Opvoeding kleuter en dwars gedrag.

03-03-2019 20:32 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een alleenstaande moeder en moet in veel dingen zelf het wiel uitvinden, mis soms ook echt de feedback van een partner. De vader van mijn zoon is zo goed als buiten beeld.

Sinds dat zoon naar school gaat is zijn gedrag veranderd. Hij is dwars geworden, scheld soms en heeft zijn orden in zn zak. En er is echt niks mis mee want als ik fluister; wil je een ijsje, dan hoort hij het gewoon.
Doorgaans is het echt een heel lief jochie dat zichzelf uren kan vermaken met zijn duplo, treinbaan en de knutsel spullen. Samen spelletjes spelen of naar het bos is ook heerlijk. Maar er beginnen steeds vaker ook momenten te ontstaan dat hij echt heel erg de grenzen opzoekt en dingen doet die absoluut niet mogen.

Ik merk dat hij over me heen begint te lopen en daar wil ik eigenlijk gewoon korte metten mee maken. Weet alleen niet goed hoe want het strafstoeltje werkt niet echt, uitleggen en praten werkt niet, op zijn kamer werkt niet. Hij lijkt op mij denk ik. Ik accepteerde vroeger ook gewoon de straf en deed het vervolgens weer.

Verder is hij een tikkeltje verwend in de aandacht. Dat is niet gek als hij altijd de onverdeelde aandacht krijgt maar het is bepaald geen leuke eigenschap als een kind overal maar doorheen kwebbelt. Wanneer ik aangeef dat hij zn mond moet houden en even wachten tot ik uitgesproken ben dan gaat hij stoute dingen doen zodat ik wel in moet grijpen. Negatieve aandacht is ook aandacht en zo krijgt hij dus toch zn zin.

Als ik hem toespreek doe ik dit op zijn hoogte in volledige zinnen met beargumentatie.

Iemand toevallig tips hoe ook dit om kan buigen?
Pick your battles.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook wat moeite met mijn kleuter sinds hij naar school gaat. Op school schijnt hij ook “ vervelend” te zijn, in de bouwhoek gaan terwijl hij er niet inmocht enzo.

Als ik even aan het praten ben keihard mama gaan roepen net zolang tot ik hem aandacht geef, of buiten op straat gewoon al naar huis lopen als ik met iemand sta te praten.

Ik leg alles gewoon weer voor de 1000ste keer uit. Echt straf ( zoals in de hoek staan oid) doe ik erg weinig. Met mijn oudste kom ik met uitleggen het verste en soms zeg ik ook gewoon nee jij bent 4 jaar en ik ben je moeder en je hebt gewoon te luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel consequent zijn met een strafstoeltje. Noem het een nadenkstoeltje/plek. Geeft twee waarschuwingen. Bij de derde waarschuwing op het stoeltje om even na te denken. Gast hij eraf. Breng hem zonder te zeggen terug en laat zijn tijd opnieuw ingaan. Blijf consequent. Je schrijft beargumentatie. Weet dat je niet alles naar hem hoeft te beargumenteren. Soms is iet gewoon zoals jij het zegt. Punt.
Geef ook complimenten voor goed gedrag en focus op wat je wel wilt zien. Benoem wat hij wel mag ipv. Wat hij niet mag.
Geef hem de mogelijkheid om goed gedrag te laten zien aan de hand van een vaste klusje waar hij trots op kan zijn. Dit leert hem verantwoordelijk en zijn en geeft hem het gevoel dat hij meer kan en jij dit ook ziet.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness. That is life.
Oh herkenbaar. Hij weigert nu te slapen. "Ik bepaal zelf wat ik doe, ik mag echt wel een liedje zingen duh"

Sinds hij naar school gaat is het echt een brutaal aapje geworden. Ik lees even mee. Ik ben vooral aan het dreigen, maar dat voelt toch ook niet helemaal lekker.
Alle reacties Link kopieren
Vliegertje11 schreef:
03-03-2019 20:50
Toch wel consequent zijn met een strafstoeltje. Noem het een nadenkstoeltje/plek. Geeft twee waarschuwingen. Bij de derde waarschuwing op het stoeltje om even na te denken. Gast hij eraf. Breng hem zonder te zeggen terug en laat zijn tijd opnieuw ingaan. Blijf consequent. Je schrijft beargumentatie. Weet dat je niet alles naar hem hoeft te beargumenteren. Soms is iet gewoon zoals jij het zegt. Punt.
Geef ook complimenten voor goed gedrag en focus op wat je wel wilt zien. Benoem wat hij wel mag ipv. Wat hij niet mag.
Geef hem de mogelijkheid om goed gedrag te laten zien aan de hand van een vaste klusje waar hij trots op kan zijn. Dit leert hem verantwoordelijk en zijn en geeft hem het gevoel dat hij meer kan en jij dit ook ziet.
Dit klinkt logisch en doe ik misschien te weinig.

Vanmiddag cake gebakken, dat soort dingen doen we niet vaak, maar hij was helemaal trots dat hij de mixer vast mocht houden en het zo goed ging. Ook lief zn bord leeg gegeten. Dus de middag ging goed.

Alleen de ochtend was echt weer eens hels. Op zn bed springen (hoogslaper) schreeuwen, niet luisteren als ik vraag even bij me te komen. En uiteraard viel hij van zn bed af. Dit keer zo hard dat hij het voorlopig wel laat om nog gekke capriolen uit te halen. Maar ik heb hem echt 100X gewaarschuwd dat het geen klimrek is en hij op moet passen.
Vorige week bij mn ouders ook van de trap gelazerd omdat hij gewoon niet oplet of stiekem naar boven glipt. Kind heeft inmiddels blauwe billen en een hele dikke schram/schaaf op zn hoofd. Ze zullen wel denken op school :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Owlette schreef:
03-03-2019 20:56
Oh herkenbaar. Hij weigert nu te slapen. "Ik bepaal zelf wat ik doe, ik mag echt wel een liedje zingen duh"

Sinds hij naar school gaat is het echt een brutaal aapje geworden. Ik lees even mee. Ik ben vooral aan het dreigen, maar dat voelt toch ook niet helemaal lekker.
Hier zou ik vooral weinig aandacht aan besteden. Als hij in zijn bed blijft liggen dan gaat hij zijn gang maar.
Alle reacties Link kopieren
Owlette schreef:
03-03-2019 20:56
Oh herkenbaar. Hij weigert nu te slapen. "Ik bepaal zelf wat ik doe, ik mag echt wel een liedje zingen duh"

Sinds hij naar school gaat is het echt een brutaal aapje geworden. Ik lees even mee. Ik ben vooral aan het dreigen, maar dat voelt toch ook niet helemaal lekker.
Ik heb gelukkig een kind dat bang is in het donker. Als hij niet gaat liggen en zn kwek houdt gaat de deur dicht en het licht op de gang uit.

Dit is met een maand heel consequent zijn dus wel gelukt.
Alle reacties Link kopieren
ik was altijd heel duidelijk zodat er geen ruimte was voor discussie, sowieso ga ik niet in discussie met een 4 jarige. Korte duidelijke instructies en keuze uit 2 dingen indien nodig. En als hij door jouw gesprekken heen blijft kletsen, dan gaat hij maar ergens anders zitten (kortom, ik stuurde mijn kind naar boven oid). En als het even kon belde ik als kind er niet was, je kan niet verwachten dat ze een uur stil zijn namelijk
Alle reacties Link kopieren
en ik dreig niet, ik voer uit. Ik dreig nooit met dingen die je niet kunt uitvoeren. En angsten aanwakkeren doe ik ook neit. Dus bij bang in donker is straf niet licht uit.. dat is echt heel naar
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 4,5 is er 1 met een flinke kop er op :-) Is altijd al een zeer pittig dametje geweest en is ook sinds de basisschool vorig jaar zomer erg grenzen aan het opzoeken. Vanaf het begin (dat zij oud genoeg was voor regels) houden wij de deurmat aan. Bijna iedereen heeft een deurmat dus altijd handig als je niet thuis bent ;-) Er hangt een papier op de deur met plaatjes (grote mond, niet luisteren en boos ) De regels zijn je krijgt 2 waarschuwingen, bij de 3e ga jij op de deurmat. Ik laat haar daar eventjes zitten, geef haar geen aandacht en ga na een paar minuten naar haar om te vragen waarom ze daar zit. Loopt ze weg wat ze niet vaak doet dat breng ik haar gewoon terug zonder woorden. Mocht ze weer niet luisteren als ze van de deurmat af is herhalen wij dit ritueel gewoon. Mocht het rond bedtijd zijn en we zijn al boven gelden de 3 waarschuwingen ook maar dan is het bij de 3e dat er iets af gaat dus bijvoorbeeld een verhaaltje of een liedje of de volgende dag iets lekkers. Zij weet deze regels heel goed en zodra wij merken dat zij flink aan het uitdagen is trekken wij de teugels ook weer wat aan en pakken dan wat vaker terug op deze regels.
Zo doen wij het en het werkt voor ons, misschien heb je er wat aan :-)
Kusjesvoorallemaal schreef:
03-03-2019 21:00
Ik heb gelukkig een kind dat bang is in het donker. Als hij niet gaat liggen en zn kwek houdt gaat de deur dicht en het licht op de gang uit.

Dit is met een maand heel consequent zijn dus wel gelukt.
Och wat zielig!! Dat kan je toch niet maken, om een afhankelijk kind zo bang te maken. Als je als ouder zulke dingen doet (machtsmisbruik in feite), snap ik zijn opstandigheid wel.
Ga op een ouderschapscursus,
(Gordon bijvoorbeeld), verdiep je in de ontwikkeling van kinderen en investeer tijd in jullie relatie.
Kusjesvoorallemaal schreef:
03-03-2019 21:00
Ik heb gelukkig een kind dat bang is in het donker. Als hij niet gaat liggen en zn kwek houdt gaat de deur dicht en het licht op de gang uit.

Dit is met een maand heel consequent zijn dus wel gelukt.
Dat lijkt me niet echt een pedagogisch verantwoorde methode. Wil je dat hij luistert omdat hij bang voor je is?
Ik doe zelf niet aan straffen. Bij kleuters legde ik uit wat ik verwachtte en als ze het anders wilden bekeken we of dat mogelijk was. Bij ‘stout’ gedrag keek ik ook naar de achterliggende motivatie, dat was eigenlijk nooit mama pesten. Nu had ik wel extreem pittige kleuters die alleen maar veel dwarser werden als ik er streng tegenin ging. Dat leverde zoveel herrie en drama op dat ik vanzelf zocht naar een betere methode. Humor, meeveren, een dikke huid kweken, altijd rustig blijven.
Alle reacties Link kopieren
Och wat zielig!! Dat kan je toch niet maken, om een afhankelijk kind zo bang te maken. Als je als ouder zulke dingen doet (machtsmisbruik in feite), snap ik zijn opstandigheid wel.
Ga op een ouderschapscursus,
(Gordon bijvoorbeeld), verdiep je in de ontwikkeling van kinderen en investeer tijd in jullie relatie.

Overdrijf niet zo. Als er gewoon van het kind gehouden wordt is dit niet het einde van de wereld hoor.
Juist je kind alleen maar pamperen is schadelijk gebleken. Wanneer het kind het ouderlijk huis verlaat en zich niet staande kan houden in de buiten wereld.
dube schreef:
03-03-2019 22:01
Och wat zielig!! Dat kan je toch niet maken, om een afhankelijk kind zo bang te maken. Als je als ouder zulke dingen doet (machtsmisbruik in feite), snap ik zijn opstandigheid wel.
Ga op een ouderschapscursus,
(Gordon bijvoorbeeld), verdiep je in de ontwikkeling van kinderen en investeer tijd in jullie relatie.

Overdrijf niet zo. Als er gewoon van het kind gehouden wordt is dit niet het einde van de wereld hoor.
Juist je kind alleen maar pamperen is schadelijk gebleken. Wanneer het kind het ouderlijk huis verlaat en zich niet staande kan houden in de buiten wereld.

Dreigen of straffen met angst is gewoon niet goed voor een kind. Heeft niets te maken met niet staande kunnen houden later.
Alle reacties Link kopieren
Duma83 schreef:
03-03-2019 21:35
Onze dochter van 4,5 is er 1 met een flinke kop er op :-) Is altijd al een zeer pittig dametje geweest en is ook sinds de basisschool vorig jaar zomer erg grenzen aan het opzoeken. Vanaf het begin (dat zij oud genoeg was voor regels) houden wij de deurmat aan. Bijna iedereen heeft een deurmat dus altijd handig als je niet thuis bent ;-) Er hangt een papier op de deur met plaatjes (grote mond, niet luisteren en boos ) De regels zijn je krijgt 2 waarschuwingen, bij de 3e ga jij op de deurmat. Ik laat haar daar eventjes zitten, geef haar geen aandacht en ga na een paar minuten naar haar om te vragen waarom ze daar zit. Loopt ze weg wat ze niet vaak doet dat breng ik haar gewoon terug zonder woorden. Mocht ze weer niet luisteren als ze van de deurmat af is herhalen wij dit ritueel gewoon. Mocht het rond bedtijd zijn en we zijn al boven gelden de 3 waarschuwingen ook maar dan is het bij de 3e dat er iets af gaat dus bijvoorbeeld een verhaaltje of een liedje of de volgende dag iets lekkers. Zij weet deze regels heel goed en zodra wij merken dat zij flink aan het uitdagen is trekken wij de teugels ook weer wat aan en pakken dan wat vaker terug op deze regels.
Zo doen wij het en het werkt voor ons, misschien heb je er wat aan :-)
Dit doe ik met me peuter al, je kunt niet vroeg genoeg beginnen.
En hij zelfs snapt het al, en roept nu al sorry mama. Dit werkt echt!!!!
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
the_Wicked_Witch schreef:
03-03-2019 20:45
Pick your battles.
Dat doet ze en wil er advies over.
Manta schreef:
03-03-2019 22:20
Dat doet ze en wil er advies over.

Oh? Ik lees vooral "korte metten" en dreigen met iets waar hij bang voor is.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
03-03-2019 21:46
Och wat zielig!! Dat kan je toch niet maken, om een afhankelijk kind zo bang te maken. Als je als ouder zulke dingen doet (machtsmisbruik in feite), snap ik zijn opstandigheid wel.
Ga op een ouderschapscursus,
(Gordon bijvoorbeeld), verdiep je in de ontwikkeling van kinderen en investeer tijd in jullie relatie.
Ik heb echt werkelijk alles geprobeerd bijna een jaar lang ik wist echt niet meer hoe ik het anders voor elkaar kon krijgen. Of hij echt bang is weet ik niet. Als hij snachts wakker wordt lijkt hij geen probleem te hebben met donker.

Dit was dan misschien niet de beste keus. Maar echt donker was het nooit. Hij had een nachtlampje wat aanstond. Ik deed zijn deur dicht met se mededeling over 5 minuten gaat hij weer open.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
03-03-2019 22:32
Oh? Ik lees vooral "korte metten" en dreigen met iets waar hij bang voor is.
Ja klopt korte metten als in voorkomen dat dit uit de hand loopt. Hij is nu nog jong en te sturen. Gelukkig zijn er mensen die wel fijne tips geven i.p.v. veroordelende oneliners er ingooien.

Nogmaals ik moet het alleen doen en mis echt feedback van een partner waar je samen een kind mee opvoed. Mijn vriend probeert het wel maar die is nog niet heel erg betrokken bij de opvoeding dus die ziet echt maar een fractie van alles.

Ik wil gewoon een leuke gezellig en fijne relatie met mijn kind maar ik vind het lastig om die grenzen goed te stellen.
Pick your battles was alles behalve veroordelend. Maar goed, ik ben weg hier, geen zin in.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 22:53
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve kleuter is sinds school veranderd sinds kort ook zo nu en dan in een brutale, niet luisterende aap.

Ik baal vooral dat ik altijd eerst boos moet worden, voordat ik iets gedaan krijg. Heeft iemand hier ook tips voor?
Pick your battles was alles behalve veroordelend. Maar goed, ik ben weg hier, geen zin in.
Kusjesvoorallemaal schreef:
03-03-2019 22:49
Ja klopt korte metten als in voorkomen dat dit uit de hand loopt. Hij is nu nog jong en te sturen. Gelukkig zijn er mensen die wel fijne tips geven i.p.v. veroordelende oneliners er ingooien.

Nogmaals ik moet het alleen doen en mis echt feedback van een partner waar je samen een kind mee opvoed. Mijn vriend probeert het wel maar die is nog niet heel erg betrokken bij de opvoeding dus die ziet echt maar een fractie van alles.

Ik wil gewoon een leuke gezellig en fijne relatie met mijn kind maar ik vind het lastig om die grenzen goed te stellen.
Vindt je vriend misschien ook dat je strenger en consequenter moet zijn?
Ik heb het ook altijd alleen gedaan, en ik moet zeggen dat het er tot nu toe (ze zijn 19 en 14) erg bemoedigend uitziet hoe de kinderen zijn geworden. Zonder strafstoeltjes, angst, en autoritair gedrag.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
03-03-2019 21:26
ik was altijd heel duidelijk zodat er geen ruimte was voor discussie, sowieso ga ik niet in discussie met een 4 jarige. Korte duidelijke instructies en keuze uit 2 dingen indien nodig. En als hij door jouw gesprekken heen blijft kletsen, dan gaat hij maar ergens anders zitten (kortom, ik stuurde mijn kind naar boven oid). En als het even kon belde ik als kind er niet was, je kan niet verwachten dat ze een uur stil zijn namelijk
Ik bel ook eigenlijk alleen als zoon al op bed ligt maar hij doet het ook als er vrienden over de vloer zijn. Het naar zijn kamer sturen doe ik al maar dat werkt niet echt want dan gaat hij daar apenkooien :bonk:

Dat van maximaal twee keuzes ga ik eens proberen. Soms zijn er denk ik teveel opties of juist te weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven