Kind van 7 en online game met chat.

04-01-2019 21:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist trof ik mijn dochter van 7 aan terwijl ze op de chatbox van een online paardenspel met iemand aan het praten was over haar virtuele paard o_o
Ze mag dit spel sinds kort af en toe spelen, alleen het gratis gedeelte. Ik heb haar in het begin gezegd dat ze met niemand mag praten/chatten. Dat is dus niet zo goed gelukt.....Ik heb toen niet uitgelegd waarom niet. Nu ben ik dit wel aan het doen maar ik kom er niet uit. Hoe leg ik het uit zonder haar bang te maken? Ze heeft nog geen weet van enge mannen gelukkig..... Ik heb gezegd dat er onaardige mensen achter kunnen zitten die misschien naar tegen haar gaan doen. Maar dat is mij niet krachtig genoeg, ze moet echt duidelijk snappen dat het gevaarlijk kan zijn.
Ze weet dat ze eigenlijk nog te jong is voor dit spel, het is officieel vanaf 8jr, maar ook dan is een kind nog niet in staat gevaar in te schatten.
Spel dan beter toch maar echt alleen onder begeleiding laten spelen? Het haar verbieden? Dan komt ze vast op een andere manier wel weer ergens op wat eigenlijk niet voor kinderen is.
Internet alleen onder begeleiding toestaan dan? Dat vindt ik weer te streng eigenlijk. Het enige wat ze doet is paardenfilmpjes kijken en vlogs over slijm en paarden.
Benieuwd naar jullie visie!
Er bestaan ook enge vrouwen.

Gewoon simpel: er bestaan mensen die nare dingen doe met kinderen. Dat kan je niet aan iemand zien, dus mag je van mij niet chatten met anderen. Doe je het wel, dan kan je dat spel dus niet meer spelen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het niet genoeg te zeggen dat er soms hele onaardige mensen in chatboxen zitten die heel naar kunnen reageren? En die soms niet zijn wie ze zeggen te zijn. Dus dat een meisje van 10 ook best een rare meneer of mevrouw van 25 kan zijn. Veel ‘enger’ zou ik het niet maken.
En het spel inderdaad alleen laten spelen in jullie bijzijn.
Lizzy75 schreef:
04-01-2019 22:00
Waarom is het niet genoeg te zeggen dat er soms hele onaardige mensen in chatboxen zitten die heel naar kunnen reageren? En die soms niet zijn wie ze zeggen te zijn. Dus dat een meisje van 10 ook best een rare meneer van 25 kan zijn. Veel ‘enger’ zou ik het niet maken.
En het spel inderdaad alleen laten spelen in jullie bijzijn.
Waarom meneer? Vrouwen doen dat ook, dus verstandiger om ze te leren geen genderonderscheid te maken.
Alle reacties Link kopieren
O, ik had het net al aangepast.
Niet anders dan rl dus.
Alle reacties Link kopieren
Kan je die functie niet blokkeren?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je het verbiedt en haar afschermt ze nooit leert omgaan met online chatten.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
04-01-2019 22:10
Ik denk dat als je het verbiedt en haar afschermt ze nooit leert omgaan met online chatten.
Nooit? Ze is 7 hè.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
04-01-2019 21:57
Er bestaan ook enge vrouwen.
Ja daar heb je helemaal gelijk in.

Gewoon simpel: er bestaan mensen die nare dingen doe met kinderen. Dat kan je niet aan iemand zien, dus mag je van mij niet chatten met anderen. Doe je het wel, dan kan je dat spel dus niet meer spelen.
Ik dacht, als ik daarmee dreig gaat ze het vast stiekem doen. Daarom ook mijn behoefte aan meer uitleg. Maar misschien is het toch wel voldoende zoals je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
04-01-2019 22:00
Waarom is het niet genoeg te zeggen dat er soms hele onaardige mensen in chatboxen zitten die heel naar kunnen reageren? En die soms niet zijn wie ze zeggen te zijn. Dus dat een meisje van 10 ook best een rare meneer of mevrouw van 25 kan zijn. Veel ‘enger’ zou ik het niet maken.
En het spel inderdaad alleen laten spelen in jullie bijzijn.
Ja misschien is het idd wel voldoende zo.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
04-01-2019 22:10
Kan je die functie niet blokkeren?
Dat zal ik eens uitzoeken!
Nemaìn’ schreef:
04-01-2019 21:57
Er bestaan ook enge vrouwen.

Gewoon simpel: er bestaan mensen die nare dingen doe met kinderen. Dat kan je niet aan iemand zien, dus mag je van mij niet chatten met anderen. Doe je het wel, dan kan je dat spel dus niet meer spelen.

Dit.

En daarnaast zijn er volgens mij tig dingen online te vinden van bijvoorbeeld het jeugdjournaal die dit behandelen.
Hazzie schreef:
04-01-2019 22:18
Ik dacht, als ik daarmee dreig gaat ze het vast stiekem doen. Daarom ook mijn behoefte aan meer uitleg. Maar misschien is het toch wel voldoende zoals je zegt.
Kind is 7. Je kan naast uitleg ook best hele duidelijk voorwaarden aan het gebruik van de telefoon stellen. En ( tijdelijk) afpakken als er niet aan gehouden word.
Met zeven kan je tenminste nog wat sturen. Liever niet verbieden maar begeleiden nu ze nog wat van je aanneemt.

Niet te moeilijk maken, in feite is het hetzelfde als vertellen dat ze niet zomaar bij iemand in de auto mogen stappen.

Bij zoon heb ik destijds als voorbeeld een inbreker genomen, die heel sneaky erachter probeert te komen waar je woont en wanneer je op vakantie bent. De uitleg dat iemand een zielig verhaal kan ophangen waardoor je spullen online gaat kopen en aan hem/ haar geeft. Meer de hoek van oplichting zeg maar.

Nu hij wat ouder is en bv mensenhandel wel eens ter sprake komt hebben we het er dan ook over wat online chatten daarin kan doen. Groeit vanzelf wel met je kind mee.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is internet alleen onder begeleiding te streng? Mijn dochter is 8. Ze mag onder begeleiding plaatjes zoeken om na te tekenen, op YouTube terwijl ik met een schuin oog meekijk en op Netflix onder haar eigen account. Apps probeer ik eerst zelf uit. Ik ben op dit gebied best streng dan denk ik.

Ik zou het spel er af knikkeren. Apps waarin je kunt chatten komen hier niet door de keuring.
Hallo?!
En mag ze wel zelf even naar de winkel? Of op straat spelen? Neem toch aan dat je het dan ook hebt over wat ze wel en niet mag zeggen en doen?
Ik heb een zoon van 9 en ik leer hem liever om te gaan met dit soort dingen, dan het te verbieden.

Zo leg ik hem uit hoe Youtubers hun geld verdienen (en dat de Appie dus niet echt de favo supermarkt van die ene YouTuber is), en dat je op een chat geen persoonlijke zaken uitwisselt. Dat Pietje van 9 ook eigenlijk Karel van 64 kan zijn.

Ik wil hem niet bang maken maar hem wel de realiteit bijbrengen. En af en toe kijk ik even mee op het scherm, om te checken of hij geen gekke dingen doet of kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Gaat dit om Star Stable? Mijn nichtje speelt dat ook en ik kijk/speel wel eens mee met haar mee.

Echt alles is daar geblokt, zelfs hun leeftijd noemen is verboden en wordt weg gefilterd. Ze hebben een of andere externe organisatie die de persoonsgegevens beschermt en het verbaasd me hoe scherp die zijn.

Wellicht kun je mee kijken met haar, dan leert ze ook over internet veiligheid. Gewoon dat ze bijvoorbeeld in de keuken aan het spelen is terwijl jij kookt of weet ik veel wat, zo speelt mijn nichtje van 9 ook. Kunnen ze nooit vroeg genoeg leren, instagram gaat ook volgen en dat is zo veel verknipter.
Sansa_ schreef:
04-01-2019 23:48
Ik heb een zoon van 9 en ik leer hem liever om te gaan met dit soort dingen, dan het te verbieden.

Zo leg ik hem uit hoe Youtubers hun geld verdienen (en dat de Appie dus niet echt de favo supermarkt van die ene YouTuber is), en dat je op een chat geen persoonlijke zaken uitwisselt. Dat Pietje van 9 ook eigenlijk Karel van 64 kan zijn.

Ik wil hem niet bang maken maar hem wel de realiteit bijbrengen. En af en toe kijk ik even mee op het scherm, om te checken of hij geen gekke dingen doet of kijkt.
2 jaar verschil maakt heel veel uit in dit geval. Ik vind een kind van 7 echt nog te jong om bepaalde zaken in te kunnen schatten.
Alle reacties Link kopieren
Ben een uur bezig geweest om het spel aan te krijgen maar dat lukte niet.....echt wat voel ik me oud nu :cry: Dus heb nog niet kunnen zien of ik iets kan blokken. Wel idd gelezen dat er mee gekeken en gecontroleerd wordt op de chat.
Gaat om star Stable idd!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
04-01-2019 22:37
Dit.

En daarnaast zijn er volgens mij tig dingen online te vinden van bijvoorbeeld het jeugdjournaal die dit behandelen.
Bedankt voor de tip, ga ik opzoeken!
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
04-01-2019 23:43
Hoezo is internet alleen onder begeleiding te streng? Mijn dochter is 8. Ze mag onder begeleiding plaatjes zoeken om na te tekenen, op YouTube terwijl ik met een schuin oog meekijk en op Netflix onder haar eigen account. Apps probeer ik eerst zelf uit. Ik ben op dit gebied best streng dan denk ik.

Ik zou het spel er af knikkeren. Apps waarin je kunt chatten komen hier niet door de keuring.
Te streng omdat ze al jaren zelf op internet zit. Dit gaat eigenlijk altijd goed. Ik kijk natuurlijk wel af en toe mee. Behalve sochtends in het weekeinde tussen 8-9...... :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Met mijn 8-jarige heb ik de afspraak dat hij met ‘vreemde’ dingen naar mij toe komt. Dat doet hij ook heel braaf (“Mama kijk wat deze nu zegt...”). Sowieso alleen de iPad onder, als man of ik rondlopen in de buurt.

Ik zou vooral uitgaan van het karakter van kind, jij kent jouw dochter het beste. Hoe ga je normaliter om met het ‘overtreden’ van regels die jij stelt? Ik zou die lijn gewoon doortrekken. Als zoon IRL op het speelveldje ‘Je moeder!’ krijst is dat voor mij hetzelfde als dat hij dat online in de chat van Roblox doet. Twee dagen binnen/offline.

Qua voorlichting probeer ik het vooral te laten aansluiten op zijn leeftijd en interesses.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
04-01-2019 23:46
En mag ze wel zelf even naar de winkel? Of op straat spelen? Neem toch aan dat je het dan ook hebt over wat ze wel en niet mag zeggen en doen?
We wonen op het platteland. Ze is laatst voor het eerst alleen naar de buren 800 meter verderop gefietst :-x Winkels hebben we niet, dus dat is niet aan de orde. Anders zou ik dat wel bespreken natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven