Kind speen afgepakt.

06-03-2019 14:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-03-2019 15:18
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
99.46% gewijzigd
Ja het kan heel goed dat ze geen middagslaap meer wil doen omdat ze geen speen meer heeft.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons sliepen niet meer overdag rond hun tweede jaar. Als ze het wel deden dan sliepen ze veel later in de avond. Uren later.

Het kan de speen zijn, hoeft niet.
Ja dat kan.
En of het te vroeg is om geen middagslaapje te doen: tja, elk kind is anders. De mijne was met 2 jaar inderdaad klaar met overdag slapen maar de jouwe heeft het misschien nog nodig. Maar wat doe je eraan? De speen is weg, zonder wil ze niet slapen en dan? Slapen kun je niet afdwingen helaas.

Je praat over "afpakken". Ik hoop dat je het wel vooraf aangekondigd/uitgelegd hebt en niet de speen van het ene op het andere moment hebt laten verdwijnen?
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat ze ruim 2 jaar oud is? Dan is het helemaal niet gek dat het middagslaapje stopt. Met net 1 jaar of tegen de 4 jaar oud is overigens ook normaal.

Door het patroon met de speen te onderbreken, komen er nieuwe patronen voor in de plaats.
...
Het hoeft niet aan de speen te liggen. Onze zoon sliep vanaf anderhalf jaar niet meer in de middag en had toen nog wel een speen.
Mijn oudste heeft vanaf het stoppen met de speen nooit meer een middagslaapje gedaan (2,5 jaar). Bij de jongste ben ik met 1,5 met de speen gestopt. Zij sliep toen (natuurlijk) nog wel overdag.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons heeft nooit een speen gehad, maar vond vlak voor haar tweede verjaardag dat ze niet meer hoefde te slapen. En inderdaad, ze heeft toen anderhalf uur gezellig in bed met haar knuffels gespeeld.
Ze ging toen van vijf keer per week ´s middags slapen naar drie keer naar nog af en toe en toen het echt lekker weer werd (ze is jarig in april) zijn we er helemaal mee gestopt. Makkelijk als je naar speeltuin of zwembad wilt.

Dus het kán met de speen te maken hebben, maar genoeg kindjes die rond hun tweede wel klaar zijn met dat geslaap overdag.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
06-03-2019 15:08


Je praat over "afpakken". Ik hoop dat je het wel vooraf aangekondigd/uitgelegd hebt en niet de speen van het ene op het andere moment hebt laten verdwijnen?
Ik las dat het kind twee maanden oud is, dus kreeg een heel raar beeld bij deze tekst :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Je praat over "afpakken". Ik hoop dat je het wel vooraf aangekondigd/uitgelegd hebt en niet de speen van het ene op het andere moment hebt laten verdwijnen?
Dat hoop ik inderdaad ook. Zoals je het nu schrijft klinkt het heel rigoureus van ene op het andere moment. Een kind begrijpt dat niet en kan best uit zijn doen zijn daardoor.

Mijn zoon zijn beet ook op zijn speen. Heb hem herhaaldelijk verteld dat zijn speen daardoor kapot ging en dat de winkel geen nieuwe spenen heeft voor zulke grote jongens.
Op een gegeven moment was er weer een stukje af en toen zei hij ‘mama gooi maar in de prullebak’. Heb hem stiekem nog even bewaard in het keukenkastje want ik was heel benieuwd hoe het zou gaan zonder speen. Hij heeft er slechts een paar keer om gevraagd. En dan legde ik hem uit ‘je speen is er niet meer, die ligt in de prullebak maar gelukkig is je beertje/knuffeldoekje/aapje er nog wel’.
Voor mijn zoon was de speen een ding wat helemaal niet vaak in zijn mond zat maar het was iets waarbij hij zich vertrouwd voelde als hij moe of verdrietig was.
Misschien was dat het voor je dochter ook en mist ze dat nu, waardoor ze de slaap niet kan vatten?
Alle reacties Link kopieren
Dochter slaapt al vanaf anderhalf niet meer overdag. Ze was dan ook wel rond 17.00u helemaal op en lag regelmatig om 18.00u in bed. Maar 10 minuten slapen overdag zorgde voor feest tot 23.00u, daar zijn we dus snel mee gestopt...

Dochter heeft trouwens difrax spenen, die zijn vanaf 18 maanden hard. Die bijt je niet zomaar door.
Misschien een tip waar je nog iets aan hebt, wat mijn ouders vroeger bij mij hebben gedaan: Byte-X op de speen smeren.

Ik wilde ook echt niet van mijn speen af blijkbaar en toen hebben mn ouders mij een paar weken lang voorbereid van ‘Er komt een dag dat je je speen niet meer lekker vindt en je hier te groot voor bent’. Dit geloofde ik niet, tot ik op een avond de met het goedje ingesmeerde speen in mn mond stak. Vanaf dat moment was ik ervanaf 😃
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
06-03-2019 15:03
Ja het kan heel goed dat ze geen middagslaap meer wil doen omdat ze geen speen meer heeft.

Hebben jullie toevallig tips om iets ter vervanging te geven? Ze slaapt normaal gesproken zeker 2 uurtjes overdag, dus ze heeft zeker haar slaapje nodig overdag.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
06-03-2019 15:08


Je praat over "afpakken". Ik hoop dat je het wel vooraf aangekondigd/uitgelegd hebt en niet de speen van het ene op het andere moment hebt laten verdwijnen?
Nee, natuurlijk heb ik ze niet laten verdwijnen. Ze beet ze binnen een nacht stuk. Ander merk speen wil ze niet. Dus ik heb natuurlijk eerst uitgelegd dat de spenen kapot zijn, en heb ze met haar samen in de vuilnisbak gegooid. Dikke tranen erbij, dat wel. Maar het was gewoon niet meer veilig om deze te gebruiken.
Van mij had ze anders best nog wel wat langer de speen gemogen, omdat ze deze alleen met haar slaap gebruikt. Ik hoop in ieder geval dat ze er snel aan went dat ze zonder speen slaapt.
Viviennie schreef:
06-03-2019 19:15
Misschien een tip waar je nog iets aan hebt, wat mijn ouders vroeger bij mij hebben gedaan: Byte-X op de speen smeren.
:bonk:
ava75 schreef:
06-03-2019 20:35
:bonk:
Haha dat wordt normaal gebruikt tegen nagelbijten en om duimen af te leren, dus speen sabbelen is een beetje in dezelfde categorie! 🤪
Alle reacties Link kopieren
Hier ook net speen weg. En niet meer slapen in de middag.

Zo lang ze het goed trekt vind ik het prima. Nu om de twee a drie dagen nog een dutje. Dan ook meteen 2 uur.

Maar je zal je erbij neer moeten leggen dat het nu zover is. Je kan haar niet dwingen om te slapen. Dus maak er het beste van! 🤗
C36 schreef:
06-03-2019 20:24
Hebben jullie toevallig tips om iets ter vervanging te geven? Ze slaapt normaal gesproken zeker 2 uurtjes overdag, dus ze heeft zeker haar slaapje nodig overdag.
Een favoriet knuffeltje?
Je kunt haar bv een nieuwe uit laten zoeken ter vervanging van de speen.
C36 schreef:
06-03-2019 20:24
Hebben jullie toevallig tips om iets ter vervanging te geven? Ze slaapt normaal gesproken zeker 2 uurtjes overdag, dus ze heeft zeker haar slaapje nodig overdag.
Wij hebben oudste een nieuwe knuffel gegeven ter vervanging (wel meteen, dus: speen is nu weg, maar kijk, hier is mooie nieuwe knuffel). Maar zij nam het supergoed op, toen we de speen ‘afpakten’. Echt schouders ophalen en ‘oké dan’. Terwijl we ons echt hadden voorbereid op nachtenlang ellende.
SallySpectra* schreef:
06-03-2019 22:57
Wij hebben oudste een nieuwe knuffel gegeven ter vervanging (wel meteen, dus: speen is nu weg, maar kijk, hier is mooie nieuwe knuffel). Maar zij nam het supergoed op, toen we de speen ‘afpakten’. Echt schouders ophalen en ‘oké dan’. Terwijl we ons echt hadden voorbereid op nachtenlang ellende.
Zo deden wij het ook.
Alle reacties Link kopieren
Viviennie schreef:
06-03-2019 21:27
Haha dat wordt normaal gebruikt tegen nagelbijten en om duimen af te leren, dus speen sabbelen is een beetje in dezelfde categorie! 🤪
Mijn jongste duimt en daar heb ik het ook geprobeerd, maar die ging ervan kotsen. Was er dus gauw klaar mee. En het voordeel van een speen is dat je hem gewoon weg kunt laten en dat je kunt zeggen dat er geen spenen zijn voor kinderen van 2/3/4.

Wij zijn bij oudste ook rond de 2 gestopt met de speen. Had hem toen ook alleen maar 's nachts meer.

Wat overdag slapen betreft, beide kinderen waren er hier rond de 2 jaar klaar mee. Idd, vooral bij de jongste, 10 minuten slapen overdag zorgde voor feest tot 23 uur. Bij oudste konden we wat makkelijker schuiven, maar jongste moest meer mee met de opsta tijden van de oudste ivm school. En ook hier moeite rond 17.00 uur. Ook echt wel eens moeite moeten doen om hem dan even wakker te houden, maar heb hem ook wel eens rond die tijd een beker pap gegeven en naar bed gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon af en toe een middagslaapje doen. Lekker samen met een hoop knuffels, boekjes op bed gaan liggen, veel gapen, niets over slapen zeggen en voor je het weet liggen jullie allebei te pitten. En trekt ze het 's avonds weer even wat beter.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is even wennen he? Jongste, nu 2,5 is er onlangs ook mee gestopt. Oudste was er zelfs al klaar mee voor haar tweede verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
En waarom is de OP weg?
Viviennie schreef:
06-03-2019 21:27
Haha dat wordt normaal gebruikt tegen nagelbijten en om duimen af te leren, dus speen sabbelen is een beetje in dezelfde categorie! 🤪
Fijn dat jij het grappig vindt, ik denk er anders over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven