Achternaam baby

18-09-2018 14:47 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf al een tijdje mee op dit forum maar omdat ik bang ben voor herkenbaarheid heb ik even een nieuwe gebruikersnaam aangemaakt.

Ik ben in verwachting van ons eerste kind maar de laatste tijd zit ik heel erg te twijfelen over de achternaam van de baby (wij zijn niet getrouwd of gp). Mijn vriend heeft in het verleden vast gezeten in de gevangenis en heeft daardoor uiteraard een strafblad. Het vergrijp laat ik verder in het midden....alleen zit ik daardoor ineens heel erg te twijfelen over de achternaam van ons kindje. Moet ik wel ons kindje de achternaam van mijn vriend geven omdat hij een strafblad heeft? Of kan ik beter mijn achternaam doen? Ik ben bang dat ons kindje er later last van krijgt als het zijn achternaam krijgt. Bijv. bij een baan zoeken later. Maar aan de andere kant roept het juist misschien vragen op als het kindje mijn achternaam krijgt (omgeving weet verder niet van zijn strafblad. behalve directe familie). Want over 2 jaar willen we ook gaan trouwen en dan is het misschien raar als mijn vriend mijn achternaam neemt omdat dit niet echt standaard is.

Wij hebben een aantal jaar geleden er al voor gezorgd dat het incident niet meer te google is en ook niet als zijn achternaam of volle naam gezocht wordt.

Overdrijf ik door de hormonen ineens over de achternaam?? Zijn er andere mensen waarvan de partner een strafblad heeft en wat hebben jullie gedaan qua achternaam? kinderen waarvan een vader of moeder een strafblad heeft en ondervinden zij hier last van??

Achternaam baby?

Totaal aantal stemmen: 53

Achternaam vriend (42%)
Achternaam van mij (58%)
Alle reacties Link kopieren
Maar er zullen vast meer mensen zijn met deze achternaam? of is het echt een heel uitzonderlijke achternaam, of wonen jullie in een klein dorp waardoor de achternaam gelijk vragen oproept?
Bij een antecedentenonderzoek komt het toch wel naar voren, dus om die reden lijkt het me helemaal niks uitmaken.
Tenzij het een bekende naam als Holleeder ofzo is zou ik me erg geen zorgen over maken.
Alle reacties Link kopieren
Het is een achternaam die wel vaker voorkomt. En we wonen in een grote stad. Dus geen klein dorp 😉 ik wil gewoon het beste voor mijn kind. Vandaar dat ik er ineens zo mee zit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft ook een strafblad ( grootschaalse cocaine smokkel) en ik heb zijn achternaam en er nog nooit problemen mee gehad. Misschien als ij ooit bij de politie had willen werken dat dat niet mogelijk is maar echt nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_376267 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 15:13
98.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
18-09-2018 15:03
Bij een antecedentenonderzoek komt het toch wel naar voren, dus om die reden lijkt het me helemaal niks uitmaken.
Nee dan zal een Naams wijziging idd niet uitmaken.. dan komt het toch wel naar voren, hoe graag je het ook wilt verbergen
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt je vriend?
Ik zou er geen probleem van maken om het kind de achternaam van vader te geven. Of het moet iets zijn wat onmogelijk uit te spreken is en na drie keer spellen nog niet begrepen wordt, dan zou ik er wel over na gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit allemaal voor het digitale tijdperk was. Ook de vader van mijn man is voor zulke dingen veroordeeld ( ja echt kansparels die families van ons dus kom maar op met de opmerkingen 🤦🏻‍♀️) en heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van Daphne Deckers en Richard Kraijcheck (?) hebben haar achternaam. Niet vanwege het criminele verleden van vaders, maar omdat Deckers makkelijker bekt dan Kraijceck. Dus je bent zeker niet de eerste vrouw die daarvoor heeft gekozen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij er ook alleen maar zorgen om maken als het misdrijf zo groot is of de familie van je man al zoveel generaties slecht bekend staat dat je de kans groot mogelijk acht dat over 18 jaar een werkgever tegen hem zegt: "oh X,...toch niet toevallig familie van..."?
En dan moet je het toch al echt bont hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-09-2018 15:07
Mijn vader heeft ook een strafblad ( grootschaalse cocaine smokkel) en ik heb zijn achternaam en er nog nooit problemen mee gehad. Misschien als ij ooit bij de politie had willen werken dat dat niet mogelijk is maar echt nooit problemen mee gehad.

Fijn om te horen dat je er nooit last van heb gehad. Ben je er altijd open over geweest dat je vader een strafblad heeft of hou je het verborgen?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-09-2018 15:10
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit allemaal voor het digitale tijdperk was. Ook de vader van mijn man is voor zulke dingen veroordeeld ( ja echt kansparels die families van ons dus kom maar op met de opmerkingen 🤦🏻‍♀️) en heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Nomen est omen. Ik zou maar kiezen voor jouw achternaam. Misschien dat het helpt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Butterscotch schreef:
18-09-2018 15:11
Ik zou mij er ook alleen maar zorgen om maken als het misdrijf zo groot is of de familie van je man al zoveel generaties slecht bekend staat dat je de kans groot mogelijk acht dat over 18 jaar een werkgever tegen hem zegt: "oh X,...toch niet toevallig familie van..."?
En dan moet je het toch al echt bont hebben gemaakt.

Het zal wel om Holleeder gaan ja.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij niet eens de moeite neemt om officieel een huwelijksband aan te gaan, dan zou ik dat kind ook niet de achternaam geven van de verwekker.

Dat daargelaten, jouw hormonen maken jou gestoord met dat soort waandenken over strafblad en achternaam.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-09-2018 15:10
Wat vindt je vriend?
Ik zou er geen probleem van maken om het kind de achternaam van vader te geven. Of het moet iets zijn wat onmogelijk uit te spreken is en na drie keer spellen nog niet begrepen wordt, dan zou ik er wel over na gaan denken.
Mijn vriend wilt super graag zijn achternaam. Ook omdat hij niet elke keer aan zijn verleden herinnert wilt worden door achternaam te veranderen.

Het is geen rare achternaam die niet uit te spreken is.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-09-2018 15:10
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit allemaal voor het digitale tijdperk was. Ook de vader van mijn man is voor zulke dingen veroordeeld ( ja echt kansparels die families van ons dus kom maar op met de opmerkingen 🤦🏻‍♀️) en heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Gelukkig maar dat hij er nooit last van heeft gehad. Nadeel van het digitale tijdperk, alles is te vinden. Gelukkig hebben we dat allemaal kunnen laten verwijderen
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
18-09-2018 15:14
Wanneer hij niet eens de moeite neemt om officieel een huwelijksband aan te gaan, dan zou ik dat kind ook niet de achternaam geven van de verwekker.

Dat daargelaten, jouw hormonen maken jou gestoord met dat soort waandenken over strafblad en achternaam.
We zijn verloofd maar ik wil niet dik trouwen. Vandaar dat we wachten met de bruiloft.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-09-2018 15:10
De kinderen van Daphne Deckers en Richard Kraijcheck (?) hebben haar achternaam. Niet vanwege het criminele verleden van vaders, maar omdat Deckers makkelijker bekt dan Kraijceck. Dus je bent zeker niet de eerste vrouw die daarvoor heeft gekozen.

Krajicek ;)

Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-09-2018 15:12
Nomen est omen. Ik zou maar kiezen voor jouw achternaam. Misschien dat het helpt.
Ja want mijn vader is voor hetzelfde veroordeeld dus veel nut zal het niet hebben. En een voorteken? Tot nu toe niet.
Alle reacties Link kopieren
Gelet op het feit dat jullie trouwplannen hebben en oordelen/opmerkingen van je omgeving desalniettemin zwaar voor je wegen, koos ik voor "achternaam vriend".
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
why1231 schreef:
18-09-2018 15:11
Fijn om te horen dat je er nooit last van heb gehad. Ben je er altijd open over geweest dat je vader een strafblad heeft of hou je het verborgen?
Nouja open, het is niet iets wat zomaar ter sprake komt natuurlijk. En in een gesprek heeft het ook geen meerwaarde om er ineens uit te flappen dat je vader een crimineel is en er is ook nooit iemand die dat ineens vraagt. En ik hoef niets verborgen te houden, niemand die gaat spitten in kranten van jaren geleden.
Alle reacties Link kopieren
Maarja als je vriend Jos Brech is of Dutroux dan zou ik wel een andere achternaam nemen.
Jouw achternaam.

Het zou voor mij wel belangrijk zijn wat het vergrijp van je vriend (en zijn vader) is geweest. Is het witteboorden geweest of heeft hij fysieke schade aan iemand toegebracht? In het laatste geval zou mijn kind sowieso mijn naam krijgen. (en zou ik me afvragen waarom ik met zo'n figuur kinderen wil krijgen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven