmiddels 5 en al dat drama is al langere tijd weg mbt poetsen dus ik weet dat het goed komt :)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de houdgreep. Inclusief mond open wrikken... alle leuke dingen hadden we al geprobeerd.
Het is niet leuk maar het moet. Bij ons was het rond 4 jaar weer over :(
Succes!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
En plots is het voorbij ;) hier over op dik 2jaar, daarvoor ook drama! (nu enkel nog bij het krijgen van tanden, dan mogen we ook niet poetsen)
wij deden houdgreep,
tandpoetsfilmpje of app (talking ginger), gekke bekken trekken wat ze ging meedoen,...
Bedankt voor alle ervaringen en gelukkig ook hoop.
Ik wil dat hij een goed gebit heeft op de lange termijn, maar ik wil hem ook geen 'ding' opleveren wat tanden etc betreft.
Zijn gezondheid staat voorop dus uiteraard wordt er gewoon gepoetst. Maarja, het doet mij wel heel veel. En man legt eigenlijk altijd zoon op ned omdat ik nog de borst geef aan dochter dus ben daar meestal bezet. Maar dan heb ik wel de neiging om binnen te stormen en hem gerust te stellen. Maarja, dat maakt het alleen maar een groter iets in zn koppie dus doe (het is wel een paar keer voorgekomen dat ik kwam'helpen') niet te doen. Maar gaat wel tegen alles in voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik poetste ´s ochtends niet na en ´s avonds wel. In de nacht wordt niet gegeten tenslotte.

Voor het naar bed gaan moesten die tandjes schoon. Ik heb echter nooit rare dingen hoeven uithalen, dus blijkbaar heb ik iets goed gedaan. Zelf tandenborstel kiezen, kindertandpasta mocht ze ook zelf kiezen. En aangezien alles dat roze was en/of glitterde, altijd goed was, gold dat ook voor tandenspul. Dus hadden wij meestal een paarse of roze tandenborstel met barbie erop en tandpasta met glitters.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bij onze peuter was het opeens ook een drama. We gebruiken sinds een aantal weken de app 'magic timer' van Oral B en sindsdien heeft hij geen problemen meer met tandenpoetsen. Hij vraagt zelfs zelf om 'panda kijken' (plaatje van de app vindt hij op een panda kijken).

Nu is het wel zo dat hij normaal nooit op onze telefoons mag, dus wellicht vindt hij het ook gewoon errug stoer om een telefoon vast te mogen houden.

En we kwamen er sinds het gebruik van de app achter dat we voorheen lang niet aan de twee minuten tandenpoetsen per keer kwamen :-$
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik ging op een gegeven moment uitleggen dat beestjes in zijn mond dan zijn tanden op gaan eten en dat hij dan nooit meer lekkere dingen kan eten (maar kan me ook voorstellen dat sommige kinderen daar nachtmerries van krijgen :biggrin: ). Hier werkte dat wel heel goed. Voor echt moeilijke momenten, bijv. als hij heel moe is, heb ik nog de app Tandenland. Filmpjes / liedjes / uitleg over plakmannetjes, kleine vindt het prachtig.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
blablamana schreef:
06-08-2018 22:55
Bedankt voor alle ervaringen en gelukkig ook hoop.
Ik wil dat hij een goed gebit heeft op de lange termijn, maar ik wil hem ook geen 'ding' opleveren wat tanden etc betreft.
Zijn gezondheid staat voorop dus uiteraard wordt er gewoon gepoetst. Maarja, het doet mij wel heel veel. En man legt eigenlijk altijd zoon op ned omdat ik nog de borst geef aan dochter dus ben daar meestal bezet. Maar dan heb ik wel de neiging om binnen te stormen en hem gerust te stellen. Maarja, dat maakt het alleen maar een groter iets in zn koppie dus doe (het is wel een paar keer voorgekomen dat ik kwam'helpen') niet te doen. Maar gaat wel tegen alles in voor mijn gevoel.
Zeker niet binnenstormen om te helpen nee.
Straal jij misschien ook uit dat je het verschrikkelijk vindt? Je bevestigt misschien zo onbewust dat het iets verschrikkelijks is. Terwijl dat het niet is. Zijn reactie maakt het niet leuk maar tanden poetsen hoort er nu eenmaal bij.

Hier is het met vlagen, dan gaat het maanden zoals jij het beschrijft en dan opeens is het over.
Onbewust misschien wel idd. Ik doe altijd vrolijk maar geef toch zelf misschien wel mijn ongemak door. Ik ga aan de slag met de tips.
Uodate: gaat nu een stukje beter nu we een leuke leeuw tandenborstel hebben (geobsedeerd door leeuwen) en hem een tandenpoets filmpje laten zien (this is the way we brush our teeth,..., until they're squeaky clean).
Enige bijkomende nadeel is dat het nu drama is wanneer we de telefoon weer wegnemen. Dus ik ga even kijken voor boekjes.

Online staat dat alle elektrische kinder tandenborstels vanaf 3 jaar zijn.. Hebben jullie je daaraan gehouden? Waarom wel/niet?
Misschien kan je proberen om los te laten dat het leuk of fijn moet zijn :) Ooit zal je kleine leren dat het leven makkelijker is als je niet zo tegenstribbelt. Van tandenpoetsen tot belasting betalen; het moet nou eenmaal.

Hier weet dreumes (bijna peuter, kledingmaat 104) dat hij ons kan laten poetsen en dan een makkelijke ervaring heeft of één van ons zijn bolletje tegen onze buik klemt en poetst. En als hij ons makkelijk laat poetsen dan kan hij daarna nog onze tanden poetsen. Wel heeft hij een knal roze tandenborstel met een pony + prinses er op.
Alle reacties Link kopieren
blablamana schreef:
14-08-2018 22:02

Online staat dat alle elektrische kinder tandenborstels vanaf 3 jaar zijn.. Hebben jullie je daaraan gehouden? Waarom wel/niet?
Wij waren met zijn 2e jaar bij de tandarts en die adviseerde ons elektrisch te gaan poetsen. Heb dus niet eens op de leeftijd gelet.
Zie wel dat zijn tanden nu echt schoner zijn. Hier is het altijd een drama en heb toch het idee dat je elektrisch vaker over een plekje gaat dan met de hand.
En hij weet, als de borstel gaat trillen zijn we klaar. Maar leuk is het hier ook niet hoor. Werkgerelateerd zie ik veel rotte gebitten en soms zo jong al! Hij gaat gewoon in de houdgreep.
Tenzij hij meegewerkt natuurlijk.
Ondertussen gaat het een stuk beter. Zn zusje heeft eindelijk ook 2 tandjes dus ze poetsen nu samen hun tandjes. Zoon mag de tandjes van zn zusje poetsen en papa mag dan zijn tanden poetsen. Dat helpt. Hij wil altijd baby's verzorgen, ook op het kdv geeft hij bijv flessen aan baby's :facepalm: Hij is nog geen 2 en al een mini volwassene.

Wat ook lijkt te hebben geholpen is een bezoek aan de tandarts. We zijn vorig jaar verhuisd maar moesten nog steeds een nieuwe tandarts dus hadden vorige week een intake. Eerst ging papa, toen hij (beetje trillend onderlipje maar gaf geen kik en was helemaal onder de indruk toen hij een high five kreeg van de tandarts) en dat maakte hem wel trots geloof ik. Ik had wat tandsteen en daar schrok hij een beetje van, dat geluid. Niet als in huilen maar hij zei "Nee, mama au, nee." :flirting:
Het deed geen pijn maar toch. Sindsdien doet hij netjes zn mond open en laat papa zn gang gaan. Ik mag het niet doen, dan krijg ik een belerend vingertje en 'mama, nee, niet goed. Papa doen' :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven