Slaapschema baby verstoren??

04-01-2019 20:56 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste mensen,

Eigenlijk wil ik het schema van me baby van 7 maanden niet verstoren, maar ben benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben.
Ik heb het idee dat mijn baby overdag teveel slaapt, want hij slaapt 9 van de 10 x niet 's avonds. Soms kan die wel 3x een dutje van bijna 2 uur doen. Maar ze zeggen dat een baby zijn eigen ritme heeft en dat je slapende baby's niet wakker moet maken. Maar zou wel fijn zijn als die 's avonds gaat slapen i.p.v. 10/11 uur 's avonds.
Ben benieuwd wat de ervaringen en of meningen zijn.

Groetjes
meid1989 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 10:59
0.55% gewijzigd
Slaapt je baby de hele nacht door vervolgens?
Alle reacties Link kopieren
Ja kun je iets meer vertellen over het slaapritme? Wanneer/hoelaat ze haar slaapjes doet? En hoelaat je haar nu voor de nacht op bed brengt?
Alle reacties Link kopieren
@cotweepuntnul, op een voeding na wel opzicj

@mutsje06 hij wordt tussen 7 en 8 wakker. Na 1.5 weer moe en gaat dan naar bed. Wordt meestal iets van tussen 11 en 12 wakker. 1.5 uur later weer moe en gaat dan weer slapen en wordt tussen 15 en 16 wakker. Ik probeer hem elke dag gewoon tussen 7 en 8 naar bed te brengen, maar meestal doet hij dus gewoon nog een dutje om vervolgens weer wakker te worden en zen nachtdut tussen 10 en 11 te beginnen.

Vandaag toevallig had hij vanochtend geen zin om te maffen en heeft hij over de dag iets van 2 uur geslapen en slaapt nu op dit moment wel iets beter.

Ik wil gewoon weten of het echt baat heeft om dutjes in te korten en zijn eigen schema te verstoren.
Waarom moet de baby eerder slapen als dit schijnbaar haar ritme is nu en ze het er goed op doet? Baby's leven niet op de klok.

Hier waren slaapjes eerste jaar maar 45 minuten per keer dus al 3 keer 2 uur rust op een dag lijkt me heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is slapende honden moet je niet wakker maken
Alle reacties Link kopieren
Mijn 5 maanden oude dochter gaat 3 dagen in de week naar de opvang en slaapt daar overdag meer dan thuis.
Ze is een heel rustig meisje en als ze daar een tijdje in de wipstoel zit, of in de box ligt en ze begint wat te soezen dan leggen ze haar in bed en zo slaapt ze wel 3 keer per dag anderhalf tot 2 uurtjes.

Thuis heb ik natuurlijk meer 1 op 1 aandacht voor haar, speel/knuffel/wandel met haar en houd haar wat meer bezig dus doet ze wat minder 'tussendutjes'.
Ik leg haar begin van de middag in haar bedje voor een middag slaapje en dan slaapt ze rustig 3 tot 3,5 uur in 1 ruk door.

Wel merk ik dat ze dan 's avonds ook wat eerder moe is, bij de opvang ligt ze soms bij ophalen om kwart over 5 nog in bed te slapen dan is ze 7 uur nog veel 'frisser'
In beide gevallen begint het badder/voeder/slaap ritueel om 7 uur en slaapt ze zonder problemen de hele nacht door.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je zoontje 's nachts wat beter door slaapt als hij overdag iets minder slaapt.

Ik zou het gewoon proberen, gaat het goed dan is dat mooi, en zo niet dan volg je het oude schema weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel behoorlijk actief een slaapritme geprobeerd te krijgen.
Overdag idd wat eerder wakker gemaakt, anders werd het me 's avonds te laat.
Ik vind het dus niet zo'n punt om een baby wakker te maken voor een handiger ritme, de vraag is of het gaat werken.

Mijn oudste was en is een uitgesproken avondmens.
Nu is hij 20 en is het zijn eigen verantwoordelijkheid, maar hij gaat nog steeds liefst laat slapen en staat laat op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
@1-aapje wat ik merk aan hem als hij 's avonds wakker is en hier bij ons beneden dat het hem soms teveel wordt en een beetje overprikkeld raakt en juist weer moeilijker in slaap komt. En zeker het is fijn dat hij zo goed zijn rust kan pakken! Maar soms heb ik het idee dat het 24uurs ritme een beetje anders is bij hem. En nee ze kunnen geen klok kijken, maar ze hebben wel een intern klokje die misschien een beetje te sturen valt. En ik heb wel een klok die graag weer terug wil 😊.

@cherubijn dat heb ik ook in mijn achterhoofd idd

Op dit moment slaapt hij nog steeds. Wel is hij al 2x wakker geworden na een cyclus van 45 minuten. Overdag heeft hij daar 0 moeite mee om die koppelen met elkaar maar 's avonds lukt het hem moeilijker.

Ik probeer hem zo goed mogelijk te volgen, maar hij is soms wat moeilijker te lezen.
Misschien moet je eens proberen om je baby niet om 7 uur in bed te leggen, maar bijvoorbeeld om 9. Dan sla je dus de avonddut over en misschien is hij dat moe genoeg om al zijn nacht slaap te pakken.
Als het werkt heb je iig weer twee uur gewonnen
Je kunt het altijd proberen, het lijkt me niet dat je kind er een levenslang trauma van op zal lopen.

Ik pas je principe nog wel eens toe op mijn nu veertienjarige zoon, die heeft nogal de neiging om dag en nacht om te keren ('s nachts is het lekkerder gamen blijkbaar). Maar buiten de schoolvakanties is dat minder handig dus zo tegen het einde van de vakantie hou ik hem lekker een dagje extra wakker en dan valt ie tegen een uur of negen onbedaarlijk in slaap en dan is alles voorlopig weer in orde.
Maar waarom sta je niet te juichen bij dit schema? Ik lees echt het meest fantastische ritme wat een baby kan hebben zo ongeveer en je kunt zelf ook nog ruim op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dat je baby om 19:00 gaat slapen? Heeft je partner een hekel aan zijn kind of zo. Wil hij zo kort mogelijk met kind geconfronteerd worden.

Er is toch geen enkele reden waarom je baby om 19:00 in bed zou moeten liggen.

En dan vervolgens zeker gaan lopen klagen dat je ind zo vroeg wakker wordt.
meid1989 schreef:
04-01-2019 21:52
@1-aapje wat ik merk aan hem als hij 's avonds wakker is en hier bij ons beneden dat het hem soms teveel wordt en een beetje overprikkeld raakt en juist weer moeilijker in slaap komt. En zeker het is fijn dat hij zo goed zijn rust kan pakken! Maar soms heb ik het idee dat het 24uurs ritme een beetje anders is bij hem. En nee ze kunnen geen klok kijken, maar ze hebben wel een intern klokje die misschien een beetje te sturen valt. En ik heb wel een klok die graag weer terug wil 😊.
Je kindje is pas 7 maanden he. De eerste jaren heb je weinig eigen klok in mijn ervaring.

Dat kinderen om 7 uur in bed leggen schijnt echt iets Nederlands te zijn.

Kun je dingen beneden aanpassen om overprikkelen te vermijden?
Alle reacties Link kopieren
@solomio bedankt voor dit nuttige antwoord.

Ik heb ook wel een beetje het gevoel alsof dit zijn ritme is en ik er eigenlijk niet mee moet klooien, maarja hij is een baby, weet ook niet alles 😅.

@ hapu, misschien is dat ook nog een optie alleen is er dan weer risico van oververmoeidheid en moeilijk in slaap kunnen vallen.

@regretterien. Ik vind dit geen fijn schema, omdat hij er dus een beetje overprikkeld van raakt 's avonds. En ik een beetje eigen tijd nodig heb. Wanneer de peuter op bed ligt en ook nog eens de baby. Dat zou fijn zijn.

@sugarmiss ja hij heb echt een hekel aan hem. Meestal belt hij me al op om jonah vroeg op bed te leggen want hij wil vanavond niet met hem knuffelen.
God wat een suffe reactie sugarmiss....
En begon dit topic met: huil jank huil waarom is mijn baby al om 7 uur wakker ( wat een prima tijd is voor een baby)?????

@1-aapje tuurlijk we kunnen ook de hele avond in stilte beleven en nooit iemand op bezoek hebben, maarja.

Ik ben helemaal voor het mijn kinderen zo comfortabel mogelijk houden. Maar zijn jullie het er niet mee eens dat het fijn is als de mama het ook comfortabel heeft? Deze mama geeft 7 maanden borstvoeding omdat hij de fles weigert en dan 's avonds (nacht niet meegeteld) ook een beetje tijd voor haarzelf nodig heeft.

Dus ik vroeg om mensen die ervaring hebben met het misschien enigzins wat sturen in het ritme van hun kind. Nu heb ik er een paar gehad en ga ik kijken wat ik daarmee ga doen. Dankjewel voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is een fantastisch slaper 's nachts en overdag sleep ik hem mee overal naartoe, hij slaapt gelukkig ook overal even makkelijk, op dit moment zijn wij aan het reizen met 3 uur tijdsverschil en baby past zich super makkelijk aan. Komend jaar ook nog 2 grote reizen gepland met behoorlijke tijdsverschillen (8+ uren).
Ik hou met alles rekening met mijn baby maar ik geloof heel erg dat baby's zich veel beter aan kunnen passen dan soms wordt gedacht.
Ik snap je wel hoor. Wij hebben de eerste maanden ook tot 22.00-23.00 gezeten met de baby beneden. Op gegeven moment wil je gewoon je avonden terug.

Om dan gelijk te suggereren dat man geen tijd met de baby wil doorbrengen en etc is echt een lage opmerking in mijn ogen.

Ik zou proberen de slaapjes een beetje op te schuiven dus nog 2 slaapjes per dag.
De eerste tijd savonds nog niet gelijk uren in korten de bedtijd maar rustig aan.
S ochtends iets langer op houden en zo een beetje verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat je baby zo'n goede slaper is, denk dat velen jaloers zullen zijn op een dergelijk schema.

Is het geen optie om 2 wekjen proberen het iets te veranderen en te kijken hoe de baby reageert? Ik zou het dan idd langzaam aan pakken en proberen er voor te gaan dat hij na die 2 weken een uur eerder naar bed kan. Leg de lat niet te hoog, je mag echt al heel blij zijn met dit schema. Wellicht dat je ook meer kan kijken naar de rust avonds, als je mensen op bezoek hebt bijv een draagdoek gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Thank you @ kowala!

@envelop ik ben ook zeker blij met hoe hij goed zijn rust kan pakken overdag. Het is voor de rest ook een heerlijk rustig mannetje.

Maar idd, op een gegeven moment wil je je avonden terug. Zeker na 7 maanden dit elke avond met een flesweigeraar waardoor je er niet even een avondje uit kan.

Ik ga ermee stoeien!
meid1989 schreef:
04-01-2019 23:53

@1-aapje tuurlijk we kunnen ook de hele avond in stilte beleven en nooit iemand op bezoek hebben, maarja.

Ik ben helemaal voor het mijn kinderen zo comfortabel mogelijk houden. Maar zijn jullie het er niet mee eens dat het fijn is als de mama het ook comfortabel heeft? Deze mama geeft 7 maanden borstvoeding omdat hij de fles weigert en dan 's avonds (nacht niet meegeteld) ook een beetje tijd voor haarzelf nodig heeft.
Tja als je het zo op wil vatten. Probeerde gewoon mee te denken. Misschien dat radio minder overprikkeld dan TV bijvoorbeeld.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:01
99.71% gewijzigd
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:59
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net je eerdere topic ook gelezen die over hetzelfde gaat. Waarom heb je een nieuw topic geopend?

Ik vind dat je nogal overdrijft, het is heel normaal voor een baby om avonds wakker te zijn en denk dat accepteren dat het zo is voor iedereen het makkelijkste is. Zo te lezen is hij niet de hele avond aan het huilen en kan je dus ook best je eigen ding doen
Alle reacties Link kopieren
@1-aapje is ook zo dankjewel. Alleen kunnen we dit niet elke avond verwezenlijken. Nja kunnen, willen niet.

@hallo123r dat kan ik proberen idd. Ik probeer hem dus te volgen en breng hem altijd naar bed wanneer hij moe is. En nee ik maak hem eigenlijk nooit meer wakker. Soms ga ik wel een beetje rommelen boven.

Hij valt ook wel altijd in slaap wanneer ik hem naar bed breng. Gisteravond bijv. Hij heeft de hele avond geslapen, maar werd wel na elke slaapcyclus wakker. Tot aan ongeveer middernacht. Toen sliep hij 3 uur achter elkaar.

@envelop soms krijg je andere reacties 2 maanden later. Voor zover ik weet is het voor een baby van een paar weken normaal om wakker te zijn 's avonds. Maar gaan ze naar verloop van tijd het omdraaien door overdag iets korter te slapen en 's nachts wat meer. Had gewoon al gedacht en gehoopt bij dit punt te zijn. En misschien overdrijf ik. Maar dit voelt voor mij niet zo. Is misschien heeeel raar, maar ik wil af en toe wat anders doen dan met me kinderen bezig zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar hij slaapt dus elke nacht van 22-23 uur tot 7 a 8 uur in de ochtend? En dan ook nog drie dutjes van 2 uur?
Sorry, maar ik snap echt het probleem niet. Ik zou werkelijk waar dolblij zijn met zo'n ritme! De hele nacht door en dan ook nog zoveel rust overdag. Ik mag hier blij zijn als ze één keer 45 minuten slaapt ;-) En ze gaat al helemaal niet uit zichzelf slapen, daar is van mij uit flink wat inspanning voor nodig....

Aan mijn jaloezie heb je verder niks, maar het helpt misschien wel een beetje relativeren. Je hebt, qua slapen in ieder geval, al een redelijke droombaby!

Ik woon niet in NL, en hier gaat geen enkele baby (op die van mij na haha) om 7 uur naar bed. 9 uur is gebruikelijker. Niemand heeft dus een 'avond voor zichzelf' en daar hoor je ze niet over.

Als je per se iets wil proberen, zou mijn advies zijn om dat dutje van 7 uur te proberen over te slaan. Rek het naar bed gaan met hapjes, voorlezen, uitgebreid in bad etc. Kijk wat er gebeurt als je hem om 8 uur er in legt. Disclaimer: ik denk zelf altijd dat je een baby's natuurlijke ritme het beste niet kunt verstoren, de kans bestaat dat je er helemaal niets mee opschiet, of opeens een baby hebt die om 5 uur wakker wordt ipv 7....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven