Maria als babynaam in 2019

18-01-2019 22:02 62 berichten
Ik vraag dit voor een vriendin, ik verwacht geen kindje.

Ze krijgt een dochtertje over een aantal weken en ze zijn op zoek naar een mooie meisjesnaam.

Nu vind ze Maria een hele mooie naam en wil ze hun dochtertje graag de naam Maria geven.
Maar ze twijfelt of dit (nog) wel leuk is anno 2019 en of de naam niet té ouderwets of te beladen is (door de Maria-verering en de heilige maagd Maria).
Maar het is dan wel een vrij unieke naam in 2019 en toch geen vreemde of onbekende naam.

Wat vinden jullie? Kan Maria in 2019 als babynaam of niet? En waarom wel of niet? En wat is eventueel je alternatief dan?

Namens mijn vriendin alvast bedankt.

Kan Maria anno 2019 als babynaam?

Totaal aantal stemmen: 183

Ja (84%)
Nee (16%)
Maria is een schitterende naam.
Er komt vast commentaar op en mensen zullen aannames doen.
Maar hij is internationaal, duidelijk, niet moeilijk uit te spreken en makkelijk te schrijven.
Dit zeg ik allemaal natuurlijk ook omdat ik de naam overwogen heb voor onze dochter.
Alle reacties Link kopieren
Prachtig,niks mis mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Inderdaad. En je zit straks niet met meerdere Maria's in de klas, en toch kent iedereen de naam.
Ik vind het een mooie naam.
Ik vind Marie leuker.
Alle reacties Link kopieren
Wat boeit het wat een ander ervan vindt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Mooi, klassiek, duidelijk. Geen negatieve associaties bij het grote publiek. Iedereen weet hoe je het schrijft en uitspreekt. Ik zeg doen!
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-01-2019 22:08
Ik vind Marie leuker.
Dat vind ik dan weer een suffe naam. Kans bestaat natuurlijk dat Maria wordt afgekort dat Marie. Of nog erger, tot Ria.
Alle reacties Link kopieren
Zelf weten inderdaad...lijkt op de mijne...ik vind het vreselijk als ze me zo noemen...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ja, vind ik heel mooi. Als ze toch bang is voor 'te beladen' zou ze ook nog Mara kunnen overwegen.
-
Prachtige naam, ook nog eens eentje die je niet hoeft te spellen en die op je 80e nog prima kan.

Ik zeg doen.

Maar mijn kinderen hebben beiden ook klassieke namen (denk aan Charlotte en Alexander).
Prachtige naam ❤️
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
18-01-2019 22:18
Ja, vind ik heel mooi. Als ze toch bang is voor 'te beladen' zou ze ook nog Mara kunnen overwegen.
Er zijn100.000 varianten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-01-2019 22:19
Er zijn100.000 varianten .
Dus?
-
Ik ken best wel wat Maria's. Omgevingsgebonden misschien? Ik vind het prima kunnen, ik heb er geen kerkelijke associaties bij.
Alle reacties Link kopieren
Maria staat op nummer 47 in de top 500 populairste babynamen 2017 (2018 is er nog niet volgens mij), dus ik zou het geen 'vrij unieke' naam noemen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
18-01-2019 22:24
Dus?
Dat ik dan “ je zou ook nog Mara kunnen doen “ nogal apart vind.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
chocolol schreef:
18-01-2019 22:28
Maria staat op nummer 47 in de top 500 populairste babynamen 2017 (2018 is er nog niet volgens mij), dus ik zou het geen 'vrij unieke' naam noemen.
Maria is echter vaak een doopnaam en wordt niet vaak als roepnaam gebruikt. Het probleem is dat de voornamenregistratie geen roepnamen registreert, of tweede/derde voornamen die als eerste worden gebruikt ("Maria Luna, we noemen haar Luna" of "Maria Johanna Geertruida, we noemen haar Roos")
In een wereld waar kinderen de namen Bloem, Meisje, Vlinder, Vee, Maan of Olla krijgen daar is zeker ook plek voor een ‘doodgewone’ Maria. :thumbsup:
Mocht ze het Maagd-Maria pesten willen voorkomen, dan kan ze het nog schrijven als Marya/Mariya oid.
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 22:39
1.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
18-01-2019 22:31
"Maria Johanna Geertruida, we noemen haar Roos")
We noemen hem Kees. Je spelt het zo : Jan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.voornamelijk.nl/van-maria-tot-mia/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft voor mij wel een sterke associatie met de kerk en dat is voor mij persoonlijk dan weer geen positieve associatie.
Als zij daar niet mee zitten, dat de naam zo sterk met het christendom verbonden is, dan moeten ze lekker voor die naam gaan.
De betekenis is "bitterheid", da's wat minder.
aviv_13 schreef:
18-01-2019 22:40
De betekenis is "bitterheid", da's wat minder.
Het betekent toch mirre? (Wat idd bitter is). Volgens mij komt Maria van het Hebreeuwse Mirjam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven