Recht van kinderen op privacy

18-08-2018 12:50 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jullie mening?

Ik zie steeds vaker ouders die enorme hoeveelheden foto's van hun kinderen delen. Via whatsappgroepen, maar ook via Facebook, Instagram en andere social media. Hartstikke leuk als je trots op je kinderen bent, maar veel ouders hebben geen flauw benul van het permanente karakter van internet, mensen met kwade bedoelingen én het belang van hun kinderen. In veel gevallen denken ouders vooral aan zichzelf en dat is dan ook de enige reden dat ze die foto's online zetten (ze zetten die immers niet online in het belang van hun kinderen...). Afgezien van dat niemand behalve oma en tante op die foto's zit te wachten, creëer je wel tijdens de periode dat je verantwoordelijk bent voor je kinderen een enorme online, openbaar toegankelijke database met foto's en informatie over je kinderen.

Als ze 18 zijn, of in de praktijk een stuk jonger, en zelf kunnen gaan beslissen over hun online aanwezigheid, kunnen ze niet meer terug als ze dat niet willen: de foto's van hun 3-jarige zelf naakt in een zwembadje staan voor iedereen beschikbaar op internet. Als je bijvoorbeeld ooit een publieke functie gaat bekleden kan iedereen al je jeugdfoto's gebruiken hoe ze maar willen.

Zou de overheid het publiceren van foto's en informatie over kinderen niet aan banden moeten leggen? Heb je als kind geen recht op privacy? En moet het belang van het kind, namelijk een privéleven en privacy, niet boven het belang van de ouders worden gesteld?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog maar weinig ouders die foto’s van naakte kinderen posten. En normale leuke gezellige foto’s mogen ouders idd delen zoals hen dat goed dunkt.

Nee, ik vind niet dat daar regels voor moeten komen, maar dat dit de verantwoordelijkheid van de ouders is.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan een foto van een blote 3-jarige in een zwembadje nou voor kwaad als je later als volwassenen een publieke functie ambieert?
Alle reacties Link kopieren
Dit is nu eens iets wat ik me ook afvraag. Wij kunnen als volwassenen (meestal) zelf kiezen wat er wel of niet online komt, maar een kind? Ik stel me soms ook de vraag wat de gevolgen later zullen zijn. Uiteraard doen ouders dit niet met kwade bedoelingen, maar er word ook niet verder nagedacht en de foto's worden gepost puur uit eigenbelang of om de bevestiging te krijgen van anderen dat ze toch een leuk en mooi kind hebben.

Ik ben 29 en onlangs stond er ook ineens een foto van mij op facebook. Ik heb wel facebook maar er staat geen enkele foto van mezelf op. Ik wist dat die foto genomen werd, maar deze werd zonder mijn toestemming of zonder te vermelden op social media geplaatst. Gelukkig werd deze ook verwijderd nadat ik hem gerapporteerd had. Was ook zonder kwade bedoelingen, en wij kunnen hier nog iets aan doen, maar zo foto's van kinderen kunnen zeker in de verkeerde handen terecht komen.
anoniem_368614 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 12:58
Reden: Typfout
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat die zogenaamde perverseling doen met een foto waarop mijn dochter trots poseert met d'r schaakdiploma? En welke schade zal een foto van haar in een draaimolen haar politieke carriere berokkenen dan?
Ergo: stel je niet zo aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind wil zo weinig mogelijk op sociale media van haar kind, ik respecteer dat.

Mij verbaasde ook de waarschuwingen over de strandfotoos en badfotoos van kleine kinderen, die staan zo maar op sites waar je ze echt niet wilt hebben. Nooit bij stilgestaan, maar er zijn echt zieke geesten die daar op kikken.


Dat het later tegen je gebruikt kan worden omdat er een blote babyfoto op sm heeft gestaan, neuh dat geloof ik ook niet.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
18-08-2018 12:54
Wat kan een foto van een blote 3-jarige in een zwembadje nou voor kwaad als je later als volwassenen een publieke functie ambieert?
Dat je vooral zelf moet kunnen beslissen als volwassene aan wie je je baby- en kinderfoto's laat zien. Waarom zou iemand anders dat voor jou mogen beslissen?

Ik ben heel blij dat als ik later bij wijze van spreken minister word, dat een website als GeenStijl niet bij ieder bericht over mijn werk een foto van mij in een babybadje plaatst bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-08-2018 12:57
Wat gaat die zogenaamde perverseling doen met een foto waarop mijn dochter trots poseert met d'r schaakdiploma? En welke schade zal een foto van haar in een draaimolen haar politieke carriere berokkenen dan?
Ergo: stel je niet zo aan.
Jij plaatst een foto van je dochter met een schaakdiploma, maar er zijn ook genoeg mensen die een foto van hun kinderen in een turnpakje of zwembroek plaatsen. Het gaat niet om een politieke carriere of schade. Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van iemand.

Zou jij niet zelf willen beslissen welke kinderfoto's van jou jij met wie deelt? Of vind je het prima als ik dat voor jou ga beslissen aan wie ik jouw kinderfoto's ga laten zien.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
18-08-2018 12:59
Dat het later tegen je gebruikt kan worden omdat er een blote babyfoto op sm heeft gestaan, neuh dat geloof ik ook niet.
Tuurlijk is het feit dat er een babyfoto van je is geen issue natuurlijk voor je carriere, maar iemand die kwaad wil kan iedere foto van jou misbruiken zoals hem of haar goeddunkt.
Genoeg kinderen die later hun foto's met lelijke trendoutfits en mislukte smoeltjes met missende tanden (naar hun mening dan hè) liever ergens achter in de kast hadden gestopt. Immers willen de nieuwe volwassen vaak alleen perfect op internet staan.

Af en toe (eens in de zoveel maanden) een foto moet kunnen, zoals een diploma van een schaakwedstrijd of zo. Foto's van kids in badkleding of naakt kunnen helaas door anderen op hun site gebruikt worden.

Ik heb zoiets van: de meeste foto's als jong kind hebben geen invloed op je functioneren, maar dat is niet het enige belangrijke.
Ik vind het ook belangrijk dat een kind nog niet kan kiezen wat allemaal publiekelijk is, dus dat er wat terughoudendheid in mag of moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-08-2018 12:57
Wat gaat die zogenaamde perverseling doen met een foto waarop mijn dochter trots poseert met d'r schaakdiploma? En welke schade zal een foto van haar in een draaimolen haar politieke carriere berokkenen dan?
Ergo: stel je niet zo aan.
Ja ik ben het hiermee eens. Foto’s waarop mijn kind naakt, poepend (echt gezien) of weet ik veel wat, zou ik nooit doen. Een foto waarin zij schattig lacht ofzo deel ik wel. Ik geloof niet dat alleen mijn ouders daarop zitten te wachten, en het gaat ook niet alleen daarom. Zij hoort bij mij en ben super trots op haar. Ik deel sowieso niet al teveel dingen, bijna nooit eigenlijk, maar af en toe een leuke gezellige foto zie ik totaal geen kwaad in. Ik ben trouwens ook geïnteresseerd in kinderfotos van een ander. Vind het super schattig en lief, als het geen overdosis is (of inderdaad naakt, poepend is).

Mocht ze gaan solliciteren en ze vragen: maar mevrouw waarom had u als baby dit gekke hoedje op. Dan kan ze altijd nog zeggen: dat komt door mijn gekke moeder maar ik verzeker u dat u geen last van haar krijgt.
Ik vind wel dat sommige ouders wat voorzichter mogen zijn en wat beter zouden moeten nadenken. Nu is een trots kind met een strik diploma natuurlijk niet erg maar een foto van een naakt kind op het strand of in bad is wat anders.

Ben wat dat betreft blij dat er in mijn kindertijd nog geen social media bestond. Moet er niet aan denken dat sommige foto's voor eeuwig op internet zouden staan en dan zijn het niet eens naaktfoto's.
Stampertje12 schreef:
18-08-2018 13:03
Dat je vooral zelf moet kunnen beslissen als volwassene aan wie je je baby- en kinderfoto's laat zien. Waarom zou iemand anders dat voor jou mogen beslissen?

Ik ben heel blij dat als ik later bij wijze van spreken minister word, dat een website als GeenStijl niet bij ieder bericht over mijn werk een foto van mij in een babybadje plaatst bijvoorbeeld.
Misschien zou het je populariteit wel goed doen! Daar is toch niets van te zeggen.

En ouders beslissen wel over meer dingen voor een kind. Foto's zijn nog wel het minst ingrijpende van het geheel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het deels met je eens. Ik plaats geen foto's van mijn kind op social media. Ik wil mijn kind het recht geven zijn eigen online identiteit in te richten. Hij heeft een unieke naam omdat zijn achternaam bijna niet voorkomt. Iedere google hit gaat nu en later die van hem zijn. Ik had er makkelijker over gedacht als ik hem een hele generieke naam had kunnen geven. Dan sneeuw je makkelijker onder.

Ik ben het er niet meeeens dat het internet perse permanent is. Weinig plaatjes die inmiddels verborgen zijn kan je nog terugvinden en social media heeft een verloop. Dus wat nu in is, is over enkele jaren verouderd. De functie verandert etc. Maar ja je hebt hier en daar de pechvogel die gememefied wordt. En daar wil ik mn kind ook tegen beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-08-2018 13:05
(...)
Zou jij niet zelf willen beslissen welke kinderfoto's van jou jij met wie deelt? Of vind je het prima als ik dat voor jou ga beslissen aan wie ik jouw kinderfoto's ga laten zien.
Je gaat echt je goddelijke gang maar. Ik zie niet in waarom ik me zou moeten schamen over een foto van lang geleden.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-08-2018 13:05
Jij plaatst een foto van je dochter met een schaakdiploma, maar er zijn ook genoeg mensen die een foto van hun kinderen in een turnpakje of zwembroek plaatsen. Het gaat niet om een politieke carriere of schade. Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van iemand.

Zou jij niet zelf willen beslissen welke kinderfoto's van jou jij met wie deelt? Of vind je het prima als ik dat voor jou ga beslissen aan wie ik jouw kinderfoto's ga laten zien.
Turnpakjes & badpak, dat doe ik niet.

Dat laatste: nee. Mijn ouders delen nog steeds foto’s van mij. Dat kan mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen.

Je draaft een beetje door. Er is een heel grijs gebied tussen naakt en gewoon een leuke foto.

Ik bedoel, mijn kind kan ook nog niet beslissen wat ik haar aan doe of waar ik haar mee naar toe neem. Ik kan niet overleggen met een baby. Als mijn ouders foto’s van haar nemen, wat ze doen omdat ze trots zijn, dan kan ik moeilijk zeggen: oh wacht even 5 jaar want dan kan ze zelf ja of nee zeggen. Dan zouden we geen eens een baby foto hebben. Want je kan wel zeggen; ja wel maken maar niet delen online (gebeurd ook bijna niet) maar dan zouden ze het ook niet aan collega’s mogen laten zien want stel dat iemand kwaad denkt. Grijs gebied. Maar ik ben het wel met je eens dat ouders hun hersens moeten gebruiken: geen naakte foto’s of iets waar dat op lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-08-2018 13:05
Jij plaatst een foto van je dochter met een schaakdiploma, maar er zijn ook genoeg mensen die een foto van hun kinderen in een turnpakje of zwembroek plaatsen. Het gaat niet om een politieke carriere of schade. Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van iemand.
(...)
Turnpakjes en zwempakjes is nu ook al (bijna) 'naakt' en dus potentieel gevaarlijk? Damn.
Alle reacties Link kopieren
Privacy is een luxeartikel voor stiekeme volwassenen, tegenwoordig.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat veel mensen hier reageren over het schaden van je carriere of misbruik oid. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Mijn bericht gaat erom dat ik vind dat je als persoon zelf moet kunnen beslissen over je online aanwezigheid door het permanente karakter.

Dus als jij op je 25e al je babyfoto's online wil gooien: prima! Maar dan kan je het wel zelf kiezen.

En natuurlijk ga je in een sollicitatie niet verantwoording over een babyfoto moeten geven. Is dit een soort manier om alleen dat soort tegenargumenten te geven omdat je net weer de vijfde foto van je kind deze week online hebt gezet en het voor jezelf goed probeert te praten? Denk nu eens vanuit je kind ipv vanuit je eigenbelang.
Alle reacties Link kopieren
April2018april schreef:
18-08-2018 13:20
Turnpakjes & badpak, dat doe ik niet.

Dat laatste: nee. Mijn ouders delen nog steeds foto’s van mij. Dat kan mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen.

Je draaft een beetje door. Er is een heel grijs gebied tussen naakt en gewoon een leuke foto.

Ik bedoel, mijn kind kan ook nog niet beslissen wat ik haar aan doe of waar ik haar mee naar toe neem. Ik kan niet overleggen met een baby. Als mijn ouders foto’s van haar nemen, wat ze doen omdat ze trots zijn, dan kan ik moeilijk zeggen: oh wacht even 5 jaar want dan kan ze zelf ja of nee zeggen. Dan zouden we geen eens een baby foto hebben. Want je kan wel zeggen; ja wel maken maar niet delen online (gebeurd ook bijna niet) maar dan zouden ze het ook niet aan collega’s mogen laten zien want stel dat iemand kwaad denkt. Grijs gebied. Maar ik ben het wel met je eens dat ouders hun hersens moeten gebruiken: geen naakte foto’s of iets waar dat op lijkt.
Het is natuurlijk wat anders of je een foto aan je ouders geeft of dat je het op internet zet. Je gaat de foto's van je kind toch ook niet 1000 keer uitprinten en dan in de buurt ophangen op straat? Of in het portiek van je flat? Want dat is het wat je doet als je je foto's online zet.
Alsof iedereen z'n sociale media op openbaar heeft staan.

En alsof als je kinderen groot zijn nog exact dezelfde sociale media bestaan als nu.
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
18-08-2018 13:25
Privacy is een luxeartikel voor stiekeme volwassenen, tegenwoordig.
Als dit een tegenargument is, is dat heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Frederika-Jael schreef:
18-08-2018 13:34
Als dit een tegenargument is, is dat heel eng.
Ik vind het eigenlijk een heel goede tekst! M.i. ben je als ouder verantwoordelijk voor de privacy van je kind. Maar daar gaan veel ouders niet verantwoordelijk mee om.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
18-08-2018 13:33
Alsof iedereen z'n sociale media op openbaar heeft staan.

En alsof als je kinderen groot zijn nog exact dezelfde sociale media bestaan als nu.
Ja. Ook al scherm je het af, uiteindelijk staat alles online, voor iedereen beschikbaar.

Data wordt ook opgeslagen en verhandeld. Dus ook foto's. Dat je ze nu afschermt betekent niet dat over 10 jaar ze nog steeds afgeschermd zijn. Je hebt er zelf geen enkele controle over.
Stampertje12 schreef:
18-08-2018 13:35
Ik vind het eigenlijk een heel goede tekst! M.i. ben je als ouder verantwoordelijk voor de privacy van je kind. Maar daar gaan veel ouders niet verantwoordelijk mee om.
Gelukkig voor ze ben jij er nog om een paar open deuren in te trappen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven