Fles weigeren en kinderopvang

22-01-2019 15:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby begint over een klein maandje op de kinderopvang en ze zal dan bijna 6 maanden oud zijn. Het is echt een borstvoedingskindje en weigert sinds een tijd de fles. Ik blijf met haar oefenen, maar ze duwt de speen gewoon telkens weg met haar tong of gaat er juist op kauwen. Ik maak me best zorgen over hoe dat straks gaat op de opvang. Ze eet wel goed met een lepeltje.

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe wordt met een flesweigeraar omgegaan op de opvang? Melk indikken en met lepel geven? Vanaf 6 maanden kunnen we misschien een tuitbeker introduceren of kan ik daar vanaf nu mee gaan oefenen?
En als iemand anders de fles geeft?
Alle reacties Link kopieren
Je zou misschien een pré-logopedist om advies kunnen vragen of een lactatiekundige. Zij kan dan meekijken met een voeding en goede adviezen geven.
Alle reacties Link kopieren
Uit een gewone beker leren drinken?
...
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
22-01-2019 15:30
En als iemand anders de fles geeft?
Dan weigert ze ook. Haar vader, mijn zus en moeder hebben het geprobeerd, maar ze wil echt niet. Van de week bleef ze een paar uurtjes bij mijn moeder terwijl ik de stad in was en de bedoeling was dat ze 1 keer de fles zou krijgen daar. Nee dus, op een gegeven moment was het alleen huilen en werd ik gebeld of ik snel terug wilde komen.
Ze hebben op de kinderopvang al echt wel vaker met dat bijltje gehakt. Bel ze op en leg je zorgen voor.
Alle reacties Link kopieren
SiraGijs schreef:
22-01-2019 15:32
Je zou misschien een pré-logopedist om advies kunnen vragen of een lactatiekundige. Zij kan dan meekijken met een voeding en goede adviezen geven.
Ik dacht dat een lactatiekundige alleen voor borstvoeding was...

Op het cb heb ik dit overigens besproken en het enige wat ze aangaf is dat we moeten blijven oefenen en haar dagelijks de fles aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
22-01-2019 15:37
Uit een gewone beker leren drinken?
Nu, met 5 maanden, met een gewone beker beginnen? Ik dacht zelf aan een tuitbeker. Ben bang dat ik haar teveel verwar.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
22-01-2019 15:39
Ze hebben op de kinderopvang al echt wel vaker met dat bijltje gehakt. Bel ze op en leg je zorgen voor.
Dat denk ik ook, daarom vroeg ik me af of er mensen hier zijn die dit mee hebben gemaakt en hoe ze op de kinderopvang dit wisten op te lossen.

Ik ga het sowieso ook daar bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Tuitbeker. Mijn kind was ook flesweigeraar en dronk met 5 maanden uit een anyway up cup (wel 19 jaar geleden). Heeft uiteindelijk nooit uit een fles leren drinken.

Zo'n speen, daar snapte ze niks van. Dronk uiteindelijk al vrij snel uit een bekertje (met onze hulp en dweil in de buurt),
Hier heb ik alle flessen die ik bezat meegegeven aan het KDV en elke dag probeerde ze het. Elke keer een andere fles, andere leidster, in het donker, gewoon op de drukke groep. Tot die tijd gaven ze het met een lepel samen met rijstpap. Na een maand of 2 a 3 pakte ze de fles weer. Mijn dochter was ook 6 maanden toen ze naar de opvang ging en gelukkig kon ze toen al goed van een lepeltje eten.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:47
0.25% gewijzigd
victoria_87 schreef:
22-01-2019 15:43
Dat denk ik ook, daarom vroeg ik me af of er mensen hier zijn die dit mee hebben gemaakt en hoe ze op de kinderopvang dit wisten op te lossen.

Ik ga het sowieso ook daar bespreken.

Ik heb jaren in de kinderopvang gewerkt, het is nog nooit niet gelukt. Soms hielp een rustige ruimte, soms juist een drukke, soms met een lepeltje of uit een beker, of meer huidcontact.
Was voor ons ook een kwestie van uitproberen wat bij de betreffende baby werkte. Maar het kwam altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste weigerde de fles, maar ging op het kdv was er één juffie die met engelengeduld hem uit een flesje liet drinken, niet veel, zo'n 50-80 cc per keer, maar dat was genoeg om hem de dag door te helpen zonder echte honger.
Wat mij geruststelde was dat kinderen niet zomaar verhongeren of uitdrogen. Er zijn zat kinderen die op die leeftijd al de klok rond slapen en daar ook niets aan over houden. Als ze 's avonds en 's nachts gewoon kan bijtanken, dan komt het echt wel goed. En over een paar weken kan ze wat groente en fruit krijgen en dan worden de zorgen nog minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als baby de fles geweigerd en kreeg tot ik een maand of 4 was met 10cc spuitje het in mijn mond gespoten als ik ergens anders was en dronk vanaf een half jaar uit een bekertje. Heb het aan mijn moeder gevraagd een klein laagje erin en dan kleine slokjes aanbieden. de eerste keren zal het er langs haar mondhoekjes uitlopen het is even een handigheidje die ze op een opvang was we al hebben.
Alle reacties Link kopieren
Rietjesbeker eens proberen?
Of een ander merk en totaal andere vorm speen/fles?
Alle reacties Link kopieren
Als je een beker probeert, dan juist geen tuitbeker gebruiken.
Wat Stacey86 zegt: klein laagje erin en kleine slokjes aanbieden.
...
snowy2 schreef:
22-01-2019 15:48
Mijn jongste weigerde de fles, maar ging op het kdv was er één juffie die met engelengeduld hem uit een flesje liet drinken, niet veel, zo'n 50-80 cc per keer, maar dat was genoeg om hem de dag door te helpen zonder echte honger.
Wat mij geruststelde was dat kinderen niet zomaar verhongeren of uitdrogen. Er zijn zat kinderen die op die leeftijd al de klok rond slapen en daar ook niets aan over houden. Als ze 's avonds en 's nachts gewoon kan bijtanken, dan komt het echt wel goed. En over een paar weken kan ze wat groente en fruit krijgen en dan worden de zorgen nog minder.
Dit ook inderdaad. Ik voedde haar op het KDV nog een keertje voor ik vertrok en ze kreeg daar ook een fruithapje om 10.00 uur. Ze verhongeren echt niet en het kom echt wel goed. Desnoods in de middag nog een fruithapje en wat met je werk proberen te regelen op basis van je kolfrecht.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 16:16
0.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yup ervaring. Hij heeft pap gegeten van een lepeltje en ‘s nachts bijgedronken wat hij overdag had gemist.

Opvang heeft et overigens ook eindeloos geprobeerd en hier is het dus niet gelukt. Zoon drinkt nog steeds helemaal geen melk, zelfs geen chocolademelk. Al ga je op je kop staan. Hij krijgt nog steeds pap ‘s ochtends zodat er wat zuivel in gaat. Vroeger at hij yoghurt maar dat blieft hij ook niet meer. Hij is bijna 2. Ik hou het er maar op dat hij niet gek is op melkproducten. Net als z’n moeder ;-D

Maar het is allemaal goed gegaan op die manier. Hij at algauw de lunch mee, warme maaltijd. Met 7-8 maanden ofzo (mijn zoontje ging ook pas met 6), vond hij heerlijk. Hij is nog steeds de beste eter daar. Lust alles, behalve melk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds heel veel verschillende spenen geprobeerd en een brede, platte speen accepteerde ze wel.. Alle andere spenen werden ook fel geweigerd, misschien zou je dat nog kunnen proberen!

Bij ons werkte deze:

https://www.neobaby.nl/dental-flesspeen-small-0m.html

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook nog de smaak zijn. Mijn jongste weigerde flessen met opgewarmde afgekolfde melk. Poedermelk was wel goed uit de fles. Op het kdv kreeg ze dus poedermelk.
Ik kolfde op mijn werk om de boel aan de gang te houden voor mijn niet-werkdagen, maar gooide die melk gewoon weg.
...
Alle reacties Link kopieren
Opgewarmde afgekolfde melk is ook echt niet te zuipen, laten we wel wezen. Gatverdamme wat is dát smerig zeg. Ongelooflijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende opties. Heb hier twee flessenweigeraars. De eerste is het niet gelukt voor dat ze kon starten bij de opvang, en daar heeft ze in het begin veel honger gehad... en dan uiteindelijk toch flesjes genomen. Als je een goede opvang hebt, kunnen ze desnoods met lepeltje enzo geven, maar dat kunnen ze bijna niet waarmaken. De tweede heb ik hem op tijd regelmatig een hele dag bij mijn moeder gelaten. Dus zij heeft met liefde en geduld de fles aangeleerd. Het lukte enkel als ik voldoende lang niet in de buurt was... Niet leuk alleszins!

Andere optie is inderdaad drinkbeker. Die van Ikea is heel handig (wit met groene tuit). Ken genoeg kindjes waar het zo dan opgelost werd.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 17:16
Opgewarmde afgekolfde melk is ook echt niet te zuipen, laten we wel wezen. Gatverdamme wat is dát smerig zeg. Ongelooflijk.

Poedermelk is ook smerig hoor. :sick: Hoe die baby’s het allemaal wegkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar cup feeding. Dit wil ook nog wel eens helpen. Een lactatiekundige kan je hier ook bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde gehad. Kind weigerde alles behalve de borst. Ik heb alles geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik gerustgesteld door de lactatiekundige die ik raadpleegde. Zij zei dat een baby van een maand of vier best 9 uur zonder melk kan. Doemscenario's die ik hoorde dat kind dan de hele nacht zou willen drinken zijn niet uitgekomen. Kind dronk gewoon heeeeel lang na thuiskomst.
Op het kdv hebben ze wel steeds aangeboden, in flesjes, bekertjes en op een lepel. Uiteindelijk (na een week of wat) dronk kind ongeveer 60 ml op zo'n kdv-dag. (En ik elke keer weer met 300ml bv aankomen.)

Dus, mijn advies: maak je niet te veel zorgen. Het kan best goedkomen zonder dat kind iets drinkt op de creche.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven