Waar stop jij je gebruikte wasbare luiers in?

20-09-2018 15:24 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Inmiddels in de 23e week begin ik me op mijn wasbare luiers te focussen! Al besloten om ervoor te gaan en een hele berg gekocht!

Little lamb bamboo luiers maat 1 (20 stuks) & 2 (10 stuks)
Bamboozles voor in de nacht in maat 1 (4 stuks) & maat 2 (3 stuks)
Popowrap overbroekjes in maat S (4 stuks) & M (3 stuks)
Inlegvellen viscose

Ik heb geen idee of dit genoeg gaat wezen, bij ons is het in ieder geval geen probleem om in het begin om de dag een wasje te draaien.
Mijn grote vraag is aan jullie lieve moeders die ook wasbare luiers gebruiken, wat doe ik met de vuile luiers? En hoe vaak hergebruik/was je de overbroekjes?
Misschien kan ik van iemand je methodes horen?
Ik dacht misschien een soort prullenbak met daarin een oude kussensloop, daar doe ik dan alle gebruikte luiers in (gaat dit niet stinken?) en die gooi ik dan hup met de kussensloop de wasmachine in als er een was nodig is.
De inlegvellen ben ik van plan weg te gooien (we hebben een gevoelige toilet).

Ik hoor graag van jullie!

Oja...kun je deze luiers echt al vanaf week 1 gebruiken?

Ik biedt bij voorbaat mijn excuses aan als dit topic al bestaat, maar ik kon niks vinden :)
Een emmer met Biotex en deksel zou ik doen. Je wilt niet dat die vlekken indrogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte een luierende die bij de luiers hoort, daar zit een wasmet in zodat je ze inderdaad in 1x in de was kunt gooien. En dan inderdaad met water in de emmer zodat de vlekken al wat voorweken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen vanaf de vierde week, eerste drie weken wegwerpluiers gebruikt. Ik heb zakken van ImseVimse waar ik de gebruikte luiers in doe. Ik was zo'n 5 a 6x per week. Dat een luier dan een dagje in de zak zit maakt niet uit. Wanneer er eens poep op de luier is gekomen spoel ik die uit en daarna ook hop, in de zak.

Ik ben op zich redelijk tevreden tot nu toe, alleen merk ik dat nu met bijna 4 maanden de luier de hoeveelheid plas niet altijd meer aankan. En onze crèche, waar ze over anderhalve maand heen zal gaan, accepteert geen herbruikbare luiers. Dus ik kijk nog even of wij voor een grotere maat zullen gaan of toch overstappen op wegwerp...
pingpong wijzigde dit bericht op 20-09-2018 15:41
0.15% gewijzigd
Droog bewaren, in een open bak/emmer. Ik heb een wasmand van de action met een waterdichte kussensloop van de action. Wel uit het kussensloop schudden in de machine voor je de was aanzet. De wasbare billendoekjes gaan daar ook in.

Aantallen kan ik niet zo goed inschatten, wisselt ook per kindje, maar als t moet is er zo bij gekocht.

Onderweg in een wetbag, thuis gelijk de wetbag uit. Inlegvellen hoef je pas te gebruiken als het geen borstvoedingspoep meer is. (klein pedaalemmertje voor de bij de commode is handig!)

Overbroekjes kan je gebruiken tot ze niet fris meer zijn, maar zelf vind ik het net zo makkelijk om iedere keer een nieuw overbroekje te nemen. Dan kan ik de luier al in elkaar vouwen voor kind bloot op de commode ligt.

Overbroekjes waar geen poep aan is gekomen spoel ik alleen koud voor in de machine, en om de zoveel tijd een rondje mee met 60graden was.
MinkeDeWit schreef:
20-09-2018 15:29
Een emmer met Biotex en deksel zou ik doen. Je wilt niet dat die vlekken indrogen.
Dit dus juist niet. Voorweken is helemaal niet nodig.

Wij hebben open luieremmer op de badkamer staan.

Ik gebruik pockets pockets overdag dus gebruik alleen in de nacht tweedelig. Ik doe overbroekjes dagelijks in de was.

Tip: fb pagina wasbare luiers.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 15:42
22.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een Ikea knodd prullenbak met een wasnetje erin, die staat naast de commode. Werkt prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een plastic emmer met een net, volgens mij van totsbots.
Ik bewaar ze gewoon droog drie vier dagen en daarna spoel en was ik ze in de wasmachine .
Wij hebben een grote Ikeabak in de badkamer bij de verschoontafel staan met een grote wetbag erin. Zonder deksel, en geen water! Je ruikt niets! Ik was eens per 3/4 dagen. Inlegvellen grbruik ik soms, en als ik ze niet gebruik schudt ik de poep zo in de wc.

Wassen: koud voorspoelen, en daarna en programma voor zwaarbevuilde was op 60graden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Helpt echt een hoop! Ik zie het idee van droog bewaren wat sommige van jullie doen het meest zitten. Ik zal idd vaak genoeg wassen.

En idd misschien een beter idee om de emmer in de badkamer te zetten rozegeranium en niet in de babykamer :facepalm: Kan je die wetbag samen meewassen? Wat maakt een wetbag een wetbag?

@rosings Interessant dat je de inlegvellen bij borstvoeding nog niet nodig hebt, dat wist ik helemaal niet. Waarom is dat? (ik weet nog niks van babypoep haha is het dan nog te waterig?) Pedaal emmertje bij de commode is een goed tip :)

@pingpong jij hebt dus de eerste drie weken wegwerp gebruikt. Waarom eigenlijk? Zou je dat weer doen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ubbi luieremmer met daarin een groot wasnet (we hebben er 2). We hebben zo'n 20 wasbare luiers en ongeveer 10 overbroekjes. Wij wassen de luiers denk ik om de dag en gebruiken meestal 2 overbroekjes per dag. De overbroekjes was ik mee met de kleding.

Geen natte emmer gebruiken inderdaad, voorwas en erna normaal dansprogramma op het wasmachine is genoeg om de luiers goed schoon te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bamboozels vanaf dag 1 gebruikt, ik had er ongeveer 18 denk ik. Ik gebruikte een wetbag ( waterdichte speciale zak) voor onderweg. Voor thuis een wasnet in een luieremmer. De inlegvellen deed ik ook in de prullenbak. Gebruikte die vanaf het begin. Ik hield zoon en dochter als ik de luier afgedaan had, boven het potje en vanaf 9 maanden poepten ze alleen nog maar op het potje. De gastouder deed ook niet wasbaar maar dat deden we thuis wel gewoon.
Een wetbag zorgt dat het vocht erin blijft zogezegd en niet alles nat wordt. Dus dat bij natte luier de plas niet voelbaar aan de buitenkant is.

Borstvoedingspoep is dun en spoel je makkelijk uit. Daarom is inlegvel niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het allemaal al overweldigend genoeg vond ;) Na terugkomst uit het ziekenhuis wel een herbruikbare luier uitgeprobeerd, maar dat ging zo onhandig, dat we het pak aangebroken luiers dat we mee hadden genomen / gekregen van het ziekenhuis eerst opgemaakt hebben en daarna nog 1x wegwerp gekocht hebben. Na 3 weken had ik weer een beetje grond onder mn voeten ;) en ben toen begonnen. Nu zou ik het bij een evt. tweede wel vanaf het begin doen.
BESTE TIP die ik ooit kreeg:
- luiers met vieze inhoud goed bij één punt vasthouden en in de wc hangen, dan doortrekken.... dit doe ik ook met kussenslopen/kleding waar kinderen over gespuugd hebben.
Erg blij met die tip geweest....
Alle reacties Link kopieren
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
We hebben een simpele luieremmer staan (die je bij een badje enzo koopt) daar heb ik een wasnet in zitten.

Bij poepluiers gooi ik het inlegvel weg. Soms heeft de luier een vlekje, dan spoel ik het even om.

Bij poepluiers gaan ze met inlegvel en al in het wasnet. De inlegvellen worden ook gewassen en gebruik ik tot het geen ontlasting mee tegen zou houden, of tot de poepluier.

Wasnet gaat zo in de machine, super makkelijk.
Ik was de hele wetbag mee en raak dus niets aan. Het uitspoelen in de wc doe ik wel soms. Ideaal idd. Verder zou ik kijken naar de mogelijkheid om een verschoontafel in de badkamer kwijt te kunnen. Daar kun je direct handen wassen, washandjes pakken enz. Ik heb het idee van een commode op de slaapkamer nooit begrepen. Is er geen ruimte bestaan er ook commodes die je op het bad zet. Ideaal!

Wasbaar luieren is fijn!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een grote wetbag aan een haakje aan de commode hangen. De wetbag laten we open, dat stinkt vreemd genoeg nauwelijks. Bij het wassen pak ik gewoon de hele wetbag en stop die in de wasmachine.
Overbroekjes gebruiken we meerdere keren, behalve die van de nachtluier. Soms gebruiken we ze 2x achter elkaar, soms laten we ze tussendoor drogen aan een rail boven de commode.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruikten alleen maar wetbags. Uitschudden in de wasmachine. Eerst koud spoelen met Biotex en dan heet wassen. Als je ze gespoeld hebt en je hebt maar weinig luiers, kun je er ook andere kleine was bij doen.

In het begin, voor melkpoep, heb je inderdaad nog geen inlegvellen nodig. De wasmachine wast dan alles eruit. Je kunt ook wasbare billendoekjes gebruiken (met water) en die kun je zelfs ook zo in de luier laten liggen. Sudocrem schijnt op te hopen in de luiers, wij smeerden kokosolie.

Je kunt meteen vanaf het begin beginnen, ik heb bij allebei een paar weken gewacht en ben gestopt rond anderhalf jaar, toen ze interesse begonnen te tonen om zindelijk te worden. Succes! ;) Je vindt vanzelf je routine.
Alle reacties Link kopieren
En wat 1aapje hierboven al gezegd heeft: word lid van de facebook groep Wasbare luiers. Daar kan je nog veel meer tips en trucs vinden en al je vragen aan de ervaringsdeskundigen stellen. Heeft mij fantastisch op weg geholpen en na anderhalf jaar kan ik mezelf nu ook een ervaringsdeskundige noemen :-)
BurggravinVanVergi schreef:
20-09-2018 15:40
Ik gebruik een Ikea knodd prullenbak met een wasnetje erin, die staat naast de commode. Werkt prima!
Dit gebruiken wij ook zo😊

En bij onze jongste gebruiken wij nu met 8 weken nog steeds gewone hydrofielen met een newborn overbroekje. Lijkt heel lastig om te vouwen maar na 2 keer kan je het. We hebben alleen maat 2 bamboozles van de oudste en die vind ik voor onze jongste nog veel te groot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven