Waarom gaat Sinterklaas nooit dood?

23-10-2018 10:28 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste van 6 gelooft nog heilig in de sint, maar toch heeft ze één belangrijke vraag waar ze graag antwoord op wil: waarom gaat Sinterklaas nooit dood?

Ze heeft het me vorig jaar al een paar keer gevraagd en toen nam ze nog genoegen met het antwoord: 'wat denk je zelf?'. Maar dit jaar niet meer, op haar verlanglijstje staan ook maar twee dingen:

1. Een microsoop;
2. Een brief van Sinterklaas waarin hij uitlegt hoe het kan dat hij nooit dood gaat.

Nummer 1 van de lijst is makkelijk, maar wat moet ik nou in die brief schrijven? Ik heb al een beetje zitten googlen, maar vind geen antwoord waar dochter tevreden mee zou zijn. Hebben jullie kinderen die vraag wel eens gesteld? En met wel antwoord namen die dan genoegen?
Omdat Sinterklaas voortleeft in boeken en boeken gaan niet dood. Daarom zijn boeken zo belangrijk.


Omdat Sinterklaas een leugen is die we allemaal prima vinden en daarom onder het mom van traditie maar blijven vertellen.

Het is een vampier die leeft op kinderliedjes.
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:35
10.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gossie, ben wel benieuwd wat sommige posters er op verzinnen. Ik weet er zelf geen zinnig antwoord op eigenlijk.
die ik wilde bestaat al...
Ik zou zeggen: iedereen gaat een keer dood, ook Sinterklaas. Hij is al oud, maar nog wel heel gezond.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=efmuGqk5vy4 Gelukkig heeft kinderen voor kinderen dat uitgezocht
snowy2 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:35
5.42% gewijzigd
Ik zeg altijd dat er zoiets als een "opvolgt Sinterklaas" bestaat. Zodra Sinterklaas 100 wordt, gaat hij met pensioen. En komt er een nieuwe.
Wat voorheen een hulp Sinterklaas was. Ik lul er wel een punt an.
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:35
27.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Juist bij sinterklaas, kun je heel vaak iets zeggen als:
"dat weet niemand, dat is 1 van de grote geheimen!"

(en dan zeer opvoedkundig correct toevoegen: "waarom denk jij dat hij nooit dood gaat?")
Alle reacties Link kopieren
Eerste wat me te binnen schoot trouwens is, omdat het een heilig man is. Komt daar weer een vraag over natuurlijk. Sja, dat heeft onze lieve heer zo gedaan, krijg je daar weer vragen over....en ik ben niet eens gelovig.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
viva_mama schreef:
23-10-2018 10:28

Ze heeft het me vorig jaar al een paar keer gevraagd en toen nam ze nog genoegen met het antwoord: 'wat denk je zelf?'.
Dat is toch geen antwoord? Bijzonder dat ze daar vorig jaar wel genoegen mee nam.

Misschien iets met hulpsinterklazen die het stokje van de originele sinterklaas hebben overgenomen toen hij dood ging? En anders dat hij onsterfelijk is, al zal ik dat zelf niet zo snel zeggen.
Alle reacties Link kopieren
viva_mama schreef:
23-10-2018 10:28

Ze heeft het me vorig jaar al een paar keer gevraagd en toen nam ze nog genoegen met het antwoord: 'wat denk je zelf?'.
Dat is toch geen antwoord? Bijzonder dat ze daar vorig jaar wel genoegen mee nam.

Misschien iets met hulpsinterklazen die het stokje van de originele sinterklaas hebben overgenomen toen hij dood ging? En anders dat hij onsterfelijk is, al zal ik dat zelf niet zo snel zeggen.
Heel simpel, als sinterklaas er niet was zijn er ook geen kadootjes. Daarom blijft hij altijd "leven".
Wie zorgt er anders voor die kadootjes?
Het is gewoon net zoals in doctor who. Hij regenereert en daarom heeft ie ook eens in de zoveel jaren een ander gezicht. Sint is een timelord!
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar al gevraagd wat ze zelf denkt?

Mijn oudste was net 6 toen hij met een dergelijke vraag kwam. Bij navragen bleek dat hij zelf ook wel dacht dat het verhaal niet helemaal klopte en dat het misschien een soort sprookje was.

Ik heb hem toen verteld dat hij achter het geheim was gekomen en verteld hoe het zat. De opluchting die hij toen had zal ik nooit vergeten, alsof alle puzzelstukjes op z'n plek vielen. Hij is inmiddels 8 en gaat ieder jaar nog steeds helemaal op in het verhaal, maar met een stuk minder onrust.
Zijn zus wordt dit jaar 6, en gelooft nog heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een kind dat zulke vragen stelt! Ik zou haar denk ik volgen in het gesprek en haar uiteindelijk zelf de conclusie laten trekken dat Sinterklaas niet bestaat.
je gaat dood als je oud bent, maar niemand weet hoe oud sinterklaas is
Alle reacties Link kopieren
Dan is het tijd voor de waarheid. Ik heb op gerichte vragen gewoon antwoord gegeven.
misschien eet hij heel veel groente?
je kan ook zeggen: ik weet het niet
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit toch zien als een eerste stapje naar de waarheid. Ik zou denk ik zeggen dat ook Sinterklaas dood gaat, dat ooit de eerste Sinterklaas bestond en dat er nu steeds een nieuwe Sinterklaas komt als de oude te oud wordt... Waarom niet? Dat doet toch niks af aan het Sinterklaasfeest?
Alle reacties Link kopieren
technisch genomen gaat hij niet dood omdat hij al dood is, het is een heilige, die dus op die manier voortbestaat en op die wijze invloed kan hebben op het aardse (theologisch genomen). Maar ik denk niet dat dat voor een kind van 6 een heel geschikt antwoord is.

je kunt gaan voor het moralistische: hij wordt heel oud omdat hij WEL netjes zijn groente opeet (maar dat is een beetje flauw). of je kunt een beetje het theologische argument aanhangen zo van: "het is een heel speciaal persoon, daarom weet hij ook vanalles dat andere mensen niet weten, dus hij is anders dan andere mensen". Je kunt je er ook snel vanaf maken en stellen dat jij het ook niet weet en dat sinterklaas dat geheim wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Prachtig moment om Sinterklaas te koppelen aan een willekeurig ander fictief figuur. Sinterklaas wordt niet ouder, net zoals Donald Duck en zijn neefjes nooit ouder worden. Of vul een ander fictief figuur in.

Dan hoef je niet meteen te vertellen dat hij niet bestaat, maar die conclusie kunnen ze dan zelf wel eenvoudig trekken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
23-10-2018 10:35
Het is gewoon net zoals in doctor who. Hij regenereert en daarom heeft ie ook eens in de zoveel jaren een ander gezicht. Sint is een timelord!
o_o Die zou ik erin willen houden, alleen lijk ik in de omgeving geen mensen te hebben die iets van Docter Who weten. :sarcastic:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hoe oud denkt ze dat sinterklaas is?
S-Meds schreef:
23-10-2018 10:38
je kan ook zeggen: ik weet het niet
:HA:

Je hebt gelijk. Hoe simpel kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij drinkt levenselixer, moet je haar er wel het eerste boek van HP bij geven.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven