Waarom is loslaten van een dochter zoveel moeilijker.

02-01-2019 20:25 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (bijna 15) komt straks voor het eerst alleen naar huis. Ze appt als ze wegfiets en heeft een elektrische fiets, het is hooguit 10 min. Ze fietst met een vriendin, weinig aan de hand dus. Maar toch vind ik het doodeng.

Ze heeft 2 oudere broers, die gingen op deze leeftijd al alleen kamperen. Voel me er soms best schuldig over dat ik zoveel moeite heb om haar los te laten,
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaat toch vast ook alleen naar school?
Omdat het de jongste is?

Omdat ze het op haar 12de niet vroeg?
(Als haar broers op hun 15de alleen gingen kamperen zullen die vast ook eerder in hun ééntje naar huis gekomen zijn.)
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-01-2019 20:27
Ze gaat toch vast ook alleen naar school?
Ja maar met de bus nu, zomers wel op de fiets. Is 15 km dwars door de polder.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Voel je niet schuldig!!!

Snap het, zolang ze contact houd,is er niks aan de hand
Hou er bij een 15-jarige wel rekening mee dat die af en toe vergeet die app "ik vertrek" te sturen.
een 15 jarige die voor het eerst alleen fietst?

ik ging op mijn 15e met mn rugzak de wereld over
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:32
Ja maar met de bus nu, zomers wel op de fiets. Is 15 km dwars door de polder.
in 10 minuten tijd? ik zou me eerder zorgen maken over de enorme snelheid waarmee ze fietst
Alle reacties Link kopieren
In je ( en mijn ) hoofd is een meisje gewoon kwetsbaarder. Dat maakt het zo lastig. Ik heb ook een dochter en ik vind het ook moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Oei, toch zou ik wel harder je best doen. Want op je 15e voor het eerst "alleen" fietsen (ze is helemaal niet alleen, ze is met een vriendin) vind ik niet normaal. Het klinkt alsof ze echt te overbeschermd wordt opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-01-2019 20:41
een 15 jarige die voor het eerst alleen fietst?

ik ging op mijn 15e met mn rugzak de wereld over
Nee natuurlijk niet, maar wel in het donker.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-01-2019 20:42
in 10 minuten tijd? ik zou me eerder zorgen maken over de enorme snelheid waarmee ze fietst
Nee dit ging over naar school gaan 😜 nu zit ze op een km of 3 van huis.
Such a beautiful place to be with Friends.
beetjegek schreef:
02-01-2019 20:46
In je ( en mijn ) hoofd is een meisje gewoon kwetsbaarder. Dat maakt het zo lastig. Ik heb ook een dochter en ik vind het ook moeilijk.
ik hoop toch echt dat je een dochter niet opvoedt met het idee dat ze kwetsbaarder is? Het is namelijk klinkklare onzin. je maakt er weerloze poppetjes van. Jongens worden vaker slachtoffer van geweld, middelenmisbruik en verkeersongelukken. meiden vallen vaker ten prooi aan seksueel geweld maar daarvan bevind de dader zich in de overgrote meerderheid in de kring van vrienden en familie
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:50
Nee natuurlijk niet, maar wel in het donker.
het is alleen maar donker
de wereld is hetzelfde als met licht
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
02-01-2019 20:49
Oei, toch zou ik wel harder je best doen. Want op je 15e voor het eerst "alleen" fietsen (ze is helemaal niet alleen, ze is met een vriendin) vind ik niet normaal. Het klinkt alsof ze echt te overbeschermd wordt opgevoed.
Het gaat over voor het eerst in het donker, niet over voor het eerst alleen fietsen. Als je mijn eerdere reactie had gelezen, wist je dat ze zomers ook 15km naar school fietst.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Oei dit is wel heeeeeeel erg overbeschermd zeg.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-01-2019 20:53
het is alleen maar donker
de wereld is hetzelfde als met licht
Heb je helemaal gelijk in, is ook gewoon mijn gevoel.
Such a beautiful place to be with Friends.
TO zet je hier overheen echt. je maakt je kind angstig en onzelfstandig met dit gedrag. het is echt irreeel.
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:50
Nee natuurlijk niet, maar wel in het donker.

Voor het eerst in het donker? Nog nooit om 18:00 uur in het donker gefietst?

Hoe laat komt ze nu?

Ik herken het wel, ben altijd blij als ze hier allemaal weer binnen zijn. Hier is het meisje de oudste, dus voordat de jongens zelfstandig dit soort dingen gingen doen had zij ze al gedaan. Dus hier niet het gevoelsmatige verschil tussen meisje en de jongens.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
02-01-2019 20:55
Oei dit is wel heeeeeeel erg overbeschermd zeg.
Wat is er overbeschermd aan het eng vinden, als je dochter voor het eerst alleen in het donker naar huis fietst. Het is toch niet, dat ik het haar verbied.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:58
Wat is er overbeschermd aan het eng vinden, als je dochter voor het eerst alleen in het donker naar huis fietst. Het is toch niet, dat ik het haar verbied.
Ik vind het nogal bijzonder dat je dochter nu pas voor het eerst “alleen” in het donker fietst voor een paar minuutjes.
Ze is al 15. Dus ergens is ze zo beschermd dat dit niet eerder kon of dat dingen zo werden gefaciliteerd dat het niet nodig was.

Ik kwam op mijn 15e om 6 uur Schotends thuis van uitgaan 15 km verderop met de fiets en stond te beesten in Renesse op de jongerencamping. Had al meerdere kampen in het buitenland achter de rug. En toen bestonden er nog geen mobieltjes met WiFi en data en al die shit.
Wat wel bestond is dat mijn ouders mij vertrouwden in de keuzes die ik maakte. En ik puberde graag.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:54
Het gaat over voor het eerst in het donker, niet over voor het eerst alleen fietsen. Als je mijn eerdere reactie had gelezen, wist je dat ze zomers ook 15km naar school fietst.
Ik had het door hoor. Verandert niks aan mijn reactie.
Gaat ze in de winter na 4 uur nergens meer heen dan zonder dat jullie haar brengen en halen? Bizar.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
02-01-2019 20:58
Wat is er overbeschermd aan het eng vinden, als je dochter voor het eerst alleen in het donker naar huis fietst. Het is toch niet, dat ik het haar verbied.
Zou ze niet aan je merke dat je het eng vindt? Dat is niet per se handig namelijk, stel dat zij vervolgens ook bang wordt van normale dingen zoals in het donker een eindje fietsen?

het is namelijk niet veiliger om bang te zijn en ook niet leuker. Ik heb een paar vriendinnen die zo zijn, inmiddels volwassen en zullen niet snel na 22.00 OV gebruiken, of op de bonnefooi ergens heen gaan, of een vreemde stad verkennen.

Ben je zelf beschermend opgevoed?
Alle reacties Link kopieren
foutje
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-01-2019 20:57
Voor het eerst in het donker? Nog nooit om 18:00 uur in het donker gefietst?

Hoe laat komt ze nu?

Ik herken het wel, ben altijd blij als ze hier allemaal weer binnen zijn. Hier is het meisje de oudste, dus voordat de jongens zelfstandig dit soort dingen gingen doen had zij ze al gedaan. Dus hier niet het gevoelsmatige verschil tussen meisje en de jongens.
Ze appte op half 9 dat ze wegreed, rond kwart voor thuis.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven