Mijn opvoeding werkt want...

12-03-2019 20:50 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een niet zo serieus bedoeld topic. Heb je dat ook wel eens? Zo’n gevoel van voldoening dat je kind zo leuk is geworden en het allemaal zo goed loopt?
Het lijkt me leuk om die succesmomentjes te delen. Hoe je opvoeding ook is.

Ik trap af. Mijn opvoeding werkt, want mijn vijfjarige dochter gaat altijd zonder enige strijd naar bed, in bad, of naar school. Ik hoef haar nooit ‘mee te sleuren’, ook niet als we weg gaan van visite of iets. Ook is ze vol zelfvertrouwen ondanks dat ze op bepaalde gebieden wat achterloopt.
En ze kan zichzelf ook heel erg goed vermaken.

(Dat ze niet zo goed aan tafel kan blijven zitten onder het eten en ook niet erg goed is in opruimen, en jas aan de kapstok en dergelijke, daar hebben we het even niet over. Het gaat echt om de dingen die jou een goed gevoel geven).
Ik heb 2 leuke eigenwijze draken. Die en lief en stoer en ondeugend zijn. Ondanks mijn opvoedkunsten blijven ze helemaal hun eigen karakter en behouden ze hun eigen wil.

Helaas heb ik ze niet geknakt met mijn opvoedwijzes. Geeft me een heel goed gevoel.

Hopelijk blijft dat zo als ze groter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vijf jaar!
Op die leeftijd zijn alle kinderen nog schatjes.
Lucifer2018 schreef:
12-03-2019 20:55
Ik heb 2 leuke eigenwijze draken. Die en lief en stoer en ondeugend zijn. Ondanks mijn opvoedkunsten blijven ze helemaal hun eigen karakter en behouden ze hun eigen wil.

Helaas heb ik ze niet geknakt met mijn opvoedwijzes. Geeft me een heel goed gevoel.

Hopelijk blijft dat zo als ze groter zijn.
Wordt alleen maar erger :D
Alle reacties Link kopieren
Mijn opvoeding is goed gelukt vind ik zelf. Mijn kind is bijna 19 en iedereen vindt het een leuke meid waar je van op aan kunt, die van aanpakken weet, hard kan werken, lief, vriendelijk en behulpzaam is.

(Dat ze thuis liever op de bank hangt en nog steeds eet als een peutertje dat niks lust, daar heb ik het dan maar niet over ;-D ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het werkt omdat ik een zoontje heb die ongeveer hetzelfde karakter heeft als ikzelf, maar die veel meer zelfvertrouwen heeft. Die supersnel contact legt met zowel volwassenen die hij niet kent als kinderen, terwijl ik heel verlegen was. Dan doe ik toch iets anders goed dan hoe ik zelf opgevoed ben.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Er is er bij mij maar eentje gelukt en ik had het graag anders gezien. Wat me nu weer wel erg trots en gelukkig maakt is dat de "mislukte" het dan weer geweldig doet met de kanjer van een kleindochter...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg altijd complimenten over mijn leuke dochters van 11 en 13, dat ze zo eigen en sociaal zijn. Grotendeels nature maar een klein beetje nurture vast ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja inderdaad. Als ze rond de 19 zijn weet je meer van het ‘eindresultaat’. Dat blijft nog even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
En het zal een gedeelte opvoeding zijn, maar als kleine kinderen waren ze makkelijk, makkelijk met slapen, makkelijk met naar school gaan. Ik heb van beide soorten 1 maar wat zijn ze verschillend geworden...
die ik wilde bestaat al...
Wat is nature en wat is nurture.
alle drie de werkgevers van mijn kinderen hebben mij gevraagd of ik nog meer van zulke kinderen heb.

Ze doen daar dingen waarvan ze thuis beweren dat ze die niet kunnen, maar dat hebben we het dan maar even niet over.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opvoeding werkt niet. Ik krijg regelmatig een variant op “Ik doe toch wat ik wil” te horen of “Kan wel zijn mama maar ik doe het toch zo”. Ik word er dan stiekem wel een beetje blij van dat mijn inzet wel gewaardeerd wordt door toevoegingen als “Ik vind het wel heel lief dat je het probeert mama” en “Je legt het wel beter uit dan papa”.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-03-2019 21:07
alle drie de werkgevers van mijn kinderen hebben mij gevraagd of ik nog meer van zulke kinderen heb.

Ze doen daar dingen waarvan ze thuis beweren dat ze die niet kunnen, maar dat hebben we het dan maar even niet over.
Lijkt mij zo leuk om te horen later :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Zoveel trots hoeft nou ook weer.

Dubbel gepost.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-03-2019 21:10
84.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
12-03-2019 21:04
Wat is nature en wat is nurture.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nature-nurture-debat
Ja?
Alle reacties Link kopieren
Hier is het kinderdagverblijf voornamelijk een goede opvoeder geloof ik. Dat opruimen de godganse dag heeft ‘ie niet van mij geleerd iig. Handig is het wel. Maar wel afwachten of ‘ie dat ook nog doet als ‘ie 16 is.
lux- wijzigde dit bericht op 12-03-2019 21:25
0.45% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lemoos2 schreef:
12-03-2019 21:09
Lijkt mij zo leuk om te horen later :-)

Is het ook!
En als vrienden/familie dat zeggen, dan zijn ze vaak bevooroordeeld. Maar als je dan als klant op het werk van je kind komt een zulke dingen hoort is dat echt super leuk.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die reacties!
Attribuutje, jouw reactie raakt me wel.
Maar als je kind nu een goede ouder kan zijn voor je kleindochter, dan is er toch wel íets goed gegaan. Maar dat het kennelijk ook slecht is gegaan op sommige gebieden vind ik verdrietig om te horen.
Ik weet wel dat mijn moeder ook mij as een soort ‘alien’ zag, en mijn sibling daar herkende ze zichzelf veel meer in, dat ging meer vanzelf.
Ik kan er eigenlijk nog niet veel over zeggen, het gaat wel lekker geloof ik meestal. En ik heb niet echt een hele duidelijke strategie of troef of manier of principe oid waarvan ik zeg: kijk dat past nou helemaal bij hoe ik het wil/belangrijk vind en kijk, het wérkt.

Maar wat ik dus véél leuker vind aan opvoeding (nou ja, aan kinderen hebben) is dat je ineens warm loopt voor de dingen die je kinderen zo interesseren en daar helemaal vol in mee kunt gaan. En daar dan ook zelf meer over wil weten omdat die passies aanstekelijk werken. Dat vind ik zó genieten! Zo ga ik binnenkort beginnen in “de opkomst en ondergang van de dinosaurus” en bakken we donderdag samen een pi pie want mijn zoon vréét getallen (overmorgen dus letterlijk). Ik kan nog niet zo goed zeggen waar mijn nurture credits liggen, maar meegaan in hun “nature” vind ik zo leuk. Waar ik vooraf juist had gedacht had in dingen herkenning te willen zien of interesses over te brengen.
lux- schreef:
12-03-2019 21:13
Hier is het kinderdagverblijf voormamelijk een goede opvoeder geloof ik. Dat opruimen de godganse dag heeft ‘ie niet van mij geleerd iig. Handig is het wel. Maar wel afwachten of ‘ie dat ook nog doet als ‘ie 16 is.

Zal ik geheel vrijblijvend eens in mijn
:fortune: kijken?

'Ik zie chaos, op de vloer, naast een tienerbed, op een bureau en achter twee gesloten deuren. Ik zie sporttassen vol vuile kleren. Ik zie kopjes, bordjes, bekers en glazen met een pluizige wit/groene substantie.'

Gratis en voor niks. Garantie dat zeker 75% zal uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-03-2019 21:16
Is het ook!
En als vrienden/familie dat zeggen, dan zijn ze vaak bevooroordeeld. Maar als je dan als klant op het werk van je kind komt een zulke dingen hoort is dat echt super leuk.
Lijkt mij ook. Kan mij nog levendig een oudergesprek herinneren van jaren geleden. Jongedame bleek thuis een gruwelijke puberella te zijn. Op school en stage was het echter zo’n leuke meid. Makkelijk in de omgang, vriendelijk, beleefd en toch assertief genoeg. Het type waar je er wel 35 van voor je neus wil hebben. Die vader trok op een gegeven ogenblik zijn portemonnee tevoorschijn, graaide er een pasfotootje uit en vroeg “We hebben het toch over dit meisje voor alle duidelijkheid?”
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ze zijn zindelijk, slapen door, gaan goed op school, en doen meestal wat er van ze verwacht wordt. Uitermate goed gelukt dus.
Onze peuter is een heerlijk slim mannetje dat eigenlijk alles durft en voor loopt op zijn leeftijd. Dat hij voor geen meter slaapt en we hem volgens anderen verwennen omdat slaaptraining geen optie is negeer ik lekker. Hij zit goed in zijn vel dus schijnbaar werkt onzr methode prima.

Dat mijn week oude baby trouwens tot nu toe slaapt als een roosje is ook wel lekker maar daar valt verder nog niks over te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven