Kinderen
alle pijlers
Puber weigert huiswerk te leren
vrijdag 2 november 2018 16:21
Onze zoon van 14 zit op speciaal onderwijs. Hij is vorig jaar in de 1e (regulier) blijven zitten en is toen naar SO gegaan (1e klas). Zijn resultaten waren na dat 2e jaar prima en zit nu in 2 havo. Op school krijgen ze de gelegenheid om huiswerk te maken en dat doet hij gelukkig ook.
Het leerwerk moet echter thuis gebeuren en daar wringt de schoen, hij weigert om te leren, zit liever achter zijn pc. Al zo vaak met hem gekeken hoe we hem kunnen ondersteunen mbt leren leren en plannen, beneden leren, boven leren, overhoren, naast hem zitten echt alles geprobeerd maar niks werkt. Hij wordt boos en opstandig als we hem helpen, als we hem los laten doet hij helemaal niks. (zijn pc is hij inmiddels kwijt en die kan hij terugkrijgen als zijn resultaten verbeteren, maar ook dat motiveert hem niet)
We hebben de regel zo lang je geen onvoldoendes op je rapport hebt zullen wij niet zeuren over schoolwerk, als dit wel zo is mogen wij ons er mee bemoeien, maar hoe we ook bemoeien, de cijfers gaan niet omhoog. Gesprekken met hem over hoe hij vindt dat het gaat en evt anders moet wordt schouderophalend gereageerd, het boeit me niet is het antwoord.
Inmiddels leidt zijn houding bij mij tot grote frustratie maar ik besef ook dat ik hem niet kan dwingen.
Huiswerkbegeleiding werkt niet omdat dit iemand moet zijn die redelijk sterk in zijn schoenen staat ivm gedragsproblemen door zijn ASS (autismespectrumstoornis). Dus een klassikale huiswerkgroep buiten school werkt niet omdat hij daar de clown uit gaat hangen. School geeft aan dat hij weer afstevent op blijven zitten (of niveau terug).
iemand hier die mij advies kan geven ???
Het leerwerk moet echter thuis gebeuren en daar wringt de schoen, hij weigert om te leren, zit liever achter zijn pc. Al zo vaak met hem gekeken hoe we hem kunnen ondersteunen mbt leren leren en plannen, beneden leren, boven leren, overhoren, naast hem zitten echt alles geprobeerd maar niks werkt. Hij wordt boos en opstandig als we hem helpen, als we hem los laten doet hij helemaal niks. (zijn pc is hij inmiddels kwijt en die kan hij terugkrijgen als zijn resultaten verbeteren, maar ook dat motiveert hem niet)
We hebben de regel zo lang je geen onvoldoendes op je rapport hebt zullen wij niet zeuren over schoolwerk, als dit wel zo is mogen wij ons er mee bemoeien, maar hoe we ook bemoeien, de cijfers gaan niet omhoog. Gesprekken met hem over hoe hij vindt dat het gaat en evt anders moet wordt schouderophalend gereageerd, het boeit me niet is het antwoord.
Inmiddels leidt zijn houding bij mij tot grote frustratie maar ik besef ook dat ik hem niet kan dwingen.
Huiswerkbegeleiding werkt niet omdat dit iemand moet zijn die redelijk sterk in zijn schoenen staat ivm gedragsproblemen door zijn ASS (autismespectrumstoornis). Dus een klassikale huiswerkgroep buiten school werkt niet omdat hij daar de clown uit gaat hangen. School geeft aan dat hij weer afstevent op blijven zitten (of niveau terug).
iemand hier die mij advies kan geven ???
spotty wijzigde dit bericht op 02-11-2018 16:24
3.92% gewijzigd
vrijdag 2 november 2018 16:27
hahaha ik weet dat je gelijk hebt, maar in de praktijk is dit zo moeilijk. Zeker omdat hij een redelijk hoog IQ heeft en als hij een beetje moeite doet hij al voldoendes haalt. Hij kan toch moeilijk ieder jaar 2x doen
vrijdag 2 november 2018 16:29
Juist omdat hij een redelijk IQ heeft weet hij het vast prima En hij weet vast ook dat elk jaar twee keer niet eens mag (of werkt dat anders op speciaal onderwijs?).
vrijdag 2 november 2018 16:30
Het vervelende is dat hij zelf moet inzien dat hij moet gaan werken. Dat hij zelf de toetsen moet maken, zelf moet leren, zelf moet oefenen. Jullie kunnen hem ondersteunen en faciliteren, maar ergens stopt het. Tenzij je gaat beginnen met straffen/afpakken privileges. Ik zie dat nog wel eens bij kinderen, het effect is wisselend en de sfeer gaat er zeker van naar de gallemiezen. Dat is een beetje de afweging.
Tenzij het een probleem met structuur is, dan zou passende begeleiding best kunnen helpen. Heeft de school nog suggesties?
vrijdag 2 november 2018 16:34
Hij kan nu nog niveau terug naar VMBO (maakt me ook niet uit hoor), maar daarna is het wel lastig ja, ook op SO mag je niet ieder jaar blijven zitten. Dan val je terug in praktijkonderwijs en daar willen ze hem niet omdat zijn IQ te hoog is.
vrijdag 2 november 2018 16:38
Daar mag hij ook helemaal niet heen. Dus dan wordt het idd vmbo. Door naar h3 en dan met een overgangsbewijs h3-h4 naar het mbo zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Wat wil hij zelf graag?
vrijdag 2 november 2018 16:40
Precies dat. Mijn grens is bereikt want ik weiger om dit sfeerbepalend te laten zijn in huis en dat is wat er gebeurt als ik er boven op blijf zitten.vrouwjagersma schreef: ↑02-11-2018 16:30Het vervelende is dat hij zelf moet inzien dat hij moet gaan werken. Dat hij zelf de toetsen moet maken, zelf moet leren, zelf moet oefenen. Jullie kunnen hem ondersteunen en faciliteren, maar ergens stopt het. Tenzij je gaat beginnen met straffen/afpakken privileges. Ik zie dat nog wel eens bij kinderen, het effect is wisselend en de sfeer gaat er zeker van naar de gallemiezen. Dat is een beetje de afweging.
Tenzij het een probleem met structuur is, dan zou passende begeleiding best kunnen helpen. Heeft de school nog suggesties?
Ik heb nu ook de vraag bij school neergelegd om te kijken hoe zij hierin kunnen en willen participeren.
vrijdag 2 november 2018 16:48
Dat werkt hier helaas niet. Vandaag komt hij thuis (ik had al gezien dat hij een 3 had gehaald voor toets wiskunde waar hij geen moer voor had gedaan), hij zegt ma ik heb weer een onvoldoende, pak maar weer iets van me af, boeit me toch niet.
Hij heeft al geen pc meer, huisarrest heb ik hem niet mee, vroeg naar bed ook niet
vrijdag 2 november 2018 16:49
Mijn ASS-ers zijn inmiddels allebei zonder diploma van school.
Huiswerk was voor allebei een onmogelijke opgave.
Schoolwerk hoorde op school en niet thuis.
Slimme jongens, maar na een dag school was de koek gewoon op.
Mijn oudste doet nu 1 vwo-vak als thuis'studie' en wil zo uiteindelijk een diploma halen.
Hij is nu 20 en gemotiveerd, maar een heel vakkenpakket in 1 keer gaat niet lukken.
Probeer het los te laten.
Huiswerk was voor allebei een onmogelijke opgave.
Schoolwerk hoorde op school en niet thuis.
Slimme jongens, maar na een dag school was de koek gewoon op.
Mijn oudste doet nu 1 vwo-vak als thuis'studie' en wil zo uiteindelijk een diploma halen.
Hij is nu 20 en gemotiveerd, maar een heel vakkenpakket in 1 keer gaat niet lukken.
Probeer het los te laten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
vrijdag 2 november 2018 16:51
Heeft hij nog wel ruimte in zijn hoofd om thuis te leren?
Ik ken leerlingen met ASS die zo overprikkeld thuiskomen uit school dat ze simpelweg niet meer in staat zijn om nog te leren. Dan kan het inperken van de lesuren een optie zijn.
Ook ken ik leerlingen voor wie school, school is en thuis is thuis. Voor hen helpt het soms om juist langer op school te blijven en alles af te hebben voor ze naar huis gaan, dus ook het leerwerk.
Ik ken leerlingen met ASS die zo overprikkeld thuiskomen uit school dat ze simpelweg niet meer in staat zijn om nog te leren. Dan kan het inperken van de lesuren een optie zijn.
Ook ken ik leerlingen voor wie school, school is en thuis is thuis. Voor hen helpt het soms om juist langer op school te blijven en alles af te hebben voor ze naar huis gaan, dus ook het leerwerk.
vrijdag 2 november 2018 16:56
@madeliefjees @vrouwjagersma
Wat hem wel boeit is informatica, programmeren en hacken. Hij wil dus informatica gaan studeren. (waar ik op in haakte dat je dan wel de drive moet hebben om het te doen).
In de buurt is een pilot gestart met jongeren met Asperger die in samenwerking met het bedrijfsleven en MBO school een praktijkopleiding Informatica volgen. Van programmeren tot het simpelweg configureren van pc's. Dit zou hij geweldig vinden, maar is nog te jong hiervoor.
Hij kwam vorige week thuis met een 10 voor snelrekenen, hartstikke goed ! Biecht hij daarna lachend op dat hij de site van school gehacked heeft en de toets gemanipuleerd. Tja dan maar weer gesprek voeren dat dit niet wenselijk is en hier gevolgen aan zitten. De volgende dag heeft hij dit weer netjes opgebiecht op school en is het cijfer weer aangepast naar een 6.
Wat hem wel boeit is informatica, programmeren en hacken. Hij wil dus informatica gaan studeren. (waar ik op in haakte dat je dan wel de drive moet hebben om het te doen).
In de buurt is een pilot gestart met jongeren met Asperger die in samenwerking met het bedrijfsleven en MBO school een praktijkopleiding Informatica volgen. Van programmeren tot het simpelweg configureren van pc's. Dit zou hij geweldig vinden, maar is nog te jong hiervoor.
Hij kwam vorige week thuis met een 10 voor snelrekenen, hartstikke goed ! Biecht hij daarna lachend op dat hij de site van school gehacked heeft en de toets gemanipuleerd. Tja dan maar weer gesprek voeren dat dit niet wenselijk is en hier gevolgen aan zitten. De volgende dag heeft hij dit weer netjes opgebiecht op school en is het cijfer weer aangepast naar een 6.
vrijdag 2 november 2018 16:59
Dat is voor zoon ook zo, ze hebben nu keuzewerktijd op school waarin ze dus huiswerk maken. Dat leerwerk lukt niet op school want daar is te weinig tijd voor maar thuis heeft ie er ook geen zin meer in of zit zijn hoofd nog te vol. (hij gebruikt medicatie, maar die werkt uit na een aantal uur op school).multomap schreef: ↑02-11-2018 16:51Heeft hij nog wel ruimte in zijn hoofd om thuis te leren?
Ik ken leerlingen met ASS die zo overprikkeld thuiskomen uit school dat ze simpelweg niet meer in staat zijn om nog te leren. Dan kan het inperken van de lesuren een optie zijn.
Ook ken ik leerlingen voor wie school, school is en thuis is thuis. Voor hen helpt het soms om juist langer op school te blijven en alles af te hebben voor ze naar huis gaan, dus ook het leerwerk.