Dochter huilerig en zeuren

09-03-2019 10:53 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochter van 3, eind aug word ze 4, heeft vewl momenten waarop ze zeurt, huilerig word. Ik weet niet goed hoe daar op te reageren.

Als ze boos is daar kan ik mee om gaan maar dit.

Voorbeelden, we gaan naar de stad, beide goedgehumeurd, vind ze ook leuk altijd. Zeg nog je mag iets uitzoeken. Zodra we de bus uitstappen bij het centrum begint het, ik ben moe, huilerig worden zomaar om niks. Meestal gaan we maar terug naar huis want ze blijft erin hangen. Zeurderig herhalen ik ben moe je moet me dragen, doe ik dat niet word het huilen. Ik vind mijn jas stom. Die meneer keek stom naar me. De wind is stom. Alles is niet goed. Ze is er ook moeilijk uit te krijgen.

Gebeurd ook bij verjaardagen, leuke dingen zoals balorig, zwembad. Ze zeurt graag en huilt graag lijkt het wel, vaak om niks. Het maakt het moeilijk om dingen te ondernemen. Thuis gebeurd het ook maar om andere redenen en is ze vaker boos wat ik meer snap Hoe moet ik hier nou op reageren en gaat dit ooit over? Hoe moet dat straks op school?
Alle reacties Link kopieren
Of misschien snap ik haar niet en is er een reden voor haar gedrag?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar van mijn dochter, is ook drie jaar.
Hier gebeurd het vaak als ze moe is. Of overprikkeld. Dan hou ik er rekening mee.
Soms ook een hele week alleen maar klagen en zeuren, gek word ik er dan van!
Dan denk ik maar het is een faaaase.....
Ik vind t een hele lastige leeftijd moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft die van mij ook (2,5), ik schuif het vaak op peuterpuberen als ik er geen logische oorzaak voor vind.
Als je weet dat ze begint met zeuren over moe zijn, waarom neem je geen buggy mee. Kan ze lekker zitten en krijgt ze al minder prikkels binnen. Je zegt dat als ze zo doet je dan maar weer terug gaat, doe je dat steeds als ze zeurt? Hoe reageer je op dit gedrag? Vaak is negeren en afleiden met iets anders de beste oplossing. Ze ziet dan dat het zeuren geen enkele zin heeft. Dit kan wel even duren omdat het er ws langzaam ingeslopen is.
Alle reacties Link kopieren
poeh, ik vind het ook lastig, min dochter is wat ouder, 4,5 jaar, maar die heeft dat sinds kort ook! ze is nu helemaal in tranen vanwege een mini stukje folie dat scheurt als ze haar lepel erin in wil pakken. ik troost haar dan maar of negeer haar even, soms vindt ze dan zelf een oplossing. maar makkelijk is het niet
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is lastig. Maar hoort wel bij de leeftijd. Ik zou wel duidelijk een grens aangeven. Bij dingen die voor haar leuk zijn, als er gezeurd wordt gaan we naar huis. Bij dingen die nu eenmaal moeten, negeren.
En haar dragen? Nee, dat zou ik niet doen als ze bijna 4 is. Dan huilt ze maar. Een loopfietsje meenemen hielp hier wel destijds.
En als ze het vooral buitenshuis doet, is het dan zo dat jij eerder toegeeft? Omdat je je druk maakt over wat andere mensen zien/denken/ervan vinden? Zo ja, laat dat los. Reageer hetzelfde als je thuis zou doen.
Het is nog moeilijk voor een 3 jarige om zich te uiten. Geef bij haar aan dat ze niet meteen hoeft te huilen als er iets is. Ga niet mee in het huilen en geef haar zeker niet haar zin omdat ze huilt. Als ze bijvoorbeeld huilt omdat ze niet mee boodschappen wil doen dat zeg je haar dat je snapt dat ze geen zin heeft om boodschappen te doen maar dat het nodig is. Daarna het huilen negeren en het positief houden. En gewoon boodschappen gaan doen.
Als je haar nu haar zin gaat geven omdat ze huilt dan ben je verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, opluchting dat het herkenbaar is en miss bij de leeftijd hoor. Heb weinig vergelijkingsmateriaal.

Ik geef buiten idd veel vaker toe. Consequent zijn is sowieso nog iets waar ik niet goed in ben. Heb een heftige tijd achter de rug waarin ik veel ziek was en geestelijk ook en gaf toen erg veel toe om maar geen gedoe te hebben, erg fout en merk nu dat ze dat ook niet gewend is. Ze is eerlijk gezegd ook verwend, door oma en ook door mij vanwege mijn schuldgevoel dat ik er niet altijd helemaal goed er aan kon zijn.

Ben nu pas,bezig met echt consequent zijn en regels en dat is ook wennen voor haar. Overigens was het zeuren en huilen er ook toen er weinig nee gezegd werd
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu zou ik dus duidelijk zijn, npg voordat je vertrekt. En de uitjes aanpassen aan wat ze aankan. Van een 3 jarige verwachten dat ze een hele dag mee gaat winkelen zonder zeuren is niet reëel. Maar een uurtje of 2 max moet kunnen. Vantevoren zeggen, we gaan naar 2 winkels en ik wil dat zonder gezeur van jou, dan kunnen we daarna thuis samen kleuren/met de poppen te spelen. Gaat ze wel huilen en zeuren, geef je in de winkel niet toe. En als ze thuis vraagt om te kleuren zeg je: nee want je hebt wel lopen huilen/zeuren dus nu ga ik eerst de was ophangen en kijken we of dat wel lukt zonder huilen en zeuren, zo ja, dan gaan we daarna kleuren.
Omkopen met in de winkel iets uitkiezen doe ik persoonlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij koopt ze haar dochter ook niet om maar belooft ze gewoon dat haar dochter iets uit mag zoeken.

Ik zou ook een buggy meenemen, en een boekje of zoiets. Ik kan me voorstellen dat de stad best vermoeiend is voor een kind, dat geslenter, die drukte, al die benen om je heen, overal naar binnen en naar buiten. Ik denk dat het voor een kind al snel te lang duurt, vooral als je niet gericht naar een paar winkels gaat maar overal in en uit gaat.

Bij mijn dochter vond ik het ook een pittige leeftijd, de peutertijd aan het ontgroeien, nog net niet toe aan de volgende stap.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn kleinste deed dat als ze honger had of moe. Vaak een combi. Heb je wel eens geprobeerd haar dan wat te eten te geven? Niet zeggen dat het is om het huilen btw. Dan krijgt ze vreemde asociaties. Gewoon zeggen, ik had nog een boterham/ banaan/ liga mee. Wil jij die?
daanlin schreef:
09-03-2019 11:27
Bedankt voor de reacties, opluchting dat het herkenbaar is en miss bij de leeftijd hoor. Heb weinig vergelijkingsmateriaal.

Ik geef buiten idd veel vaker toe. Consequent zijn is sowieso nog iets waar ik niet goed in ben. Heb een heftige tijd achter de rug waarin ik veel ziek was en geestelijk ook en gaf toen erg veel toe om maar geen gedoe te hebben, erg fout en merk nu dat ze dat ook niet gewend is. Ze is eerlijk gezegd ook verwend, door oma en ook door mij vanwege mijn schuldgevoel dat ik er niet altijd helemaal goed er aan kon zijn.

Ben nu pas,bezig met echt consequent zijn en regels en dat is ook wennen voor haar. Overigens was het zeuren en huilen er ook toen er weinig nee gezegd werd

Haar gedrag op zon momentis ook verklaarbaar. Kinderen hebben behoefte aan grenzen. Zijn die er niet of weinig dan reageren ze hier ook op. Wanneer je na een lange periode ineens wel grenzen gaat stellen is dat ook lastig en zullen ze daar ook op reageren.

Maar door dit nu zelf te beseffen is dat een goed begin. Wees duidelijk en consequent naar haar. Dit zal in het begin heel lastig zijn, maar het is nu de tijd om daar verandering in te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw verhaal lees valt het me op dat ze het krijgt bij grote mensenmassa s. Je stapt de bus uit en dan begint het...
Is het een heel gevoelig meisje? Waarschijnlijk krijgt ze te veel prikkels binnen. Ziet hoort ruikt etc ze veel meer dan wat jij zelf binnen krijgt ( en dus niet door hebt). En dit wordt dan te veel voor haar, wordt in een keer moe en gaat jengelen.
Ik heb zelf 2 kinderen met dit gedrag. We zijn nu in een drukke stad en ze zijn voortdurend moe en aan het zeuren.
Gaan we naar het strand of niet te drukke speeltuin, dan is er niets aan de hand.
daanlin schreef:
09-03-2019 11:27
Bedankt voor de reacties, opluchting dat het herkenbaar is en miss bij de leeftijd hoor. Heb weinig vergelijkingsmateriaal.

Ik geef buiten idd veel vaker toe. Consequent zijn is sowieso nog iets waar ik niet goed in ben. Heb een heftige tijd achter de rug waarin ik veel ziek was en geestelijk ook en gaf toen erg veel toe om maar geen gedoe te hebben, erg fout en merk nu dat ze dat ook niet gewend is. Ze is eerlijk gezegd ook verwend, door oma en ook door mij vanwege mijn schuldgevoel dat ik er niet altijd helemaal goed er aan kon zijn.

Ben nu pas,bezig met echt consequent zijn en regels en dat is ook wennen voor haar. Overigens was het zeuren en huilen er ook toen er weinig nee gezegd werd
Wat ontzettend knap dat je dit in ziet en ook nog toe geeft!!! Het is natuurlijk wel logisch dat je kind moet wennen aan regels en het consequent zijn. Hou vol. Dat gaat je veel opleveren.
Alle reacties Link kopieren
T is de fase die volgt op :

Ik ben twee en ik zeg nee.
Ik ben drie en ik wil het nie
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Consequent zijn is niet altijd de oplossing voor dit gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van drie heeft ook van die zeurdagen. Ik zeg dan tegen hem dat ik niet luister naar zijn “ zeurstem” en dat ik wel luister als hij gewoon praat.
Als hij dan toch zeurt dan herinner ik hem daaraan en vraagt hij dingen op een normale toon.
Vaak helpt het ook om de gevoelens te benoemen en erkennen. “Ik heb gehoord dat je geen zin hebt en dat begrijp ik ook, maar we moeten toch nog even boodschappen doen. Daarna gaan we naar huis.”
mayolijn28 schreef:
09-03-2019 15:31
Mijn zoontje van drie heeft ook van die zeurdagen. Ik zeg dan tegen hem dat ik niet luister naar zijn “ zeurstem” en dat ik wel luister als hij gewoon praat.
Als hij dan toch zeurt dan herinner ik hem daaraan en vraagt hij dingen op een normale toon.
Vaak helpt het ook om de gevoelens te benoemen en erkennen. “Ik heb gehoord dat je geen zin hebt en dat begrijp ik ook, maar we moeten toch nog even boodschappen doen. Daarna gaan we naar huis.”
Hier ook zo, al noemen we het z'n huilstem. En als hij blijft huilen parkeer ik hem sinds kort op de bank met de mededeling dat hij eraf mag als hij klaar is met huilen. En dat is hij dan plots ook snel.

Maar denk dat de situatie van TO net wat anders is, omdat dat zeuren vooral buiten de deur begint en het dan niet meer alleen om de toon gaat van praten.

TO, als je echt graag de stad in wil en het probleem is het lopen, kan je een buggy meenemen? Dat zal dan ook maar tijdelijk nodig zijn en het blijft misschien wat gezelliger. En neem je met haar stap voor stap door wat er wanneer gaat gebeuren? Misschien dat dat nog wat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Heei!

Volgens mij heb ik ooit in een topic met jou gezeten (laatste loodjes topic) in 2015 (had toen nog een andere nick).

Maar herken het ergens wel hoor. Hier komt het vaak voort uit moeheid. Zaterdag is daar vaak een gelegen dag voor. Soms ook wat overprikkeling. Ze denken al best veel na over dingen, maar kunnen dat nog niet zo "goed" verwerken als oudere kinderen/volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
09-03-2019 15:31
Mijn zoontje van drie heeft ook van die zeurdagen. Ik zeg dan tegen hem dat ik niet luister naar zijn “ zeurstem” en dat ik wel luister als hij gewoon praat.
Als hij dan toch zeurt dan herinner ik hem daaraan en vraagt hij dingen op een normale toon.
Vaak helpt het ook om de gevoelens te benoemen en erkennen. “Ik heb gehoord dat je geen zin hebt en dat begrijp ik ook, maar we moeten toch nog even boodschappen doen. Daarna gaan we naar huis.”
Dit. Het zijn van die dagen. Ik geef ook altijd aan dat ik wil dat ze praat en ga inhoudelijk dan ook niet in op gehuil gezeur. De ene dag werkt dit prima en dan geef ik ook meteen veel complimenten. De andere dag werkt het niet. Meestal moet ze dan gewoon naar bed toe.

Vooraf uitleggen wat jullie gaan doen kan ook helpen.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
09-03-2019 11:52
Als ik jouw verhaal lees valt het me op dat ze het krijgt bij grote mensenmassa s. Je stapt de bus uit en dan begint het...
Is het een heel gevoelig meisje? Waarschijnlijk krijgt ze te veel prikkels binnen. Ziet hoort ruikt etc ze veel meer dan wat jij zelf binnen krijgt ( en dus niet door hebt). En dit wordt dan te veel voor haar, wordt in een keer moe en gaat jengelen.
Ik heb zelf 2 kinderen met dit gedrag. We zijn nu in een drukke stad en ze zijn voortdurend moe en aan het zeuren.
Gaan we naar het strand of niet te drukke speeltuin, dan is er niets aan de hand.
Oh ja een HSP kind... pfff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven